عمومی

ضبط همزمان کاربر در سیستم کلاس مجازی


دکتر مرتضی امینی ، رئیس گروه آموزش الکترونیکی در دانشگاه شریف
دکتر مرتضی امینی ، رئیس گروه آموزش الکترونیکی در دانشگاه شریف

آنها از شیوع ویروسی به نام کرونا در شهر قم شنیده اند ، اما شاید خیلی فراتر از آنچه که می توان تصور کرد برای انتقال همه چیز از فضای واقعی به فضای مجازی دو هفته پس از شروع ترم است. آموزش مجازی و از راه دور باید به سرعت و البته در صورت لزوم ارائه شود. تا پایان هفته ، دانشگاه تعطیل بود و همه به دنبال تهیه زیرساخت ها و محتوای مورد نیاز برای شبیه سازی آموزش در دو یا سه هفته گذشته بودند ؛ و سرانجام ، کورونا موفق شد هر کاری را انجام دهد که سیاست ها و همایش ها را تعیین نکرده و همه را وادار به برقراری ارتباط ، آموزش و آموزش از راه دور کند.

برای ارزیابی و ارزیابی آموزش مجازی در این دوره ، ما به نظرات دانشجویان و آنچه مدیر مسئول آموزش مجازی دانشگاه گفته است ، پرداختیم. دکتر امینی ، استاد علوم رایانه و رئیس بخش آموزش الکترونیکی ، در مورد آمار سیستم و کارهایی که او و همکارانش در آن زمان انجام دادند صحبت کردند.

در این مدت چند کلاس فرضی بود؟ آیا شما آمار جداگانه ای دارید؟ کلاس آنلاین ، فیلم ، بروشور ، صدا یا کتاب عکس آنلاین؟

کلاس هایی از حدود 3 کالج مختلف با استفاده از سیستم کلاس های مجازی در این مدت برگزار شد. بطور کلی درصد استفاده از روشهای مختلف از نظر روشهای تدریس غیر مقدماتی که توسط معلمان انتخاب شده است (براساس گزارش خود و اطلاعات جمع آوری شده از سیستم) به شرح زیر است:

انتشار فیلم های آموزشی ۴۲ ۴۲

ویرایش اسلایدهای آموزشی صوتی ۶۴٪

انتشار کتابچه های صوتی و کتاب های درسی؛

سیستم های تماس ویدیویی (مانند اسکایپ)؛

سیستم کلاس درس مجازی دانشگاه

با توجه به داده های جمع آوری شده ، حدود 5٪ از مدرسین تئوری تاکنون قصد خود را برای استفاده از روش های یادگیری الکترونیکی و غیر تدریس اعلام کرده اند و هر استاد ممکن است برای ارائه درس های خود از مجموعه ای از روش های مختلف استفاده کند.

آیا شما هم توسط کالج آمار دارید؟ درصد اساتید در هر دانشکده دارای یک درس مجازی است؟ روشهای مختلف یادگیری مجازی در هر مدرسه چیست؟

میزان مشارکت معلمان در استفاده از روشهای تدریس غیررسمی در دانشکده های مختلف بسیار متفاوت بود. کالج ها و مراکز آموزشی با بیش از 2٪ اعضای هیئت علمی در این زمینه به شرح زیر است:

دانشکده مهندسی کامپیوتر ۱۰۰٪

مرکز مطالعات و علوم اسلامی.

دانشکده علوم ریاضی ۹۴٪

دانشکده مهندسی صنایع.

دانشکده فیزیک٪

دانشکده مهندسی برق٪

دانشکده مهندسی مکانیک

آیا از معلمان درباره استفاده از این سیستم ها بازخورد دارید؟ آیا از کلاس و روند تدریس راضی هستید؟

همانطور که در سؤال اول شما گفتم ، براساس گزارش خود معلمان و اطلاعاتی که از سیستم ها جمع آوری شده است ، حدود 5٪ از اساتید نظری سعی در ارائه کلاسهای خود با استفاده از شیوه های یادگیری الکترونیکی داشتند. ما در این مدت نظرات مثبت بسیاری از معلمان که از این روشها استفاده کرده اند (به خصوص سیستم جداسازی مجازی) دریافت کردیم. بسیاری از دیدگاه های اصلاحی و تکمیل کننده نیز دریافت شده است که در این میان می توانیم مطمئناً در آینده رضایت بیشتری از عملکرد آنها ایجاد کنیم. اگرچه مشاهدات کلی مثبت بود اما برخی از مشکلات توسط دانشکده و دانشجویان در بخش های مختلف سیستم نیز گزارش شده است که برخی از آنها در کوتاه مدت برطرف شده و برخی دیگر در آینده (صرف نظر از کلاس های رسمی دانشگاه یا ادامه ندهید).

سیستم کلاس آنلاین آنلاین چقدر سریع کار می کند؟ مشکلی نداره؟ سابقه استفاده همزمان چیست؟

با اعزام فصل های مجازی به ماشین های مجازی مرکز داده های دانشگاه ، منابع پردازش این سیستم بطور قابل توجهی افزایش یافته اند و از نظر زیرساخت و سرعت مشکلی ایجاد نمی کند. اما ، با افزایش پهنای باند اینترنت و ارتباطات بین دانشگاهی در سال جاری ، هیچ محدودیتی در مصرف پهنای باند سیستم وجود ندارد. با این حال ، با افزایش قابل توجه تعداد کاربران همزمان سیستم ، ما مجبور به تنظیم مجدد و اصلاح قسمتهای مختلف سیستم در مقطعی بودیم که باعث شد چند دقیقه برای برخی از کاربران ایجاد شود. این اختلال کوتاه اغلب از 1 تا 8 تا 6 روز (همزمان ترین ترم در دانشگاه) رخ داده است.

در این مدت بیشترین تعداد کاربر همزمان در سیستم جداسازی مجازی 3 نفر بوده که از ساعت 9 صبح تا 9 صبح روز سه‌شنبه ثبت شده است. پیش بینی می شود اقدامات حتی در ساعات اوج ، مانع از بروز مشکل خاصی در کلاس آنلاین نشویم. البته تعدادی از اساتید و دانشجویان از کمبود ارتباط و یا کندی شکایت دارند و بررسی ها نشان داده است که این مشکلات ناشی از بی ثباتی اینترنت کاربران بوده و به دلیل سیستم کلاس درس مجازی و زیرساخت شبکه دانشگاه نیست.

بیشتر کلاس ها به کجا می روند؟ آیا معلم در خانه ، دفتر خود یا در مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تدریس می کند؟

آمار دقیقی در دسترس نیست ، اما گفته می شود بیشتر معلمان در خانه دوره های آموزشی را تدریس می کنند ، کمتر در دفتر دانشگاه خود و تعداد کمی در استودیوی تولید استودیوی آموزش الکترونیکی.

برنامه شما برای ترم چیست؟ آیا انتظارات خاصی دارید یا برنامه ریزی دارید؟ آیا می توانیم در پایان ترم سیستم آموزش مجازی دانشگاه حرکت کنیم؟

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه برای ارائه زیرساخت های زیربنایی آماده ارائه کلیه دوره های آموزش الکترونیکی و اقدامات مداوم برای تسهیل در استفاده از معلمان است ، اما معاون آموزشی رئیس جمهور وظیفه تعیین نحوه تدریس بعد از تعطیلات سال نو را بر عهده دارد. کالج تحصیلات تکمیلی ، که بستگی به معیارهای مختلفی دارد. این اداره در حال حاضر انتظاراتی در این زمینه دارد و پس از تصمیم گیری نهایی با آنها مطلع می شود.

آیا معلمان امکان برگزاری آزمون و امتحانات را بصورت آنلاین دارند؟

بله – در برنامه درسی (cw) برنامه درسی امکان انجام تست های آناتومیکی و آنلاین وجود دارد ، اما اصلی ترین چالش در انجام تست های از راه دور آنلاین ، کنترل دانش آموز از قوانین حاکم بر آزمون ها است.

آیا تعامل دانش آموزان در حین کلاس و درس از این راه کم نیست؟ برای افزایش مشارکت دانشجویی چه کاری می توان انجام داد؟

در مقایسه با کلاسهای موجود در کلاس ، دانش آموزان کمتر با کلاسهای مجازی ارتباط برقرار می کنند و کمتر سؤال می کنند. در کلاسهای پر جمعیت ، با دعوت از دانش آموزان انفرادی به بحث در کلاس و استفاده از ابزارهای ارزیابی آنلاین (برای سنجش یادگیری دانش آموزان) ، می توان انگیزه آنها را برای شرکت در کلاسهای آنلاین افزایش داد ، اما این امر نیاز به سناریوهای آموزشی ، محتوا و آماده سازی مناسب دارد. ابزار ارزیابی قبل از کلاس برای مدت زمانی کوتاه در دسترس نبود. البته در کلاسهای شلوغ این روشها بطور کلی جواب نمی دهند و در اصل مشکل در آموزش شخصی برای کلاسهای شلوغ وجود دارد.

آمارهای استخراج شده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی دانشگاه (طی دو هفته اول پس از شیوع تاج)

تعداد دوره های ارائه شده در سیستم کلاس مجازی: یک درس

تعداد معلمان (دانشکده و مهمان) با استفاده از سیستم کلاس مجازی: یک نفر

حداکثر حضور همزمان در کلاس های مجازی: 1 کاربر

آموزش در سیستم کلاس درس مجازی: فرد / ساعت

تعداد دوره های سیستم مدیریت یادگیری یا برنامه شریف (cw): یک درس

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه مطالب عمومی کلیک کنید 


منبع خبر: ضبط همزمان کاربر در سیستم کلاس مجازی

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا