اهمیت فیزیوتراپی در حفظ سلامت سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان به عنوان یک روش درمانی، کیفیت زندگی آن ها و عملکرد بدنشان را نسبت به قبل بهبود می بخشد. از آنجایی که با افزایش سن میزان انعطاف پذیری و قدرت عضله ها در سالمندان کمتر شده، برای کنترل کردن دردها، ایجاد تعادل، بهبود قدرت عضلات و توانایی حرکتی، انجام حرکات فیزیوتراپی در این گروه سنی ضرورت دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم از خرید دستگاه فیزیوتراپی برای گروه سنی سالمندان، غافل نشوید.

به علاوه فیزیوتراپ با انجام تکنیک هایی مانند آب درمانی، ماساژ درمانی، منوال تراپی، استراحت مفصل و الکتروتراپی سرعت بهبودی را در سالمندان افزایش می دهد.

تقویت عضلات با فیزیوتراپی در سالمندان

حجم و قدرت عضلات در سالمندان نسبت به گذشته کاهش یافته و در کیفیت زندگی آنها تاثیر بسیار زیادی می گذارند. به همین خاطر با انجام حرکات فیزیوتراپی، عضلات سالمندان تقویت شده تا مشکلات تعادلی و حرکتی در آن ها برطرف گردد.

افراد مسن با انجام تمرینات و حرکات فیزیوتراپی پا، دست و … به صورت منظم می توانند توانایی های حرکتی خود را بهبود دهند. از جمله فوایدی که حرکات و تمرینات فیزیوتراپی برای سالمندان دارد، عبارتند از:

  • بهبود حرکات بدن
  • افزایش قدرت عضلات
  • بهبود تعادل بدن
  • افزایش انعطاف پذیری عضلات
  • بهبود استقامت جسمانی و عملکرد قلب
  • تسکین و کاهش دردهای عضلانی و مفصلی
  • افزایش استقلال و کیفیت زندگی سالمندان در انجام دادن فعالیت های روزانه
  • بهبود خلق و خو

باید توجه داشته باشید که برای دادن برنامه فیزیوتراپی سالمندان، ابتدا فیزیوتراپیست تمام نیاز و ویژگی های سالمند را در نظر گرفته و برنامه درمانی مشخصی را جهت انجام حرکات تعیین می کند؛ در ادامه سعی شده است به صورت خلاصه به هر یک از مزایای فیزیوتراپی در سالمندان بپردازیم:

  • بیشتر شدن تحرک و کاهش پوکی استخوان در افراد مسن

یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان پوکی استخوان، انجام صحیح تمرینات و حرکات فیزیوتراپی می باشد. این نوع از تمرینات توانبخشی میزان توانایی های حرکتی و تحرک سالمندان را افزایش داده و موجب حفظ سلامت استخوان های آنها می شود.

  • افزایش متابولیسم بدن

حرکات فیزیوتراپی و تمرینات منظم، میزان سوخت و ساز بدن سالمندان را افزایش می دهد. حرکات مقاومتی و استقامتی در فیزیوتراپی با بهبود متابولیسم بدن سالمندان، عملکرد سیستم های تنفسی، گوارشی، عروق و قلب آنها را بهبود می بخشند. با حرکات منظم فیزیوتراپی، میزان مصرف انرژی و سطح اکسیژن در سالمندان بالا رفته و سرعت متابولیسم آنها را بیشتر می کند.

سالمندانی که حرکات فیزیوتراپی و تمرینات منظم را به صورت روزمره انجام می دهند، کیفیت خواب بهتری داشته و میزان خستگی آنها در طول روز کمتر است. به علاوه متابولیسم بالا در افراد مسن وزن آنها را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق آنها کمک می کند. افزایش متابولیسم در این رده سنی عملکرد جسمانی آنها را بهبود داده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در آنها کاهش می دهد.

از مزیت های بسیار مهم تمرینات فیزیکی و انجام فیزیوتراپی در سالمندان، تقویت شدن تعادل بدن است. معمولاً با افزایش سن میزان تعادل سالمندان کاهش یافته و ریسک افتادن در آنها افزایش پیدا می کند. با انجام فیزیوتراپی استحکام عضلات آنها بیشتر شده و برای حفظ تعادل بدن آنها فواید بسیار زیادی دارد.

قدرت عضلات، کیفیت راه رفتن، استحکام استخوان ها و کنترل حرکتی در سالمندان با حرکات فیزیوتراپی بیشتر می شود. زمانی که سالمندان با حرکات منظم فیزیوتراپی، تعادل بدن خود را تقویت کنند، ریسک افتادن یا سقوط کمتر شده و از آسیب های جدی در آنها جلوگیری خواهد کرد.

  • بهبود عملکرد ریه

تمرینات فیزیوتراپی عملکرد ریه در افراد مسن را بهبود بخشیده و موجب تقویت عضلات تنفسی آنها می شود. سالمندان با تمرینات فیزیوتراپی میزان ظرفیت تنفسی خود را افزایش داده و تهویه ریوی در آنها نیز بهتر می شود. با بهبود یافتن عملکرد ریه، سالمندان برای انجام فعالیت های روزانه استقامت بیشتری داشته و کمتر خسته خواهند شد.

  • تنظیم فشار خون

انجام منظم تمرینات فیزیوتراپی در سالمندان فشار خون بالا را کاهش می دهد. در این برنامه فیزیوتراپی با تمرینات تنفس عمیق، استحکام عضلات و تمرینات هوازی ملایم میزان فشار خون در سالمندان را بهبود می بخشند؛ به طور کلی، افراد مسن با انجام این نوع تمرینات به شکل منظم و رعایت کردن تمام مراقبت ها و نکات پزشکی می توانند همواره فشار خون را در حالت طبیعی نگه دارند.

انجام تمرینات انعطاف پذیری و تعادل در برنامه فیزیوتراپی سالمندان، میزان قدرت عضلات آنها افزایش پیدا کرده و توانایی حرکتی آنها را بهبود می بخشد. سالمندانی که این تمرینات را به صورت منظم اجرا می کنند، به طور روزانه در حرکات خود بهبود قابل توجهی را تجربه خواهند کرد و به راحتی می توانند تمام فعالیت های روزانه را انجام دهند.

سخن پایانی

تمرینات فیزیوتراپی در سالمندان با هدف کاهش مشکلات مفصلی، بهبود عملکرد حرکتی، افزایش میزان تعادل بدن و قدرت عضلات آنها انجام می شود. این حرکات در این نوع برنامه، ناهنجاری های حرکتی را در فرد سالمند اصلاح کرده و میزان انعطاف پذیری عضلات او را افزایش می دهد. بنابراین فرد مسن با این تمرینات منظم در فیزیوتراپی می تواند استقلال بیشتری در انجام حرکات روزانه داشته باشد.

تمرینات منظم فیزیوتراپی تمام بیماری های اسکلتی و عضلانی در سالمندان را کاهش داده و باعث کمتر شدن دردهای آنها می شود. فیزیوتراپ با انجام تکنیک های درمانی تمامی ناراحتی ها و مشکلات دردناک سالمندان را برطرف کرده و سبب تسکین دردهای آنها خواهد شد.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا