عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

درختان میوه نحوه صحیح چالکود

چالکود چیست؟

اگر قصد دارید بدانید که چالکود درختان چیست، باید به شما بگوییم که این روش بهترین راه برای کوددهی به درختان است. در واقع چالکود راهی برای جبران کمبودهای مواد مورد نیاز درختان از جمله انواع کود به حساب می آید. در این روش، چاله هایی نزدیک به ریشه درختان با اندازه معینی کنده می شوند. سپس باغداران درون این چاله ها را با کود مناسب ارگانیک یا شیمیایی پر می کنند که تغذیه موردنیاز گیاه در اختیار آن قرار گیرد. بنابراین چالکود نوعی کوددهی عمیق به درختان و میوه ها محسوب می شود. اغلب، این روش نیازهای درختان را در نیمه اول سال یعنی فصل رشد پاسخ می دهد. به کمک چالکود درختان میوه های باکیفیت تری را به بار می آورند؛ البته مزایای چالکود درختان، بی شمار است که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اگر برای حفر چاله ها به ابزار باغبانی مرغوب نیاز دارید، نام محصول مدنظر را به همراه قیمت نهال در سایت فروشگاه اینترنتی ارغوان نهال جستجو کنید.

روش و نحوه چالکود کردن درختان

اکنون که متوجه شدیم چالکود درختان چیست، بهتر است در این بخش به نحوه چالکود درختان بپردازیم. به این منظور اندام های هوایی درختان را در نظر بگیرید؛ در واقع باید به طول شاخه های درختان توجه کنید. زیرا در بیشتر درختان ریشه های جوان و فعالی که به جذب مواد معدنی و آب می پردازند در زیر آخرین شاخه جانبی قرار دارند. از این رو بهترین نقطه برای حفر چالکود این نقاط است. طریقه چالکود درختان بسیار آسان است و چالکود درختان ارتباطی به روش آبیاری درختان ندارد، اما باید نیاز درختان، نوع و سن درختان، نحوه کاشت آن ها، شرایط خاک و دیگر موارد مشابه را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است پیش از حفر چاله ها پیشنهاد می دهیم اطراف درخت یعنی قسمتی که درخت سایه می اندازد را یک دایره بکشید؛ سپس نقاطی را پیدا کنید که در مسیر جریان آب باشد.

هنگام حفر چاله ها باید ریشه درختان را مشاهده کنید؛ در غیر این صورت نقطه یابی شما نادرست بوده است. توجه داشته باشید که اگر دو درخت در کنار یکدیگر قرار دارند و حفره بین آن ها مشترک است، نیازی به دوبرابر کردن نیست؛ زیرا این کار باعث مسمومیت درختان می شود. توجه داشته باشید که در فرآیند چالکود قادر هستید به جای حفر حفره برای هر درخت، چاله ها را به صورت ردیفی بکنید. سپس با ایجاد یک یا دور طولی در دو طرف درختان اقدام به کوددهی آن ها کنید. اغلب از این روش برای باغ هایی که به صورت غرقابی یا شیاری آبیاری می شوند، استفاده خواهد شد.

مزایای چالکود کردن درختان

افراد زیادی به دنبال این هستند که بدانند چالکود درختان چیست و چه مزایایی دارد. در زیر برخی از مزایای این روش کوددهی را شرح می دهیم:

  • در اختیار قرار گرفتن مواد مغذی موردنیاز درختان میوه در شروع فصل رشد؛
  • کاهش شکوفه ریزی درختان و افزایش رشد و تعداد آن ها؛
  • تقویت عمومی گیاه؛
  • کنترل نیاز گیاه به کود در طول فصل؛
  • افزایش و گسترش حجم ریشه های درختان چالکود شده نسبت به سایر درختان؛
  • کاهش استرس های محیطی وارده به درختان چالکود شده؛
  • اصلاح بافت خاک ریزوسفر باغ و باغچه؛
  • جلوگیری از خشکیدگی سر شاخه های درختان میوه؛
  • افزایش برگ دهی درختان؛
  • کاهش علف های هرز؛
  • افزایش نفوذ پذیری آب و مواد آلی به داخل خاک.

لازم به ذکر است به کمک چالکود قادر هستید که کودهای شیمیایی غیرمتحرک در خاک را به کمک آبیاری در دسترس گیاه قرار دهید. همچنین به کمک این روش کارایی کود افزایش یافته و مقدار مصرف آن ها کاهش می یابد.

بهترین زمان چالکود درختان

کوددهی درختان در نیمه دوم سال امری ضروری است؛ زیرا با پایان نیمه اول سال که فصل رشد و نمو درختان است، درختان نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند. با این حساب به کمک چالکود باید در نیمه دوم سال از درختان مراقبت کرد. بنابراین اگر قصد دارید بدانید که چالکود درختان چیست، چالکود نوعی مراقبت از درختان در فصل سرما محسوب می شود.

بهترین زمان چالکود درختان میوه در فصل زمستان به ویژه بهمن ماه است؛ زیرا از آبشویی کودها جلوگیری می شود. همچنین چالکود پاییزه درختان میوه باعث شده که با آبیاری، عناصر موجود در کودها خارج شود و در دسترس گیاه قرار گیرد. با این حساب با ورود به فصل رشد درختان در نیمه اول سال و فصل بهار درختان رشد بهتری خواهند داشت.

ابعاد مناسب چالکود درختان

در طریقه چالکود درختان باید به ابعاد چاله ها توجه کنید. برای چالکود باید حداقل دو نقطه مقابل یکدیگر در نظر گرفته شود؛ یعنی زاویه بین دو نقطه مقابل هم باید 180 درجه باشد. اغلب روش چالکود درختان برای تمامی درختان یکسان است؛ یعنی عمق چاله ها باید در حدود 60 سانتی متر در نظر گرفته شود. اما اگر درخت شما کمتر از 3 سال عمر دارد، پیشنهاد می دهیم چاله هایی به عمق 30 سانتی متر حفر کنید.

تعداد چاله های موردنیاز نیز بین 2 الی 4 عدد متغیر است. توجه داشته باشید اگر خاک باغ شنی باشد، محیط سایه انداز درخت را به دو قسمت تقسیم کرده و چاله ها را در 2/1 انتهایی حفر می کنید. اما اگر خاک رسی باشد، منطقه مذکور را به 3 قسمت تقسیم کرده و چاله ها را در 3/1 انتهایی ایجاد کنید. با این حساب اگر کسی از شما پرسید “چالکود درختان چیست و ابعاد چاله ها چقدر باید باشد” بدون شک شما پاسخ سوال را می دانید.

 کودهای مناسب برای چالکود پاییز و زمستانه

چالکود درختان چیست؟ همان گونه که بیان کردیم چالکود نوعی روش کوددهی مناسب به درختان به ویژه درختان میوه محسوب می شود، اما در چالکود پاییزه یا زمستانه درختان باید از چه کودهایی استفاده شود؟
به طور کلی برای تغذیه درختان باید تمامی عناصر مورد نیاز گیاه در ترکیبات چالکود درختان یافت شود. در زیر برخی از کودهای مناسب را نام می بریم:

  • کودهای شرکتی و آماده شامل فسفر، نیتروژن و پتاسیم (به میزان 15 درصد) به همراه مقادیر ناچیزی از عناصر ریزمغذی همچون آهن، روی، منگنز، مس، بور و منیزیم (به میزان 2 درصد)، گوگرد (به میزان 20 درصد) و عناصر آلی (به میزان 30 درصد)؛
  • ترکیبات دستی چالکود پس از آنالیز خاک شامل انواع نیترات، سولفات، فسفر، عناصر کلاته، گوگرد میکرونیزه، بوراکس و مولیبدات سدیم.

توجه داشته باشید در تمامی این ترکیبات اغلب میزان نیتروژن از همه کمتر تعیین می شود؛ زیرا بیشتر بودن آن باعث میوه ریزی و گل ریزی درختان خواهد شد. فروشگاه اینترنتی دمبرگ با عرضه بیش از 500 نوع از محصولات کشاورزی و از کاشت تا برداشت محصول در کنار مشتریان و کشاورزان زحمت کش است.

ترکیبات مورد نیاز برای چالکود کردن درختان

پس از حفر چاله ها در ابتدا بهتر است حفره ها را با کودهای دامی پر کنید و در لایه میانی از ترکیبات چالکود درختان استفاده کنید. سپس در آخر روی لایه را با کود حیوانی پوسیده بپوشانید. در نهایت روی چاله ها را با خاک همسطح کنید.
اغلب دو روش برای ترکیبات چالکود در نظر گرفته می شود. در روش اول به طور دستی تمامی عناصر مورد نیاز با یکدیگر ترکیب شده و در چاله ها ریخته می شوند. در روش دوم از کودهای گرانوله مخصوص چالکود استفاده می شود. برای و کود برند داخلی و خارجی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت فروشگاه دمبرگ در خدمت مشتریان سراسر کشور است.

فواصل تکرار عملیات چالکود درختان

در این مقاله متوجه شدیم که چالکود درختان چیست؛ اما باید بدانیم که تکرار کوددهی را چه زمانی باید انجام دهیم. با توجه به اینکه اغلب کودهای مورد استفاده در چالکود رهایش کند هستند، بنابراین زمان زیادی برای مصرف کامل آن ها نیاز است.
اغلب برای صرفه جویی در هزینه های باغداری و باغ های بزرگ، چالکود درختان سالی یکبار یا یک سال در میان انجام می شود؛ البته فراموش نکنید که اگر چالکود را به طور سالانه انجام دهید، نتیجه بهتری را به دست می آورید.

 اگر قصد انجام سالانه چالکود را دارید، بهتر است چاله های قدیمی را با خاک پر کرده و چاله های جدیدی را حفر کنید؛ زیرا با این کار راندمان کارتان بالاتر می رود. البته فراموش نکنید که اگر از چاله ها به خوبی نگهداری کنید، قادر به استفاده از آن ها برای سال بعدی نیز هستید. به این منظور رطوبت و تهویه مناسب برای خاک در نظر بگیرید. زیرا خشکی بیش از حد یا خیس بودن توده های داخل چاله ها باعث کاهش راندمان و کارایی آن ها می شود.

به نقل از:

amazon.in

thespruce.com

دکمه بازگشت به بالا