سلامتی و پزشکی

لخته شدن خون پس از واکسن کرونا! حقیقت یا شایعه؟!

آیا می دانید علت لخته شدن خون بعد از واکسن کرونا چیست؟ آیا این واقعیت است یا شایعه؟ آیا بدنبال راهی برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از واکسن کرونا هستید؟ لخته خون مجموعه ای از سلول های خونی و پروتئین های انعقادی است که با هم جمع می شوند و یک ماده ژل مانند در جریان خون ایجاد می کنند که می تواند جریان خون را مسدود کند. لخته شدن خون اغلب در اثر برخی رویدادها مانند آسیب ، جراحی یا عفونت ایجاد می شود. از زمان شروع همه گیری کووید -19 ، لخته شدن خون به عنوان یک عارضه جانبی SARS-CoV-2 و بعداً به عنوان عارضه جانبی بسیار نادر برخی از واکسن های کووید -19 شناخته شده است. در این مقاله ، از اطلاعات پزشکی مجله اپل ، علائم لخته شدن خون و ارتباط آن با واکسن و ویروس کرونا را بررسی می کنیم.

لخته شدن خون در کدام مناطق بیشتر اتفاق می افتد؟
ترومبوز ورید عمقی (DVT) زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در رگ های عمیق بدن (معمولاً ساق ، ران یا لگن) ایجاد می شود. لخته خونی که از طریق رگهای عمیق عبور کرده و یکی از شریان های ریه را مسدود می کند ، آمبولی ریه (PE) نامیده می شود. هر دوی این اختلالات می تواند کشنده باشد ، اما در صورت تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری و درمان است. در ایالات متحده ، سالانه حدود 900000 نفر دچار لخته خون می شوند و 100000 نفر نیز بر اثر لخته شدن خون می میرند.
چه رابطه ای بین انعقاد خون و کووید -19 وجود دارد؟
در اوایل همه گیری کرونا ، ارتباطی بین Covid-19 و لخته شدن خون در بیماران بستری در Covid-19 تشخیص داده شد. این بیماران دچار لخته شدن خون در سیاهرگ های عمقی و عروق می شوند که گاهی منجر به سکته مغزی و حمله قلبی می شود. اگرچه این اختلالات بیشتر در بیماران مبتلا به کووید 19 شدید مشاهده می شد ، اما برخی از افراد مبتلا به کووید 19 متوسط ​​نیز دچار لخته شدن خون شدند. داده های موجود از ابتدای اپیدمی نشان داد که احتمال لخته شدن خون در بیماری شدید کووید -19 بین 20 تا 40 درصد متغیر است. همچنین ، خطر تشکیل لخته خون در افراد مبتلا به کووید -19 خفیف تا متوسط ​​بین 3 تا 9 درصد بود.

آیا برخی از افراد در صورت ابتلا به کووید -19 بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند؟
بیمارانی که در نتیجه عفونت Covid-19 دچار لخته شدن خون می شوند ، معمولاً مبتلا به Covid-19 شدید (بستری در ICU) ، نارسایی تنفسی ، نیاز زیاد به اکسیژن یا سایر شرایط زمینه ای هستند. سایر خطرات زمینه ای لخته شدن خون عبارتند از: بیماران با سابقه بیماری لخته شدن خون یا اختلال مادرزادی لخته شدن خون. افراد مبتلا به فشار خون بالا ، دیابت ، چاقی یا سرطان نیز در معرض خطر بیشتری هستند.
بیشتر بیاموزید: کشف نقش جدیدی برای پلاکت ها در آسیب عروق خونی Covid-19
لخته های خون پس از واکسن کرونا ایجاد می شوند
ارتباط بین لخته شدن خون و برخی از واکسن های کووید -19 چیست؟ آیا شایعه تشکیل لخته خون پس از واکسن کرونا صحت دارد؟ برخی از واکسن های کووید -19 با سندرم بسیار نادری همراه هستند که به ترومبوسیتوپنی نقص ایمنی (VITT) معروف است.
در مارس 2021 ، ارتباط این سندرم نادر با واکسن Astraznka و سپس با واکسن Johnson & Johnson کشف شد.در موارد نادر ، آنتی بادی هایی که بدن به عنوان عارضه جانبی واکسن تولید می کند منجر به فعال شدن پلاکت های کنترل نشده می شود. این باعث می شود تعداد پلاکت ها کم شود و لخته های خون در مناطق غیر معمول ایجاد شود و این دلیل اصلی ایجاد لخته های خون پس از واکسن کرونا است. VITT با واکسن های mRNA Moderna یا Pfizer-BioNTech مرتبط نیست.
طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تا 30 ژوئن 2021 ، از 12 میلیون دوز واکسن J&J مورد استفاده در ایالات متحده ، 35 گزارش تأیید شده توسط VITT وجود داشت. بیش از 300 مورد تأیید شده توسط VITT در انگلستان مربوط به واکسن Astrazenka وجود داشت. اگرچه VITT بسیار نادر است ، اما یک بیماری جدی و قابل درمان است. اکنون پزشکان نحوه تشخیص و درمان VITT را می دانند و بیمارانی که واکسن J&J را دریافت می کنند از نحوه تشخیص عوارض جانبی آن آگاه هستند.

علائم لخته شدن خون بعد از واکسن کرونا چیست؟
علائم لخته شدن خون پس از واکسن کرونا عبارتند از:

سردردهای شدید یا مداوم
درد قفسه سینه
مشکل در تنفس
تورم / درد در پا
درد شدید شکم
گیجی
تغییرات در بینایی
تشنج

هر کسی که این علائم را در چهار هفته اول پس از واکسیناسیون تجربه کرد ، باید با پزشک خود تماس گرفته یا به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشد.
چه داده هایی از این واقعیت پشتیبانی می کنند که VITT یک عارضه جانبی بسیار نادر است؟
از بیش از 12.5 میلیون نفری که واکسن J&J را در ایالات متحده دریافت کرده اند ، 35 نفر VITT را به CDC گزارش کرده اند. این آمار نشان می دهد که از هر دو میلیون نفر یک نفر این عارضه را تجربه می کند. هم مردان و هم زنان می توانند VITT را تجربه کنند ، اما زنان بین 20 تا 50 سال در معرض خطر بیشتری برای تجربه VITT از واکسن J&J هستند. در این گروه ، شیوع VITT حدود 10 در میلیون است که هنوز بسیار نادر است.
مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات احتمالی است. CDC تخمین می زند که یک میلیون دوز از 60 تا 140 مرگ و 400 تا 1000 بستری در بیمارستان برای کووید -19 جلوگیری می کند.
بیشتر بدانید: تأثیر واکسیناسیون بر انتقال ویروس SARS-CoV-2 در خانواده ها
آیا ماه ها پس از دریافت کووید -19 یا دریافت واکسن کرونا می توانیم لخته خون داشته باشیم؟
بر اساس اطلاعات موجود در VITT ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لخته شدن خون بیش از چهار هفته پس از واکسیناسیون رخ می دهد. با این حال ، بیماران مبتلا به بستری یا جراحی طولانی مدت که بی حرکت هستند یا سابقه بیماریهای زمینه ای مانند چاقی ، دیابت یا لخته شدن خون را دارند ، ممکن است چندین ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا دچار لخته شوند. تبدیل به خون شود. این بستگی به بیمار و مدت بیماری دارد.
بیشتر بیاموزید: درباره فرایند تولید واکسن و تفاوت بین واکسن های ژنتیکی و سنتی چه می دانید؟

آیا واکسن Astraznka برای افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند بی خطر است؟
همه سازمانهای علمی فعلی که در حال مطالعه و نظارت بر انعقاد خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا هستند (کمیته مشترک واکسنها و ایمن سازی و هماتولوژی) توصیه کرده اند که تزریق واکسن AstraZeneca-19 خطر را در افراد افزایش می دهد. آنها سابقه لخته شدن خون ندارند.توصیه علمی متخصص JCVI این است که مزایای واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا نسبت به خطرات آن برای افراد بالای 30 سال و افراد زیر 30 سال که دارای بیماری های زمینه ای هستند و پیامدهای شدید Covid-19 در معرض آنها قرار می گیرد. به هرچه خطر بیشتر باشد ، قوی تر باقی می ماند.
آیا آسپرین در جلوگیری از لخته شدن خون پس از واکسن کرونا م effectiveثر است؟
اکثر مردم به دنبال راه هایی برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از واکسن کرونا هستند. رایج ترین سوالی که این پزشکان از پزشکان می پرسند این است که آیا قبل یا بعد از واکسن کرونا یا بعد از آن آسپرین مصرف کنند یا خیر. در مورد داروهای ضد انعقاد خون چطور؟
متخصصان خون توصیه می کنند که بعد از واکسیناسیون با AstraZeneca آسپرین مصرف نکنید ، زیرا خطر ترومبوز و ترومبوسیتوپنی (VATT) بسیار نادر مرتبط با واکسن را کاهش می دهد ، که ناشی از پاسخ ایمنی به ماده ای در واکسن کووید است. 19 Astrazenka است ، تأثیر نمی گذارد.
علاوه بر این ، یکی از مشکلات VATT تعداد کم پلاکت ها است ، به این معنی که خطر خونریزی افزایش می یابد. آسپرین وضعیت را بدتر می کند.
به استثنای VATT ، آسپیرین بیشتر از آنکه باعث کاهش لخته شود ، باعث ایجاد خونریزی در افراد سالم می شود. با این حال ، آسپرین بر کاهش خطر لخته شدن رگ های خونی بیشتر در افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند ، تأثیر مثبت دارد.
بهداشت عمومی ولز مصرف آسپرین را قبل یا بعد از واکسیناسیون توصیه نمی کند. هر گونه نگرانی در این مورد باید قبل از واکسیناسیون با پزشک عمومی خود در میان گذاشته شود.
آیا مصرف داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از واکسن کرونا بی خطر است؟
همه شواهد و دستورالعمل های موجود نشان می دهد که افراد دارای سابقه لخته شدن خون در معرض خطر زیادی نیستند و مزایای واکسیناسیون کووید ، به ویژه در افراد بالای 30 سال ، بسیار بیشتر از خطر ابتلا به این سندرم بسیار نادر است.
با این حال ، اگر کسی در این مورد نگران یا مطمئن نیست ، باید با پزشک عمومی خود صحبت کند.
بهداشت عمومی ولز توصیه می کند افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند قبل از واکسیناسیون با پزشک عمومی خود صحبت کنند.

من زیر 30 سال سن دارم و سابقه لخته شدن خون دارم. کدام واکسن را باید تزریق کنم؟
نهادهای نظارتی انگلیس توصیه کرده اند که افراد زیر 30 سال که هنوز واکسن Covid را دریافت نکرده اند ، باید یک واکسن جایگزین (به جای Astraznka) در نظر بگیرند.
JCVI توصیه می کند که یک واکسن جایگزین برای بزرگسالان 18 تا 29 ساله که مشکلات اساسی بهداشتی ندارند ، انجام شود تا خطرات و مزایای آن متعادل شود.
هیئت های بهداشتی در ولز واکسن های جایگزین را به این گروه ارائه می دهند و در عین حال به ارائه همه واکسن های موجود در سنین دیگر ادامه می دهند.
آخرین نامه مجله اپل
هر زمان چیزی شبیه به VITT اتفاق می افتد ، باعث نگرانی عمومی می شود. باید به خاطر داشته باشیم که واکسن کووید -19 در محافظت در برابر بیماری های کرونری قلب بسیار مثر است. آنچه ما به کاربران خود می گوییم این است که شما باید خطرات و پاداش ها را بسنجید. خطر عوارض جانبی جدی ناشی از واکسن کرونا بسیار نادر است. افزایش بیماری عروق کرونر قلب با عوارض جانبی مانند لخته شدن خون ، علائم طولانی مدت و حتی مرگ همراه است.منابع: healthcare.utah ، bbc

تمام محتویات سایت بر عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا