سلامتی و پزشکی

سالم ترین و بهترین روش پخت برنج

ممکن است کشورهای دیگر از برنج به عنوان غذای اصلی خود استفاده کنند ، اما این گیاه خوش طعم در ایران غذای اصلی ما ایرانی است. طبق آمارهای رسمی ، هر ایرانی بیش از 35 کیلوگرم برنج در سال مصرف می کند و اکثر غذاهای ایرانی با در نظر گرفتن برنج تهیه می شوند.
به همین دلیل ، استفاده از سالم ترین روش پخت برنج می تواند عنصر مهمی در سلامتی ما ایرانیان باشد. اما بهترین و سالم ترین روش پخت برنج چیست؟ چگونه برنج را بدون از دست دادن خواص آن بپزیم؟ سالم ترین روش برای تهیه برنج دم کرده یا آبکش شده چیست؟ در این مقاله مجله پزشکی Apple Health ، ما قصد داریم با ارائه سالم ترین روش پخت برنج به همه این سوالات پاسخ دهیم. با ما بمان.

ارزش غذایی و خواص سالم برنج.
انواع مختلفی از برنج در سراسر جهان موجود است ، از برنج یاسمن گرفته تا برنج باسماتی ، برنج بومبا ، یا برنج ژاپنی. در این مقاله اما هدف ما برنج سفید ایرانی است که در بیشتر کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد ، اما از نظر بهداشتی ، تفاوت چندانی بین بهترین روش پخت برنج ایرانی یا سایرین وجود ندارد. انواع برنج.

هر 100 گرم برنج سفید پخته شده دارای 130 کالری و 28 گرم کربوهیدرات است. برنج سفید فیبر چندانی ندارد زیرا در کارخانه برنج ، برنج اطراف برنج که حاوی بیشتر فیبر برنج است خراشیده شده و از برنج جدا می شود.
برنج سفید منبع قابل توجهی از پروتئین نیست و تنها 2.7 گرم پروتئین در هر 100 گرم وجود دارد. با این حال ، برنج سفید منبع خوبی از ویتامین B6 ، فسفر ، مس و منیزیم است و فاقد گلوتن است.
وقتی برنج سفید با غذاهای خاصی مانند سبزیجات خورده شود ، می تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند. برنج سفید به راحتی جذب می شود و عملکرد دستگاه گوارش بهتری نسبت به سایر منابع کربوهیدرات دارد. از سوی دیگر ، برنج سفید به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد و جذب سریع ، منبع غذایی خوبی برای افزایش سطح انرژی محسوب می شود و به همین دلیل ، بسیاری از ورزشکاران برنج سفید را به برنج قهوه ای ترجیح می دهند تا به سرعت سطح انرژی خود را افزایش دهند.
سالم ترین روش پخت برنج.
قبل از اینکه به نحوه پخت برنج سالم بپردازیم ، ابتدا باید درک کنیم که هدف ما از پخت برنج سالم چیست و قصد داریم چه چیزی را از آن جدا کنیم.
کربوهیدراتهای پرکالری و نشاسته ای بزرگترین مشکلات سلامتی برنج سفید هستند. برخلاف تصور شما ، سالم ترین روش پخت برنج یکی از دو روش پخته و جوشانده نیست. روشی که می تواند سالم ترین برنج را روی میز شما بیاورد به روش موسسه شیمی آمریکا معروف است.

در روش پخت برنج موسسه شیمی آمریکا ، تمرکز بر کاهش کالری و نشاسته برنج سفید خواهد بود. برای درک بهتر این روش ، ابتدا باید کمی درباره ساختار برنج بدانید.
دانه های برنج سفید حاوی دو نوع مختلف نشاسته هستند. نوع اول نشاسته قابل هضم نام دارد که به سرعت در بدن تجزیه شده و مقدار زیادی گلوکز را جذب می کند. گلوکز حاصل از تجزیه این نوع نشاسته در صورت مصرف نکردن از طریق فعالیت بدنی به صورت چربی ذخیره می شود.
نشاسته برنج نوع دوم نشاسته مقاوم یا غیرقابل هضم نام دارد.همانطور که از نامش پیداست ، این نوع نشاسته در بدن هضم نمی شود و همانطور که معرفی می شود از طریق دستگاه گوارش دفع می شود.
انستیتوی شیمی آمریکا می گوید که با استفاده از روش آنها ، بخش قابل توجهی از نشاسته های قابل هضم به نشاسته مقاوم تبدیل می شوند و بخش قابل توجهی از کالری موجود در برنج در اختیار بدن قرار نمی گیرد.
پخت سالم برنج با روش موسسه شیمی آمریکا بسیار ساده است و فقط شامل چهار مرحله زیر است:

یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را به یک ظرف آب جوش که قبلاً برای پخت برنج آماده کرده اید ، اضافه کنید.
برنج خود را به محلول آب جوش و روغن نارگیل اضافه کنید و صبر کنید تا برنج پخته شود.
وقتی برنج پخت ، آن را یک شب در یخچال بگذارید.
روز بعد ، برنج را دوباره گرم کنید و بخورید.

به گفته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ، روغن نارگیل اضافه شده به برنج به ترکیب دانه ها وارد می شود و نشاسته قابل هضم آنها را به گونه ای تغییر می دهد که دیگر آنزیم های موجود در دستگاه گوارش انسان دیگر نمی توانند بر آنها تأثیر بگذارند.
قرار دادن برنج در یخچال نیز زمان زیادی برای تغییر نشاسته به شما می دهد ، اما گرم کردن برنج به هیچ وجه روی نشاسته های مقاوم تأثیر نمی گذارد. پخت برنج سالم و کم کالری با این روش نیاز به کمی برنامه ریزی و صبر دارد ، اما می تواند شما را از خوردن یک وعده غذایی پر از برنج دور کرده و از عذاب وجدان دور کند.
برنج گربه یا آب میوه گیری
پخت برنج و تخلیه برنج دو روش بسیار معمول پخت برنج به ویژه در ایران است. اما سوال مهم این است که کدام برنج گربه بهتر است یا کدام پلوپز سالم تر است؟
بسیاری معتقدند که آبگیری برنج نشاسته آن را کاهش می دهد و باعث می شود برنج سالم تر طبخ شود. اما ، در واقع ، کم آبی تأثیر کمی بر میزان کالری و نشاسته دارد و درصد ویتامین B موجود در برنج را کاهش می دهد.
همچنین معمولاً روغن به برنج آبکش شده اضافه می شود. همانطور که گفته شد ، برنج منبع خوبی از پروتئین نیست ، اما مزیت این ماده این است که حاوی چربی بسیار کمی نیز می باشد. بنابراین ، با افزودن روغن های ناسالم به برنج ، شما در حال تهیه غذایی پر کربوهیدرات ، بدون پروتئین و بدون چربی هستید که به هیچ وجه نمی تواند برای سلامتی شما مفید باشد.
بنابراین ، به دلیل کاهش ویتامین کمتر در برنج گربه و کمبود چربی اضافه ، این نوع پخت سالم تر از برنج آبکش محسوب می شود.
بشقاب های پلو
غذاهای خوشمزه پلو مانند سبزی پلو ، لوبیا پلو یا پلو در بین ایرانیان بسیار محبوب است. اما این روش پخت چقدر به سالم ترین روش پخت برنج نزدیک است؟
غذاهای پلو خواص خود را دارند. گوشت ، مرغ یا ماهی معمولاً به این غذاها اضافه می شوند که منابع بسیار مهم پروتئین هستند. بسیاری از گیاهخواران همچنین حبوبات با منابع پروتئینی گیاهی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهند و پروتئین خود را به همراه یک وعده غذایی خوشمزه دریافت می کنند.
از سوی دیگر ، غذاهای پلو بلغمی هستند و میزان چربی ناسالم به آنها معمولاً بیشتر از برنج معمولی با بلغم است.بنابراین ، غذاهای پلو نمی توانند یک گزینه سالم برای مصرف منظم باشند.
آخرین کلمه
دانه برنج غذای اصلی ایرانیان و دانه ای است که به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شود. نشاسته و برنج پرکالری با وجود فواید سلامتی فراوان ، می تواند باعث چاقی و افزایش قند خون شود. موسسه شیمی آمریکا روشی را توسعه داده است که ادعا می کند بخش قابل توجهی از کالری و نشاسته برنج را کاهش می دهد. در این روش یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به برنج پخته شده اضافه می شود و پس از پخت ، برنج به مدت یک روز در یخچال نگهداری می شود. با این روش ، قسمت زیادی از نشاسته برنج توسط بدن قابل هضم نخواهد بود و به همین ترتیب از طریق دستگاه گوارش دفع می شود.

منابع:
www.healthshots.com

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا