عمومی

فضای مجازی و تأثیر آن بر سلامت روان دختران


Girlguiding بزرگترین سازمان دختر در انگلستان است. طبق آخرین نظرسنجی ها ، تنها یک چهارم دختران بین 7 تا 21 سال خود را بسیار خوشحال توصیف می کنند. این رقم 25٪ است ، از 41٪ در سال 2009.

براساس این بررسی ، این میزان بدبختی بر عزت نفس (61٪) ، سلامت (50٪) ، روابط (49٪) و مطالعات (39٪) تأثیر داشته است. همچنین ، 7 از 10 شرکت کننده فشارهای مدرسه و دانشگاه را به دلیل فشار ملامت می کند و 6 از 10 نفر نیز رسانه های اجتماعی را مقصر می دانند. (1)

تصویر از گزارش GirlGuiding
تصویر از گزارش GirlGuiding

حرف قدیمی: این است که ظاهر زندگی دیگران را با ما مقایسه نکنید. نوع شبکه اجتماعی “عدم مقایسه نکات ویژه (نکات برجسته) در زندگی دیگران با زندگی عادی ماست”. طبق تجربه ، این مقایسه ذهنی در بین دختران بیشتر از پسران است. گاهی اوقات فرآیند ذهنی مقایسه به صورت خودکار در پس زمینه ذهن انجام می شود بدون اینکه متوجه شود؛ وقتی به خودمان می آییم ، می بینیم که بعد از چک کردن اینستاگرام – به عنوان نمونه بارز – احساس بدی داریم ، گویی دلیل نارضایتی پیدا کرده ایم!

اما حقیقت این است که تصویری که شبکه اجتماعی در اختیار دیگران قرار می دهد می تواند مایل با واقعیت فاصله داشته باشد. به نظر می رسد هر بار که به این یادآوری نیاز دارید ، این عکس واقعیت کمی را نشان می دهد. به همین دلیل وارد رقابت نامطلوب می شویم. در واقع ، برای بسیاری از دختران ، رسانه های اجتماعی به رقابتی برای اعتماد به نفس بهتر یا ایده آل ها تبدیل شده اند. این رفتار به ویژه می تواند در افرادی که اعتماد به نفس کافی برای ابراز خود ندارند ، تأثیر بگذارد.

تصویر از گزارش GirlGuiding
تصویر از گزارش GirlGuiding

آیا برای شما یا اطرافیان این اتفاق افتاده است که وقتی می خواهید چیزی را در رسانه های اجتماعی ارسال کنید ، باید یک ساعت را در انتخاب تصویر مناسب و ویرایش متن در پایین آن تصویر برای ساعتی دیگر بگذرانید؟ اما چرا اینطور است؟

در اینجا ما باید با پدیده ای به نام “ارز اجتماعی” مقابله کنیم. (2) سلامت اجتماعی به معنای سنتی آن نیست! که به طور سنتی به واقعیت اجتماعی در بین افراد اشاره دارد؛ شاید همان شهرت. اما در اینجا ما در مورد چیزی مانند پول صحبت می کنیم. پدیده هایی از فضای مجازی که در حال گردش است.

متخصصان و بازاریابان رسانه می دانند که “علاقه” مهمترین چیزی است که امروز خریداری می کنید! شاید یافتن چیزی با ارزش و تعیین کننده در اقتصاد امروز مانند “توجه مردم” امکان پذیر نباشد. جلب توجه مردم هنگامی که این یک مارک لباس یا فروشگاه آنلاین است معنی دارد. اما وقتی در مورد پروفایل شما صحبت می کنیم ، مثل این است که خودتان را در قفسه قرار دهید! این ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد. اما همه ما حذف کارت پستال را به دلیل عدم دریافت امثال کافی ، مانند حذف مواردی که برای فروش از پنجره فروشگاه نیستند ، آزمایش کرده ایم.

تصویر از گزارش GirlGuiding
تصویر از گزارش GirlGuiding

برخلاف نام آن ، شبکه های اجتماعی آن را اجتماعی تر جلوه می دهند. البته مشکل قابل حل است. در حقیقت “شبکه های اجتماعی” فقط یک نام دارند. سرهنگ نیوپورت ، نویسنده کتاب Deep Workbook ، می گوید شبکه های اجتماعی در واقع بازی ای هستند که ما می پردازیم و بازی می کنیم. (3)

در این گزارش آمده است که دختران امروز کمتر درگیر فعالیت های اجتماعی می شوند و وقت بیشتری را در اینترنت می گذرانند. ارتباطات مؤلفه مهمی از خوشبختی است. بنابراین تصادفی نیست که 10 سال پیش ، دختران در هر سنی بیشتر تمایل داشتند در جلسات شرکت کنند و زندگی خود را کمتر با فضای مجازی مقایسه کنند.

منابع:

1. سازمان دختران: Survey of Trends Girls 2018

2- آیا رسانه های اجتماعی به سلامت روان شما آسیب می رساند؟ بیلی پارنل ، TEDxRyersonU.

3. چرا باید رسانه های اجتماعی را ترک کنید ، د. کال نیوپورت ، TEDxTysons.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه مطالب عمومی کلیک کنید 


منبع خبر: فضای مجازی و تأثیر آن بر سلامت روان دختران

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا