دانش و فناوری

عینک های بلوکات تأثیری بر سلامت چشم ندارند!

دانشمندان در مطالعات جدید خود به این نتیجه رسیدند که عینک های بلوکات هیچ تأثیری بر روی سلامت چشم ندارند، فلذا پولتان را بی خودی هدر ندهید.
باوجود اینکه تولیدکنندگان عینک های بلوکات تبلیغات فراوانی را نسبت به تأثیر محصول خود بر سلامت چشم و رفع خستگی چشم منتشر می کنند، اما دانشمندان چیزی دیگر می گویند. به تازگی محققان در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که این نوع عدسی های عینک هیچ تأثیری بر روی سلامت چشم، خستگی و خشکی چشم و همچنین بدخوابی ندارند. پس می توان نتیجه گرفت که عدسی های بلوکنترل یا بلوکات به دلیل عدم تأثیر مثبت بر روی چشم، ارزش خرید ندارند.
بیشتر بخوانید: عینک هوشمند جدید اپل مناسب چه کسانی است؟
عینک های بلوکات تأثیری بر سلامت چشم ندارند!
امروزه با توجه با افزایش سطح استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند، تلویزیون، کامپیوتر شخصی و لپ تاپ و غیره، نگرانی های زیادی در خصوص اثر نور آبی ساطع شده از این نمایشگرها به وجود آمده است.
بر همین اساس، از سال 2000 به بعد عینک ها و لنزهای بلو کات (فیلتر کننده نور آبی) به بازار عرضه و توسط اپتومتریست ها به طور فزاینده ای تجویز شدند.
بر اساس ادعای تولیدکنندگان، عینک های مجهز به فیلتر نور آبی می توانند باعث کاهش علائمی مانند سردرد، خستگی و خشکی چشم و همچنین بدخوابی شوند.

به گزارش Medicalxpress، گرچه این ادعا تا به امروز باعث شده تا بسیاری از کاربران به دنبال خرید عینک های بلوکات باشند، اما به نظر می رسد که چنین ادعایی صحت نداشته و این عینک های نه چندان ارزان قیمت هیچ سودی برای کاربر ندارند.
پژوهشگران دانشگاه ملبورن، دانشگاه لندن و دانشگاه مانش در مطالعات مشترک خود پس از بررسی 17 کارآزمایی بالینی کنترل شده متوجه شدند که عینک های فیلتر کننده نور آبی در کاهش فشار به نمایشگرها تأثیر خاصی ندارند و موجب بهتر شدن وضعیت خواب کاربر نمی شوند.
در این آزمایش ها اثر لنزهای فیلترکننده نور آبی با لنزهای معمولی مورد مقایسه قرار گرفته تا تأثیر احتمالی نوع لنز بر روی بهبود عملکرد بینایی، محافظت از عنبیه چشم و افزایش کیفیت خواب کاربر مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته لورا داونی (Laura Downie)، دانشیار دانشگاه ملبورن که محقق ارشد این مطالعه بود:
ما دریافتیم که استفاده از لنزها و عینک های فیلترکننده نور آبی در مقایسه با لنزهای معمولی که هیچ فیلتر خاصی برای نور آبی نمایشگرها ندارند، در زمینه کاهش خستگی چشم احتمالاً هیچ مزیت قابل توجهی در کوتاه مدت ندارند. علاوه بر این، اکنون مشخص نیست که آیا این لنزها بر کیفیت بینایی یا خواب اثرگذار هستند یا خیر.

دکتر سومیر سینگ (Sumeer Singh)، یکی دیگر از محققان این بررسی ها در رابطه با این موضوع اعلام کرد که نور آبی دریافت شده از نمایشگرها حدود یک هزارم چیزی است که از نور طبیعی خورشید دریافت می کنیم.
وی همچنین توضیح داد که فیلترهای نور آبی مورد استفاده در عینک ها و لنزها تنها می توانند چیزی حدود 10 تا 25 درصد نور آبی را فیلتر کنند. بر همین اساس، می توان گفت که عینک های بلوکات چندان کاربردی ندارند.
بیشتر بخوانید:

    پروژه استارلاین گوگل امکان تماس تصویری سه بعدی بدون نیاز به عینک را فراهم می کند [+ویدیو]
    تلفن و عینک دودی گران قیمت هانده ارچل
    کشف درمان نابینایی ؛ پرورش سلول های چشم با فناوری نانو!
    افزایش چشمگیر فروش با تبلیغات در موتور جستجوگر گوگل!

نظر شما درباره عینک های بلوکات چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با ای جی مارکت در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.
.
منبع: شهر سخت افزار
 

دکمه بازگشت به بالا