سلامتی و پزشکی

قبل و بعد از واکسن کرونا چه باید کرد؟

قبل از واکسن کرونا چه باید کرد؟ آیا بعد از واکسن کرونا ناقل هستیم؟ بعد از تزریق واکسن چه غذاها یا داروهایی بخوریم؟ آیا واکسن کرونا عوارض جانبی دارد؟ اینها برخی از سوالاتی است که ممکن است قبل از دریافت واکسن کرونا به ذهن شما خطور کند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کامل قبل ، حین و بعد از تزریق واکسن کرونا را با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی که در مورد واکسن کرونا منتشر شده است ، به شما ارائه دهیم. با مجله پزشکی Apple Health همراه باشید.

قبل از واکسن کرونا چه باید کرد؟
اولین کاری که باید قبل از تزریق واکسن کرونا انجام دهید این است که با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا می تواند برای گروهی خطرناک باشد ، با این حال ، برخی از افراد به دلیل شرایط خاص پزشکی ممکن است در معرض خطر واکسن کرونا قرار بگیرند و باید با یک درمانگر مشورت کنند. گروه های زیر باید قبل از دریافت واکسن کرونا با پزشک خود مشورت کنند:

افرادی که به واکسن های دیگر یا یکی از مواد تشکیل دهنده آن واکنش آلرژیک نشان می دهند به واکسن کرونا حساسیت دارند.
افرادی که بیمار هستند یا تازه بهبود یافته اند.
افرادی که علائم بیماری عروق کرونر قلب را دارند

علاوه بر این ، سعی کنید شب قبل از واکسن کرونا به اندازه کافی بخوابید و آب زیادی بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.
قبل از واکسن کرونا چه بخوریم؟
یکی از رایج ترین سوالات در مورد واکسن کرونا این است که “قبل از واکسن کرونا چه بخوریم؟” به طور کلی ، قبل از دریافت واکسن کرونا نیازی به رژیم یا فرمول خاصی ندارید. واکسن های کرونا بر روی افرادی که رژیم عادی خود را ادامه داده اند آزمایش شده است و هیچ محصول یا غذای خاصی نمی تواند اثر واکسن کرونا را افزایش دهد.
به بیان ساده ، پزشکان اکنون توافق دارند که خوردن برخی غذاها یا مکمل های ضد التهابی می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند ، اما هیچ یک از آنها بر کارآیی ویروس کرونا تأثیر نمی گذارد. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تزریق واکسن فقط آب کافی بنوشید و رژیم عادی خود را ادامه دهید.
نوشیدن الکل قبل از واکسن کرونا
در حال حاضر ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد الکل می تواند اثر واکسن کرونا را کاهش دهد. با این حال ، مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه کرده است که یک روز قبل یا بعد از واکسن الکل ننوشید زیرا می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و بدن را کم آب کند.
قبل از واکسن کلاغ چه دارویی نباید مصرف کنیم؟
در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گروه های خاصی از داروها می توانند بر عملکرد واکسن کرونا تأثیر بگذارند یا با آن تداخل داشته باشند. بنابراین ، نیازی به تغییر روال دارویی خود قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا نیست.
وقتی واکسن کرونا می گیرم باید چکار کنم؟
نکات مربوط به روز تزریق واکسن کرونا به همان اندازه قبل و بعد اهمیت دارد. به طور کلی ، توصیه می شود در روز تزریق واکسن کرونا به سه نکته زیر توجه کنید:

تا جایی که ممکن است فاصله خود را با افراد دیگر حفظ کنید و حتماً از ماسک استفاده کنید.
در صورت داشتن هرگونه مشکل پزشکی خاص ، آن را به کادر پزشکی محل تزریق واکسن کرونا گزارش دهید.علاوه بر این ، اگر باردار هستید یا به هر دلیلی نیاز به مراقبت ویژه دارید ، حتماً این موضوع را با کادر درمان در میان بگذارید.
کارت واکسن خود را بگیرید و نگه دارید. پس از تزریق واکسن کرونا ، اطلاعات مربوط به شما و محل و تاریخ تزریق در کارت واکسن شما ثبت می شود. زمان تزریق دوز دوم واکسن بر اساس تزریق اولین دوز بر روی کارت واکسن شما ثبت می شود.

بعد از واکسن کرونا چه باید کرد؟
قبل از اینکه بدانیم بعد از دریافت واکسن کرونا چه کنیم ، ابتدا باید عوارض جانبی واکسن کرونا را بدانید.
واکسن کرونا چه عوارضی دارد؟
عوارض جانبی واکسن کرونا پس از تزریق محدود است اما تقریباً برای همه رخ می دهد. شایع ترین عوارض جانبی واکسن کرونا عبارتند از:

درد ، تورم و قرمزی در بازویی که واکسن Quid 19 به آن تزریق شده است.
تب یا تب خفیف
خستگی
سردرد
درد مفاصل یا درد ماهیچه ها

این عوارض جانبی واکسن کرونا معمولاً در چند دقیقه برطرف می شود.
راهکارهای لازم برای واکسیناسیون پس از کرونا
مهمترین کارهایی که پس از دریافت واکسن کرونا باید انجام دهید عبارتند از:
ماندن در محل تزریق
پس از دریافت واکسن کرونا ، 15 تا 30 دقیقه در مرکزی که واکسن دریافت کرده اید بمانید. این به این دلیل است که توصیه می شود اگر واکسن عوارض جانبی شدیدی ایجاد کرد یا مشکلی برای متقاضی تزریق ایجاد کرد ، فوراً وضعیت وی بررسی شود و عوارض جانبی واکسن کرونا ثبت شود.
در برخی موارد ، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را پس از واکسن کرونا تجربه کنند ، مانند موارد زیر:

خارش
بیهوش شد
حالت تهوع
استفراغ
واکنش آلرژیک شدید
خس خس سینه
مشکل در تنفس و تنگی نفس

اگر پس از تزریق هر یک از موارد فوق را تجربه کردید ، حتماً وضعیت خود را خیلی سریع با کارکنان درمان در محل تزریق در میان بگذارید.
کمی دقت کنید
همانطور که گفته شد ، ممکن است بعد از واکسن کرونا تب ، بدن درد ، سردرد یا خستگی را تجربه کنید. در این مورد ، مطمئن شوید که مایعات زیادی می نوشید و همچنین می توانید از قرص استامینوفن برای کاهش شدت عوارض جانبی واکسن کرونا استفاده کنید.
البته باید توجه داشت که دوز قرص استامینوفن در افراد مختلف متفاوت است. می توانید از برچسب دارویی ، داروخانه یا پزشک خود برای پیدا کردن دوز مورد نیاز کمک بگیرید.

اگر عوارض جانبی واکسن کرونا بیش از یک هفته طول کشید ، باید به مرکز درمانی که واکسن در آن تزریق شده است اطلاع دهید.
بعد از واکسن کرونا چه بخوریم؟
آنچه ما بعد از واکسن کرونا می خوریم تاثیری در اثربخشی واکسن ندارد ، بنابراین توصیه می شود هیچ تغییر غیرعادی در رژیم غذایی خود ایجاد نکنید.
حتی اگر از کرونا بهبود یافته اید ، واکسن بزنید
حتماً فردی در اطراف شما وجود دارد که ادعا می کند به محض آلوده شدن به ویروس کرونا ، کاملاً در برابر این ویروس مصون است و نیازی به واکسیناسیون ندارد. اما داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نشان می دهد افرادی که از بیماری عروق کرونر قلب بهبود یافته اند هنوز در خطر عود بیماری هستند و واکسیناسیون بسیار توصیه می شود.کمپرس سرد یا گرم بعد از واکسن کرونا؟ کدام را انتخاب کنیم؟
مراقبت از بازویی که واکسن کرونا به آن تزریق می شود یکی از مهمترین وظایف تزریق واکسن کرونا است. کمپرس آب سرد بهترین انتخاب برای تسکین تورم و همچنین در ناحیه تزریق واکسن کرونا است. می توانید این کار را با یک کیسه یخ یا پارچه مرطوب انجام دهید.
به ورزش ادامه دهید
اگر ورزش می کنید ، بعد از دریافت واکسن کرونا به ورزش خود ادامه دهید. البته توصیه می شود که شدت ورزش خود را تا یک هفته پس از تزریق واکسن کاهش دهید. پیاده روی یکی از بهترین تمرینات بعد از کرونر است.
آیا بعد از واکسن باید قرنطینه شوم؟
واکسن کرونا فقط همان عوارضی را که ذکر کردیم ایجاد می کند و تا کنون هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن می تواند ویروس را مسری تر کند. کندی وجود ندارد ؛ بنابراین ، بعد از واکسن کرونا نیازی به قرنطینه نیست.

موضوع قرنطینه پس از واکسیناسیون به سفرهای خارجی باز می گردد. به طور کلی ، قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد. برخی از کشورها ، مانند ایالات متحده ، مسافران واکسینه شده را برای قرنطینه لازم نمی دانند ، اما ممکن است قوانین در برخی از کشورهای دیگر متفاوت باشد.
آیا من حامل واکسن شاخ هستم؟
واکسیناسیون کامل کرونا به این معنا نیست که دیگر کرونا دریافت نخواهید کرد ، بلکه به این معنی است که بدن شما اکنون مجهز به قوی ترین مکانیسم ممکن برای مبارزه با آن است. بنابراین ، پس از واکسیناسیون کامل ، می توانید به کرونا مبتلا شوید و البته آن را به دیگران منتقل کنید. با این حال ، با کاهش شدید علائم ویروس کرونا پس از واکسیناسیون ، میزان انتقال ویروس نیز کاهش می یابد.
آخرین کلمه
در حال حاضر ، تزریق هرگونه واکسن جدید کرونری که آزمایش بالینی را گذرانده است ، توصیه می شود. برخلاف تصور بسیاری از مردم ، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی یا روال دارویی خود ندارید. قبل و بعد از واکسن کرونا آب کافی بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند. قبل از تزریق خواب کافی داشته باشید و سپس کمپرس سرد را روی بازویی که واکسن به آن تزریق شده است بمالید. در صورت بروز عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا ، از جمله تب ، بدن درد یا خستگی ، می توانید از قرص استامینوفن برای کاهش یا از بین بردن این عوارض جانبی استفاده کنید.

cdc.gov
health.clevelandclinic.org
چه کسی

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا