عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی (افست)

صنعت چاپ برای دیده شدنِ هر نوع عنصری که احتیاج به چاپ دارد از روش های چاپی متفاوتی استفاده می کند در این مقاله قصد دارم در مورد ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی بیشتر توضیح دهم . در ابتدا بهتر است با مفاهیم و کاربردهای هر کدام جداگانه بیشتر آشنا شوید.

 چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال از آغاز تا به امروز یک مسیر پیشرفت و تکامل را طی کرده و به عنوان یک روش مدرن و پیشرفته در صنعت چاپ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. چاپ دیجیتال یک فرآیند چاپ مدرن است که با استفاده از دستگاه های دیجیتال و کامپیوترها انجام می شود. فایل های محتوا به صورت دیجیتال به دستگاه چاپ دیجیتال ارسال می شوند و پرینترها یا دستگاه های دیگر به صورت مستقیم از این فایل ها استفاده می کنند. که از جمله انواع چاپ دیجیتال می توان به لیزری، تونری، جوهر افشان و لارج فورمت اشاره کرد. در مقاله به طور کامل این مطلب را توضیح داده ایم.

بیاید در ابتدای مطلب ویژگی ها و مزایای نسبت به چاپ سنتی  با مزایای چاپ دیجیتال آشنا شویم. چاپ دیجیتال یکی از فناوری های نوین چاپ است که در سال های اخیر به  عنوان روشی محبوب برای چاپ اقلام مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

  • سرعت بیشتر

یکی از علت های سرعت بیشتر چاپ دیجیتال حذف مراحلی مانند لیتوگرافی و پیاده سازی محتوا روی سیلندرها است که فرآیند چاپ را سریع تر صورت می دهد.  چاپگرهای دیجیتال به جای استفاده از صفحات فلزی برای انتقال تصویر ، چاپ تصویر را مستقیماً بر روی بستر رسانه چاپ می کنند.

  • رنگ

جوهرهای چاپ دیجیتالی شامل تونر و جوهر فیروزه ای، زرد و سیاه و همچنین جوهرهای پر رنگ بوده و طیف گسترده ای دارند.

  • رفع عیوب

معایب قبلی در چاپ دیجیتال رفع می شود، در نتیجه کیفیت خروجی چاپ دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است.

  • چاپ بر حسب تقاضا

یکی از مزایایی بسیار عالی این شیوه چاپی، چاپ بر حسب تقاضا است یعنی مشتری هر تعدادی که بخواهد می تواند سفارش دهد.

  • مقرون بصرفه

ویژگی چاپ در تیراژ کم و مقرون به صرفه را دارد.

  • توقف در چاپ

با چاپ دیجیتال، می توانید ابتدا و یا در هر مرحله که بخواهید، کار را اصلاح و سپس چاپ کنید، و این نهایی ترین نسخه چاپی کارتان باشد.

  • متریال متفاوت

بر خلاف تصور عموم، چاپ دیجیتال منوط به کاغذ و کتاب نمی باشد بلکه دستگاه های چاپ دیجیتال می توانند بر روی هر متریالی مراحل چاپ را انجام دهند مانند پلاستیک، پارچه، فوم، شیشه، پلکسی کارت های ضخیم و… کار چاپ را انجام دهد.

  • کیفیت

فناوری پیشرفته‎تری دارد و به همین دلیل کیفیت چاپ دیجیتال برای مصارف چاپی بیشتری قابل قبول تلقی می شود.

 چاپ سنتی چیست؟

حال که با چاپ دیجیتال آشنا شدید در ادامه مطلب ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی  به سراغ چاپ سنتی خواهیم رفت. در چاپ سنتی، چاپ به این شکل است که جوهر یا مرکب به داخل کاغذ نفوذ می یابد،  در این چاپ تنها لایه نازکی روی سطح قرار می گیرد. در واقع، در این روش جوهر به عمق و بافت کاغذ نفوذ نمی کند. فناوری چاپ افست از صفحاتی استفاده می کند که معمولاً آلومینیومی هستند، این صفحات تصویر را بر روی «روکش» لاستیکی منتقل می کنند و همان را به صورت چرخشی روی برگه ای از کاغذ چاپ می نمایند.

