دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت

چطور در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام و عضویت ابتدا باید وارد سایت ”  ” شوید. برای عضویت در این سامانه روی گزینه “ اعلام بار سراسری در بالای صفحه سمت چپ  کلیک کنید. اگر دارای تابعیت ایرانی هستید روی گزینه “ثبت نام کاربران ایرانی کلیک کنید. حالا باید صفحه زیر برای شما به نمایش در بیاید. در این صفحه شما باید اطلاعات هویتی خود را شامل کد ملی، تاریخ تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت محل سکونت، کد پستی محل سکونت، پست الکترونیکی فردی و تصویر پرسنلی را وارد نمایید.

نکات مهم در ثبت نام در سامانه جامع تجارت

  1. ابتدا مطمئن شوید که قبلا نام و اطلاعات شما در سامانه وجود نداشته باشد. برای اینکار قبل از ثبت نام جدید؛  گزینه “فراموشی کلمه عبور را انتخاب کنید. اگر از قبل ثبت نام انجام شده باشد، کلمه عبور جدید برای تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.
  2. دقت کنید که شماره تلفن باید به نام خودتان باشد و با شماره ملی که ثبت نام را انجام می‌دهید، مطابقت داشته باشد.

اطلاعاتی که وارد می‌کنید به صورت آنی توسط پست و ثبت احوال بررسی می‌شود و در صورت مغایرت اجازه رفتن به مرحله بعد را نخواهید داشت.

در قسمت نام کاربری همان کد ملی را وارد کنید و رمز عبور شما باید حداقل 8 کاراکتر و شامل حروف بزرگ و کوچک و علائم باشد. اگر مایلید که امنیت حساب کاربری خود را بالا ببرید می‌توانید گزینه “مایل به استفاده از رمز دو عاملی هستم را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه برای هر با ورود، جدای از رمز عبوری که خودتان انتخاب کردید، یک رمز 14 رقمی یک بار مصرف نیز برای شما ارسال می‌شود.

بعد از تکمیل اطلاعات روی گزینه ذخیره اطلاعات و ادامه کلیک کنید تا وارد صفحه زیر بشوید. حالا منتظر بمانید تا شناسه اعتبار سنجی برای شما پیامک شود. سپس کد دریافتی را در کادر مورد نظر وارد کنید.

بعد از وارد کردن کد اعتبار سنجی روی گزینه تکمیل ثبت نام کلیک کنید تا اطلاعات شما ثبت شود. به این طریق ثبت نام شما در سامانه جامع تجارت انجام خواهد گرفت.

راهنمای ثبت انبار در سامانه جامع تجارت

برای ثبت انبار حتما باید از قبل در این سامانه ثبت نام کرده باشید. در مرحله قبل به شما یاد دادیم چطور ثبت نام خود را انجام دهید. برای ثبت انبار خود در این سامانه وارد حساب کاربری خود شوید و سپس مطابق تصویر زیر از بالای صفحه سمت چپ نقش تاجر حقیقی یا حقوقی را نسبت به وضعیت خود انتخاب کنید.

بعد از تعیین نقش خود،  به منوی سمت راست بروید و “عملیات لجستیک داخلیو بعد روی گزینه “مدیریت واحد های انبارکلیک کنید. حالا وارد صفحه زیر خواهید شد.

در صورتی که قبلا انبار شما در سامانه جامع تجارت ثبت شده روی گزینه بروز رسانی کلیک کنید تا اطلاعات انبار مورد نظر شما نمایش داده شود.

اگر انبار جدیدی را میخواهید ثبت کنید روی گزینه افزودن انبار جدید کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

وارد کردن بهره بردار در سامانه جامع تجارت

با وارد کردن کد پستی و زدن دکمه جستجو، به صورت خودکار از ، استعلام گرفته می‌شود. در صورت وجود بهره بردار نیز، در فیلد بهره بردار اطلاعات نمایش داده می‌شود.

اگر بهره بردار مورد نظر شما در لیست وجود داشت، انتخابش کنید و بعد روی دکمه ثبت کلیک کنید.

در غیر این صورت با زدن تیک معرفی و ثبت انبار جدید در سامانه جامع انبارهاصفحه‌ای مطابق شکل زیر، شامل فیلدهایی برای معرفی انبار نمایش داده می‌شود.

بعد از پر کردن اطلاعات روی دکمه ثبت کلیک کنید تا انبار مورد نظر، به نام شما در سامانه جامع انبار ثبت شود و قابل استفاده در سامانه جامع تجارت باشد.

چگونه بارنامه را در سامانه جامع تجارت رد یا تایید کنیم؟

برای رد یا تایید کردن بارنامه ابتدا باید برای شما پیامکی با عنوان کاربر گرامی تعدادی بارنامه داخلی برای شناسه ملی یا کذ ملی صادر گردیده است. ضروری است با ورود به سامانه جامع تجارت نسبت به تایید یا رد بارنامه خود اقدام نمایید.” ارسال شده باشد.

بعد از دریافت این پیامک وارد سامانه به آدرس ”  ” شوید. حالا با ورود به حساب کاربری که قبلا ثبت کرده اید؛ مطابق تصویر زیر از بالای صفحه سمت چپ، نقش خود را انتخاب کنید.

اگر در متن پیامک ارسال شده کد ملی قید شده است نقش تاجر حقیقی” و اگر شناسه ملی قید شده، نقش تاجر حقوقیرا انتخاب نمایید.

حالا مطابق تصویر زیر از منوی سمت راست عملیات لجستیک داخلیو سپس مدیریت اسناد حمل داخلیرا انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب این گزینه وارد صفحۀ زیر خواهید شد. در این صفحه مطابق شکل زیر ابتدا بازه زمانی قید شده در پیامک ارسالی را وارد نمایید.

سپس بنابر فرستنده یا گیرنده بودن بار، نوع سند حمل را “ارسالییا دریافتیانتخاب و سپس روی گزینه جستجوکلیک کنید.

حالا اطلاعات بارنامه مطابق شکل زیر برای شما به نمایش در می‌آید. برای بررسی بارنامه‌ها، در قسمت بارنامه، روی جزئیات بارنامهکلیک کنید تا اطلاعات لازم، نمایش داده شود.  اگر اطلاعات درست بود روی گزینه تایید و اگر مشکلی وجود داشت آن را رد کنید.

کلیه عرضه کنندگان و خریداران باید نسبت به ثبت نام و بارگذاری مجوزهای فعالیت خود از جمله مجوز بهین یاب، پروانه صنفی و… در سامانه تجارت اقدام نمایند۔ ثبت نام برای اشخاص حقوقی توسط مدیرعامل شرکت انجام می شود۔

2- ثبت نام انبار و مراکز نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها
کلیه عرضه کنند گان و خریداران باید انبار و محل نگهداری کالای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند۔ همچنین واحدها می بایست در زمان تایید خرید و یا ثبت فروش محصول نسبت به ثبت انبار خود در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند که در این صورت به صورت خود کار انبار آنها در سامانه جامع انبارها نیز ثیت خواهد شد۔

اخذ شناسه کالا
کلیه واحدهای تولیدی می بایست برای محصولات تولیدی خود، شناسه کالا دریافت نمایند۔ این شناسه، با تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای هر سرفصل کالایی توسط کاربران در سامانه جامع تجارت، ایجاد می گردد۔

4- ثبت اظهار تولید
کلیه واحدهای تولیدی می بایست پیش از ثبت فروش، اطلاعات تولید محصولات خود را پس از پایان فرآیند تولید برای هر محصول و اضافه شدن آن به موجودی واحد، به صورت آنی در سامانه اظهار نمایند. لازم به ذکر است ثبت اطلاعات فروش در گام بعد، صرفا به میزان موجودی انبار آن واحد در سامانه امکان پذیر است۔

۵۔ ثبت اطلاعات فروش و تحویل کالا
فروشندگان کالای مشمول ملزم به ثبت اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت به صورت آنی در زمان تحویل محموله به خریدار
می باشند جهت ثبت اطلاعات توجه به نکات زیر ضروری است:

1-5 به منظور تامین داده های مورد نیاز فرآیند تحویل در بورس کالا، فروشندگان موظفند به ازای هر محموله تحویل شده، یک سند انتقال مالکیت و مکان با درج شماره صحیح بارنامه در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند۔ در این راستا و باتوجه به لزوم درج شماره صورتحساب یکتا در سامانه جامع تجارت، لازم است شماره صورت حساب صادره با درج کاراکتر “-” و سریال سه رقمی برای هر محموله تحویلی انجام شود۔ به عنوان نمونه در صورتی که شماره صورتحساب 123456 است و این صورتحساب طی ‎50‏ محموله تحویل مشتری می گردد در فایل ارسالی به سامانه جامع تجارت ، شماره صورتحساب به صورت زیر درج گردد:

برای محموله اول: 001-123456
برای محموله دوم: 002-123456
برای محموله پنجاهم: 050-123456

2-5 با توجه به ضرورت وجود شماره بارنامه برای تحویل کالا، در صورتی که در زمان تحویل، اطلاعات بارنامه در دسترس
نباشد، الزاما می بایست شماره بارنامه توسط خریدار در زمان تایید تحویل درج گردد.
در غیر این صورت فرآیند اعلام تحویل در بورس کالا انجام نخواهد شد۔ لازم است فروشندگان در این حالت، اطلاع رسانی لازم را به خریداران داشته باشند.

3-5 با عنایت به لزوم بررسی تعهدات تحویل از سوی شرکت بورس کالا وفق ضوابط و مقررات فروشند گان موظفند به ازای هر سند انتقال مالکیت و مکانی شماره قرارداد بورسی را نیز در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند۔ در این خصوص و از آنجا که کنترل ایفای تعهدات مرتبط بر هر قرارداد از طریق فرآیندهای سیستماتیک صورت می پذبرد درج صحیح شماره قرارداد ۱۳ رقمی شرکت بورس کالای ایران مورد تأکید قرار می گیرد.

4-5  با توجه به اینکه صرفا اطلاعات ثبت شده ای که توسط خریدار تایید شده باشد جهت رسید گی در فرآیند تحویل توسط بورس کالا مدنظر قرار می گیرد لازم است این موضوع در تعاملات میان فروشندگان و خریداران مد نظر قرار گرفته و اطلاع رسانی لازم از طرف فروشندگان نیز به خریداران صورت پذیرد.

5-5 با عنایت به اهمیت و حساسیت اطلاعات ثبت و تأیید شده از سوی طرفین معامله، مسئولیت عدم ثبت و همچنین ثبت ناقص اطلاعات که به تاخیر در فرآیند تحویل کالا منجر گردد به عهده ثبت کننده اطلاعات است.

6- تایید خرید
کلیه خریداران موظفند فروش های ثبت شده به نام آنها در سامانه جامع تجارت را پس از تحویل محموله به صورت آنی تایید نمایند. در صورتی که اطلاعات ثبت شده توسط فروشنده مورد تایید نمی باشد؛ خریدار می تواند نسیت به رد آن فروش در سامانه اقدام نماید.

تا زمانیکه خریدار، فروش ثبت شده به خود را در سامانه مذکور تأیید ننماید، فروش ثبت شده توسط فروشنده بلااثر خواهد شد. در زمان تایید اطلاعات خرید در صورتی که اطلاعات انبار خریدار (انبار ثیت شده در سامانه جامع انبارها) و بارنامه حمل جادهای یا شهری توسط فروشنده ثیت نشده،‏ درج این اطلاعات توسط خریدار در زمان تایید خرید الزامی است

لینک اطلاعات کامیون یخچالدار و برنامه باربری نیسان

دکمه بازگشت به بالا