نکات طلایی اتصال به سرور مجازی ویندوز و لینوکس بلوسرور

پروتکل ریموت دسکتاپ (RDP) یک فناوری است که به کاربران امکان می دهد از راه دور به کامپیوتر از طریق شبکه متصل شوند. RDP به طور گسترده در موسسات آموزشی و خانه ها برای دسترسی از راه دور به سرور مجازی استفاده می شود. برای اتصال به سرور مجازی ویندوز blueserver خریداری شده، از ریموت دسکتاپ کانکشن و برای اتصال به vps لینوکس از برنامه هایی مانند Putty میتوان استفاده کرد.

RDP چگونه کار می کند؟

RDP از نرم افزار Remote Desktop Connection (RDC) برای برقراری ارتباط با سیستم راه دور (سرور مجازی بلوسرور) استفاده می کند. RDC کاربر را قادر می سازد تا با سیستم راه دور به گونه ای متصل شود که مثلا vps بصورت فیزیکی روبروی کاربر قرار دارد. کاربر می تواند به فایل ها دسترسی داشته باشد، برنامه ها را اجرا کند و از راه دور vps بلوسرور را مدیریت کند.

RDP از پروتکل کنترل انتقال (TCP) برای برقراری ارتباط بین سیستم های محلی و vps استفاده می کند. کاربر آدرس IP یا نام میزبان سرور مجازی ویندوز بلوسرور را وارد می کند و RDP از پروتکل TCP/IP برای اتصال به سیستم راه دور استفاده می کند. پس از برقراری ارتباط، کاربر می تواند وارد سیستم شده و به سیستم راه دور دسترسی داشته باشد.

آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز بلوسرور

همانطور که در مقاله آموزش اتصال به سرور مجازی ویندوز توضیح داده شده، بعد از دریافت مشخصات، در منوی start ویندوز کلمه remote desktop را تایپ کنید و مشخصات IP داده شده را در قسمت computer name و user/pass ایمیل شده را نیز بعد از زدن دکمه connect برای اتصال به vps وارد کنید تا در پنجره ای جدید، صفحه دسکتاپ سرور برای شما نمایان شود.

RDP چه ویژگی هایی دارد؟

  • دسترسی از راه دور به منابع: RDP کاربران را قادر می سازد از راه دور به فایل ها، برنامه ها و منابع موجود در یک سیستم راه دور دسترسی داشته باشند.
  • پشتیبانی از چند کاربر: RDP از چندین کاربر در یک سیستم راه دور پشتیبانی میکند و چندین کاربر را قادر می سازد تا از یک سیستم به طور همزمان استفاده کنند.
  • دسترسی برای چاپ: RDP به کاربران اجازه می دهد اسناد را روی یک چاپگر محلی از یک سیستم راه دور چاپ کنند.
  • دسترسی به پخش صوتی و تصویری: RDP به کاربران امکان می دهد به فایل های صوتی و تصویری در یک سیستم راه دور دسترسی داشته باشند و آنها را در سیستم محلی خود پخش کنند.
  • اشتراک گذاری کلیپ بورد: RDP به کاربران اجازه می دهد متن و فایل ها را بین سیستم های محلی و راه دور کپی و جایگذاری کنند.

مزایای استفاده از RDP در وصل شدن به سرور مجازی ویندوز بلوسرور

RDP چندین مزیت را ارائه می دهد که آن را به محبوبترین ابزاری برای اتصال به سرور مجازی از راه دور تبدیل می کند. در اینجا برخی از مزایای استفاده از RDP آورده شده است:

  • RDP به کاربران امکان می دهد از هر کجا کار کنند و به منابع روی یک سیستم راه دور دسترسی داشته باشند و بهره وری و کارایی را بهبود بخشند.
  • RDP نیاز به سخت افزار و زیرساخت گران قیمت را از بین می برد و هزینه های مرتبط با دسترسی از راه دور را کاهش می دهد.
  • RDP دسترسی ایمن از راه دور را فراهم می کند و خطر دسترسی غیرمجاز به داده های حساس را کاهش می دهد.
  • راه اندازی و استفاده از RDP آسان است، حتی برای کاربرانی که دانش فنی محدودی دارند.

نگرانی های امنیتی RDP

در حالی که RDP دسترسی از راه دور ایمن را ارائه می دهد، برخی از خطرات امنیتی را نیز به همراه دارد. در اینجا برخی از نگرانی های امنیتی در مورد RDP وجود دارد:

  • رمزهای عبور ضعیف امکان هک سرورمجازی ویندوزی را فراهم میکند، بهتر است از رمز های قوی استفاده کنید.
  • شبکه ناامن: اتصالات RDP از طریق شبکه های عمومی یا ناامن می تواند توسط مهاجمان رهگیری شود
  • پورت پیش فرض اتصال به وی پی اس ویندوزی امکان هک سرور مجازی را بیشتر میکند، اگر پورت سرور را عوض کنید، امنیت اتصال را تا حدود زیادی افزایش میدهید.

آموزش اتصال به vps لینوکس بلوسرور

برای اتصال به سرور مجازی لینوکس از پروتکل SSH که یک محیط تایپی است استفاده میکنیم. پروتکل Secure Shell (ssh) یک پروتکل شبکه ای است که یک رابط امن بین کاربران و رایانه های موجود در شبکه های ناامن، به ویژه برای مدیران سیستم فراهم می کند. پروتکل SSH توسط مجموعه ای از ابزارها پیاده سازی می شود  و یک اتصال پوسته ایمن را می توان بین دو رایانه متصل از طریق یک شبکه باز مانند اینترنت با احراز هویت رمز عبور قوی و تأیید هویت کلید عمومی رمزگذاری کرد.

 علاوه بر ارائه رمزگذاری قوی، SSH همچنین به طور گسترده برای مدیریت سرور مجازی بلوسرور و برنامه های کاربردی از راه دور استفاده می شود و مدیران شبکه را قادر می سازد از طریق شبکه به رایانه دیگری دسترسی داشته باشند و دستورات را اجرا کنند و همچنین فایل ها را جابجا کنند. رایج ترین برنامه اتصال به سرور مجازی لینوکس Putty است و بعد از آن برنامه هایی مانند bitvise ssh.

دکمه بازگشت به بالا