 مزایای چاپ سنتی

در این مرحله از مطلب ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی به سراغ مزایای چاپ سنتی خواهیم رفت:
• یکی از بزرگ ترین مزایای لیتوگرافی این است که پس از راه اندازی، هزینه چاپ صفحه بسیار کم است، اگر چه سیستم نیاز بیشتری به زمان دارد تا آماده شود.
• در چاپ افست می توانید تصاویر دقیق و کیفیت بالای چاپی خود را داشته باشید. علاوه بر کیفیت بالای چاپ افست، دارای ماندگاری قابل قبولی نیز است، با چاپ افست هر بار انتظار یک تصویر چاپی با کیفیت بالا را دارید. اپراتور چاپ می تواند جریان جوهر را کنترل کرده و کنتراست کافی را در تصاویر را ایجاد کند.
• برای محصولات پر تیراژ چاپ افست سریع ترین روش است. ماشین رول افست می تواند بیشتر از 1 کیلومتر کاغذ رول را در دقیقه چاپ کند.

  • در چاپ افست البته با توجه به کار اپراتور دستگاه چاپ، برش ها دقیق تر و کارها تمیزتر و مرتب تر انجام می شود.
    • یکی از جذاب ترین مزایای چاپ سنتی، این است که برای بسیاری از سطوح چاپ مناسب است. شما می توانید پروژه خود را روی چرم، وینیل، پارچه، فلز، انواع مختلف کاغذ و کارتن، چوب و پلاستیک چاپ کنید.

 تفاوت چاپ سنتی با چاپ دیجیتال

حال که با چاپ دیجیتال و سنتی به طور کامل آشنا شدید به سراغ ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی میرویم و تفاوت آن ها را بررسی خواهیم کرد:
• چاپ سنتی دردسر تهیه فیلم و زینک را دارد، اما در چاپ دیجیتال این مراحل را نباید طی کرد.
• از چاپ دیجیتال به سادگی و سهولت می توان برای چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، پوستر، کارت ویزیت و کارت دعوت و حتی در تیراژهای بسیار کم استفاده کرد. آماد چاپ سنتی باید تعداد مشخصی سفارش داد، در تعداد کم و تیراژ پایین اصلاً نمی توان روی چاپ سنتی حساب کرد.
• چاپ دیجیتال راحت و سریع است و به اندازه صادر کردن یک دستور پرینت فوری از فایل تا چاپ زمان نیاز است. اما در چاپ سنتی، لیتوگرافی و خیلی مراحل دیگر را باید گذراند.

  • انعطاف پذیر و کارآمد است. یعنی وقتی یک اشتباهی در فایل صورت گرفته باشد، در اولین چاپ مشخص خواهد شد و طراح می تواند آن را رفع کند، اتفاقی که در چاپ سنتی نمی افتد.
    • کیفیت فایل هایی که برای چاپ دیجیتال استفاده می شود مانند چاپ سنتی نیست.
    • در انتخاب این دو فرآیند چاپ، هزینه نقش مهمی ایفا می کند.
    • هنگام استفاده از فرآیند چاپ افست، می توانید از ورق های بزرگ تر استفاده کنید.
    • اطلاعات مورد نیاز و اطلاعات فرآیند چاپ دیجیتالی در کامپیوتر ذخیره می شود، در تولید چاپ سنتی، حفظ فایل ها یک مشکل سردرد ساز است.
  • چاپ دیجیتال یک روش تولید زیست محیطی است زیرا بدون آب، بدون رنگ زباله، بدون خمیر رنگی، آلودگی کم و بدون هیچ گونه آلودگی به دست می آید. چاپ سنتی نیاز به آب فراوان دارد که آلودگی زیادی به محیط زیست وارد می کند.

 کدام چاپ بهتر است، سنتی یا دیجیتال؟

حال که کامل در با ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی آشنا شدید خودتان بهتر می توانید تصمیم بگیرید . هر دوی این روش های چاپی مفید هستند. هر کدام بسته به نیاز پروژه شما مزایای خاصی خود را دارد. وقتی به پروژه های بیشتری نیاز دارید قطعا روش سنتی می تواند بهترین گزینه برای انجام امور شما باشد. اما چاپ دیجیتال برای تعداد درخواست های کمتر قابلیت اجرای بهتری دارد.

سرویس ها پرینت ارزان، کپی آنلاین دانشجویی ، صحافی پایان نامه ، پرینت رنگی و خدمات تایپ فوری از دیگر خدمات سایت ما می باشند

جمع بندی

در این مطلب با ویژگی ها و مزایای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی و تفاوت های آن آشنا شدید و دریافتیم که هر کدام برای نیازهای خاصی مناسب هستند. در نتیجه می توانید متناسب با نیاز خود تصمیم به انتخاب روش چاپ بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا