مزیت های قالب لارج پنل

سیستم قالب بندی لارج پنل و نحوه اجرای آن

قالب بندی لارج پنل : در سیستم لارج پنل از قالب های بزرگ برای بتن ریزی و قالب بندی استفاده می شود. قیمت قالب لارج پنل و جدیدترین قالب های لارج پنل در سایت قالب بتن سپنتا موجود می باشد. این قالب ها با سطح بزرگ برای اجرا در دیوارهای اکسپوز و بدون درز ، دیوارهایی که داری سکوی بتن ریزی باشد و همچنین همراه این قالب ها از براکت نگهدارنده ، شوتینگ برای بتن ریزی و پیچ تنظیم شاقولی قالب استفاده خواهدشد.

در ادامه به مزایای قالب بندی لارج پنل خواهیم پرداخت. شما اگر قصد دارید دیواری بتنی را با سرعت بالا و کیفیت عالی به اتمام برسانید سیستم قالب بندی لارج پنل بهترین و مناسب ترین گزینه میباشد. یکی از ویژگی های این قالب ها این است که متعلقات مربوط به قالب بسیار کم میباشد دردسر زیادی برای پیمانکار یا معمار کارفرما نخواهد داشت.

مزیت های قالب بندی لارج پنل

  • در این سیستم لارج پنل قالب ها یکپارچه هستند و به همین خاطر درزهای موجود در قالب ها بسیار کم خواهد بود.
  • در این سیستم می توان قبل از اینکه عملیات بتن ریزی را انجام داد درب و پنجره ها را رو نصب بکنیم.
  • در این سیستم لارج پنل می توانیم تمام بازشوهای پلان در قالب ها رو نصب کنیم.
  • امکان نصب و قرار دادن شوتینگ ، سکو ، و قلاب حمل
  • در این سیستم می توان تعداد پلت های مصرفی را کم کنیم.
  • در این سیستم می توان تمامی پشت بندهای اضافی را حذف بکنیم.
  • در این سیستم می توان قالب ها را بدون پله و درز به همدیگر متصل کنیم
  • سرعت مونتاژ و د مونتاژ را می توان بالا برد
  • حذف کردن میان پلت مصرفی در بتن

در سیستم قالب لارج پنل بر خلاف سیستم تونل فرم که فقط می توانیم دیوارها رو بتن ریزی کنیم. این سیستم شبیه سیستم تونل فرم است اما با این تفاوت که در لارج پنل می توان تمام دیوارهای خارجی و داخلی را بصورت همزمان و در یک مرحله بتن ریزی بکنیم و همه سازه بصورت یکپارچه در می آید که این خود باعث نما گرفتن سازه میشود و همچنین سبب می شود که این بتن ریزی یکپارچه سبب استحکام و تحمل بیشتر ساختمان در مقابل تنش بارهای هجومی و جانبی داشته باشد. بسیاری از معماران این سیستم لارج پنل را سیستم مطلوبی برای بتن ریزی دیوارهای ساختمانی می دانند.

هنگامی که دیوارهای یک طبقه بتن ریزی شد معمار یا پیمانکار مورد نظر اجرای سقف مورد نظر بنا به صلاح خود از روش های مدولار ، سقف سبک و غیره انجام می دهد.در این سیستم مدولار برای هر یک از دیوارهای ساختمانی قالب های یکپارچه ای ساخته میشود.

قالب بندی دیوارها در سیستم لارج پنل در چند مرحله اجرا می شود؟

  1.  در مرحله اول پس از انجام مراحل فونداسیون و آرماتوربندی ساختمان مورد نظر باید قالب ها را طبق نقشه مربوطه در جای خود نصب بکنیم. یکی از ویژگی های خوب این سیستم لارج پنل این است که قالب ها بصورت یکپارچه ساخته میشود و متعلقات آن مانند براکت تنظیم کننده قالب ،  سکوی بتن ریزی ، شوتینگ ، میان پلت نصب خواهند شد.
  2.  در مرحله دوم در سیستم قالب بندی دیوارهای ساختمان قالب ها رو باز می کنیم و اجرای سقف با توجه به یکی از روش های بالا انجام خواهد شد.
  3. در مرحله سوم پس از اینکه تیم آرماتور بند کار خود را تکمیل کرد قالب ها رو بوسیله جرثقیل یا تاور به طبقه دوم منتقل می کنیم و سقف اجرا شده قبلی بعنوان محل نشستن براکت نگهدارنده قالب استفاده میشود و براکت دیوار خارجی در قسمت سوارخ های بوحود آمده از محل پلتهای مرحله قبل مونتاژ شده و حکم محل نشستن براکت نگهدارنده قالب میباشند و این سیکل کاری تا آخرین طبقه مورد نظر ساختمان انجام می شود.

یکی از ویژگی ها و مزیت های خوب سیستم لارج پنل که یک مزیت منحصر بفرد به شمار می آید این است که سطح قالب ها در این سیستم یکپارچه و بزرگ هستند و برای اجرای دیوار بتنی اکسپوز یک مزیت خوب به شمار می آیند. گفتیم که یکی از مزیت های خوب سیستم لارج پنل نسبت به قالب مدولار این است که متعلقات آن بسیار کم میباشد و به همین دلیل  به پشت بند خاصی نیاز ندارند و می توان در کمترین زمان پنلها ار باز بسته کرد و هم چنین جابجا کردن قالب ها بوسیله قلاب حملی که روی قالب گذاشته شده است براحتی و سریع امکان پذیر

سیستم قالب لارج پنل

این سیستم شبیه سیستم تونل فرم سیستم قالب لارج پنل در قالب لارج پنل تمامی دیوارهای داخلی و خارجی بطور همزمان در یک مرحله بتن ریزی شده و کل سازه حالت یکپارچه ای دارد و باعث می شود ساختمان تحمل تنش های بیشتری را در مقابل بارهای جانبی داشته و بعنوان یکی از سیستم های ساختمانی مطلوب محسوب می گردد. پس از اجرای دیوارهای یک طبقه، پیمانکار اجرای سقف را بنا به صلاح خود از روش های مدولار ، سقف سبک و … انجام می دهد.در این سیستم قالب ها برای هر یک از دیوارهای ساختمانی به صورت یکپارچه ساخته می شوند.

سیستم قالب بندی دیوارها :

مرحله اول : پس از اجرای مرحله فونداسیون و آرماتوربندی ،قالب ها مطابق پلان مربوطه در جای خود نصب میشود. یادآوری می شود قالب ها به صورت یکپارچه ساخته شده و متعلقات آن که شامل براکت تنظیم کننده قالب ، سکوی بتن ریزی ، شوتینگ ، میان بلت و… می باشند نصب می شود.

مرحله دوم : پس از اجرای مرحله اول، قالب ها باز شده و اجرای سقف با توجه به یکی از روش های فوق انجام می گیرد.

مرحله سوم : در این مرحله پس از آرماتور بندی، قالب ها توسط تاور (جرثقیل) به طبقه دوم منتقل شده و سقف اجرا شده قبلی به عنوان نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب می باشد و براکت دیوار خارجی در قسمت سوراخ های بوجود آمده از محل بلت های مرحله قبل مونتاژ شده و حکم نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب می باشند این سیکل تا اجرای آخرین طبقه تکرار می شود.

یکپارچگی و بزرگ بودن سطح قالب برای اجرای دیوار بتنی اکسپوز یکی از مزیت های منحصر به فرد قالب لارج پنل است و از آنجاییکه در این سیستم متعلقات قالب بندی نسبت به قالب مدولار، فوق العاده کم بوده و نیاز به پشت بند خاصی هم ندارد بنابراین باز و بسته نمودن پنل ها در کمترین زمان انجام یافته و همچنین جابجایی قالب ، بواسطه قلاب حملی که روی قالب تعبیه شده است، سریع و به راحتی امکان پذیر است.

با اینکه قیمت سیستم قالب بندی لارج پنل در مقایسه با قالب بتن مدولار، بالاتر است اما با توجه به سرعت بالای اجرا ،کیفیت فوق العاده سطح بتن و همچنین حذف اکثر مبان بلت ها و سایر متعلقات، استفاده از این سیستم در نهایت بهای تمام شده را بطور چشمگیری کاهش می دهد.

در سیستم قالب بندی لارج پنل ، امکان تعبیه بازشوها و نصب چهار چوب در و پنجره مطابق پلان وجود دارد و جهت سهولت در امر بتن ریزی  شوتینگ مخصوص بتن روی قالب نصب می گردد. شاقول کردن قالب ها نیز بوسیله براکت نگهدارنده مخصوص قالب لارج پنل انجام می گردد.

در طراحی قالب لارج پنل مدولاری سعی شده است ضمن حفظ کیفیت و استحکام پنل ها تا حد امکان وزن پنل ها را کم کرده و از نظر  اقتصادی توجیه پذیر نماید.وزن حدودی قالب لارج پنل مدولارقالب های لارج پنل

سیستم قالب لارج پنل شبیه سیستم بوده با این تفاوت که در آن فقط دیوارها بتن ریزی میشود. در قالب لارج پنل تمامی دیوارهای داخلی و خارجی بطور همزمان در یک مرحله بتن ریزی شده و کل سازه حالت یکپارچه ای دارد و باعث میشود ساختمان تحمل تنش های بیشتری را در مقابل بارهای جانبی داشته و به عنوان یکی از سیستم های ساختمانی مطلوب محسوب میگردد. پس از اجرای دیوارهای یک طبقه، پیمانکار اجرای سقف را بنا به صلاح خود از روش های مدولار، سقف سبک و … انجام میدهد. در این سیستم قالب ها برای هر یک از دیوارهای ساختمانی به صورت یکپارچه ساخته میشوند.

مرحله اول: پس از اجرای مرحله فونداسیون و آرماتوربندی، قالبها مطابق پلان مربوطه در جای خود نصب میشود. یادآوری میشود قالبها به صورت یکپارچه ساخته شده و متعلقات آن که شامل براکت تنظیم کننده قالب، سکوی بتن ریزی، شوتینگ، و … میباشند نصب میشوند.

مرحله دوم: پس از اجرای مرحله اول، قالب ها باز شده و اجرای سقف با توجه به یکی از روش های فوق انجام میگردد.

مرحله سوم: در این مرحله پس از آرماتور بندی، قالبها توسط تاور (جرثقیل) به طبقه دوم منتقل شده و سقف اجرا شده قبلی به عنوان نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب میباشد و براکت دیوار خارجی در قسمت سوراخهای بوجود آمده از محل بلتهای مرحله قبل مونتاژ شده و حکم نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب میباشند. این سیکل تا اجرای آخرین طبقه تکرار میشود.

یکپارچگی و بزرگ بودن سطح قالب برای اجرای دیوار بتنیِ اکسپوز یکی از از مزیت های منحصر بفرد قالب لارج پنل است و از آنجاییکه در این سیستم متعلقات قالب بندی نسبت به قالب مدولار ، فوق العاده کم بوده و نیاز به پشت بند خاصی هم ندارد بنابراین باز و بسته نمودن پنلها در کمترین زمان انجام یافته وهمچنین جابجایی قالب ، بواسطه قلاب حملی که روی قالب تعبیه شده است ، سریع و به راحتی امکان پذیر است .

بااینکه قیمت سیستم قالب بندی لارج پنل در مقایسه با قالب بتن مدولار ، بالاتر است اما با توجه به سرعت بالای اجرا ، کیفیت فوق العاده سطح بتن و همچنین حذف اکثر میان بلت ها و سایر متلقات ، استفاده از این سیستم در نهایت بهای تمام شده را بطور چشمگیری کاهش می دهد .

در سیستم قالب بندی لارج پنل ، امکان تعبیه بازشوها و نصب چهارچوب در و پنجره مطابق پلان وجود دارد و جهت سهولت در امر بتن ریزی شوتینگ مخصوص بتن روی قالب نصب میگردد . شاقول کردن قالب ها نیز بوسیله براکت نگهدارنده مخصوص قالب لارج پنل انجام میگردد .

در طراحی قالب لارج پنل مدولاری سعی شده است ، ضمن حفظ کیفیت و استحکام پنلها ، تا حد امکان وزن پنل ها را کم کرده و از نظر اقتصادی توجیه پذیر نماید . وزن حدودی قالب لارج پنل مدولاری 55 کیلو گرم می باشد .

منبع: یوتیوب

دکمه بازگشت به بالا