عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

روش تدریس علوم تجربی در آلمان

سیستم آموزشی کشور آلمان + نکات مهاجرت به آلمان ملک پور

محتوای این مطلب نمایش

سیستم آموزشی آلمان بر اساس قوانین و مقررات قانون اساسی Grundgesetz عمل می کند. وزارتخانه های آموزش و پرورش، امور فرهنگی و علوم فدرال مرجع اصلی تدوین دستورالعمل های سیاست آموزش، علوم و هنر و تصویب قوانین و مقررات اداری مرتبط است. این وزارتخانه در نظارت بر کل فعالیت مؤسسات آموزشی، سازمان ها و بنیادها با مقامات فدراسیون و Länders (ایالت های آلمان) همکاری نزدیک دارد.

مسئولیت مسائل آموزشی در آلمان بین ایالت ها و فدراسیون (که نقش جزئی دارند) تقسیم می شود. اگرچه، زمینه های همکاری در زمینه آموزش وجود دارد که چنین تمایزی بین وظیفه هر دو بخش وجود ندارد، این زمینه های همکاری به عنوان “وظایف مشترک” شناخته می شود. از سوی دیگر، ایالت ها دارای قدرت قانونگذاری گسترده ای در اطراف قلمرو خود در مورد مدرسه، دانشگاه، بزرگسالان و بخش مستمر است (مگر در مواردی که قانون اساسی فدراسیون را دارای چنین قدرتی می کند).

ساختار مدرسه در آلمان چگونه است؟

سیستم مدارس آلمان به 5 سطح تقسیم می شود:

  • آموزش دوران کودکی.
  • آموزش ابتدایی.
  • آموزش متوسطه.
  • آموزش دانشگاهی.
  • ادامه تحصیل.

آموزش دوران کودکی در آلمان

آموزش پیش دبستانی در آلمان چه چیزی را در نظر می گیرد؟

آموزش اولیه کودکی آموزش و مراقبت اختیاری است که کودکان بین 0 تا 6 سالگی در سرزمین فدرال آلمان دریافت می کنند.

چه کسی مسئول آموزش پیش دبستانی آلمان است؟

نظارت بر آموزش پیش دبستانی آلمان عمدتاً بر عهده اداره دولتی رفاه جوانان در ایالت مربوطه است. آنها مسئول صدور مجوز برای مؤسسات آموزشی و مراقبت پیش دبستانی هستند. برای دریافت چنین مجوز عملکرد آموزش پیش دبستانی، ارائه دهندگان باید شرایط را رعایت کنند. این شامل داشتن نسبت مناسب کودک/کارکنان، مربیان شایسته ، فضای مناسب، تجهیزات و بهداشت مناسب و همچنین برنامه آموزشی مناسب سن است. دفاتر جوانان همچنین عملیات و سرمایه گذاری که ایالت ها برای فعالیت ها و پیشرفت مراکز آموزش پیش دبستانی آلمان اختصاص می دهد را مدیریت می کنند.

موسسات آموزش پیش دبستانی در آلمان کدامند؟

آموزش پیش دبستانی آلمان عمدتا توسط مراکز مراقبت روزانه خصوصی اداره می شود و کمتر توسط مؤسسات تأسیس شده توسط مقامات محلی ارائه می شود. ارائه دهندگان آموزش پیش دبستانی، مراکز مراقبت از کودک، مهد کودک و مراکز مراقبت روزانه هستند.

اولویت در ارائه خدمات آموزش کودکی به سازمان های غیر دولتی مانند کلیساها، رفاه یا انجمن های والدین ارائه می شود. مقامات محلی ممکن است تنها در صورت عدم وجود مراکز خصوصی یا خدمات ضعیف ارائه دهندگان فوق، خدمات آموزش پیش دبستانی را ارائه دهند.

ساعات کار موسسات آموزشی پیش دبستانی با همکاری والدین و کارکنان مدیریت برنامه ریزی شده است. با این حال، معمولاً کودکان از آموزش و مراقبت 7 ساعته در دوران کودکی، شامل ناهار و گاهی اوقات استراحت ظهر برخوردار می شوند.

روش ها و مواد آموزشی در آموزش پیش دبستانی در آلمان کدام است؟

مأموریت اصلی آموزشی آموزش پیش دبستانی آلمان (سن زیر 3 سال) افزایش مهارت های ارتباطی بین کودکان است. ثانیاً، توسعه مهارت های زبانی آنها از طریق تعامل اجتماعی با سایر کودکان نوپا و بزرگسالان است.

مهارت های ارتباطی و زبانی توسط الگوی زبان (مربیان)، بازی با انگشتان، آواز خواندن، کتاب های تصویری و شیوه ها/ابزارهای آموزشی اضافی آموزش داده می شود.

علاوه بر این، بخش مهمی در پیش آموزش کودکان به رشد حرکتی اختصاص داده می شود. این آموزش شامل افزایش آگاهی بدن، پذیرش خود، اعتماد به نفس و تمرکز در بین کودکان نوپا است.

پیشرفت حرکتی از طریق فعالیت های بدنی، بازدید از محیط های عمومی، برنامه های موزون آموزش اولیه، آواز و بازی حرکتی انجام می شود.

ارزش های اصلی که آموزش پیش دبستانی در پی پرورش آنها در بین کودکان است، افزایش مهارت های کار گروهی آنها و همچنین سطح یکپارچگی آنها در فعالیت های روزمره است.

زمینه های کلیدی آموزش پیش دبستانی آلمان برای کودکان بالای 2 سال عبارتند از (1) زبان، نوشتن، ارتباطات، (2) رشد فردی و اجتماعی، (3) توسعه ارزشرها و تربیت دینی، (4) ریاضیات، علوم طبیعی، (اطلاعات) فناوری (5) هنرهای زیبا/کار با رسانه های مختلف (6) بدن، حرکت، سلامتی و (7) طبیعت و محیط های فرهنگی.

چنین ارزش هایی از طریق یادگیری خود سازماندهی شده، یادگیری خلاق، فعالیت های گروهی، تحقیق و فعالیت های تجربی آموزش داده می شود.

ارزیابی دستاوردهای آموزشی در آموزش پیش دبستانی در آلمان

کودکان از نظر پیشرفت تحصیلی خود با شرکت در موسسات پیش دبستانی آلمان ارزیابی نمی شوند. در عوض، آنها دائماً توسط مربیان یا معلمان خود در زمینه دستیابی به فعالیت های یادگیری تحت نظارت هستند. نظر مربیان با والدین کودکان مورد بحث قرار می گیرد، آنها با هم در مورد اقدامات بیشتر در زمینه توسعه مهارت های یادگیری کودکان توافق می کنند.

اگر یک کودک هنوز آمادگی شروع به تحصیل در مدارس اجباری را ندارد، چه باید کرد؟

یک گزینه میانی برای کودکانی که به سن حضور در مدرسه اجباری رسیده اند، اما هنوز به رشد لازم برای مطالعه بیشتر نرسیده اند، وجود دارد. این گزینه برای کودکان دارای معلولیت و کسانی که نیاز به آموزش ویژه دارند مناسب است. بنابراین، آنها از قبل به مدرسه خاصی که توسط برخی از ایالت ها ارائه می شود، معروف به مدرسه کودکستان یا مدرسه، یا کلاس مقدماتی مراجعه می کنند.

تحصیل اجباری در آلمان

همه آلمانی ها موظفند از سن 6 سالگی تا پایان تحصیل 9 ساله تمام وقت در Gymnasium یا 10 سال تمام وقت برای سایر مدارس آموزش عمومی به تحصیلات ابتدایی و متوسطه بپردازند. اگر جوانان نتوانند در کلاس های تمام وقت در مدارس آموزش عمومی یا حرفه ای، در مقطع راهنمایی شرکت کنند، باید در کلاس های نیمه وقت  شرکت کنند. این امر حتی اگر دوره آموزش اجباری خود را گذرانده باشند، صدق می کند. این تعهد به عنوان حضور اجباری شناخته می شود و 3 سال طول می کشد.

سایر کودکانی که در تمام این آموزش ها شرکت نمی کنند، ممکن است از آنها خواسته شود که کلاس ها و آموزش های تمام وقت (فقط برای مدارس حرفه ای) شرکت کنند. جوانان معلول نیز موظف به گذراندن تحصیلات اجباری هستند. آنها بسته به نیازهای آموزشی خاص خود  یا در یک مدرسه معمولی یا در یک مدرسه ویژه تحصیل خواهند کرد.

آموزش اجباری آلمان دانش آموزان را ملزم می کند که به طور مرتب در درس های مدرسه و سایر فعالیت ها/رویدادها/پروژه های رسمی و غیر رسمی مدرسه شرکت کنند. چنین اجباری شامل والدین آنها نیز می شود که باید به طور منظم بر پیشرفت مطالعه فرزندان خود نظارت داشته و در جلسات والدین مدرسه شرکت کنند.

آموزش ابتدایی آلمان

تحصیلات ابتدایی در آلمان در نظر گرفته شده است؟

دانش آموزان در دبستان آموزش اجباری را از طریق کلاس های آموزش توانایی مختلف برای کودکان 6 ساله تا پایان کلاس 4 (یا 6 در برلین و براندنبورگ) می گذرانند.

در آلمان دو سیستم آموزش ابتدایی وجود دارد. در سیستم پیش دبستانی هفته ای 5 روز، سالانه 188 روز تدریس وجود دارد. در سیستم پیش دبستانی هفته ای 6 روز، سالانه 208 روز تدریس وجود دارد که شامل تدریس در 2 شنبه/هر ماه نیز می شود.

شیوه های تدریس در مدارس ابتدایی آلمان کدام است؟

هدف اصلی آموزش ابتدایی آلمان توسعه درک اساسی، مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های کلیدی در بین دانش آموزان است.

موضوعاتی که در مدارس ابتدایی آلمان تدریس می شوند عبارتند از: زبان آلمانی، ریاضیات، مطالعات عمومی، زبان خارج ، هنر، صنایع دستی/طراحی پارچه، موسیقی، ورزش و دین/اخلاق. آنها همچنین آموزش های بین فرهنگی، رسانه، بهداشت، موسیقی، زیبایی شناسی، توسعه پایدار و آموزش ارزش ها را ارائه می دهند.

اهداف یادگیری در مدارس ابتدایی از طریق مشارکت دانش آموزان در برنامه ریزی، اجرا، تجزیه و تحلیل موضوعات (درس ها) مطالعه به شیوه ای متناسب با دانش، علاقه، کنجکاوی و نگرانی های آنها محقق می شود. دانش آموزان همچنین تشویق می شوند تا در سازماندهی ابتکارات و پروژه های بین رشته ای مدرسه شرکت کنند.

کتب درسی مدارس ابتدایی در آلمان، که به عنوان مرجع مطالعه مورد استفاده قرار می گیرند، باید از وزارت مربوطه تأیید شوند.

افرادی که از بیماری طولانی مدت یا دائمی یا ناتوانی جسمی رنج می برند و نمی توانند در کلاس های آموزش ابتدایی شرکت کنند، ممکن است چنین آموزش هایی را در خانه خود دریافت کنند.

علاوه بر این، آلمان دارای مدارس بین المللی است که آموزش ابتدایی را از طریق دروس دو زبانه به چندین زبان ارائه می دهد، مانند مدارس اروپایی.

سیستم درجه بندی در مدارس ابتدایی آلمان کدام است؟

با تکمیل دروس کلاس 1، کودکان بدون توجه به سطح آگاهی در طول چنین مطالعاتی، به طور خودکار به کلاس 2 منتقل می شوند.

از کلاس 2، به این کودکان، بسته به سطح آگاهی که در طول تحصیل بدست آورده اند، نمره مناسب اعطا می شود. در صورت عدم موفقیت در کسب نمره، کودکان باید یکبار دیگر درس های این مرحله را تکرار کنند.

گزارش مدرسه ای دانش آموزان صادر می شود که تمام نمرات کسب شده در طول یک سال تحصیلی را نشان می دهد و بر اساس آن تصمیم گرفته می شود که آیا کودک به کلاس بعدی می رود یا باید همان کلاس را تکرار کند.

پیشرفت دانش آموزان در مدارس ابتدایی آلمان بر اساس سیستم نمره گذاری 6 نمره ای به شرح زیر ارزیابی می شود:

  1. (بسیار خوب)
  2. (خوب)
  3. (رضایت بخش)
  4. (کافی)
  5. (ضعیف)
  6. (بسیار ضعیف)

آیا دانش آموز گواهینامه خروج از دبستان را در آلمان دریافت می کند؟

پس از اتمام دوره ابتدایی آلمان هیچ امتحانی وجود ندارد. بنابراین، گواهی ترک تحصیلات ابتدایی معمولاً به جز در ایالت  Baden-Württemberg و Rheinland-Pfalz صادر نمی شود. در عوض، وقتی دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی آلمان را ترک می کنند، باید به “نتایج هدف”  رسیده باشند. بر این اساس، یک گزارش سالانه از مطالعات آنها در کلاس چهارم/ششم صادر می شود.

تحصیلات متوسطه در آلمان چیست؟

تحصیلات متوسطه در آلمان پس از دبستان انجام می شود و به سطح متوسطه پایین و مقطع متوسطه بالاتر تقسیم می شود. تحصیلات متوسطه پایین آموزشی است که برای دانش آموزان 10 تا 15 ساله در کلاس های 5/7 تا 9/10 ارائه می شود. درس های این سطح از ماهیت عمومی برخوردار است و به عنوان آمادگی برای سطح بالای آموزش متوسطه عمل می کند.

تحصیلات متوسطه بالاتر عبارت است از آموزش و پرورش برای دانش آموزان 15 تا 16 ساله – 18 ساله/که مقطع متوسطه پایین تری را گذرانده اند تا بتوانند مدرک ورودی دانشگاه یا صلاحیت حرفه ای را کسب کنند. این سطح تمام دوره های متوسطه مورد نیاز برای ورود به دانشگاه را در بر می گیرد. آلمان دارای مدارس متوسطه مختلف است که در آنها کودکان با توانایی های مختلف و مدارک اولیه مختلف در آموزش ابتدایی تحصیل می کنند.

سیستم درجه بندی در دبیرستان آلمان کدام است؟

پیشرفت دانش آموزان در مدارس متوسطه آلمان بر اساس یک سیستم نمره گذاری 6 نمره ای به شرح زیر ارزیابی می شود:

  1. (بسیار خوب)
  2. (خوب)
  3. (رضایت بخش)
  4. (کافی)
  5. (ضعیف)
  6. (بسیار ضعیف)

تحصیلات عالی در آلمان به چه معناست؟

تحصیلات عالی در آلمان تحصیلات عالی را برای افراد واجد شرایط، که قبل از هر چیز، تحصیلات متوسطه را در آلمان یا خارج از کشور گذرانده اند، فراهم می کند که به آنها اجازه ورود به تحصیلات عالی را می دهد.

چه کسی مسئول نظارت بر آموزش عالی آلمان است؟

موسسات آموزش عالی تحت قانون اساسی از خودمختاری برای مدیریت مستقل اعطای بورس تحصیلی، فعالیت تحقیقاتی و آموزشی برخوردارند.

موسسات آموزش عالی آلمان کدامند؟

مطالعات آموزش عالی (ارائه دهندگان آموزش عالی) در آلمان موسسات شناخته شده ای هستند که دوره های تحصیلات عالی را ارائه می دهند و منجر به حرفه ای می شود که نیازهای بازار کار محلی و بین المللی را برآورده می کند.ارائه دهندگان آموزش آلمان ، که به عنوان موسسات آموزش عالی شناخته می شوند عبارتند از:

  • دانشگاه های “Universitäten” و موسسات مشابه
  • دانشگاه های فنی
  • کالج های آموزشی
  • دانشکده های الهیات
  • دانشگاه های علوم کاربردی
  • دانشکده های هنر و موسیقی
  • موسسات آموزش عالی برای نیروهای مسلح فدرال
  • موسسات آموزش عالی ارائه مطالعات دوگانه
  • موسسات آموزش مداوم حرفه ای در برلین. طبق طبقه بندی استاندارد بین المللی، تحصیلات دریافتی از این موسسات برابر با سطح اول آموزش عالی است.

منبع مقاله: موسسسه مهاجرتی ملک پور

دکمه بازگشت به بالا