سلامتی و پزشکی

کم اشتهایی نشانه چیست؟؟ | مجله سیب

علائم بی اشتهایی چیست؟

همه ما حداقل تا آخر عمر دچار بیماری به نام بی اشتهایی یا بی اشتهایی هستیم. از دست دادن اشتها یک شکایت رایج در کلینیک های سراسر جهان است. تغییرات در اشتها می تواند به اندازه یک بیماری شدید باشد. این امر مستلزم آن است که پزشک شرح حال کامل بیمار را به دقت بگیرد تا ریشه بی اشتهایی را پیدا کند. این مقاله از وب سایت پزشکی جدید است سیب ما می بینیم که علائم بی اشتهایی چیست و چه باید بکنیم.

علائم بی اشتهایی چیست؟

غدد هیپوتالاموس در مغز، کنترل کننده اصلی اشتها هستند. بی اشتهایی یک بیماری نیست بلکه به عنوان علامت یک بیماری یا شرایط خاص ظاهر می شود. بنابراین، برای اینکه بفهمیم علائم بی اشتهایی چیست، باید به دنبال بیماری باشیم که منجر به بی اشتهایی شده است. در زیر با بررسی علل شایع سوء تغذیه متوجه می شویم که علائم سوء تغذیه چیست.

بیماری های مزمن

این بیماری با توجه به مدت زمان بیماری به حاد و مزمن تقسیم می شود. بیماری حاد بیماری است که در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد و معمولاً بیش از چند هفته طول نمی کشد. با این حال، بیماری مزمن کند است و می تواند سال ها ادامه یابد.

بیماران مبتلا به تب روماتیسمی مزمن و درد مفاصل، بیماران مبتلا به مشکلات متابولیک مانند دیابت، و بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی، کبدی و قلبی ممکن است شرایط بی خوابی را نشان دهند. علت سوءتغذیه در این افراد اغلب به ترشح موادی به نام سیتوکین ها از سیستم ایمنی بدن مربوط می شود که با ایجاد التهاب طولانی مدت و طولانی مدت در مغز، اشتها را سرکوب می کند.

البته باید توجه داشت که سوء تغذیه دلیل سوء تغذیه در همه بیماری های مزمن نیست. در عوض، در برخی بیماری‌های متابولیک و سیستمیک، متابولیسم در بدن تغییر می‌کند و منجر به سوء تغذیه می‌شود.

سرطان

بیماری ها به ویژه سرطان، تاب آوری بیماران را کاهش می دهد. یکی از شایع ترین علل سوء تغذیه در بزرگسالان، به ویژه زمانی که با کاهش وزن آشکار و شدید همراه باشد، سرطان است. بیماران سرطانی ممکن است به دلیل افسردگی و ناامیدی اشتهای خود را از دست بدهند. از یک طرف، مصرف داروهای ضد سرطان و شیمی درمانی می تواند تمایل فرد به غذا خوردن را کاهش دهد.

فعالیت تومور می تواند اشتها را سرکوب کند. به عنوان مثال، برخی از تومورها هورمون های مختلفی ترشح می کنند که متابولیسم فرد را تغییر می دهد.

دلایل روانی و روانی

یکی از شایع ترین علل سوء تغذیه در جوانان، عوامل روانی و روانی است. بیماری های روانی مانند افسردگی (که یکی از شایع ترین علل کاهش اشتها است)، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی یا استرس در زندگی روزمره ممکن است بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز مغز و عملکرد اندام هایی مانند روده ها، غدد و غدد. لوزالمعده تغییر می کند که منجر به سوء تغذیه می شود.

مرض

بیماری یکی دیگر از علل سوء تغذیه در بزرگسالان است. بیماری های ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری های عفونی پیشرفته و خطرناک مانند ایدز یا سل می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

همچنین بیماری های شایعی مانند هپاتیت، اندوکاردیت قلبی یا بیماری دریچه قلب، آبسه های ریوی و بیماری های عفونی و کرم هایی مانند آسکاریس و فیلاریا می توانند خطر ابتلا به کوشش را کاهش دهند و در نتیجه در مدت طولانی کاهش وزن خواهند داشت.

علل بی اشتهایی در بزرگسالان

اختلالات غدد درون ریز و متابولیک

هورمون ها مسئول تنظیم متابولیسم در بدن هستند. زمانی که تغییری در میزان یا فعالیت هورمون های مختلف ایجاد می شود، کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و سیستم های مختلفی در بدن وجود دارد. اختلالات غدد درون ریز و متابولیک علت اصلی سوءتغذیه در نوجوانان و بزرگسالان است.

بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، نارسایی آدرنال یا هیپرکلسمی که به دنبال بیماری پاراتیروئید دیده می شوند، باعث بی اشتهایی می شوند. دیابت نیازهای بیمار را در ابتدای دوره افزایش می دهد. با این حال، به مرور زمان با کاهش اشتها ظاهر می شود.

کم کاری تیروئید فعالیت فرد را کاهش می دهد. اما به دلیل این بیماری متابولیسم کاهش می یابد و جمعیت افزایش می یابد.

بیماری های روده

بی اشتهایی عصبی در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی به راحتی قابل تشخیص است. اگر زخم معده دارید و در اثر غذا خوردن دچار بیماری قلبی شده اید، ترس از غذا خوردن و دردهای بعدی اشتهای شما را کاهش می دهد و به تدریج وزن شما را کاهش می دهد.

حرکات روده و سرطان نیز می تواند باعث بی اشتهایی شود. تغییرات هورمونی و آنزیمی در لوزالمعده، مشکلات ساختاری حنجره و معده یا فلج معده که در دیابت مشاهده می شود، از علل نارسایی رژیم غذایی برای اختلالات گوارشی است. بیماری های التهابی دستگاه گوارش مانند بیماری التهابی روده، بیماری کرون و کولیت مکرر یا سیروز کبدی نیز با ترس از پرخوری همراه است.

مصرف دارو

مصرف بیش از حد داروها می تواند باعث بی اشتهایی شود. این فهرست شامل داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، خواب آورها و داروهای ضد افسردگی، داروهای شیمی درمانی، متفورمین، مورفین، کدئین و داروهای فشار خون مانند دیورتیک ها می شود.

علل بی اشتهایی

خلاصه

همانطور که دیدیم، علل زیادی برای بی اشتهایی به طرق مختلف وجود دارد. موارد زیر خلاصه ای از علل شایع و مهم بی اشتهایی در بزرگسالان و کودکان است:

شایع ترین علت سوء تغذیه در بزرگسالان

دلایل اصلی کاهش اشتها در بزرگسالان عبارتند از:

  • سرطان؛
  • بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و کلیوی؛
  • بیماری انسدادی ریه؛
  • کم کاری تیروئید؛
  • روماتیسم مفصلی؛
  • بیماری های عصبی مانند پارکینسون و ام اس؛
  • کمبود خواب.

شایع ترین علت بی اشتهایی در نوجوانان و کودکان است

اگر علائم سوء تغذیه و خستگی در کودکان و نوجوانان را دارید، بهتر است پزشک موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • انگل هایی که می توانند با کرم ها آلوده شوند.
  • کم خونی، به ویژه کمبود آهن (که یکی از علل اصلی بی اشتهایی در کودکان است)؛
  • اضطراب و افسردگی؛
  • سرطان؛
  • احتقان (به ویژه در کودکان خردسال).

تشخیص و درمان بی اشتهایی

همانطور که دیدیم، دلایل زیادی برای سوءتغذیه وجود دارد. بنابراین، برای تعیین علت عدم ابتلای فرد به بی اشتهایی، ابتدا باید تمام علائم و سابقه پزشکی او را به دقت بررسی کرد.

بسته به علائم دیگر فرد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری و آزمایش‌های پاراکلینیکی را برای تعیین علت سوءتغذیه فرد تجویز کند.

هنگامی که علت بی اشتهایی مشخص شد، باید علت زمینه ای را حذف کرد تا بی اشتهایی از بین برود. غذاها و تنقلاتی وجود دارند که اشتها را بهبود می بخشند، اما باید بدانید که تا زمانی که علت سوءتغذیه پابرجاست، سوءتغذیه ادامه خواهد داشت، پس بهتر است علت سوء تغذیه را از بین ببرید.

پرسش و پاسخ

  1. علائم بی اشتهایی چیست؟ بی اشتهایی یک بیماری نیست بلکه به عنوان یک علامت بیماری ظاهر می شود. بیماری ها و شرایط پزشکی مختلف می تواند منجر به سوء تغذیه شود.
  2. درمان بی اشتهایی چیست؟ درمان بی اشتهایی درمان بیماری و وضعیتی است که باعث بی اشتهایی شده است.
  3. آیا سرطان باعث بی اشتهایی می شود؟ بیشتر سرطان ها به ویژه سرطان های خاموش به کندی در بدن پخش می شوند و در مراحل پایانی با سوء تغذیه و کاهش وزن ظاهر می شوند.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا