دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نصب دکل مهاری

دکل های مهاری به دکل هایی گفته می شود که بوسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد. این نوع دکل ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکان هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بیسیم و شبکه های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. تولید کننده دکل مهاری با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته و استانداردهای بین المللی، ارائه دهنده راهکارهای مطمئن و کارآمد در زمینه ساخت و نصب دکل های مهاری برای پروژه های مختلف می باشد.  این دکل ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن ها کمک کرده در مناطق شهری مزیت فراوانی دارد.

این نوع دکل ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل ها کمتر از دکل های دیگر بوده و نصب آنها ساده و کم هزینه  است. این دکل ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می شوند از انواع آن می توان به دکل های سری G اشاره کرد که با انواع G25، G35، G45 تولید می شوند این دکل ها به صورت سه یا چهار ضلعی و به صورت سکشن های سه متری که پایه ها از لوله نمره 3 بوده و به وسیله میل گردهای نمره 8 یا 10 به صورت خرپائی به هم متصل می شود.

این دکل ها ابتدا توسط کارخانه دکل سازی ROHN تولید می شده که اکنون در بعضی مواقع با نام این کارخانه شناخته می شوند. این نوع از دکل های مهاری با باربری بسیار کم بوده و تنها برای نصب آنتن های بی سیم و یا دیش های کوچک اینترنت استفاده می گردد. عدد مقابل G نشان دهنده عرض قاعده بخش ها به سانتیمتر می باشد. این دکل ها به دلیل سبکی بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند و بر اساس استاندارد در هر 7٫5 متر به وسیله سیم مهار و با استفاده از کمربند دکل از سه یا چهار جهت مهار می شوند. در ایران بنابه دلیل اینکه استفاده از کمربند مورد توجه مشتری قرار نمی گیرد و یا اطلاع کاملی در این مورد ندارد، استاندارد  پیاده سازی به صورت پیش فرض نصب مهاری در هر 9 متر ارتفاع می باشد.

در خیلی موارد به دلیل بالابردن استحکام دکل نصب شده مانند دکل هایی که در مناطق بادگیر یا دکل های با ارتفاع 24 متر به بالا و یا دکل هایی که تعداد رادیو و آنتن های زیادی بر روی آن نصب می گردد از استاندارد نصب مهار در هر 6متر ارتفاع استفاده می گردد. به طور مثال برای یک دکل مهاری با ارتفاع 30 متر در صورت نصب مهار به صورت پیش فرض در هر 9 متر، دکل در 3 نقطه و در ارتفاع 9، 18 و 27 متر مهار می گردد ولی در صورت استفاده از استاندارد 6 متر مهار دکل در 6 نقطه و در ارتفاع 6، 12، 18، 24 و 30 متر مهار می شود. دکل های سری G تولیدی این شرکت شامل G25، G35، G45، G65 و G80 سه وجهی و چهار وجهی می باشد که سری G65 و G80 از نظر سازه مشابه دکل های خود ایستا بوده و به صورت ترکیب لوله – نبشی می باشند. مبنای طراحی دکل ها بر اساس بار ناشی از وزش باد وارد بر دکل می باشد. در طراحی دکل ها از آئین نامه ها و استانداردهای متعددی به شرح ذیل استفاده می شود.

مبنای طراحی فونداسیون های دکل های مخابراتی جهت لهیدگی و واژگونی استوار است. در دکل های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه ها به صورت پاشنه ای و در دکل های بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح و پیاده سازی می شود. در زمین های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون ها به صورت سطحی و گسترده طرح می شود که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل کند. سیستم پیاده سازی فونداسیون زمینی به این صورت است که پس از محاسبه ارتفاع دکل، بار بر روی دکل و بادگیری آن و نوع مقاومت خاک منطقه نصب، چاله هایی به عمق حداقل 1 متر مکعب حفاری می گردد سپس با استفاده از میل گرد اقدام به آرماتوربندی چاله می شود و در آخر پس کار کارگذاشتن پایه های بولت و انکر مربوط به دکل چاله حفاری و آرماتوربندی شده با استفاده از بتن پر شده و با استفاده از لایه های ایزوگامی آب بندی می شود.

در مورد دکل های مهاری که بر روی زمین نصب می گردد قاعده پیاده سازی فونداسیون به صورت فوق و مشابه دکل های خود ایستا می باشد با این تفاوت که برای دکل های مهاری عمل پی سازی علاوه بر پایه دکل برای پایه مهاری ها نیز انجام می پذیرد. از آنجایی که دکل های مهاری اغلب بر روی پشت بام نصب می گردند، به منظور فونداسیون در این نوع نصب از فونداسیون آهنی پشت بامی استفاده می شود. این نوع فونداسیون شامل یک سازه Y یا H شکل است که از تیرآهن نبشی نمره 16 ساخته شده و بیس پلیت زیر دکل بر روی آن جوش داده می شود. این سازه دارای ابعاد حداقل 1 متر می باشد و بر روی کف بام و مابین 2 ستون افقی بام قرار می گیرد تا بار انتقالی از روی بر روی قاعده دکل را بر روی سطح بام منتقل و پخش نماید.

با توجه به ارتفاع دکل ها و به منظور ایمن سازی هوایی دکل براساس قوانین و مصوبات ایمنی سازه های بلند مرتبه باید برای بالانرین ارتفاع دکل از چراغ خطر چشمک زن استفاده نمود. بدین منظور از چراغ روشنایی بر روی دکل ها نیز استفاده می گردد. سیستم روشنایی دکل شامل حباب محافظ لامپ که به رنگ قرمز و از جنس شیشه می باشد به همراه پایه حباب چدنی که بر روی نوک دکل نصب می گردد و همچنین لامپ تشکیل شده است. محاسبات دکل مهاری دقیقا با توجه به شرایط زمینی، بار باد، ارتفاع و سایر عوامل فنی به منظور اطمینان از استحکام و پایداری سازه انجام می شود. در گذشته به منظور روشنایی سیستم از لامپ های ترافیکی اسرام استفاده می شد که علاوه بر مصرف بالا دارای طول عمر کوتاهی بود. درحال حاضر در این سیستم از لامپ های LED استفاده می گردد.

قطعه دیگری که در سیستم روشنایی استفاده می گردد فتوسل است، این قطعه یک دستگاه نور سنج می باشد که لامپ را به صورت اتوماتیک در روز خاموش و در زمان تاریکی هوا روشن می نماید. چراغ دکل LED ضمن کاهش توان مصرفی تا 8 وات امکان ایجاد حداکثر شدت نور را فراهم می نماید. لامپ دکل LED به شکلی طراحی شده است که به راحتی قابل نصب در سرپیچ های موجود می باشد . لامپ دکلLED در مدلهای 50 ، 100 و 150 عدد LED قابل ارائه می باشد . LED های استفاده شده در چراغ دکلLED از نوع Hight Bright با زاوایه تابش 180 درجه می باشد. سیستم برقگیر سیستم برقگیر یا به عبارتی سیستم زمین به سیستم دریافت بار الکتریکی رعد و برق و انتقال آن به زمین می  باشد تا از آسیب رساندن به آنتن ها و متعلقات دیگر جلوگیری به عمل آید.
انواع سیستم برقگیر :
1- صاعقه گیر الکترونیکی خازنی ( اکتیو )
2- صاعقه گیر تمام استیل چهار شاخه
3- میله برقگیر تمام استیل
4- میله برقگیر تمام مسی
5- تسمه کشی
از هر کدام از انواع سیستم برقگیر با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربرد آن استفاده می شود . مثلاً در مناطقی که صاعقه زیاد می باشد می بایست از سیستم برقگیر و قویتر استفاده نمود. صاعقه گیر چگونه عمل می کند؟ و انواع آن کدامند؟ صاعقه گیر پس از نصب روی ساختمان، می بایست بوسیله هادی های میانی Down Conductor از طریق سیم مسی بدون روکش به سیستم زمین متصل گردد. مقاومت الکترود زمین صاعقه گیر می بایست زیر 10 اهم باشد و پس از اجرا به شبکه هم پتانسیل کل سایت متصل شود. در اجرای الکترود زمین هر صاعقه گیر می بایست از اقلامی چون صفحه های مسی، مواد کاهنده مقاومت(LOM) ، اتصالات جوش انفجاری استفاده نمود. چاه ارت ایحاد ارت جهت حفاظت افراد و وسایل و تجهیزات الکترونیکی و ابزار و لوازم حساس حائز اهمیت می باشد. به طور خلاصه اهداف بکارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ عبارتند از :
الف ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
ب ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
ج ـ فراهم آوردن شرایط ایده ال جهت کار
د ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
ه ـ حذف ولتاژ اضافی
و ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
ز ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی

روشهای اجرای ارت یا زمین حفاظتی:

بطور کلی جهت اجرای ارت و سیستم حفاظتی دو روش کلی وجود دارد که ذیلاً ضمن بیان آنها ، موارد استفاده و تجهیزات مورد نیاز هر روش و نحوه اجرای هر یک بیان می گردد . ـ زمین عمقی : در این روش که یک روش معمول می باشد از چاه برای اجرای ارت استفاده می شود. – زمین سطحی: در این روش سیستم ارت در سطح زمین (برای مناطقی که امکان حفاری عمیق در آنها وجود ندارد) و یا در عمق حدود 80 سانتیمتر اجرا می گردد. در چه شرایطی از روش سطحی برای اجرای ارت استفاده نمائیم ؟ در مکانهایی که :
ـ فضای لازم و امکان حفاری در اطراف سایت وجود داشته باشد .
ـ ارتفاع از سطح دریا پائین باشد مانند شهرهای شمالی و جنوبی کشور .
ـ پستی و بلندی محوطه سایت کم باشد .
ـ فاصله بین دکل و سایت زیاد باشد .
با توجه به مزایای روش سطحی اجرای ارت به این روش ارجحیت دارد . اجرای ارت به روش عمقی : الف ـ انتخاب محل چاه ارت : چاه ارت را باید در جاهایی که پایین ترین سطح را داشته و احتمال دسترسی به رطوبت حتی الامکان در عمق کمتری وجود داشته باشد و یا در نقاطی که بیشتر در معرض رطوبت و آب قرار دارند مانند زمینهای چمن ، باغچه ها و فضاهای سبز حفر نمود. ب- عمق چاه با توجه به مقاومت مخصوص زمین ، عمق چاه از حداقل 4 متر تا 8 متر و قطرآن حدودا 80 سانتیمتر می تواند باشد.

در زمین هایی که با توجه به نوع خاک دارای مقاومت مخصوص کمتری هستند مانند خاکهای کشاورزی و رسی عمق مورد نیاز برای حفاری کمتر بوده و در زمینهای شنی و سنگلاخی که دارای مقاومت مخصوص بالاتری هستند نیاز به حفر چاه با عمق بیشتر می باشد. نصب دکل مهاری به دقت و با استفاده از تجهیزات حرفه ای و توانمند، به تضمین ایمنی و پایداری سازه اختصاص دارد. برای اندازه گیری مقاومت مخصوص خاک از دستگاههای خاص استفاده می گردد. در صورتی که تا عمق 4 متر به رطوبت نرسیدیم و احتمال بدهیم در عمق بیشتر از 6 متر به رطوبت نخواهیم رسید نیازی نیست چاه را بیشتر از 6 متر حفر کنیم . بطور کلی عمق 6 متر و قطر حدود 80سانتیمتر برای حفر چاه پیشنهاد می گردد. محدوده مقاومت مخصوص چند نوع خاک در جدول زیر آمده است. نوع خاک مقاومت مخصوص زمین ( اهم متر )

باغچه ای 5 الی 50
رسی 8 الی 50
مخلوط رسی ، ماسه ای و شنی 25 الی 40
شن و ماسه 60 الی 100
سنگلاخی و سنگی 200 الی 10000

ج ـ مصالح مورد نیاز مصالح مورد نیاز و مشخصات آن برای اجرای چاه ارت ( روش عمقی ) و Rod کوبی ( روش سطحی ) در جدول زیر آمده است. صفحه مسی به ابعاد 5/.*40*40 سانتیمتر برای مناطق شمالی کشور و 5/0*50*50سانتیمتر برای مناطق نیمه خشک مانند تهران و 5/0*70*70 سانتیمتر برای مناطق کویری استفاده شده و محصول کارخانه مس شهید باهنر باشد . از صفحه مسی با ضخامت 3 یا 4میلیمتر نیز می توان استفاده نمود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا