کارافرینیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نقش سیستم های قفسه بندی در انبارگردانی

انبارگردانی یکی از اقدامات بسیار مهم برای اطلاعات از موجودی کالاهای موجود در انبار است که بر اساس سیاست های مدیریتی چندین مرتبه در سال انجام می شود. در انبارهای سنتی انبارگردانی بسیار زمان بر بوده و دلیل آن عدم استفاده از سیستم های قفسه بندی و امکانات نرم افزاری و تجهیزات است. در انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی مدرن این قبیل اقدامات در زمان کوتاه و با دقت بسیار بالا انجام میشود و قفسه ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. در ادامه به تاثیر قفسه بندی در انبارگردانی استاندارد در زمان کوتاه اشاره خواهیم داشت.

انبارگردانی چیست؟

در کسب و کارهای بزرگ که دارای انبار هستند، در پایان دوره های مالی نیاز به سرشماری و بررسی دقیق میزان موجودی، مقدار سود و زیان و انجام محاسبات مالی و غیره است. این اقدامات در فعالیت هایی به نام انبارگردانی انجام میشود. در این فرآیندها بررسی می شود که چه تعداد کالا با چه ویژگی هایی در کدام ردیف و سلول از قفسه بندی انبار قرار موجود هستند. چه کالاهایی از انبار خارج شده و تاریخ ورود و خروج کی بوده است؟

تاثیر قفسه بندی در انبارگردانی

در فرآیند انبارگردانی تمام کالا و بارهای موجود در انبار باید در سرشماری بررسی شوند. حال شرایطی را تصور کنید که بار و کالاها بدون قفسه بندی در انبار قرار گرفته و هیچ اطلاعاتی از آنها در سیستم های مدیریت انبار ثبت نشده باشد! این شرایط برای انبارهای بزرگ و صنعتی فاجعه است! استفاده از سیستم های قفسه بندی و سایر تجهیزات کمک بزرگی در بالا بردن دقت انبارگردانی و بهبود سرعت انجام کار دارند. از مهم ترین اثرات استفاده از قفسه های مناسب انبار بر انبارگردانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد نظم در انبار

یکی از مهم ترین تاثیرات استفاده از قفسه ها بر انبارگردانی، نظم در محیط است. در تمام قفسه ها از قبیل قفسه پالت راک صنعتی، تعداد بسیار زیاد بار و کالاها درون پالت قرار گرفته و در قفسه چیده میشوند. در نتیجه دیگر خبری از کالاهای چیده شده در کف انبار نیست و نظم انبار می تواند در کاهش زمان انبارگردانی نقش داشته باشد.

مساله بسیار مهم، تناسب قفسه با نوع کالا و بار موجود در آن است. اگر قفسه ها با شرایط انبار و نوع بار و کالا تناسب نداشته باشد، نمی تواند نظم خوبی را در محیط ایجاد کند و انبارگردانی با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال، اگر بارهای شاخه ای را در قفسه راک کفپوشدار قرار دهید نمی تواند به اندازه قفسه بندی بازویی موثر باشد.

کدگذاری کالاها

قفسه ها از ردیف ها و طبقات متعددی تشکیل شده و از این طریق می توان با روش های مختلف کالا و بار موجود در آنها را کدگذاری کرد. کالاهای کدگذاری شده در سیستم های نرم افزاری مدیریت انبار ذخیره شده و ورود و خروج آنها نیز در این سیستم ثبت می شود. اگر در انبار از قفسه استفاده نشود، نمی توان کالاها را به شیوه استاندارد کدگذاری کرد. کد گذاری برای تمام انواع قفسه های انبار از قبیل قفسه بندی راک کفپوشدار، خودراهرو و راهرو باریک امکان پذیر است و در این زمینه محدودیت وجود ندارد.

دقت داشته باشید که کدگذاری بر اساس ردیف و طبقات قفسه ها انجام میشود و به همین دلیل در هر زمان می توان مطلع شد که هر کالا در کدام قسمت از انبار واقع شده است.

نکات کاربردی برای انبارگردانی بهتر با قفسه بندی استاندارد

برای بهبود روند انبارگردانی لازم است چند نکته مهم مد نظر قرار بگیرد که عبارتند از:

انتخاب قفسه مناسب

بر اساس شرایط محیط، نوع و تعداد بار و کالا باید قفسه مناسب انتخاب شود. قفسه ها اگر با شرایط محیط تناسب داشته باشند، بار را به خوبی در خود جای داده و دسترسی به آنها در زمان سرشماری آسان خواهد بود. با انتخاب قفسه مناسب می توان کالاها را بدرستی گروه بندی کرد. علاوه براین نحوه دسترسی به بار نیز با نوع آن تناسب خواهد داشت و در زمان سرشماری با چالش مواجه نخواهید شد.

گروه بندی بار و کالا

بار و کالاهای موجود در قفسه های انبار را می توان بر اساس ویژگی های مختلف دسته بندی کرد. این دسته بندی هر اندازه با دقت بالاتری انجام شود، کدگذاری و دسترسی به اطلاعات آنها سریع تر انجام میشود. با گروه بندی کالاهای موجود در قفسه ها در زمان کوتاه می توان اطلاعات جامعی درباره تعداد موجودی آنها بدست آورد که در بهبود روند انبارگردانی موثر است.

کد گذاری کالا و قفسه ها

همان طور که اشاره شد، با کدگذاری کالاهای موجود در قفسه می توان انبارگردانی را آسان تر کرد. روش های کدگذاری کالاها در انبار تنوع بالایی دارند و متناسب با شرایط انبار و تعداد بار و کالا می توان آنها را انتخاب کرد. روش کدگذاری اعداد ترتیبی، حروف، ترکیب اعداد و حروف و غیره هر یک مزایای خاص خودشان را دارند و می توانید انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات در سیستم مدیریت انبار

نقش قفسه بندی انبار در انبارگردانی را زمانی می توان درک کرد که از سیستم های نرم افزاری مدیریت انبار استفاده شود. این سیستم های نرم افزاری تمام اطلاعات مربوط به کالاهای انبار را ثبت نموده و در سرشماری و انبارگردانی کاربرد زیادی دارند. اطلاعات درج شده در این سیستم ها شامل کد کالا، زمان ورود، زمان خروج، تعداد موجودی از هر کالا، واردکننده، ترخیص کننده و غیره هستند.

نصب کارتکس روی قفسه ها

برای دسترسی سریع و آسان به کالاهای موجود در انبار باید کد هر ردیف و طبقه مشخص باشد. به همین دلیل باید روی قفسه ها کارتکس نصب شود و در آن اطلاعاتی از قبیل کد و نوع بار و کالاهای موجود در آنها درج گردد.

در نهایت با رعایت تمام موارد فوق می توان یکی از روش های سرشماری را انتخاب و انبارگردانی را انجام داد. از جمله روش های سرشماری می توان به سرشماری تک شمارشی، دو شمارشی و سه شماری اشاره کرد. در مدل های تک شمارشی اسناد موجود در انبار، اطلاعات موجود در سیستم و تابلوهای نصب شده روی قفسه ها را با هم تطبیق داده و بررسی میشود که همخوانی دارند یا خیر؟ اگر در صورت عدم تطابق اطلاعات مجدد سرشماری انجام شود، روش سرشماری دو شماری خواهد بود. اگر مجدد تطبیق وجود نداشته باشد برای سومین مرتبه سرشماری انجام میشود.

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا