سلامتی و پزشکی

واکسن کرونا در چه ماهی از بارداری باید زده شود؟

درمان پس از کرونری در بارداری

با شیوع ویروس کرونا و ساخت واکسن های مختلف برای پیشگیری از این ویروس، سوالات زیادی برای همه ایجاد شده است. در این مقاله از مجله پزشکی سیب (مجله پزشکی ایران) دستورالعمل معرفی واکسن کرونا در دوران بارداری و اینکه چه واکسن کرونا برای بارداری مناسب است را مرور می کنیم.

آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟

اکنون هر کسی می تواند با مراجعه به مرکز واکسیناسیون واکسینه شود. زنان باردار و شیرده و کسانی که قصد بارداری دارند باید این واکسن را دریافت کنند.

اگر زنان باردار بیماری قلبی داشته باشند، بیشتر از زنان غیر باردار از بیماری های جدی، عوارض و مرگ رنج می برند. به خصوص اگر یک بیماری زمینه ای مانند دیابت داشته باشند.

خطوط دلتا و آمیکرون در سراسر جهان در حال گسترش هستند و می توان خطوط جدیدی ایجاد و منتشر کرد.

تا به امروز بیش از 200000 زن باردار واکسن mRNA را دریافت کرده اند.

چرا زنان باردار باید واکسینه شوند؟

تحقیقات و آمار نشان می دهد که مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار و زنان باردار پس از آن بسیار بیشتر از خطرات واکسیناسیون است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 97 درصد از زنان باردار بستری شده در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی کسانی هستند که واکسینه نشده اند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، انجمن آمریکا (ACOG) و انجمن مراقبت از مادر و جنین (SMFM) اکیدا واکسن کرونا را توصیه می کنند.

بهتر است قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید. به خصوص در افرادی که مشکلات و بیماری های زمینه ای دارند.

دستورالعمل معرفی واکسن کرونا در دوران بارداری

ابتدا، قبل از اینکه اثرات واکسن در دوران بارداری مشخص شود، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دستورالعمل هایی را برای معرفی واکسن به جنین در دوران بارداری برای واکسن mRNA Pfizer صادر کرد که برای استفاده اضطراری مجاز است: اگر باردار یا شیرده ، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

CDC، ACOG و SMFM اکنون به شدت توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده واکسن مورد تایید FDA را دریافت کنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که هیچ دلیلی وجود ندارد که عوارض جانبی واکسن ها بیشتر از فواید آن باشد. زنان باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی هستند، به خصوص اگر کارکنان بهداشتی باشند یا به طور جدی بیمار باشند.

آیا زنان شیرده باید واکسینه شوند؟

مطالعات CDC، SMFM و ACOG هیچ عارضه جانبی برای زنان شیرده و کودکان واکسینه شده آنها پیدا نکردند. واکسن های بدون ویروس زنده برای کودکان خطرناک نیستند. پس از تزریق واکسن نیازی به تاخیر در شیردهی نیست.

چه واکسن کرونا برای بارداری مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال که کدام یک از واکسن های کرونا برای بارداری مناسب است، باید نحوه ساخت واکسن را بررسی کنیم. امروزه واکسن ها از انواع روش های پیشرفته استفاده می کنند، اما به راحتی می توان تشخیص داد که یک واکسن حاوی ویروس فعال زنده است یا قطعه ای از یک ویروس.

پس از تزریق، سیستم ایمنی بدن در شرایط کنترل شده به واکسن پاسخ می دهد و برای شیوع بعدی ویروس آماده می شود و سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری تحریک می کند.

در دوران بارداری و شیردهی باید از واکسن های بدون ویروس زنده استفاده شود. مانند واکسن فایزر و سینوفارم.

واکسن باعث عفونت کرونا نمی شود؛ علائم ناشی از پاسخ بدن به واکسن است نه ویروس.

عوارض واکسن کرونا در هفته اول بارداری

واکسن کرونا در چه ماه های بارداری باید تزریق شود؟

تا به امروز، هیچ تحقیق دقیقی در مورد سن بارداری که باید واکسن کرونا در آن تزریق شود، انجام نشده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سازمان جهانی بهداشت، SMFM و ACOG توصیه می‌کنند: به مادران باردار و شیرده، آن‌هایی که قصد باردار شدن دارند و تازه زایمان کرده‌اند، هر دو دوز واکسن کرونا و در صورت وجود تزریق می‌کنند. . یعنی دوز تقویت کننده.

آیا واکسن کرونا بر باروری تاثیر می گذارد؟

خیر واکسن کرونا تاثیری بر باروری ندارد یا نه. کسانی که قصد باردار شدن دارند می توانند واکسن را دریافت کنند و دلیلی برای تاخیر در بارداری وجود ندارد.

پیش از این، تصور نادرستی در مورد رابطه بین پروتئین های موثر در لانه گزینی (فرایند پس از لقاح، که در آن تخمک ها بارور می شوند و در سلول های رحم قرار می گیرند) و پیوند عروق کرونا ویروس وجود داشت. بر باروری زنانی که به روش های مختلف مانند لقاح آزمایشگاهی اقدام به بارداری می کنند تأثیری ندارد.

در یک مطالعه، 23 داوطلب زن به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه واکسن دریافت کردند و گروه دیگر گروه دارونما (یعنی به آنها گفته نشد که متعلق به کدام گروه هستند). تنها موردی که منجر به بارداری نشد یک زن از گروه بود که واکسن واقعی را دریافت نکرد.

درمان پس از کرونا ویروسی در بارداری

همانطور که گفته شد، واکسن زدن برای همه، چه باردار و چه در دوران شیردهی و کسانی که به دنبال باردار شدن هستند، بهترین است. پس از واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری مراقبت خاصی لازم نیست. اگر فردی بیماری مزمن داشته باشد و پس از دریافت واکسن علائم شدید داشته باشد، باید به مرکز بهداشت مراجعه کند.

پس از تکمیل واکسیناسیون دیگر نیازی به شیردهی نیست و مادران شیرده می توانند با خیال راحت به شیردهی ادامه دهند.

تاثیر واکسن کرونا بر مادر و نوزاد در دوران شیردهی چیست؟

هنوز اطلاعات کاملی در مورد اثرات واکسن کرونا در دوران شیردهی وجود ندارد، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که زنان شیردهی که این واکسن را دریافت می‌کنند، آنتی‌بادی‌های محافظ در شیر مادر را به نوزادشان منتقل می‌کنند.

در صورت عدم واکسن زدن، برای زنان باردار چه باید کرد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان را در گروه خطر ابتلا به بیماری کووید طبقه بندی می کند. بنابراین، واکسیناسیون کرونا برای زنان باردار بسیار مهم است.

خاطرنشان می شود که علاوه بر عوارض بیماری قلبی، درمان برای زنان باردار مبتلا به بیماری شدید قلبی خطرناک است. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری شدید ریوی از تهویه مکانیکی (تهویه مصنوعی) در مرحله حاد بیماری استفاده می کنند. انجام این کار هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.

دستورالعمل معرفی واکسن کرونا در دوران بارداری

آیا زن باردار می تواند دوز سوم (تقویت کننده) دریافت کند؟

آره. در دسامبر 2021، تنها زنان باردار در گروه های در معرض خطر (مانند کارکنان بهداشت) برای دریافت واکسن دعوت شدند. اما بعد از آن، اگر بیش از 3 یا 6 ماه (بسته به واکسنی که تزریق کرده اند) بعد از نوبت دوم، همه باید نوبت سوم را مصرف کنند.

زنان باردار با سیستم ایمنی ضعیف و ضعیف نیز ممکن است پس از مشورت با پزشک خود دوز چهارم را دریافت کنند.

آیا خانم بارداری که به بیماری عروقی مبتلا شده است باید واکسینه و درمان شود؟

بیماری قلبی تا حدودی محافظت نشده است. با این حال، این نیروی محافظتی برای محافظت از واکسن کافی نیست و مدت آن مشخص نیست. واکسن ها به روشی ریاضی سعی در ایجاد سیستم ایمنی موثر در بدن دارند.

بنابراین توصیه می شود کسانی که قبلاً بیماری عروق کرونا ویروس قلب داشته اند واکسینه شوند.

پرسش و پاسخ

  1. چه واکسن کرونا برای بارداری مناسب است؟ واکسن‌های بدون ویروس‌های زنده مانند فایزر و سینوفارم در دوران بارداری و شیردهی ارائه می‌شوند.
  2. واکسن کرونا در چه ماه های بارداری باید تزریق شود؟ همه زنان باردار، صرف نظر از ماه بارداری خود، باید توسط زنان شیرده و زنانی که قصد باردار شدن دارند، واکسن را تکمیل کنند.
  3. آیا واکسن کرونا باعث سقط جنین می شود؟ خیر مطالعات نشان داده است که واکسن کرونا باعث سقط جنین نمی شود.

هارینا

https://www.google.com

https://www.acog.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا