سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

برای درد ساق پا چه ویتامینی بخوریم؟

علت درد ساق پا در سالمندان چیست؟

پا درد یکی از شایع ترین مشکلاتی که بسیاری از سالمندان با آن دست و پنچه نرم می کنند. شکایت های بسیاری از این عزیزان دیده می شود که دائما می گویند پاهایم گزگز می کند…پاهایم دیگر قدرت راه رفتن را ندارد و هزاران گله و شکایت دیگر که خیلی در این سن شنیده می شود. اما متاسفانه باید گفت چنین شکایت هایی طبیعی هستند و بسیاری از سالمندان به دلیل اینکه که سال های زیادی روی پاهای خود ایستاده اند دچار برخی تغییرات در پاها می شوند.

همچنین ممکن است پزشک ارتوپد برای رهایی از اسپاسم، یک شل کننده ی عضلانی تجویز شود. در موارد درد شدید، ممکن است همراه با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و داروهای شل کننده ی عضلانی، یک داروی مسکن نیز تجویز شود. کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ کمبود ویتامین D نیز ممکن است باعث درد ساق پا شود، بنابراین توصیه می شود که به منابع مناسب این ویتامین مانند آفتاب گرفتن توجه کنید.

فیزیوتراپی در بازیابی کامل فعالیت ها در اسرع وقت و جلوگیری از آسیب مجدد بسیار مؤثر خواهد بود. متخصصین طب فیزیکی بهترین شیوه های برخاستن و راه  رفتن، تمریناتی برای تقویت و کشش بخش پایین کمر ، پاها و عضلات شکم را به شما آموزش می دهد. انجام جراحی برای درمان پا درد در سالمندان به ندرت انجام می شود؛ مگر  در مورادی که پا درد به دلیل مشکلات ساختاری در استخوان همچون سیاه شدن سر استخوان ران و آرتروز ایجاد شود و درد بیمار به کمک روش های غیرجراحی تسکین نیابد.

با افزایش سن بدن دچار تغییراتی می شود که یکی از مهم ترین تغییرات ضعیف شدن عضلات و استخوان ها بدن است که نتیجه چنین چیزی بروز دردهای در اندام های اسکلتی بدن از جمله پا می باشد. در صورتی که برای کاهش سرعت و میزان این روند تخریبی کاری نکنیم در پیری زمین گیر خواهید شد و دائما در معرض انواع شکستگی ها قرار دارید. بهتر است از جوانی ورزش های مقاومتی را شروع کنید و ورزش کردن را تا جایی که می توانید ادامه دهید. پیاده روی و ورزش های هوازی به تنهایی کارساز نیست به همین جهت همه ما باید برای تقویت عضلات و استخوان های خود در کنار ورزش ها، به ورزش های مقاومتی بپردازیم.

اضافه وزن فشار زیادی را بر استخوان ها و مفاصل بدن وارد می کند و همین عامل موجب می شود در آینده به مشکلات متعددی از جمله پا درد دچار شوید. پس برای اینکه در میانسالی و پیری استخوان، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشید؛ از چاقی بپرهیزید. همچنین تحمل وزن اضافه می تواند وضعیت و ساختار استخوان بندی شما را تغییر دهد و همین عامل منجر به بروز عارضه هایی دردناکی همچون ورم پا و مچ پا در دوران پیری می شود.

یکی از عصب های پا که از ستون مهره ها و قسمت کمر شروع می شود و سپس از پشت باسن و از قسمت تحتانی به پا راه پیدا می کند و تا آخرین نقطه پایانی انگشتان ادامه دارد، سیاتیک نام دارد. اگر به هر دلیلی این عصب ضعیف و دردناک شود، درد آن در آخرین قسمت کمر، پشت ران و یا پشت ساق پا احساس می شود و درمان آن نیاز به شناخت علت اصلی که باعث این درد می شود، دارد. البته می توانیم به وسیله داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا به تشخیص دکتر فوق تخصص عصب پا، از ضعیف بودن و حساس بودن این عصب تا حدی جلوگیری کنیم.

داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا

داروهای های گیاهی که معمولا برای ترمیم عصب های پا می توان نام برد زردچوبه، گل همیشه بهار کوهی، سیر، گیاه راعی(گیاه سنت جونز ورت) و سیاه دانه می باشد. از نظر تجربی سیاه دانه داروی گیاهی برای درمان عصب پا می باشد. مصرف خوراکی جوشانده سیاه دانه به همراه عسل و همچنین ماساژ روغن سیاه دانه می تواند در تسکین درد عصب های پا موثر باشد. در موارد زیر چند داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا گفته شده است که به شرح زیر است. ترمیم عصب های پا با زردچوبه: زردچوبه یک داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا می تواند، باشد. زردچوبه به عنوان ادویه ای برای غذاهای هندی و سایر غذاهای آسیایی معرفی شده است. همچنین قرن ها به عنوان یک دارو در طب سنتی و پزشکی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. دیفرولویل متان عامل ضد التهابی زردچوبه است و تحت عنوان کورکومین شناخته شده است.

در تعدادی از مطالعات تاکید شده است که کورکومین در درمان علائم درد و تورم در بسیاری از بیماری های التهابی مزمن مثل آلرژی آرتریت روماتید موثر است. دستورالعمل برای استفاده از زردچوبه به عنوان داروی گیاهی برای درمان عصب های پا متفاوت است. پزشک پیشنهاد می کند که هر پخت و پز 250 تا 500 میلی گرم  و چندین بار در روز، زردچوبه مصرف شود و هشدار می دهد که زردچوبه به دلیل حرارت دیدن امکان دارد، برای کسانی که مشکلات روده ای دارند و یا زنان یائسه ناخوشایند باشد. همچنین افرادی که به بیماری کیسه صفرا مبتلا هستند باید از مصرف زردچوبه خوداری نمایند.

آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی): از قرون وسطی در اروپا در طب سنتی از گونه ای مختلف گل همیشه بهار یا آرنیکا استفاده می کردند. امروزه آرنیکا توسط بسیاری از مردم به عنوان داروی گیاهی برای ترمیم عصب پا و همچنین درمان کبودی و آسیب عضلانی که در ورزش رخ می دهد و کمر درد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آرنیکا در درمان پارگی عضلانی موثر باشد، می تواند درد های عصب های پا را که ناشی از آسیب و استرس وارده بر عضلات نزدیک عصب سیاتیک است، را نیز درمان کند.

بر اساس تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند، سیستم ضد التهابی آرنیکا کاملا متفاوت از داروهای ضد التهاب معمولی است و همچنین هشدار می دهند که آرنیکا به عنوان داروی گیاهی برای درمان عصب پا دارای عوارض جانبی متعددی است. مانند واکنش های آلرژیک بر روی پوست و اثرات جانبی برای کبد و قلب می باشد. آرنیکا نباید به صورت خوارکی مصرف شود بلکه باید به صورت موضعی فشرده مورد استفاده قرار گیرد. تعدادی از ترکیبات تجاری به شکل کرم و ژل حاوی این گیاه وجود دارد و هرگز نباید بر روی زخم اعمال شود.

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده مغذی است که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز خواهد داشت. این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله تنظیم عملکرد عضلانی و عصبی، سطح قند خون و فشار خون و ساخت پروتئین، استخوان و DNA مهم است. در واقع منیزیم یک نوع فلز است که در پوسته زمین و آب دریا یافت می شود. معمولا در این مواقع پزشک یا اطرافیان، فرد را به خوردن مواد غذایی با منیزیم بالا یا مکمل های منیزیم تشویق می کنند. خیلی از افراد نمی دانند آیا واقعا قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات مفید است یا خیر. از آنجایی که کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات یک مبحث مهم است در این بخش از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث به این موضوع می پردازیم.

این ماده معدنی یکی از موادی است که در بدن به میزان زیادی موجود است. منیزیم به عنوان یک مینرال در عملکرد تولید آنزیم ها تاثیر چشمگیری دارد و از مواد غذایی در بدن انرژی تولید می کند. کمبود منیزیم در بدن بسیار شایع نیست اما با رویه رژیم های غذایی اشتباه امکان ابتلا به کمبود منیزیم وجود دارد که سبب بروز بسیاری از بیماری های جدی می شود. کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات پا یکی از شایع ترین عوارض کمبود آن در بدن است. معمولا اولین نشانه کمبود این ماده در بدن با گرفتگی عضلات نمایان می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا