دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بهترین روش های پیوند گردو در زمستان

برای اینکه بدانید بهترین روش های پیوند گردو در فصل زمستان کدام روش ها است باید با دو روش متفاوت پیوند آشنا شوید، درختان گردو معمولاً به دو گونه پیوند زده می شوند پیوند شاخه ای Grafting و پیوند جوانه ای Budding، از نظر علم گیاه شناسی و مهندسی کشاورزی بهترین روش پیوند گردو در فصل زمستان انواع روش های شاخه ای است به طوری که فصل زمستان را به عنوان زمان پیوند سرشاخه نهال گردو می شناسم ما در ادامه در مورد مزایای پیوند زمستانه روش های مختلف آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

نکات مهم برای پیوند نهال گردو در فصل زمستان

بهتر است کشاورزان قبل از خرید نهال گردو اطلاعات تکمیلی در مورد پیوند نهال گردو به دست بیاورند، همانطور که پیوند نهال گردو در فصل زمستان به جوانسازی آن کمک زیادی کرده کارایی و عملکرد درخت گردو را تا حد زیادی افزایش می دهد، باغداران باید مراقب پیوند نهال گردو در فصل زمستان باشد؛ درختان گردو در طول زمستان به خواب می روند و فرآیند رشد آنها به حداقل می رسد، پیوند نهال گرد اواخر فصل زمستان موجب بازگشت به رشد طبیعی می شود، برای پیوند درخت گردو در زمستان مراحل زیر را رعایت کنید:

  • انتخاب ماده اتصال مناسب: برای پیوند درخت گردو در زمستان، باید به یک ماده اتصال مناسب دسترسی داشته باشید، این ماده باید از جنس مناسبی بوده و مانع ورود آب و هوا به داخل شاخه ها شود، از نظر کارشناسان نهالستان جنس هایی مانند پارافین را توصیه می کنند.
  • قطع شاخه های بیمار و آسیب دیده: این گام شامل قطع کردن شاخه های مورد نیاز برای پیوند است.
  • ابزار مناسب پیوند دهی: با استفاده از ابزارهای استریل و نیز، شاخه ها پیوند و هدف را با تیغ های نوک تیز و تمیز بریده و شیوه های پیوند دهی معمول را استفاده کنید.
  • اطمینان از سازگاری پیوندک و پایه: اطمینان حاصل کنید که شاخه ها به خوبی قابل ترمیم هستند و و هیچ نوع بیماری یا آسیب دیدگی ندارند.
  • مراقبت پس از پیوند: بعد از پیوند دهی، شاخه های پیوند شده را با دقت بیشتری از هجوم آفات و بیماری محافظت کنید، از طریق اندازه گیری به مرور زمان رشد شاخه ها را بررسی کردن و مطمئن شوید که پیوند به خوبی انجام شده است.
  • مشاوره خواستن از متخصصین نهالستان: توجه داشته باشید که پیوند نهال گردو نیاز به تجربه و دقت دارد، اگر احساس نمی کنید که مهارت های لازم را دارید، بهتر است به کمک یک کارشناس نهالستان این کار را انجام دهید.

بهترین روش های پیوند گردو در زمستان

همانطور که اشاره کردیم پیوندهایی که به صورت جوانه ای انجام می شود بهتر است در روزهای گرم سال انجام شود ولی پیوندهای شاخه ای برای فصل زمستان مناسب هستند.

 ما در اینجا دو پیوند شاخه ای را برای شما معرفی می کنیم که می توانید اواخر فصل زمستان قبل از بیدار شدن درختان گردو از خواب زمستانی انجام دهید، بازه دمای مناسب برای پیوند نهال گردو در فصل زمستان بالای 15 درجه سانتیگراد است، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تخصصی پالیز گردو مراجعه کرده و با کارشناسان نهالستان در ارتباط باشید.

  • پیوند امگا:

تکنیکی که برای پیوند امگا انجام می دهند بسیار خاص است به طوری که بعد از پیوند شکل آن به صورت حرف یونانی امگا دیده می شود، در این تکنیک باغداران باید در خرید نهال گردو توجه ویژه داشته باشند، چون پایه این درختان باید کاملاً مقاوم باشد در انتخاب پیوندک نیز می توانید ارقام مقاوم و ارقام پربار که میوه های تجاری تولید می کند را مد نظر قرار دهید.

در واقع با پیوند امگا می توانید درختی با پایه مقاوم و پیوندک های پربار را تولید کنید، وقتی برش های پایه و پیوندک را انجام دادید باید یک شوک گرمایی حدود 75 الی 80 درجه به پایه و پیوندک وارد کنید برای این کار از پارافین ذوب شده استفاده می کنند، نکات مهم در پیوند امگا عبارتند از:

  1. بهترین سن پیوندک و پایه برای پیوند امگا یک سالگی است.
  2. نهال های پیوند زده احتیاج به قرنطینه دارند دمای اتاق قرنطینه باید 25 تا 30 درجه و رطوبت آن حدود 80 درصد باشد.
  3. به این موضوع توجه داشته باشید که قطر پایه و قطر پیوندک باید کاملاً یکسان باشد.
  • روش جدید پیوند گردو:

از دیگر روش هایی که می توان اواخر فصل زمستان انجام داد روش جدید پیوند گردو است، شما با استفاده از روش جدید پیوند گردو یا روش تاجی یک اصلاح ژنتیکی در درخت گردو ایجاد می کنید، برای این منظور پیوندک ها باید دوره قرنطینه خود را به مدت چند ماه در دمای پایین تر از صفر درجه بگذرانند، شاخه ای از پایه را انتخاب کنید که هیچگونه بیماری نداشته و شیره اطراف آن وجود نداشته باشد.

یک قسمت از پوسته پایه را تا نصفه باز کرده و سطح شاخه را با یک چاقو تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچگونه شیاری نداشته باشد، بر حسب قطر و شکل پیوندک فضای مناسبی برای جای دادن پیوندک بر روی پایه ایجاد ایجاد کرده و پیوندک را درون آن قرار دهید، سپس پوسته نهال گردو را بر روی پیوندک قرار داده و آن را محکم ببندید، چون زمان پیوند گردو اواخر فصل زمستان است شما بعد از چند ماه می توانید تغییرات روی پایه و پیوندک را بررسی کرده و از سازگاری آنها مطمئن شوید .

کلام آخر

باغداران باید توجه داشته باشد پیوند نهال گردو جزو یکی از مهم ترین نکات مراقبتی آن محسوب شده و مهندسین نهالستان زمان فروش نهال کردو اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار باغداران قرار می دهند، باغداران برای اطلاع از آخرین تغییرات قیمت نهال گردو و آشنایی با انواع نهال گردو مقاوم و سازگار با اکوسیستم منطقه می توانند از کارشناسان نهالستان کمک گرفته و به این نکته توجه داشته باشند که نهال گردو را با تضمین قیمت و تضمین کیفیت از مراکز معتبر و مجوزدار مانند پالیز گردو تهیه کنند.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا