سلامتی و پزشکی

روش های ضدعفونی کردن زخم + مراحل تمیز کردن زخم

نحوه ضدعفونی کردن زخم باز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا در صورت عدم توجه عفونت کرده و خونریزی را تشدید می کند. در این مقاله از مجله اپل ، با بهترین روش های ضد عفونی زخم آشنا می شویم. در این مقاله ، ما نه تنها مراحل ضد عفونی زخم ، بلکه خواص آب نمک را به عنوان راه حلی برای ضد عفونی زخم آموزش خواهیم داد.

مراحل ضد عفونی زخم باز
اگر شما یا فرزندتان دچار بریدگی ، خراش یا سوختگی شده اید ، باید بلافاصله زخم را به درستی تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود. در اینجا نحوه انجام این کار در پنج مرحله آسان آورده شده است.
مرحله 1: دستان خود را بشویید
دستان خود را با آب و صابون یا ضدعفونی کننده تمیز کنید و در صورت امکان دستکش های یکبار مصرف بپوشید. این کار را قبل از لمس زخم خود یا درمان سوختگی ، بریدگی یا خراش روی پوست دیگران انجام دهید. دستهای تمیز و پوشیده به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

مرحله 2: فشار ملایمی وارد کنید
این مرحله فقط در صورت خونریزی زخم اعمال می شود. برای سوختگی ، این مرحله را رد کنید.
از پارچه تمیز یا گاز استریل برای اعمال فشار ملایم به زخم برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید (برش های کوچک و ساییدگی ها نیازی به فشار ندارند). در صورت امکان ، منطقه آسیب دیده را بالا نگه دارید. اگر خون از پارچه یا گاز استریل نشت کرد ، یک پانسمان روی زخم بمالید. یک تکه پارچه تمیز یا گاز استریل دیگر را روی آن قرار دهید و فشار دادن را ادامه دهید. در موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر:

زخم بر روی پوست کودک زیر یک سال.
خونریزی شدید است یا با فشار ملایم متوقف نمی شود.
زخم شما لبه های ناهمواری دارد.
برش عمیق ، شکافته یا در سراسر مفصل است.
این زخم در اثر یک جسم کثیف یا چیزی که پوست را سوراخ کرده است ایجاد می شود.
این زخم در اثر نیش انسان یا حیوان ایجاد می شود.
زخم روی صورت یا ناحیه تناسلی ایجاد شده است.

بخیه ها معمولاً برای برش های بیش از 2 اینچ مورد نیاز است. اگر بریدگی شما به اندازه 4 اینچ یا بیشتر است ، ممکن است پزشک آن را با بخیه های چسبنده یا جراحی ببندد.
بیشتر بدانید: طاعون دهانی ، علل و عوامل آن ، راه های مراقبت و درمان زخم های آفتی
مرحله 3: با آب بشویید
برای تمیز کردن یک برش یا خراش ساده نیازی به پراکسید هیدروژن یا محصولات حاوی ید ندارید. کافی است این مراحل را دنبال کنید:

محل زخم را با آب تمیز بشویید تا آلودگی و زباله از بین برود.
برای تمیز کردن اطراف زخم از یک پارچه نرم و صابون ملایم استفاده کنید. صابون را روی زخم نگذارید. این می تواند باعث آسیب و تحریک پوست شود.
از موچین برای از بین بردن هرگونه آلودگی یا زباله پس از شستشو استفاده کنید. ابتدا موچین را با ایزوپروپیل الکل تمیز کنید. از الکل روی زخم استفاده نکنید. اگر زخم بهبود نیافت ، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت سوختگی ، محل را زیر آب سرد (نه سرد) به مدت 10 تا 15 دقیقه بشویید. یا یک پارچه خنک روی سوختگی بگذارید به همان مدت. در صورت وجود تاول های بزرگ به پزشک مراجعه کنید. اگر سوختگی شدید است ، فوراً به اورژانس بروید.مرحله 4: از کرم یا پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید
آنتی بیوتیک های بدون نسخه (مانند نئوسپورین یا پلی اسپورین) به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از عفونت کمک می کند. البته اگر بریدگی یا خراش جزئی دارید ، نیازی به استفاده از آنها ندارید. با این حال ، استفاده از یک لایه نازک می تواند روند بهبود طبیعی بدن را تسریع کرده و احتمال تشکیل اسکار را کاهش دهد. اگر تاول های ناشی از سوختگی باز شود ، پزشکان ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی را توصیه کنند.
البته برخی از افراد به برخی از مواد تشکیل دهنده این محصولات حساسیت دارند. در صورت مشاهده جوش های پوستی ، استفاده از کرم یا پماد را متوقف کنید.
مرحله 5: پانسمان زخم
نیازی نیست که هر زخمی را پانسمان کنید. اگر خراش یا بریدگی جزئی دارید ، آن را تمیز کنید و بگذارید همانطور که هست بماند. در غیر این صورت ، پس از تمیز کردن زخم ، یک بانداژ تمیز ، استریل و نچسب را روی آن قرار دهید. این به جلوگیری از ورود میکروب ها کمک می کند. انواع بانداژ و بانداژ را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. چسب های کاغذی ممکن است برای پوست های حساس کمتر تحریک کننده باشند. حداقل یکبار در روز یا زمانی که خیس یا کثیف است ، پانسمان را عوض کنید.
هر گونه بریدگی یا زخم را در مناطقی که بسیار مستعد آلودگی و آلودگی هستند (مانند بازوها یا پاها) با دقت بپوشانید. همچنین باید زخم هایی را که ممکن است با لباس مالیده شود (مانند بریدگی زانو) باند کنید. همیشه زخم های بزرگ را بپوشانید.
بیشتر بخوانید: ضدعفونی سطوح ویروس کرونا
بعد از ضدعفونی کردن زخم
هرگز گال یا پوسته را از زخم ها جدا نکنید – آنها بخشی از روند بهبودی هستند. جدا کردن آنها می تواند جای زخم ایجاد کند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می تواند به معنی عفونی شدن زخم باشد:

افزایش قرمزی یا تورم
درد بدتر می شود
اگر پوست اطراف زخم احساس گرما کرد
بوی نامطبوع هنگام تمیز کردن زخم ها
تخلیه غیر معمول یا بزرگ شدن زخم
تب یا لرز

اگر سوختگی یا زخمی دارید که پوست را باز می کند ، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا به دوز تقویت کننده واکسن کزاز نیاز دارید یا خیر.

آب نمک محلول ضد عفونی کننده زخم ها است
آب نمک یکی از م methodsثرترین روش ها برای ضدعفونی کردن زخم ها است. این روش را حتما امتحان کنید ، به ویژه اگر از زخم های دهان و لثه رنج می برید. از آب نمک می توان برای دهانشویه استفاده کرد. کافی است یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب (250 میلی لیتر / 8 اونس) مخلوط کنید. شما باید این محلول را به مدت 30 ثانیه غرغره کنید و سپس آن را تف کنید. آب گرم اثر نمک را افزایش نمی دهد. فقط به نمک سریعتر حل می شود.
استفاده از آب نمک به عنوان محلول برای ضدعفونی کردن زخم ها یک راه حل عالی برای ضدعفونی کردن ماسک های صورت (به ویژه در زمان همه گیری کووید -19) است. برای تمیز نگه داشتن همه منسوجات (نه فقط ماسک) ، می توانید 1 لیتر آب را با 1 قاشق غذاخوری نمک معمولی مخلوط کرده و محلول را روی تجهیزات خود اسپری کنید.
عفونت ها می توانند به سرعت از طریق زخم ها و بریدگی های باز گسترش پیدا کنند.آب نمک تا زمانی که زخم با مواد ضدعفونی کننده مدرن تمیز شود می تواند از زخم در برابر باکتری ها محافظت کند. برای این کار ، یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب (250 میلی لیتر / 8 اونس) اضافه کنید و زخم را با این محلول بشویید.
از آب نمک می توان برای ساخت دستمال مرطوب استفاده کرد. از این دستمال های ضدعفونی کننده طبیعی می توان برای پوست های حساس و سطوحی که نباید در معرض الکل قرار بگیرند استفاده کرد. برای این کار ، 2 قاشق چایخوری نمک را با نیم لیتر آب مخلوط کنید.
اگر می خواهید به دستمال ها رایحه دلپذیری بدهید ، می توانید روغن های ضروری را نیز به آب اضافه کنید. این مخلوط را روی یک رول دستمال توالت بریزید و صبر کنید تا تمام آب جذب شود.

بیشتر بخوانید: مضرات و فواید مصرف الکل برای بدن
زخم ها را با الکل ضدعفونی کنید
جنبه دیگر الکل که می تواند بر بهبود زخم تأثیر بگذارد ، استفاده مستقیم از الکل در محل زخم است. استفاده از الکل همراه با پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن زخمها چندین دهه است که مادران از آن برای ضدعفونی کردن بریدگی و خراش فرزندان خود استفاده می کنند. اگرچه این محصولات دارای خواص ضد عفونی کننده خوبی هستند ، اما برای استفاده در زخم ها بسیار خشن هستند و می توانند به بافت پوست آسیب برسانند. ضد عفونی کردن زخم با الکل ، به جای کمک به ترمیم زخم ، باعث درد و سوزش می شود و روند بهبود را کند می کند.
منابع: webmd ، koyuncusalt ، biodermis

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا