Elemental  و عصری نو برای پیکسار

استودیو پیکسار را بخاطر خلق تعدادی از ماندگارترین شخصیت ها و داستان ها در تاریخ انیمیشن می شناسیم. آن ها در طول چند دهه زندگی هنری خود آثاری مثل Toy Story، Cars، The Incredibles، Inside Out و Wall-E را خلق کردند که می توان آن ها را به تنهایی، با دوستان یا با خانواده دید و از داستان سرایی فوق العاده آن ها لذت برد.

هر چند مثل تمامی کمپانی ها، پیکسار نیز گاهی عملکردی پایین تر از حد انتظار نشان داده است که اکثر آن ها بخاطر قربانی احساس نوستالژی شدن و ساختن ادامه بر شاهکارهای پیشین خود بوده است؛ مثلاً Cars 2، Monsters University، Fining Dory و Incredibles 2 همگی به عنوان یک ادامه پا به عرصه وجود گذاشتند و در حد انیمیشن اسبق خود نبودند. گاهی آثار اورجینال مثل The Good Dinosaur و Brave هم توسط پیکسار ساخته شد که جادوی دیگر کارهای این استودیو را نداشتند.

اکنون در سال 2023 با نگاهی بر اثر جدید این استودیو یعنی Elemental می توان گفت که آن ها در حال بازگشت به ریشه های خود هستند و اثری کاملاً اورجینال خلق کرده اند که می تواند بسیاری از کودکان و خانواده ها را سرگرم کند.

در نگاه اول، Elemental ممکن است یک ایده ی قابل حدس به نظر برسد. عناصر چهارگانه مثل آتش، آب، باد و خاک برای هر کسی که کمی سواد آکادمیک داشته باشد آشنا هستند و می توان حدس زد که با چه درون مایه و زمینه ای روبرو خواهیم بود. اما با تماشای انیمیشن، به انتظارات تان خیانت خواهد شد و باز با جادوی همیشگی پیکسار روبرو می شویم.

شخصیت اصلی داستان یعنی Ember تقریباً همان چیزی است که از یک فرد ساخته شده از آتش می توان انتظار داشت؛ فردی کله داغ، پر اراده و تند مزاج. Wade و شخصیت های ساخته شده از عنصر آب، کمی با انتظارات تفاوت دارند. آب، عنصری است که معمولاً آن را به آرام بودن، رازآلودگی و حتی افسردگی می توان ارتباط داد اما Wade پرشور و پر از احساسات است؛ هرچند که صحنه های اشک ریختن و احساسی شدن او، در واقع لبریز شدن از عنصر آب می باشد و بی ارتباط نیست.

داستان این انیمیشن مثل همان چیزی است که از پیکسار انتظار داریم؛ یعنی سر راست و مستقیم در انتقال مفهوم و بی نقص در روایت و اجرای آن. در Elemental، امبر و وید با وجود تفاوت های ذاتی و آشکار (یکی آب است و دیگری آتش) عاشق یکدیگر می شوند.

پیکسارپیکسار

امبر و وید زمانی با یکدیگر آشنا می شوند که وید از طریق یک لوله ی در حال چکه وارد فروشگاه خانواده امبر می شود؛ همانطور که مشخص است، آب و آتش با یکدیگر همخوانی ندارند و این لوله یک مشکل برای خانواده امبر می باشد. وید متخصص سازه است و با بررسی مشکلاتِ فروشگاه، فوراً آن ها را گزارش می کند. کمی بعد، وید متوجه می شود که خانواده امبر فروشگاه را از هیچ ساخته اند و در واقع اولین ساکنان شهر Elemental City به حساب می آیند. وید که با شنیدن داستان خانواده امبر تحت تأثیر قرار می گیرد، مصمم می شود که فروشگاه را نجات دهد و مطمئن شود که میراث خانواده او ادامه پیدا خواهد کرد؛ آغازی برازنده برای یک داستان زیبا!

در ادامه این دو به یکدیگر نزدیک تر شده و خلاقیتِ پیکسار در نمایش دادن رابطه ی دو قطب کاملاً مخالف یکدیگر واقعاً حیرت انگیز است و یکی از تأثیرگذارترین روابط دیده شده در انیمیشن ها را می سازد. امبر پس از آشنایی با وید متوجه می شود که درکش از زندگی اشتباه بوده و حالا چیزهای متفاوتی از زندگی می خواهد، اما ابداً دوست ندارد که به رسوم خانوادگی اش خیانت کند و باعث سرافکندگی پدرش بشود. همچنین، رابطه بین آب و آتش امری نامتعارف در Elemental City است و مشخصاً توجهات را به خود جلب می کند؛ خانواده امبر از نزدیکی این دو نگران می شوند که بعداً منجر به ایجاد فاصله بین او وید می شود.

داستان در ادامه بالا و پایین های تأثیرگذاری را دنبال می کند. احساسات بیننده با دیدن انیمیشن Elemental تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ با آن می توان لبخند زد، ناراحت شد، احساس شگفتی کرد و در خلاقیت بی حد و حصرش غرق شد. احساساتی که تنها با آثار قدیمی تر پیکسار قلقلک داده می شدند.

بطور کلی، انیمیشن Elemental یادآور قلب و روح پیکسار است؛ به یادمان می آورد که پیکسار تا چه حد می تواند خلاق و شگفت انگیز باشد. در دهه 2020، طعم و مزه ی کارهای پیکسار کمی تغییر کرده بود، اما با وجود Elemental می توان امید داشت که نسل جدید هم به همان اندازه ما، جادوی قدیمی پیکسار را بچشند.

دکمه بازگشت به بالا