سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

درآمد رشته پرستاری

در بین رشته های پیراپزشکی، رشته پرستاری از آن دسته رشته هایی است که در تمام دانشگاه های پزشکی جهان نیز تدریس می شود. این رشته سالیانه تعداد زیادی از متقاضیان را به خود جذب می کند. درباره رشته پرستاری همین نکته بس، دانشگاه هایی وجود دارند که پذیرش بدون کنکور پزشکی در برنامه کاری آنها قرار گرفته است. با این همه، عده کثیری از متقاضیان همچنان نگاهشان به این رشته است. اصلا بدین معنی نیست که پذیرفته شدگان این رشته، جاماندگان رشته پزشکی باشند. خیر! همیشه افرادی بوده اند که بر اساس فرهنگ و نوع شخصیت ذاتی که برخوردارند، شیفته این شغل ارزنده و مفید می باشند.

نگاهی اجمالی به رشته پرستاری

برای رشته پرستاری نمی توان تاریخچه ای متصور شد. این رشته با قدمت زندگی بشر گره خورده است. همیشه در کنار بیماران و مجروحان، افرادی حضور داشتند که با صبر و مهربانی از آنها تیمار می کردند. اما چنانچه بخواهیم این رشته را در کسوت یک رشته تحصیلی نگاه کنیم، باید به آلمان و بریتانیای قرن نوزدهم برویم. اولین بار این دو کشور، مدارس پرستاری خود را تاسیس کردند و سالانه پرستاران زیادی را تحویل اجتماع دادند. در ایران نیز تاریخچه این رشته محبوب، به سال 1294 بر می گردد. اولین مدرسه پرستاری توسط مسیونرهای مسیحی دایر شد. پس از آن نیز،  قبل از این که به صورت رسمی در سال 1365 نخستین دانشکده پرستاری و مامایی در ایران افتتاح شود، آموزشگاه های پرستاری دایر بود.

در باب معرفی رشته پرستاری باید بدانید که این رشته به عنوان یک فیلد شغلی در حوزه بهداشت و درمان یکی از رشته های مهم و پرطرفدار است به طوری که حذف این رشته باعث خلل در سیستم درمانی کشور می شود. جامعه پرستاران وظیفه خطیری در حوزه درمان دارند. به عنوان مثال یک پرستار ضمن مراقبت از بیمار، او را از نظر روحی نیز حمایت می کند. همچنین بین بیمار و پزشک نقش هماهنگ کننده دارد. پزشک ها با رای و مشورت پرستارها درمان های خود را ادامه می دهند. همچنین در سطح وسیع تر نقش مدیریتی و حتی تحقیقاتی نیز بر عهده دارند. از همین رو، گزافه نیست اگر شغل پرستاری را از نظر اهمیت در کنار حرفه پزشکی قرار بدهیم.

پرستاران چه وظایفی دارند؟

 برای آشنایی با رشته پرستاری باید قبل از همه دست به تحقیق بزنید. به عنوان مثال؛ با مهمترین وظایف پرستاران آشنا شوید. حتی از نزدیک،  فعالیت های روزانه و حتی شبانه آنها را در هنگام شیک مشاهده نمایید. سپس با توجه به شرایط روحی و جسمانی خود دست به انتخاب بزنید. اما مهمترین وظایف یک پرستار بدین شرح است:

  • یاری به تیم درمان ( دیگر پرستاران، سرپرستار، پزشک )
  • انجام کارهایی نظیر تزریق دارو، تزریق خون، تمیز کردن زخم و عوض کردن پانسمان ها،
  • تحویل گزارشات پرستاری، ثبت مشخصات بیمار در پرونده،
  • دادن دارو با نظر و صلاحدید پزشک،
  • تامین شرایط مناسب و حفظ آرامش بیمار در هر شرایطی.

رشته پرستاری مناسب چه کسانی است؟

قبل از این که رشته پرستاری را انتخاب کنید، باید بدانید؛ آیا مناسب این رشته هستید یا خیر!  مهمترین امتیاز یک پرستار، انسان دوستی  و روح لطیف و مهربان اوست. چرا که این شغل بر مبنای خدمت به بیماران و افراد رنجور پایه ریزی شده است. یک پرستار باید بتواند از پس شرایط سخت و دشوار این شغل شریف برآید. این رشته مناسب افرادی است که بیدار ماندن در شب برای آنها کابوس نیست. این افراد باید قادر باشند در هر ساعت از شبانه روز، به امر تیمارداری بپردازند و با عوض شدن ساعت خواب شان، مشکلی نداشته باشند.

صبر و حوصله نیز از جمله صفاتی ذاتی یک پرستار به شمار می رود. این گروه از افراد که در بیمارستان ها نقش کلیدی بازی می کنند، باید نحوه رفتارشان با بیمار همواره صمیمی و عاری از خشونت باشد. متاسفانه برخی از مراقبت های درمانی از دشواری های بهداشتی و روحی روانی زیادی برخوردار است. یک پرستار باید بتواند، یکایک این مشکلات را با صبر و حوصله پشت سر بگذارد.

برای پذیرش در این رشته چه درس هایی را باید مطالعه کرد؟

برای رشته پرستاری که در زیرگروه کنکور تجربی می باشد، دروس شیمی، زیست شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این رشته، زیست شناسی ضریب چهار، شیمی ضریب سه را در کنکور تجربی دارد. دروس دیگر نظیر فیزیک، ریاضی از اهمیت کمتری برخوردار است و ضریب آن ها دو می باشد. زمین شناسی نیز برای این رشته، دارای ضریب صفر است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: بهترین دانشگاه های پزشکی جهان

 بازار کار رشته پرستاری چگونه است؟

خوشبختانه به دلیل کمبود نیروی پرستار، رشته پرستاری بازار کار بسیار خوبی دارد. از همین رو فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام دوره های تحصیلی خود نگران بیکاری نخواهند داشت. محیطی که یک پرستار می تواند در آن خدمت کند، عبارتند از :

  • بیمارستان،
  • کلینیک درمانی،
  • پاراکلینیک،
  • درمانگاه،
  • مرکز درمانی و بهداشتی،
  • مرکز دولتی و خصوصی مراقبت از سالمندان و کودکان

رشته پرستاری با همه امتیازات مثبتی که دارد، از یک ناحیه دارای ضعف است. متاسفانه جامعه پرستاران با نقش مهمی که در حوزه درمان دارند، نسبت به پزشکان سطح درآمد کمی دارند. این موضوع همیشه مورد انتقاد بوده و مباحث بسیاری را در این زمینه مطرح کرده است. زیرا پرستاران به اندازه مشغله و استرس های کاری و مسئولیتی که بر عهده دارند، با پزشکان وضعیتی برابر دارند. حتی عنوان شده است، درآمد رشته پرستاری در نسبت به دیگر کشورها کمتر است.

دکمه بازگشت به بالا