سلامتی و پزشکی

نمونه برداری یا بیوپسی کلیه چگونه انجام می‌شود؟

تاریخ ارسال:

26 آگوست 2021

یکی از راههای بررسی سلامت کلیه ، بیوپسی کلیه است که به آن بیوپسی کلیه یا بیوپسی نیز گفته می شود. در صورت انجام بیوپسی ، افرادی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است کمی مضطرب باشند زیرا با نفرکتومی آشنا نیستند. بنابراین ، در این مقاله ، ما در مورد بیوپسی کلیه و اقدامات احتیاطی که بیماران باید به آنها توجه کنند ، بحث خواهیم کرد ؛ لطفاً با مجله پزشکی Apple Health همراه باشید.

بیوپسی کلیه چیست؟
در بسیاری از موارد ، نفرولوژیست شما بیوپسی کلیه را برای تشخیص بیماری توصیه می کند. این روش معمولاً نیازی به بستری شدن ندارد و در کلینیک بیوپسی انجام می شود. یکی از نگرانی های بیماران ، درد هنگام بیوپسی است. قبل از بیوپسی ، دارویی به نام لیدوکائین دریافت خواهید کرد تا محل بیوپسی را بی حس کنید.
در طول بیوپسی ، شما روی شکم می خوابید و بهتر است تا آنجا که ممکن است حرکت نکنید. اگر بیوپسی از پیوند کلیه انجام شود ، شما به پشت دراز کشیده اید. اگر بعد از مصرف لیدوکائین همچنان احساس درد می کنید ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. هدف این است که بیمار در طول بیوپسی احساس فشار کند و نه درد.

این معمولا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد ، پس از آن پزشک شما را به مدت 4-6 ساعت در کلینیک تحت نظر قرار می دهد. گاهی اوقات ، توصیه می شود که شب را برای مراقبت های بیشتر در بیمارستان بمانید. گاهی اوقات ، به دلیل یک بیماری زمینه ای ، شما برای بیوپسی کلیه مناسب نیستید و پزشک شما را برای انجام بیوپسی لاپاراسکوپی به جراح ارجاع می دهد. این روش پیچیده تر است ، به آمادگی بیشتری نیاز دارد و اغلب در بیمارستان ها انجام می شود.
دلایل بیوپسی کلیه
در برخی موارد ، بیماری کلیه را تنها با آزمایش خون ، ادرار و سونوگرافی کلیه نمی توان تشخیص داد. پزشک شما بیوپسی را برای درمان سریع و صحیح مشکلات کلیوی شما تجویز می کند. پس از بیوپسی ، آسیب شناس نمونه کلیه شما را زیر میکروسکوپ بررسی می کند و پزشک را مطلع می کند تا تشخیص واضح انجام دهد. اگر پیوند کلیه انجام داده اید و مشکوک به انجام آن هستید ، پزشک دستور بیوپسی را می دهد. یکی دیگر از دلایل بیوپسی کلیه ، جستجوی خون یا پروتئین در ادرار است.
آماده سازی قبل از بیوپسی
اگر به هر دلیلی آسپرین یا داروهای ضدالتهاب و مسکن (مانند ایبوپروفن) مصرف می کنید ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها باید یک هفته قبل از بیوپسی قطع شوند. علاوه بر این ، اگر از داروهایی مانند وارفارین یا پلاویکس به دلیل مشکلات قلبی و عروقی استفاده می کنید ، زیرا این داروها خطر خونریزی را افزایش می دهند ، باید تحت نظر متخصص قلب ، داروهای دیگر را متوقف یا تغییر دهید. در هر صورت ، هرگز بدون مشورت با پزشک دارو را قطع نکنید. همچنین بیمار باید در طول بیوپسی روزه بگیرد. یعنی شب قبل از بیوپسی یک شام سبک بخورید و 6-8 ساعت قبل از بیوپسی غذا نخورید و نخورید.بعد از بیوپسی
پس از بیوپسی ، پزشک از شما می خواهد در رختخواب دراز بکشید و 4-6 ساعت در کلینیک بمانید. برای کاهش خطر خونریزی پس از بیوپسی ، پزشک از شما می خواهد تا آنجا که ممکن است در رختخواب بمانید. پس از 4 ساعت ، نمونه خون و ادرار شما جمع آوری می شود. دلیل این آزمایش ها این است که مطمئن شوید پزشک شما بعد از بیوپسی خونریزی نمی کند. برخی از شایع ترین عوارض بعد از بیوپسی کلیه شامل خونریزی ، درد ، تشکیل شنت وریدی-شریانی در محل بیوپسی ، تشکیل هماتوم و عفونت است. توصیه می شود تا 24 ساعت پس از بیوپسی رانندگی نکنید. بنابراین حتماً برای رفتن به خانه از قبل برنامه ریزی کنید.
توصیه های مهم پس از تخلیه بیوپسی کلیه
پس از بیوپسی ، بیمار باید 24 تا 48 ساعت استراحت کند. در این دوره باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و ورزش های سنگین انجام ندهید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر حتماً به پزشک خود اطلاع دهید: کمردرد ، خون در ادرار بیش از 24 ساعت پس از بیوپسی ، تب ، مشکل در ادرار کردن ، فشار خون پایین و سرگیجه. این علائم ممکن است عوارض بعد از بیوپسی را نشان دهد و باید در اسرع وقت بررسی شود.

در بیشتر موارد ، نتایج بیوپسی ظرف یک هفته در دسترس خواهد بود. اگر بیوپسی شما فوری انجام شود (به عنوان مثال ، ممکن است پیوند کلیه شما رد شود) ، نتایج بیوپسی در کمتر از 24 ساعت به نفرولوژیست شما ارسال می شود. بر اساس نتایج بیوپسی ، پزشک شما می تواند مناسب ترین درمان را برای شما انتخاب کند. روش.

دکتر ساینا نوروزی

رجوع شود به:

مسئولیت تمام محتوای وب سایت بر عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا