عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بررسی تاثیر نوع آب بر کارایی شامپو فرش در تمیز کردن فرش ها

انواع فرش و روش های لکه برداری

شامپو فرش و مبلمان نانوسان: قبل از بررسی نحوه پاک کردن لکه فرش، باید به این نکته اساسی اشاره کنیم که فرش ها به طور کلی به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم می شوند و قطعا نحوه از بین بردن لکه بر روی هرکدام از آن ها متفاوت خواهد بود. استادکار در این مقاله می کوشد تا در مورد نحوه پاک کردن لکه فرش در فرش دستباف و ماشینی به صورت جداگانه اشاره کند، اما در برخی موارد نحوه تمیز کردن لکه ها مشابه یکدیگر است. بنابراین در این مواقع به صورت جداگانه به این مقوله اشاره نمی شود.

پاک کردن لکه غذا و نوشیدنی از فرش

محصولات نانوسان: لکه های روی فرش  به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند؛ لکه هایی که بر اثر غذا ایجاد شده اند و لکه هایی که در اثر مواد نوشیدنی به وجود آمده اند. با توجه به اینکه ترکیبات و مواد استفاده شده در لکه ها با یکدیگر متفاوت است، نحوه از بین بردن هرکدام از آن ها نیز با یکدیگر فرق دارد. با ما همراه باشید تا در مورد انواع لکه غذا و نوشیدنی و … و نحوه از بین بردن آن ها بر روی فرش دستباف و ماشینی سخن بگوییم:

اگر جنس فرش شما از پشم یا ابریشم است، بهتر است تمیز کردن آن را به یک قالیشویی حرفه ای بسپارید تا به فرش آسیبی نرسد.

1- پاک کردن لکه چای و قهوه از فرش

تمیز کردن لکه چای و قهوه روی فرش ماشینی

شامپو نانو خودرو شرکت بیز: اگر بر روی فرش شما چای یا قهوه ریخت، هرچه سریع تر اقدام کنید، نتیجه بهتری می گیرید. چندین روش وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از آب و دستمال نخی ساده

اگر فرش دچار لکه قهوه و یا چای شد، راحت ترین روش در همان لحظه اول استفاده از آب خالی و یک دستمال پارچه ای نخی سفید است.

پاشیدن نمک سفید

روش دیگر برای از بین بردن لکه چای و قهوه، استفاده از کمی نمک سفید است. کافی است کمی نمک سفید بر روی لکه بپاشید و چند دقیقه صبر کنید، سپس با یک دستمال پارچه ای نمناک آن را تمیز کنید.

استفاده از سرکه سفید

اگر لکه چای و قهوه مدتی روی فرش مانده و به قول معروف تثبیت شده، برای تمیز کردن آن باید از سرکه سفید و یک شوینده استفاده کنید. برای این کار پارچه ای را آغشته به سرکه سفید کنید و چندین بار بر روی لکه به مدت چند ثانیه فشار دهید. پس از 15 دقیقه لکه از بین می رود.

یکی دیگر از لکه برهای بسیار موثر برای پاک کردن لکه فرش، ماء الشعیر است. بر روی لکه کمی ماء الشعیر بریزید. این کار را چند بار انجام داده و در نهایت با دستمال مرطوب فرش را تمیز کرده و خشک کنید.

تمیز کردن لکه چای و قهوه روی فرش دستباف

برای از تمیز کردن لکه فرش حاصل از چای و قهوه بر روی فرش دستباف باید دقت و سرعت بیشتری داشته و در تمام مدت مراقب باشید که به فرش آسیبی نرسد.

استفاده از آب ولرم

مقداری آب ولرم را به روی فرش اسپری کنید. یک دستمال نخی و سفید را چندین بار بر روی لکه فشار دهید. پس از چند دقیقه که لکه کمرنگ می شود، دستمال را به حالت چرخشی روی لکه بکشید. دقت کنید جهت دست شما به سمت داخل لکه باشد تا مانع پخش شدن لکه بر روی فرش شود.

استفاده از محلول شوینده

اگر همچنان لکه باقی مانده باشد، بهتر است از یک محلول شوینده همچون مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی و یا شامپو فرش استفاده کرده و به صورت اسپری بر روی فرش دستباف بپاشید و سپس با پارچه سفید آن را خشک کنید.

اگر از پودر لباسشویی استفاده کردید، دقت کنید پودر کاملا در آب حل شده باشد تا در حین تمیز کردن لکه فرش، دانه های پودر در تار و پود آن باقی نماند.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید را بر روی فرش اسپری کنید. سپس با کمک یک پارچه سفید فرش را خشک کنید.

استفاده از پودر ذرت

اگر لکه چای و قهوه بر روی فرش ماندگار شده، پاک کردن آن به راحتی انجام نمی شود. برای از بین بردن لکه فرش در این شرایط باید چند بار آب ولرم را روی لکه اسپری کرده و کمی فشار دهید تا تار و پود فرش خیس شود. پس از مرطوب شدن فرش کمی سرکه و پودر ذرت را با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی محل لکه بریزید. لکه جذب این مخلوط شده و از بین می رود. در انتها با کمک دستمال نمدار و خشک فرش را تمیز کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پاک کردن لکه فرش در اثر  ریختن چای می توانید به مقاله «» رجوع کنید.

بهترین شیوه و مطمئن ترین روش برای پاک کردن لکه ها استفاده از شرکت های قالیشویی است. شرکت های قالیشویی با توجه به تخصصشان مراقب فرش ابریشمی و یا پشمی شما هستند تا آسیبی به آن نرسد.

قالیشویی و رفوگری

  • ✔شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • ✔شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • ✔شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • ✔رفوگری فرش دستباف و ماشینی

2- پاک کردن لکه آب میوه از روی فرش

درصورتی که لکه آب میوه روی فرش شما ریخته شده است، در مورد فرش های ماشینی، همانند لکه چای و قهوه عمل کنید. در فرش های دستباف نیز شیوه عمل مانند از بین بردن لکه قهوه و چای است؛ با این تفاوت که به جای سرکه باید از محلول آمونیاک برای از بین بردن لکه کمک بگیرید.

  • استفاده از شامپو فرش برای از پاک کردن لکه آبمیوه

اگر لکه آبمیوه به تازگی روی فرش ریخته شده است، ابتدا با یک دستمال تمیز روی لکه فشار دهید تا رطوبت مربوط به آبمیوه جذب دستمال شود. همچنین با یک قاشق بقایای آبمیوه را از روی فرش جمع کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج و شامپو فرش لکه آبمیوه را تمیز کنید و در هر مرحله هم با یک دستمال خشک تمیز رطوبت فرش را بگیرید تا جای لکه باقی نماند.

برای از بین بردن لکه آبمیوه، میوه و آب گازدار بر روی فرش دستباف به جای اسپری سرکه سفید باید از محلول آمونیاک استفاده کنید. محلول را اسپری کرده و سپس با پارچه نخی سفید لکه را خشک کنید.

3- پاک کردن انواع لکه سس از روی فرش

ریختن سس روی فرش به سان یک فاجعه است! با توجه به انواع سس های موجود در بازار، لکه ایجاد شده از آن ها بسیار زشت و ناخوشایند خواهد بود. استادکار در ادامه چندین روش برای از بین بردن انواع لکه سس ها را با شما در میان می گذارد.

لازم است اینجا به این نکته اشاره کنیم که شیوه های ارائه شده برای هر دو نوع فرش دستباف و ماشینی قابل استفاده اند.

تمیز کردن لکه سس کچاپ روی فرش

استفاده از جوش شیرین

  1. در ابتدا مقدار اضافی سس را از روی فرش با چاقو بردارید، مقداری جوش شیرین خشک بر روی لکه بریزید و صبر کنید تا جوش شیرین بر روی آن خشک شود.
  2. پس از خشک شدن جوش شیرین، مقدار اضافی آن را از روی فرش برداشته و با استفاده از یک اسفنج مرطوب لکه را تمیز کنید.
  3. مرحله سوم استفاده از حوله مرطوب و محلول های شوینده همچون مایع ظرفشویی، پودر و.. است.
  4. مرحله نهایی، استفاده از اسفنج مرطوب برای از بین بردن مواد شوینده به صورت کامل از روی فرش است. در انتها از یک حوله خشک استفاده کرده و فرش را با آن خشک کنید.

جوش شیرین یکی از بهترین لکه زداها برای از بین بردن لکه فرش (به ویژه لکه سس کچاپ) است. بنابراین همواره مقداری جوش شیرین در منزل داشته باشید.

استفاده از سرکه سفید

مقدار اضافی سس را از روی فرش بردارید، مقداری سرکه سفید رقیق نشده را با مقدار مساوی مایع ظرفشویی مخلوط کنید و با استفاده از یک حوله تمیز و سفید به صورت ضربه ای بر روی لکه بزنید. این کار را تا زمانی که لکه به طور کامل از بین برود، انجام دهید.

دقت داشته باشید برای شستن فرش و تمیز کردن لکه به هیچ عنوان حوله را بر روی فرش نکشید؛ چون باعث پخش شدن لکه می شود.

استفاده از فوم ریش  تراشی

در این شیوه نیز ابتدا سس اضافی را از روی فرش با چاقو بردارید. سپس مقداری فوم ریش  تراشی بر روی لکه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی آن بماند . سپس با کمک دستمال سفید مرطوب فوم را بردارید و  قسمت لکه شده را تمیز نموده و اجازه دهید تا خشک شود.

یکی از روش های تمیز کردن لکه فرش در مواردی همچون سس گوجه فرنگی استفاده از مقداری فوم ریش  تراشی است. کافی است کمی فوم ریش تراشی را بر روی مسواک، ابر یا اسفنج ریخته و بر روی محل لکه بزنید.

استفاده از الکل

یکی از شیوه های کارآمد که معمولا لکه فرش را به طور کامل از بین می برد، استفاده از الکل است. دستمال یا حوله تمیز سفید را آغشته به الکل کرده و به صورت ضربه ای بر روی لکه بزنید. پس از چند بار ضربه  زدن و الکلی  کردن لکه، یک حوله سفید را با آب سرد و کمی مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی آغشته کرده و به روی لکه بکشید تا مواد الکلی و … از روی فرش پاک شوند. سپس اجازه دهید فرش خشک شود.

یکی از دیگر از شیوه های از بین بردن لکه فرش، استفاده از دستمال آغشته به الکل است. دستمال الکلی را به صورت ضربه ای به محل لکه بزنید. این کار را چند بار انجام دهید تا لکه کاملا از بین برود. پس از تمیز کردن لکه فرش با الکل، محل مورد نظر را با دستمال آغشته به آب سرد تمیز کنید تا لکه الکل از روی فرش پاک شود.

استفاده از لیموترش

یکی دیگر از شیوه های جالب از بین بردن لکه فرش، ریختن چند قطره لیموترش بر روی آن است. پس از ریختن چند قطره لیموترش با یک حوله یا دستمال مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

اگر لکه سس قرمز تازه بر روی فرش ریخته، قبل از خشک شدن لکه چند قطره عصاره لیموترش یا آبلیمو بر روی لکه ریخته و با یک دستمال سفید مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه سس مایونز روی فرش

سس مایونز به دلیل استفاده از روغن و تخم مرغ در ترکیباتش در گروه لکه های سخت و ماندگار قرار می گیرد. برای پاک کردن آن باید در ابتدا مقدار اضافی سس مایونز را از روی فرش بردارید، سپس روی لکه یک حوله کاغذی گذاشته و با کمک محلولی از آب ولرم و یک محلول شوینده همچون مایع ظرفشویی لکه را بشویید. پس از آن با کمک آب ولرم متمایل به سرد محل لکه را تمیز کنید تا مواد شوینده از آن خارج شوند. در نهایت با کمک حوله، رطوبت فرش را بگیرید تا خشک شود

دکمه بازگشت به بالا