ثبت نام ویزای تحصیلی رومانی زیر یک ماه

چرا تحصیل در رومانی را انتخاب کنیم؟

تحصیل در رومانی بنا بر دلایل مختلف از جمله امکان تحصیل به چند زبان، هزینه های مقرون به صرفه و عدم نیاز به آزمون ورودی برای بسیاری جذاب است. در حالی که برای تحصیل در بسیاری از کشورهای مطرح جهان تحصیل در مقاطع مختلف، هزینه های سنگینی به همراه دارد، رومانی امکان تحصیل با کمترین هزینه را در قلب اروپا فراهم ساخته است. اگرچه تحصیل رومانی عضو حوزه شنگن نیست اما شهروندان این کشور به راحتی می توانند در میان کشورهای این منطقه رفت و آمد کنند. ما در موسسه رویزا گروپ در این مقاله سعی خود را بر این مبنا قرار داده ایم که کلیه اطلاعات را در خصوص تحصیل در این کشور خدمتتان ارائه دهیم. و درباره خدمات به شما تضمیت ارائه میکنیم.

  1. هزینه تحصیل در رومانی چقدر است؟
  2. حق کار در رومانی به چه نحوی است؟
  3. مدارک مورد نیاز و شرایط ویزای تحصیلی رومانی چیست؟
  4. بهترین دانشگاه و شهرهای رومانی کدامند؟
  5. هزینه زندگی در رومانی چقدر است؟

شرایط تحصیل در رومانی

رومانی به دلیل فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و روابط دوستانه شباهت هایی با بسیاری از کشورهای اروپایی دارد. موسسات آموزش عالی در رومانی شامل دانشگاه ها، موسسات، آکادمی ها و کالج های دانشگاهی می شود. 8 دانشگاه خصوصی در رومانی وجود دارد. این دانشگاه ها دوره های کارشناسی 3 ساله برای رشته های علوم انسانی، اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، رشته های هنری و ورزشی ارائه می دهد و همچنین دوره های کارشناسی 4 ساله برای رشته های علوم فنی، مهندسی و کشاورزی وجود دارد.

در این کشور امکان تحصیل در رشته های پزشک عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری می باشد و طول دوره این رشته ها معمولا 6 ساله می باشد. دوره های کارشناسی ارشد معمولا 2 ساله می باشد و تحصیل در مقطع دکترا معمولا 3 ساله است. همانطور که ذکر گردید امکان تحصیل در دانشگاه های رومانی به چند زبان دنیا وجود دارد. شما می توانید در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، مجارستانی و رومانیانی تدریس میشود، تحصیلات خود را ادامه دهید.

اعتبار دانشگاه های رومانی طبق رتبه بندی که  در سال 2021-2022 انجام شده است و در سایت www.uscis.gov نتایج آن موجود است، اکثر دانشگاه ها رتبه 800-1000 را به دست آورده اند. مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های رومانی در کشورهای اروپایی شناخته شده است. برخی از دانشگاه های معتبر رومانی را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند دانشگاه معتبر رومانی

·         دانشگاه بخارست رومانی

دانشگاه بخارست قدیمی ترین نهاد آموزش عالی در رومانی می باشد و بالاترین رتبه را در جدول رتبه بندی دارد. این دانشگاه در سال 1864 تاسیس شده است و دارای رتبه 32 در جهان است. دانشگاه بخارست دارای 18 دانشکده است که طیف گسترده ای از مقاطع تحصیلی در رشته های متفاوت را ارائه می دهد.

·         Babes-Bolyai University رومانی

این موسسه بزرگترین موسسه آموزش عالی است که در سال 1919 تاسیس شده است. یک دانشگاه تحقیقاتی برجسته با 21 دانشکده است و دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجارستانی و رومانیایی ارائه می دهد.

·         دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا رومانی

قدیمی ترین دانشگاه رومانیایی، دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا می باشد. در سال 1860 توسط شاهزاده الکساندرو یوآن کوازا تاسیس شده است. زمانی که تاسیس شد فقط 3 دانشکده در رشته های فلسفه، حقوق و الهیات داشت ولی بطور قابل چشمگیری توسعه یافته و 12 دانشکده دیگر را تاسیس نمود.

·         دانشگاه غرب تیسایاوارا رومانی

این دانشگاه رومانیایی رتبه چهارم را در بین 800 دانشگاه به دست آورده است. در سال 1962 تاسیس شده است و جزء جدیدترین دانشگاه رومانی محسوب می شود. دارای 11 دانشکده می باشد و در رشته های ریاضیات و علوم انسانی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا، تاریخ، الهیات، روانشناسی، اقتصاد، هنر، تربیت بندی، سیاست، فلسفه و حقوق امکان تحصیل وجود دارد. یکی از برجسته ترین دانشجوهای فارغ التحصیل در این دانشگاه هرتا مولر است که در سال 2009 جایزه نوبل ادبیات را برنده شده است.

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رومانی

معمولا با آزمون ورودی همراه است اما این اتفاق در رومانی رخ نمی دهد. افرادی که قصد ورود به را داشته باشند، تنها با رزومه تحصیلی خود مورد سنجش قرار خواهند گرفت و معدل آن ها است که نشان می دهد آیا اجازه ورود به دانشگاه های رومانی را خواهند داشت یا خیر.

از طرف دیگر، کسب نمره 6.0 در آزمون آیلتس یا مشابه آن نیز برای ورود به دانشگاه های این کشور کفایت می کند اما در بسیاری از موراد دانشجویان می توانند با نمره ای کمتر نیز برای ورود به دوره های موقت زبان در رومانی آماده شده و پس از پایان این دوره آموزشی در کلاس های درس حاضر شوند. هزینه های دوره کارشناسی از 2000€ تا 14000€ (یورو) متغیر است و هزینه بیشتر مربوط به رشته های کارگاهی و آزمایشگاهی است.

در دوره کارشناسی ارشد نیز هزینه های تحصیل در حدود 2100€ تا 3500€ (یورو) برآورد شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است اما تحصیل مقطع کارشناسی 3 سال به طول می انجامد. در برخی از دانشگاه های رومانی، تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می انجامد و رشته حقوق نیز معمولا یک دوره آموزشی 4 ساله را نیاز دارد.

تحصیل پزشکی در رومانی

یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی در کشور رومانی، رشته های علوم پزشکی است. دو دانشگاه رومانی در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است و این مسئله می تواند بر جذابیت بیافزاید. طول دوره پزشکی در رومانی 6 ساله است و نیز به همین مدت زمان نیاز خواهد داشت. البته دوره آموزش داروسازی در رومانی یک دوره 5 ساله است. تحصیل در گروه های مختلف پزشکی در این کشور هزینه ای در حدود 5000€ تا 8000€ (یورو) را برای دانشجویان در طول یک سال تحصیلی به همراه خواهد داشت که به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بسیار مقرون به صرفه به شمار می آید.

دوره های آموزش زبان در رومانی

علاوه بر دوره های آموزشی در دانشگاه ها که به صورت رایج در تمامی کشورهای جهان موجود است، امکان شرکت در دوره های آموزش زبان نیز در کشور رومانی وجود دارد. دوره های مختلف آموزش زبان در رومانی در ماه های اکتبر و جون آغاز می شود و هزینه مربوط به آن 2000€ تا 3500€ (یورو) است. دانشجویان پس از پایان این دوره آموزشی می توانند در دانشگاه های رومانی مشغول به تحصیل شوند.

هزینه تحصیل در رومانی

تحصیل رایگان در رومانی امکان پذیر نیست و دانشجویان باید سالیانه شهریه تحصیل در رومانی را پرداخت کنند. هزینه تحصیل در رومانی بسته به ملیت دانشجویان، رشته تحصیلی و مقطع مورد نظر متفاوت است. اکثر دانشگاه ها هزینه ای معادل 2000€ تا 14000€ (یورو) در سال را از افراد دریافت می نمایند. برخی از کمک های مالی و کمک هزینه تحصیلی برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند وجود دارد.

در جدول زیر هزینه های مربوط به سال تحصیلی 2021-2022 به تفکیک ارائه شده است. توجه فرمایید که هزینه های اعلام شده میانگین شهریه در دانشگاه های مختلف در کشور رومانی است.

رشته تحصیلی شهریه سالیانه به یورو
علوم پایه 2100€
عمران و معماری 3500€
داروسازی و دندان پزشکی 6000€
پزشکی 7000€
دوره ارشد مهندسی 3000€

هزینه زندگی در رومانی

بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی می باشد. برخی از هزینه های متوسط زندگی در این کشور عبارت اند از:

نوع هزینه مبلغ به یورو
خوراک ماهیانه 250€
هزینه حمل نقل ماهانه 14€
خوابگاه های دانشجویی با اجاره ماهانه 120€
اجاره آپارتمان 120 الی 300€
استودیو اقامتی 140€

دانشجویان به طور کلی برای تامین هزینه های زندگی خود به 500€ تا 600€ (یورو) در طول یک ماه نیاز خواهند داشت اما با توجه به آن که به تازگی امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان خارجی در رومانی فراهم شده است، می توان با 20 ساعت کار در طول هفته، بخش مهمی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین کرد.

مراحل اخذ اقامت برای تحصیل در رومانی

برای تحصیل در رومانی افراد نیازمند اخذ ویزا می باشند و البته این نکته حائز اهمیت است که اگر افراد از یک کشور اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن، اکثر کشورهای آمریکای لاتین، مالزی، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، هنگ کنگ، صربستان، امارات متحده عربی، مولداوی، نروژ یا سوئیس هستند برای ورود به رومانی نیازی به اخذ ویزا ندارند.

در حالیکه دانشجویان کشورهای دیگر برای اخذ ویزا باید نامه پذیرش خود را از دانشگاه مورد نظر خود اخذ نموده باشند و در صورت داشتن نامه پذیرش برای فرآیند اخذ ویزای افراد 2 ماه زمان مورد نیاز است. تضمین در قراداد به این معنی که در صورت عدم موفقیت در اخذ پذیرش و ویزا هزینه قرارداد به شما عودت میشود.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای بسیاری را می توان در تحصیل در رومانی یافت که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل
  • عدم نیاز به شرکت در آزمون های ورودی
  • اهمیت کم معدل تحصیلی در مقاطع قبلی
  • اعتبار دانشگاه های این کشور در ایران و اروپا
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل
  • امکان دریافت ویزای همراه (نه به صورت همزمان)
  • امکان پذیری
  • 90% تضمین اخذ ویزای تحصیلی رومانی توسط موسسه حقوقی رویزا گروپ

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

برای اخذ ویزا و اقامت جهت تحصیل در کشور رومانی افراد باید مدارکی را ارائه دهند که این مدارک بسته به مقطع و دانشگاه متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می شود:

  • ارائه فرم درخواست
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • قرارداد اجاره یا اجاره نامه در کشور رومانی یا گواهی رزرو هتل
  • گواهی پرداخت شهریه دانشگاه
  • رزرو بلیت رفت
  • ارائه گواهی پزشکی و نامه مبنی بر عدم سوء پیشینه
  • ارائه نامه تمکن مالی برای یک سال حدود حداقل 2000€ (یورو)
  • گواهی پرداخت حق بیمه اگر افراد بیشتر از 26 سال سن داشته باشند.

این مقاله توسط کارشناسان خبره و با تجربه در زمینه مهاجرت در موسسه حقوقی رویزا گروپ برای متقاضیانی که تمایل دارند تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند، فراهم شده است. تحصیل در رومانی به دلیل هزینه های تحصیل بسیار پایین و همچنین هزینه های زندگی پایین بسیار مناسب است ولی اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی با حداقل هزینه و در دانشگاه های با اعتبار بالا را دارید ما می توانیم شما را با این دانشگاه ها آشنا سازیم و کلیه اطلاعات را در اختیار شما متقاضیان قرار دهیم. از جمله مواردی است که ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده است که اشخاص متقاضی نیز می توانند اطلاعات خود را در این باب با مراجعه به سایت موسسه ما تکمیل نمانید.

سوالات پرتکرار در رابطه با تحصیل در رومانی

در این بخش، مهم ترین سوالاتی که در رابطه با تحصیل در رومانی برای متقاضیان فراهم آمده است را مطرح می کنیم.

  • هزینه تحصیل در رومانی چه میزان است؟ هزینه تحصیل در رومانی در طول یک سال تحصیلی از 3200€ تا 5000€ (یورو) متغیر است.
  • هزینه تحصیل پزشکی در رومانی چه میزان است؟ هزینه تحصیل در رومانی در طول یک سال تحصیلی از 7000€ تا 8000€ (یورو) متغیر است.
  • برترین دانشگاه رومانی کدام دانشگاه است؟ دانشگاه بیبز بولیای بهترین دانشگاه حال حاضر کشور رومانی است.
  • امکان استفاده از ویزای همراه برای دانشجویان کشور رومانی وجود دارد؟ دریافت ویزای همراه در کشور رومانی برای دانشجویان به ندرت امکان پذیر است.

کشور رومانی برای زندگی و شرایط عمومی

کشور رومانی در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. وقتی صحبت از مهاجران می شود از رومانی به عنوان کشوری استقبال کننده از مهاجران یاد می شود. این کشور کوچک به دلیل روند در حال رشد و فناوری های جدید، به تدریج جذابیت را برای خارجی ها افزایش می دهد. پایتخت این کشور شهر بخارست می باشد. زبانهای رسمی در رومانی شامل رومانیایی، مولداوی و مجارستانی می باشد. واحد پول در رومانی لو نامیده می شود و جمعیت آن در حدود 22 میلیون نفر می باشد.

اقتصاد رومانی متکی به صنعت، خدمات و کشاورزی است. بیشتر شرکت های محلی در زمینه های نفت، گاز، منابع طبیعی، طلا و منسوجات کار می کنند. بسیاری از کارخانه های اروپا به شرق قاره، به ویژه در رومانی نقل مکان کرده اند. تولید ناخالص داخلی به دلیل عملکرد عالی در ساخت و ساز و ICT ، سالانه 4،4 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، بخش IT سودآورترین بخش برای شرکت های ایالات متحده و همچنین اروپا است و یکی از ارکان اصلی اقتصاد رومانی است. سایر جنبه های تأثیرگذار بر اقتصاد رومانی توسط کارخانه های گردشگری و تولید اتومبیل ارائه شده است. در این بخش به بررسی شرایط کشور رومانی برای زندگی می پردازیم.

روش های اخذ اقامت کشور رومانی

علاقه مندان به کسب اطلاعات در خصوص شرایط زندگی در رومانی برای اخذ اقامت رومانی می توانند از یکی از روش های زیر اقدام کنند:

تولد

هر کشور برای اعطا تابعیت از طریق تولد تابع یکی از دو قانون خون یا خاک است. کشور رومانی در این مورد تابع قانون خون است. قانون خون به این معناست که تولد نوزاد در خاک رومانی در صورتی منجر به اخذ تابعیت به وی می شود که دارای پدر یا مادر با تابعیت و تبار رومانی باشد.

ازدواج

ازدواج راه دیگری برای اخذ اقامت و تابعیت است. به این معنا که اگر شخص خارجی با یک تبعه رومانیایی ازدواج یا رابطه واقعی و پایدار داشته باشد، به این واسطه اقامت رومانی به وی داده می شود.

پناهندگی

روش پناهندگی اگر چه یک روش برای مهاجرت محسوب می شود، اما نامناسب ترین روش است. موسسه مشاوره MIE هیچ گونه خدمات و مشاوره ای در این زمینه ندارد. افرادی که در یکی از کیس های پناهندگی قرار می گیرند و بیم از دست دادن جان و مال خود را در وطن خود دارند، می توانند درخواست پناهندگی در رومانی به همراه مدارک اثبات ادعای خود به دولت این کشور ارائه دهند. در صورت عدم تایید درخواست نیز می بایست به کشور خود بازگردند. اطلاعات بیشتر را در لینک « پناهندگی به رومانی » ‌می توانید بیابید.

کار

روش کار یکی از ایده آل ترین روش های مهاجرت است. برای مهاجرت به رومانی از طریق کار فرد می بایست یک پیشنهاد کار از سوی کارفرمایی در این کشور داشته باشد. کارفرما در صورتی که موفق به یافتن نیروی کار مورد نظر از مردم کشور رومانی نشود، اجازه ارائه پیشنهاد کار به یک نیروی کار خارجی را خواهد داشت. می توان گفت شرایط کار در رومانی برای ایرانیان که به دنبال اخذ اقامت اروپا اما با هزینه زندگی ارزان هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد.

نمودار نرخ بیکاری رومانی

برای این شاخص، ما داده هایی را برای رومانی از 1991 تا 2020 ارائه می دهیم. میانگین نرخ بیکاری در آن دوره 6.65 درصد با حداقل 3.92 درصد در سال 2020 و حداکثر 8.27 درصد در سال 1993 بوده است. آخرین مقدار درسال 2020 مقدار 3.92 است. نرخ بیکاری متوسط جهانی  برای مقایسه ​​در سال 2020 بین 182 کشور جهان  7.07 درصد است.

مرجع:

روش های مهاجرت تحصیلی به رومانی

دکمه بازگشت به بالا