دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

فرش دست دوم را با قیمت باور نکردنی از ما خریداری کن

فرش‌های دست دوم خودت را اینجا پیدا کن

هنر قالی‌بافی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که از زمان‌های قدیم در ایران متداول بوده و امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد. در واقع در جهان فرش دستباف را با نام ایران می‌شناسند و این کالا از جمله کالاهای لوکس و تجملی می‌باشد که بسیار کمیاب و ارزشمند است.فرش دست دوم دستباف این روزها تقاضای بسیاری دارد؛ زیرا هر چه از فرش دستباف استفاده بیشتری شود درخشش و زیبایی آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین ارزش آن بالاتر می‌رود. قدیمی‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی به دوران هخامنشیان مربوط می‌شوند. در شهرهای مختلفی از ایران قالی‌بافی گسترش داشته اما مشهورترین آن‌ها تبریز و کاشان بوده‌اند.

فرش دستباف دست دوم با توجه به میزان قدمتش ارزش گذاری می‌شود و به دلیل ارزش روز افزون این فرش‌ها، متقاضیان بسیاری در سراسر جهان به دنبال خرید آن هستند. طرح‌های مختلفی که بر روی این فرش‌ها بافته شده‌ همچون برگی از تاریخ نشان از قدمت فرهنگ ایرانی دارد و هر طرح مانند نقشه‌ای از یک قصه است.در ادامه در رابطه با فرش دستباف ایرانی، طرح‌های زیبای آن و نکاتی برای مراقبت از آن را بیان می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی‌های فرش دستبافی که ندونی، نمی تونی فرش مناسب خودت را انتخاب کنی!

فرش‌ دستباف ایرانی در چندین قالب بسیار زیبا بافته شده که قالب‌های ترنج، خشتی و افشان نام دارند. در این میان قالب ترنج نظرات بیشتری را به خود جلب کرده است. این فرش‌ها دارای حاشیه‌ای پهن بوده و در آن از طرح‌های بیضی و دایره استفاده شده‌ است. فرش دست دوم در صورتی که دستباف باشد از دور و نزدیک جلوه زیبا و درخشنده خاصی دارد.

از دیگر مشخصه‌های فرش دستباف تقارن رنگ و نقشه آن است که باعث زیبایی بیشتر آن می‌گردد. از طرف دیگر پرزهای فرش دست دوم دستباف باید انعطاف پذیری و درخشندگی بالایی داشته باشد؛ چرا که این نوع فرش تنها فرشی است که با گذشت زمان و شستشو زیباتر می‌شود.

انواع فرش دستباف از نظر مواد اولیه

مواد بکار رفته در قالی دستباف ایرانی مشهوریت و محبوبیت آن را بیشتر می‌کند. یکی از نخ‌هایی که در بافت فرش‌ دستباف دست دوم و قدیمی رایج بوده و مشاهده می‌شود پنبه و پشم است. به طور کلی انواع فرش دست دوم دستباف از لحاظ جنس را می‌توان به 4 نوع تقسیم بندی کرد.

  • قالی تمام ابریشم که هم در پرز و هم در چله آن نخ ابریشم مرغوب بکار رفته باشد.
  • قالی گل ابریشمی که در حاشیه‌ها و نقش‌های آن به جای پرز پشمی از نخ ابریشم استفاده شده‌ است.
  • قالی کف ابریشم که زمینه آن از ابریشم مرغوب بافته شده باشد.
  • سوف نیز نوع دیگری از فرش دستباف است که در زمینه آن پود نازک و ضخیم بکار می‌رود و طرح و نقشه آن از پرز پشمی بافته شده است.

محبوب‌ترین فرش دست دوم

فرش دست دوم تمام ابریشمی علاوه بر جذابیت و درخشندگی فوق‌العاده‌ای که دارد از کیفیت و دوام بیشتری نیز بهره‌مند است. البته باید توجه داشت که استفاده از نخ ابریشم باعث می‌شود که این محصول قیمت و بهای بالاتری داشته باشد. قدمت بیشتر این محصول نیز در گرانبها بودن آن تاثیرگذار خواهد بود و آن را به فرش دستباف عتیقه تبدیل می‌کند.

طرح و نقش فرش دستباف

فرش دستباف عتیقه و قدیمی حاوی نقش و نگارهایی است که هر کدام روایتگر قصه‌ای از تاریخ می‌باشند. مدل فرش‌های قدیمی زیبا (Beautiful Vintage rug) بسته به محل و زمان بافت آن متنوع بوده و نقش و نگار خاصی دارد. برخی از معروف‌ترین این طرح‌ها را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

طرح شاه عباسی

طرح شاه عباسی در فرش‌های اصیل ایرانی بسیار به چشم می‌خورد که در واقع نام گل‌های مخصوصی است. انواع طرح‌های زیبا با تلفیقی از گل شاه عباسی با بندهای ختایی و طرح‌های اسلیمی به نمایش گذاشته شده است.

طرح فرش بته جقه

یکی از مشهورترین طرح‌های سنتی فرش دست دوم را طرح بته جقه تشکیل می‌دهد. بته‌های سرکج در فرش ایرانی به بته جقه معروف شده که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی در قسمت‌های مختلف فرش آن را بکار برده‌اند.

طرح افشان

در این طرح نقش‌های فرش با فاصله منظمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و تمام بند، گل و برگ‌ها در زمینه فرش پراکنده شده‌اند. در این طرح از گل و برگ‌ها هیچ نوع قرینه‌ای به چشم نمی‌خورد.

طرح شکارگاه

این طرح داستانی از شکار و شکارچی را روایت می‌کند که معمولا یک سوارکار با در دست داشتن نیزه یا تیروکمان به شکار آهو یا جانور دیگری مشغول است.

نحوه تشخیص فرش عتیقه

فرش عتیقه (Vintage Rugs Chicago) علاوه بر قدمت بالا و طرح و درخشندگی مشخصات دیگری نیز دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. تکنیکی که برای بافت فرش استفاده شده در کنار مواد بکار رفته در آن که معمولا ابریشم طبیعی یا پشم بوده در عتیقه بودن یک فرش اثرگذار است.

به علاوه در فرش‌های دستباف قدیمی ایرانی اصالت فرهنگی خودنمایی می‌کند. به طور معمول تنوع رنگی در اکثر فرش‌های عتیقه نسبت به فرش‌های امروزی کمتر بوده و بیشتر از گره‌های ترکی در بافت آن‌ها استفاده شده است. پرزهای فرش دست دوم قدیمی معمولا ضخامت و دوام بالایی دارند و پرز نمی‌دهند.

نگهداری و مراقبت از فرش دست دوم

از آنجا که هر گره و هر رج از فرش‌های دستباف ایرانی حاصل تلاش و زحمت هنرمندان این سرزمین است نگهداری و مراقبت از آن‌ها حفظ تاریخ و هنر به شمار می‌رود. برخی از فرش‌های دست دوم و عتیقه به دلیل قدمت بالا و یا شرایط نگهداریشان ممکن است دچار آسیب‌هایی همچون پوسیدگی و سوختگی شوند. در این شرایط ترمیم و برطرف کردن مشکلات فرش دستباف اهمیت به سزایی دارد.

برای رفوگری فرش دستباف (Rug Repair in Chicago) حتما نیاز به شخصی که دانش، تجربه و مهارت بالایی در رفو کردن فرش داشته باشد خواهد بود؛ زیرا به دلیل داشتن ارزش مادی و معنوی بسیار بالای این فرش نمی‌توان ریسک کرد و آن را به فردی سپرد که تبحر کافی برای ترمیم آن را ندارد و ممکن است به آن صدمه بیشتری وارد نماید.

فرش دستباف عتیقه ارزش هنری ماندگار

فرش دستباف ایرانی از دیرباز مورد توجه افراد بسیاری در سراسر جهان بوده و اصالت و قدمت، ارزش والایی به آن بخشیده است. حفظ این آثار ارزشمند در حفظ تاریخ این مرز و بوم نقش به سزایی دارد. همانگونه که گفته شد این فرش‌ها در طرح‌های متنوع و بسیار زیبایی بافته شده‌اند و ظرافت خاصی در بافت و نقشه آن‌ها بکار رفته است.

دکمه بازگشت به بالا