دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

پی ال سی و بازار کار در این صنعت

پی ال سی (PLC) یک کامپیوتر صنعتی است که برای کنترل فرایندهای صنعتی و خودکارسازی استفاده می شود. این دستگاه برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات و دستگاه های صنعتی مانند روبات ها، خطوط تولید، سیستم های انتقال، سیستم های روشنایی، پمپ ها و سایر تجهیزات استفاده می شود.

PLC به صورت یک کنترل کننده ی منطقی عمل می کند و در دستگاه های مختلفی کاربرد دارد. این دستگاه با استفاده از سیگنال های ورودی (مانند سنسورها و سوئیچ ها) و سیگنال های خروجی (مانند موتورها و اجزای مکانیکی) فرآیند کنترل و مانیتورینگ را انجام می دهد.

PLC دارای قابلیت برنامه ریزی و تنظیم می باشد و به صورت اتوماتیک و مداوم عملکرد خود را انجام می دهد. همچنین، این دستگاه با استفاده از روش های تشخیص خطا و رفع آن ها، به طور خودکار عملکرد صنعتی را تنظیم و کنترل می کند.

استفاده از PLC در صنعت، به دلیل دقت بالا، قابلیت برنامه ریزی و کنترل، عملکرد قابل اطمینان و همچنین امکان تنظیم و تغییر فرایندهای صنعتی به سرعت و به طور خودکار، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موضوع دوره پی ال سی (PLC) با توجه به نیاز و استفاده از این تکنولوژی در صنعت، شامل چندین سرفصل می شود. برخی از اصلی ترین سرفصل های دوره PLC شامل موارد زیر است:

  1. معرفی و مبانی PLC: در این سرفصل، شرحی درباره تعریف و کاربرد PLC، تاریخچه آن، اجزای سیستم PLC، روش های برنامه نویسی، مفاهیم مبنایی PLC و ساختار سیستم PLC ارائه می شود.
  2. برنامه نویسی PLC: در این سرفصل، مفاهیم پایه برنامه نویسی PLC شامل انواع زبان های برنامه نویسی PLC، متغیرها، توابع منطقی و محاسباتی، دستورات برنامه نویسی، ورودی ها و خروجی ها و نحوه برنامه ریزی PLC به کاربران آموزش داده می شود.
  3. رابط کاربری PLC: در این سرفصل، رابط کاربری PLC از جمله نحوه تنظیم پارامترها، تنظیمات و ورودی ها و خروجی ها، نحوه نمایش وضعیت سیستم و عیب یابی خطاهای سیستم PLC به کاربران آموزش داده می شود.
  4. ارتباطات و شبکه های PLC: در این سرفصل، نحوه ارتباط و اتصال به سایر دستگاه های سیستم صنعتی، شبکه های ارتباطی و نحوه تبادل اطلاعات با استفاده از ارتباطات مختلف در سیستم PLC به کاربران آموزش داده می شود.
  5. نرم افزارهای مرتبط با PLC: در این سرفصل، نرم افزارهایی که با سیستم PLC همراه هستند شامل نرم افزارهای شبیه سازی PLC، نرم افزارهای برنامه نویسی PLC

    ای جانبی که برای برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد سیستم PLC به کار می روند به کاربران آموزش داده می شود.

  6. کاربردهای صنعتی PLC: در این سرفصل، برخی از کاربردهای صنعتی سیستم PLC شامل صنعت خودرو، صنعت نفت و گاز، صنعت بسته بندی و سیستم های کنترل تولید به کاربران آموزش داده می شود.
  7. طراحی سیستم PLC: در این سرفصل، نحوه طراحی سیستم PLC شامل تعیین اندازه و نوع PLC، نحوه انتخاب محرک های کنترلی، نحوه انتخاب سنسورها و دستگاه های فرعی، نحوه انتخاب نرم افزار برنامه نویسی و طراحی رابط کاربری به کاربران آموزش داده می شود.
  8. روش های تست و عیب یابی سیستم PLC: در این سرفصل، نحوه تست و عیب یابی سیستم PLC شامل نحوه استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی، نحوه استفاده از ابزارهای تست فیزیکی و نحوه عیب یابی سیستم PLC به کاربران آموزش داده می شود.
  9. نگهداری و تعمیرات سیستم PLC: در این سرفصل، روش های نگهداری و تعمیرات سیستم PLC شامل تعیین تکنیک های نگهداری، روش های تعمیرات، نحوه بروزرسانی سیستم PLC و روش های پشتیبان گیری از سیستم PLC به کاربران آموزش داده می شود.

پیدا کردن بهترین دوره آموزشی پی ال سی

برای پیدا کردن بهترین دوره آموزشی پی ال سی در یک آموزشگاه، می توانید به روش های زیر روی آن کار کنید:

  •     جستجوی اطلاعات آموزشگاه: ابتدا می توانید با جستجو در سایت آموزشگاه و یا مراجعه به مرکز آموزشی، اطلاعات مربوط به دوره های آموزشی موجود را بدست آورید. همچنین می توانید از دیگر دانشجویان و یا مربیان آموزشگاه سوال کنید و نظرات و تجربیات آنان را درباره دوره های مختلف بشنوید.
  •     بررسی محتوای آموزشی: پس از بدست آوردن لیست دوره های موجود، می توانید به بررسی محتوای هر دوره بپردازید تا مطمئن شوید که دوره ای که برای شما مناسب است را انتخاب کرده اید. در این مرحله، باید محتوای دوره به صورت جزئیات بررسی شود تا مطمئن شوید که تمامی مطالب مورد نیاز برای کسب دانش و مهارت در زمینه پی ال سی در دوره مورد نظر شامل شده است.
  •     بررسی استادان: اطمینان حاصل کنید که استادانی که در دوره شرکت می کنند، دارای تجربه و تخصص لازم در زمینه پی ال سی هستند و بتوانند به شما مفاهیم را به خوبی آموزش دهند.
  • جستجو در گوگل: به عنوان مثال اگر در شهر رشت به دنبال دوره آموزشی پی ال سی هستید میتوانید عبارات دوره پی ال رشت یا دوره plc رشت و یا آموزشگاه فنی حرفه ای رشت را جستجو کنید تا آموزشگاه مناسبی را بیابید.
  •     بررسی امکانات و تجهیزات: از امکانات و تجهیزات موجود در آموزشگاه، مانند کلاس درس، کتابخانه، سایت آموزشی، لابراتوارها و … مطلع شوید و از میزان تجهیزات موجود و قابل دسترسی برای دانشجویان اطمینان حاصل کنید.
  •     مقایسه هزینه ها: هزینه های دوره های آموزشی در آموزشگاه ها ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است هزینه های دوره های مختلف را مقایسه کنید و اطمینان حاصل کنید که هزینه های دوره مطابق با بودجه خود است.
  •     بررسی مدارک و گواهینامه ها: اگر اهداف شما برای شرکت در دوره آموزشی، کسب گواهینامه یا مدرک است، باید اطمینان حاصل کنید که آموزشگاه شما را در اخذ آن ها یاری خواهد داد.
  •     مشاهده نظرات و بازخوردهای سایرین: می توانید نظرات و بازخوردهای سایرین درباره آموزشگاه و دوره های آن ها را مطالعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که آموزشگاه مناسبی برای شما است.

 

رشته پی ال سی یکی از رشته های پرطرفدار در حوزه فناوری اطلاعات است و با گسترش روز افزون تکنولوژی و بهبود روش های تولید نرم افزار، بازار کار این رشته همچنان در حال رشد است.

کارفرمایان در صنعت فناوری اطلاعات به دنبال کارکنانی هستند که توانایی توسعه نرم افزارهای پیچیده را دارند و دارای تجربه ای در برنامه نویسی، طراحی و توسعه سیستم های پایگاه داده و امنیت شبکه هستند. بنابراین، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که با تکنولوژی های جدید آشنا هستند و می توانند با توجه به نیازهای سازمان، پروژه هایی را توسعه دهند که ارزش افزوده برای سازمان دارند.

با توجه به اینکه فناوری اطلاعات یکی از صنایع پردرآمد جهان است، افرادی که در حوزه پی ال سی فعالیت می کنند، می توانند به سرعت به موقعیت های پردرآمد دست یابند. به علاوه، با توجه به اینکه فناوری اطلاعات بخشی از تمام صنایع و شرکت ها شده است، شرکت های مختلف در تمام صنایع نیاز به کارکنانی با مهارت های پی ال سی دارند.

بنابراین، اگر دانش جویی هستید که به دنبال رشته ای است که در بازار کار دائمی باشد و توانایی به روز رسانی مهارت های خود را داشته باشد، رشته پی ال سی می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

دکمه بازگشت به بالا