سلامتی و پزشکی

بهترین روش ارتودنسی دندان کدام است؟

از جایی که انتخاب درمان مناسب و در نظر گرفتن مزایا و معایب آن بر روی نتیجه درمان تاثیر فراوانی دارد، اکثر افراد همواره به دنبال بهترین روش درمانی برای رفع مشکلاتی از جمله ناهنجاری  های دهانی می  باشند. اگر شما هم قصد دارید برای ارتودنسی اقدام کنید، ممکن است به دلیل تنوع بالای روش  های این درمان، گیج شده باشید. به نظر شما برای کودکان و بزرگسالان، کدام روش ارتودنسی مناسب  تر است؟ آیا افراد نوجوان نیز گزینه  های خاصی دارند؟ چگونه می  توانید روش مناسب را برای خود انتخاب کنید؟ بسیاری از افراد متوجه این نکته هستند که به ارتودنسی نیاز دارند یا خیر؛ در واقع، چالش اصلی برای آنها پیدا کردن بهترین روش ارتودنسی است. برای پاسخ به این سوالات، باید به مواردی مانند شدت ناهنجاری دندان ها، سن و بودجه  مدنظر برای هزینه ارتودنسی توجه کنید. با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی و مشاوره با او، می  توانید با انواع روش  های ارتودنسی، قیمت  ها و مدت زمان درمان آشنا شوید. اما اگر قبل از مراجعه به کلینیک ارتودنسی می  خواهید اطلاعات خود را بیشتر کنید، با ما همراه باشید.

بهترین نوع ارتودنسی برای کودکان

اگرچه انتخاب بهترین روش ارتودنسی برای کودکان، توسط متخصص ارتودنسی و با توجه به شرایط او انجام می  گیرد اما می توان از انواع ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی فلزی و… استفاده کرد، اما بهترین روش برای کودکان در سنین زیر 12 سال شامل موارد زیر می  شود:

ارتودنسی رنگی

کودکان نسبت به زیبایی دندان  های خود حساس هستند و به دلیل قرار گرفتن سیم  های ارتودنسی روی دندان  ها احساس ناخوشایندی دارند. همچنین درمان ارتودنسی برای آن  ها کسل کننده و خشک است، بنابراین برای آنها از روش ارتودنسی ثابت با کش های رنگی استفاده می  شود. در این روش جهت افزایش شادابی، تنوع، جذابیت و تشویق کودکان به درمان، از کش  های رنگی مختلف ارتودنسی بر روی سیم  های فلزی استفاده می  شود. ارتودنسی رنگی می  تواند گزینه مناسب و جذابی برای درمان و اصلاح ناهنجاری  های موجود در دهان کودکان باشد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی می  تواند به دو صورت استفاده از الاینرها (پلاک  های شفاف) و بریس و براکت  های سرامیکی صورت گیرد. با این حال، جهت درمان ناهنجاری  های موجود در دهان کودکان، ارتودنسی نامرئی با استفاده از الاینرها بهتر و مناسب  تر از ارتودنسی نامرئی با براکت  های سرامیکی می  باشد؛ زیرا الاینرها به عنوان گزینه  ای متحرک، به حفظ بهداشت دندان و دهان کمک می  کنند و هنگام مصرف غذا همراه با راحتی و بدون هیچگونه ممنوعیت نوشیدنی و خوردنی می  باشند. از دیگر مزایای این روش ارتودنسی، نامرئی بودن و غیر قابل مشاهده بودن آن است.

بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان

یکی از افسوس  های بزرگسالان در مورد انجام درمان ارتودنسی، جلب توجه دستگاه  های ارتودنسی بر روی دندان  ها است که باعث کاهش اعتماد به نفس و ایجاد حس خجالت در بین دیگران می  شود. به همین دلیل بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان به گونه  ای تعریف شده است که کمترین میزان جلب توجه سایرین را به درمان ایجاد کند. همچنین مسائلی چون کوتاه بودن دوره درمان، قطعی بودن درمان، راحتی فرد و کاهش هزینه نیز در انتخاب بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان تاثیرگذار هستند.

به طور کلی، می  توان گفت که بهترین روش این درمان برای بزرگسالان، ارتودنسی ثابت می  باشد که در روش  های مختلفی انجام می  گیرد. این روش  ها عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال

این روش به دلیل نامرئی بودن و قرار گرفتن دستگاه  های ارتودنسی (براکت و سیم  های ارتودنسی) در پشت دندان  ها و داخل دهان از روش  های برتر ارتودنسی ثابت بین بزرگسالان بوده و به کاهش جلب توجه درمان بین دیگران کمک می  کند. بزرگسالان می  توانند از این روش ارتودنسی استفاده کنند که دندان  های بلندی دارند و پشت دندان آن  ها فضای کافی جهت نصب براکت  ها وجود دارد.

ارتودنسی سرامیکی

این روش مشابه ارتودنسی فلزی است اما تفاوت آن در جنس براکت  ها و عدم نمایان شدن آن  ها بر روی دندان  ها است. از طریق شفافیت و پلاستیکی بودن براکت  ها، این روش کمتر دیده می  شود و جذابیت ظاهری دندان  ها را حفظ می  کند.

ارتودنسی دیمون

این روش از پیشرفته  ترین روش  های ارتودنسی ثابت به شمار می  رود. با تکنولوژی خاصی که دارد، تنظیم براکت  ها به صورت خودکار انجام می  شود و نیازی به مراجعه مکرر به کلینیک ارتودنسی ندارد. این روش به دلیل تکنولوژی پیشرفته از هزینه بسیار بالایی برخوردار است.

ارتودنسی با پلاک  های شفاف (الاینرها)

این روش جزء ارتودنسی متحرک و نامرئی بوده و به همین دلیل می  تواند گزینه خوبی برای درمان ناهنجاری  های دندان  های بزرگسالان باشد. این پلاک  ها به سهولت قابل استفاده و نصب و خارج کردن از دهان هستند و برای بزرگسالان می  توانند گزینه مناسبی باشند. این روش برای افرادی مناسب است که لثه  های سالمی داشته و دندان  هایشان دچار ناهنجاری  های نسبتا خفیف باشد.

معیارهای تشخیص بهترین نوع ارتودنسی

برای تشخیص بهترین نوع ارتودنسی، ابتدا باید از شرایط و وضعیت دندان  ها و دهان خود اطلاع داشته باشید. به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا باید به کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنید. در اینجا، ارتودنتیست با انجام معاینه و چکاپ دندان  ها و دهان، از وضعیت و نیازهای دندانی شما آگاه می  شود. سپس با در اختیار داشتن اطلاعاتی از میزان ناراحتی و آسیب دندان  های شما، می  توانید با ارتودنتیست در مورد شرایط و نیازهای خود صحبت کرده و با ارائه درخواست خود، بهترین نوع ارتودنسی را انتخاب کنید.

متخصص ارتودنسی نیز با در نظر گرفتن شرایط سنی بیمار، نوع و میزان ناهنجاری  ها و شرایط اقتصادی او، بهترین نوع ارتودنسی را به بیمار پیشنهاد می  دهد. معیارهای اصلی برای تشخیص بهترین نوع ارتودنسی در سنین مختلف عبارتند از:

  • قابلیت جا به  جایی و متحرک بودن
  • جذابیت درمان و عدم یکنواختی
  • سهولت در نصب و خروج براکت  ها و بریس  های ارتودنسی
  • سهولت در بهداشت دندان  ها و دستگاه  های ارتودنسی
  • نامرئی بودن و غیر قابل مشاهده شدن دستگاه  های ارتودنسی
  • حفظ زیبایی و جذابیت لبخند و چهره
  • درمان سریع  تر با نتیجه قطعی  تر
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه بودن

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا