سلامتی و پزشکی

از شروع تا پایان ارتودنسی دندان| مجله سیب

کاربرد ارتودنسی-دندانپزشکی چیست؟

در این مقاله از سری مقالات درمان آنلاین سیب، می خواهیم به سوالات شما در مورد ارتودنسی دندان پاسخ دهیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

شاید بارها کلمه ارتودنسی را شنیده باشید یا فردی را دیده باشید که جسم فلزی در دندان هایش دارد و این سوال برای شما پیش بیاید که ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی راهی برای اصلاح یا حرکت دادن دندان ها به منظور بهبود شکل و عملکرد دندان ها است. همچنین می تواند به سلامت طولانی مدت دندان ها، لثه ها و فک شما کمک کند و فشار گاز گرفتن را به همه دندان های شما منتقل کند.

مزایای ارتودنسی چیست؟

سوال دیگری که برای بسیاری از شما پیش می آید این است که ارتودنسی چه فوایدی دارد؟ باید بگوییم که بسیاری از افراد دارای دندان های کج یا کج هستند. متخصص ارتودنسی دندان را اصلاح می کند یا آن را به موقعیت بهتری منتقل می کند. این می تواند ظاهر لبخند شما و نحوه گاز گرفتن دندان هایتان را بهبود بخشد. از طرفی تمیز کردن دندان ها را تسهیل می کند که باعث کاهش پوسیدگی دندان ها می شود.

دندان های برخی افراد بلند و بیرون زده و نامنظم به نظر می رسند. این دندان های برجسته ممکن است آسیب بیشتری ببینند. با این حال، درمان ارتودنسی می تواند آنها را به مسیر درست بازگرداند.

برخی از افراد هنگام خندیدن ظاهر خوبی ندارند زیرا دندان هایشان طبیعی نیست اما بسته شدن دهان دندان ها را جذب نمی کند بنابراین نمی توانند لبخند بزنند. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دوی این مشکلات را اصلاح کند.

زمانی که دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند، عضلات فک تحت فشار قرار می گیرند و باعث ایجاد مشکلاتی در فک و گاهی سردرد می شوند. ارتودنتیست ها می توانند به شما کمک کنند که به طور مساوی گاز بگیرید و فشار جویدن را کاهش دهید.

ارتودنسی-دندان-های-روش

بهترین سن برای دندانپزشکی ارتودنسی چه زمانی است؟

بهترین سن ارتودنسی برای دندان کودکی است. با این حال، بزرگسالان نیز می توانند ارتودنسی انجام دهند و البته بیشتر بزرگسالان این کار را به دلایل زیبایی انجام می دهند.

برای کودکان، ممکن است لازم باشد قبل از شروع درمان، منتظر بمانند تا دندان های کافی بیرون بیایند و دندان ها بیفتند.

چه کسی می تواند برای شما ارتودنسی انجام دهد؟

یک متخصص ارتودنسی عمومی که ارتودنسی را به پایان رسانده است می تواند درمان ارتودنسی را برای شما انجام دهد. با این حال، گاهی اوقات به دلیل شرایط خود، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید.

چگونه ارتودنسی انجام دهیم؟

برای درک نحوه انجام ارتودنسی باید بگوییم که پس از یک معاینه عمیق که اغلب شامل نگاه کردن به دندان ها، عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان ها و مدل سازی با گچ است، در مورد درمان تیمی صحبت خواهیم کرد. دندانپزشکان یا ارتودنتیست ها انجام خواهند داد. هنگامی که مطمئن شدید که می خواهید ادامه دهید، به محض اینکه دندان های دائمی پیدا کردید، درمان را شروع کنید.

ممکن است فضای کافی برای تمام دندان های دائمی نداشته باشید. اگر چنین است، ممکن است برای ایجاد فضا نیاز به برداشتن دندان های دائمی داشته باشید. البته گاهی اوقات می توان با استفاده از روش های درمانی دیگر فضا را ایجاد کرد.

بریس چیست؟

ارتودنسی را می توان با دستگاه های مختلفی انجام داد که اکثر افراد آن را بریس می نامند.

ارتودنسی ساده را می توان با بریس متحرک (صفحه متحرک برای تمیز کردن) انجام داد. بریس های متحرک دارای سیم و فنر نرمی هستند که با فشار ملایم دندان را حرکت می دهند.

اغلب دندان‌ها بهتر از زمانی که از بریس متحرک استفاده می‌کنند، باید برداشته شوند. بنابراین از بریس ثابت استفاده می شود. براکت های ثابت از براکت ها و طناب هایی تشکیل شده اند که به طور خلاصه به دندان ها متصل می شوند. سیم نرم همه براکت ها را به هم متصل می کند و به دندان ها اجازه حرکت می دهد. شما نمی توانید دستگاه را بردارید، بنابراین به آن دستگاه ثابت می گویند.

دندانپزشکی ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان ارتودنسی بستگی به وضعیت دندان شما دارد. مدت درمان می تواند از چند ماه تا دو سال و نیم طول بکشد.

هنگامی که دندان در جای خود قرار گرفت، باید برای مدت کوتاهی نگه داشته شود. این دوره را دوره نگهداری می نامند و این کار با استفاده از ابزاری به نام هندلر انجام می شود.

هولدرها با نگه داشتن دندان ها در محل کار خود به محافظت از دندان ها و استخوان ها کمک می کنند تا دهان بتواند در موقعیت جدید دندان قرار گیرد.

در حین ارتودنسی چه کارهایی انجام می شود؟

بعد از ارتودنسی باید به مدت 4 تا 6 هفته به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم بریس ها را ترمیم کنید.

از آنجایی که بریس روی دندان های شما قرار می گیرد، محل مناسبی برای جمع شدن پلاک های دندانی است. در واقع یکی از شایع ترین عوارض در ارتودنسی، پیدایش لکه های سفید روی دندان است که اولین علامت پوسیدگی دندان است. برای جلوگیری از این عارضه، بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود.

همچنین ممکن است پزشک دهانشویه و خمیردندان غنی از فلوراید را توصیه کند.

آیا محصولات ارتودنسی موثر خواهند بود؟

موفقیت متخصص ارتودنسی به مهارت ارتودنتیست و اشتیاق و کمک بیمار (والدین در صورت کودک بودن بیمار) بستگی دارد. بسیار مهم است که دستورالعمل های ارتودنتیست را دنبال کنید و به طور منظم برای ویزیت بروید.

موفقیت درمان نیز به تعهد بیمار بستگی دارد. برای درمان ارتودنسی در کودکان، اهتمام بیمار به عنوان والدین بسیار مهم است.

عوارض ارتودنسی چیست؟

مانند هر درمان دیگری، ارتودنسی نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. شایع ترین عوارض ارتودنسی عبارتند از:

  • غم و اندوه احساس ناراحتی طبیعی، با توجه به اینکه بریس ها دندان را تحت فشار به جای خود باز می گرداند.
  • سوزش و خارش. زمان زیادی طول می کشد تا به داشتن دهان بند عادت کنید. بنابراین احساس گرما و خارش طبیعی است. البته محصولاتی برای رفع این مشکلات وجود دارد که در صورت نیاز به مراجعه به پزشک می توانید از آنها استفاده کنید.
  • درد در فک؛
  • خوردنش سخته

سن-ارتودنسی-دندان

علاوه بر موارد معمول، ممکن است عوارض جانبی ارتودنسی دیگری نیز وجود داشته باشد که اغلب غیر معمول هستند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان؛
  • کاهش کلسیم دندان و نازک شدن مینای دندان؛
  • آلرژی یا عدم تحمل؛
  • کمبود کانال ریشه؛
  • آنکیلوز (ریشه دندان در فک)؛
  • دندان ها را در جای خود قرار دهید.

پرسش و پاسخ

  1. ارتودنسی دندان چیست؟ ارتودنسی راهی برای اصلاح یا حرکت دادن دندان ها به منظور بهبود شکل و عملکرد دندان ها است.
  2. بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟ دوران کودکی بهترین زمان برای انجام ارتودنسی است. اما در هر سنی قابل انجام است.
  3. دندانپزشکی ارتودنسی چقدر طول می کشد؟ بسته به وضعیت دندان های شما، ارتودنتیست موثر معمولا بین 18 تا 24 ماه دوام می آورد.

هارینا

https://www.dentalhealth.org

https://www.blueridgeorthodontics.com

https://www.nhs.uk

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا