نگاه کردن به مانیتور ضرر دارد؟

ایا صفحه نمایش بزرگ برای چشم های شما مضر است؟ چند ساعت در روز به مانیتور نگاه کنیم؟ این ها نمونه ای از سوالات کاربرانی است که به صورت مداوم از کامپیوتر استفاده کرده و به مانیتور خیره می شوند. اگر شما هم به دنبال پاسخی روشن برای این سوال ها هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مجله سلامت

عوارض جدی خیره شدن به مانیتور برای چشم

نگاه کردن به مانیتور برای طولانی مدت می تواند عوارض بسیار بدی برای چشمان شما داشته باشد. در ادامه، برخی از مهم ترین موارد را بیان می کنیم.

خستگی چشم

نگاه طولانی به مانیتور، باعث خستگی چشم و بروز مشکلاتی مانند دوبینی، سردرد و عدم تمرکز می شود.

خشک شدن چشم

وقتی به مانیتور خیره می شیود، کمتر پلک خواهید زد و همین مسئله باعث تحریک چشم و خشک شدن آن می شود. خشکی چشم، اثری منفی بر روی سلامت چشم دارد و می تواند مشکلاتی مانند تار شدن دید را به همراه داشته باشد.

از دست دادن تمرکز

اگرچه اساسا افزایش سن باعث از دست رفتن توانایی تمرکز درست می شود، اما نگاه کردن به مانیتور هم می تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته و به بروز چنین مشکلی سرعت ببخشد. در نتیجه این اتفاق، شما نمی توانید به سرعت در فاصله های مختلف تمرکز کنید.

نزدیک بینی

یکی دیگر از عوارض جدی خیره شدن به مانیتور برای چشم که اثر خود را در طولانی مدت نشان می دهد، ابتلا به نزدیک بینی است. این مسئله که البته در کودکان شایع تر است، در شرایطی به وجود می آید که دائما در خانه و محیط های بسته و تاریک باشید چرا که چشم ها برای تقویت به نور نیاز دارند.

آسیب به شبکیه چشم

دستگاه های دیجیتالی، نور آبی از خود ساطع می کنند که این نور می تواند به بخش های داخلی پشت چشم (همان شبکیه) برسد. مطالعات نشان می دهند که نور آبی می تواند سلول های حساس به نور در شبکه چشم را تخریب کند. در نتیجه این اتفاق، افراد می توانند به ماکولای چشم دچار شوند؛ وضعیتی که در نهایت باعث تضعیف بینایی خواهد شد. مطالعات انجام شده توسط انجمن بینایی سنجی آمریکا نشان می دهد که کودکان، در مقایسه با بزرگسالان، بیشتر در معرض آسیب نور آبی هستند.

جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم

خوشبختانه، راه های مختلفی برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم در اثر نگاه کردن طولانی به مانیتور وجود دارد که برخی از مهم ترین موارد را در ادامه بیان می کنیم.

تنظیم نور

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم، تنظیم نور صفحه است. اغلب نمایشگرهایی که در بازار به فروش می رسند، قابلیت تنظیم شدت روشنایی را دارند. مطمئن شوید که صفحه مانیتور شما از محیط اطراف تان روشن تر نیست و چشم ها برای دیدن بهتر صفحه، نیاز به فعالیت و انرژی بیشتر ندارند. افزایش کنتراست صفحه و همچنین تنظیم نور اتاق هم می تواند رویکرد خوبی برای جلوگیری از خستگی چشم باشد.

استراحت دادن به چشم ها

انجمن چشم پزشکی آمریکا برای جلوگیری از خستگی چشم، توصیه می کند که از قانون 20-20-20 پیروی کنید؛ بر این اساس، هر 20 دقیقه سعی کنید تا به جسم یا سوژه ای در فاصله 20 فوتی (تقریبا 6 متری) خود برای 20 ثانیه نگاه کنید. این کار باعث استراحت چشم ها شده و کمک می کند تا دوباره متمرکز شوند.

مرطوب نگه داشتن چشم ها

هر وقت احساس کردید که چشم شما خشک شده است، می توانید از اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم ها استفاده کنید. جالب است بدانید که در کنار خیره شدن به مانیتور، بخاری ها و کولرهای که در نزدیکی شما هستند هم باعث خشکی چشم می شوند.

حفظ فاصله استاندارد

برای جلوگیری از آسیب چشم بهتر است مانیتور را در فاصله حدود 25 اینچی (تقریبا 63 سانتی متری) خود قرار دهید چرا که نزدیک بودن به صفحه باعث فعالیت و تلاش بیشتر چشم ها برای دیدن می شود. افزون بر این، بهتر است زاویه صفحه به گونه ای تنظیم شود که نگاه رو به پایین داشته باشید.

در پاسخ به این سوال که «ایا صفحه نمایش بزرگ برای چشم های شما مضر است؟» اساسا اندازه نمایشگر مطرح نیست، بلکه این عدم رعایت فاصله استاندارد است که می تواند به چشم های شما آسیب برساند.

کاهش تابش های خیره کننده نور

قرار دادن مانیتور در موقعیتی که مانع از بازتاب نور خورشید یا لامپ های نزدیک شما شود، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که تابش نور باعث تشدید فشار به چشم خواهد شد.

استفاده از فیلترهای نور آبی

برای جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم می توانید سراغ فیلترهای نور آبی بروید؛ این فیلترها حجم نور آبی که از مانیتور ساطع می شود را کاهش دهد. با کاهش این نور،  احساس خستگی چشم ها در استفاده طولانی مدت نیز کمتر خواهد شد.

معاینه سالانه چشم ها

پیش گیری همیشه بهتر از درمان است؛ پس حتما به صورت دوره ای پیش متخصص بروید تا مطمئن شوید که سلامت چشم ها در بالاترین میزان است.

چند ساعت در روز به مانیتور نگاه کنیم ؟

کارشناسان معتقدند که مدت زمان نگاه کردن به مانیتور در طول یک روز، نباید بیشتر از 2 ساعت باشد. با این حال، در پایین سعی کرده ایم تا مدت زمان مناسب برای نگاه به مانیتور را بر اساس سن افراد مختلف، بیان کنیم:

  • کودکان 18 ماهه و کمتر: در این سن، کارشناسان توصیه می کنند که کودک شما مطلقا به نمایشگر نگاه نکنند و مدت زمان آن، صفر باشد.
  • کودکان 18 ماهه تا 2 ساله: در این بازه سنی، تماشای مانیتور برای کمتر از یک ساعت در روز توصیه می شود.
  • کودکان 2 تا 5 ساله: تماشای صفحه برای کمتر از یک ساعت در روزهای هفته و کمتر از 3 ساعت برای آخر هفته مناسب است.
  • کودکان 6 ساله و بزرگتر: بهتر است که کودکان در این بازه سنی و به صورت کلی تمام افراد، روزانه کمتر از 2 ساعت به مانیتور نگاه کنند.
  • بزرگسالان: سعی کنید زمان نگاه کردن به مانیتور را به 2 تا 4 ساعت در روز محدود کنید. در صورتی که کار شما با کامپیوتر است، بهتر است این زمان، حداکثر 8 ساعت در طول یک روز باشد.

اگرچه نگاه کردن به مانیتور به صورت مداوم، تاثیرات منفی زیادی روی سلامت چشم و ذهن شما دارد، ولی با در نظر گرفتن چند اصل مهم، به آسانی می توان این تاثیرات را به حداقل رساند. اگر در حین کار با کامپیوتر متوجه بروز علائم مختلف شدید، احتمالا باید شیوه خود در استفاده از کامپیوتر را تغییر دهید. علاوه بر این، توصیه می کنیم هنگام خرید مانیتور سراغ محصولاتی بروید که به صورت پیش فرض، دارای فیلترهای نور آبی هستند یا با استفاده از فناوری های روز، مانع از آسیب به چشم ها می شوند.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا