خواص گیاه دارویی کندر

کندر یکی از مهم ترین گیاهان دارویی است، که در طب سنتی نیز به آن توجه ویژه ای شده و جهت درمان بسیاری از بیماری ها نظیر ، بهبود عملکرد حافظه و ریه مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه نیز کمتر کسی پیدا می شود که نام کندر را نشنیده باشد و یا از اطلاعات دارویی آن بی خبر باشد. این گیاه دارویی علی رغم طعم گس و تلخ، عطر خوبی دارد؛ از این رو علاوه بر مصارف دارویی جهت رفع بوی بدن دهان نیز کاربرد مؤثری دارد. در صورتی که تمایل به مصرف این گیاه دارویی و خرید سبزی خشک کلیک کنید دارید.

Pure Organic Frankincense Resin isolated on the white background

کندر یکی از گیاهان دارویی محبوب و پرکاربرد در طبی سنتی است. به گونه ای که تمامی بیماری ها و اختلالات از اضافه وزن مفرط گرفته تا بیماری های عصبی، روحی و غیره به واسطه مصرف کندر درمان می شود. اضافه وزن و چاقی از جمله بیماری هایی است که سن و سال نمی شناسد و افراد زیادی به آن مبتلا هستند. این بیماری نه تنها موجب به هم خوردن ظاهر و تناسب اندام می شود، بلکه مشکلات فراوانی را جهت کار، ورزش، تحصیل، ازدواج و غیره افراد به وجود می آورد.

البته جای نگرانی نیست! چرا که داروی درمان چاقی و اضافه وزن شما در دست ماست. تنها کافیست هر روز صبح ناشتا کندر میل کنید. به لحاظ اینکه یکی از مهمترین خواص خوردن کندر صبح ناشتا به کاهش وزن و تناسب اندام اختصاص یافته و افراد زیادی به واسطه مصرف این داروی گیاهی توانسته اند وزن خود را کاهش داده و به حد ایده آل برسانند. شایان ذکر است که خواص خوردن کندر صبح ناشتا صرفاً به کاهش وزن محدود نمی شود؛ در واقع مصرف این گیاه دارویی مؤثر موجب افزایش استحکام لثه ها، رفع بوی بدن دهان، قطع تکرر ادرار، ضدعفونی کننده و گندزدایی بدن، درمان التهاب روده، بهبود هضم غذا و غیره می شود.

کندر را چگونه بخوریم؟

معمولاً افراد به چند روش کندر را مصرف نموده و از خواص آن بهره می برند. دسته اول آن را مثل آدامس می جوند. که این کار برای افرادی که دندان های محکمی ندارند، خیلی دشوار است و پس از مدت زمان کوتاه کندر را دور می اندازند. (کندر در مقایسه با آدامس سفت تر است و نیازمند جویدن طولانی مدت می باشد.) دسته دوم کندر را پودر کرده و به صورت پودری در مواقع نیاز مصرف می کنند. اما دسته سوم به لحاظ آگاهی بیشتر نسبت به خواص خوردن کندر صبح ناشتا، آن را هر روز صبح قبل از غذا می خورند.

بدین صورت که هر روز صبح یک قاشق مربا خوری کندر را در یک استکان حل نموده و سپس میل می کنند. این کار تأثیر بیشتری دارند و بسیاری افراد این روش را بهترین و مؤثرترین گزینه برای حداکثر استفاده از خواص خوردن کندر می دانند. به دلیل اینکه کندر حل شده در آب به راحتی وارد بدن شده و جذب قسمت های مختلف می شود. از این رو میزان اثرگذاری آن نیز افزایش یافته و شاهد آثار مطلوب مصرف آن بر بخش های گوناگون بدن به ویژه کاهش وزن و درمان لاغری خواهید بود.

نکته قابل توجه اینکه کندر طبع گرم و خشک دارد. بر همین اساس هر نوع بیماری و اختلال در بدن که با این طبع مرتبط است، قابل درمان می باشد. البته قبل از مصرف آن توصیه می کنیم با پزشک تغذیه یا اطباء طب اسلامی مشورت کنید. تا ضمن بررسی شرایط جسمی، روحی و نوع بیماری، بهترین روش درمانی را براساس خواص خوردن کندر صبح ناشتا در اختیار شما قرار دهند.

خواص جویدن کندر در طب اسلامی

همان گونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره نمودیم، طبیعت کندر گرم و خشک است. بر همین اساس در طب اسلامی و سنتی به آن توجه ویژه ای شده است. تا جایی که مصرف آن به زنان باردار برای داشتن فرزندانی باهوش با قدرت یادگیری بالا توصیه می شود. علاوه بر این در طب اسلامی خوردن کندر همراه با مویز و عسل نیز موجب تقویت حافظه انسان شده و قدرت یادگیری مفاهیم مختلف را در آنها بهبود می بخشد.

از طرف دیگر معصومین علیهم السلام نیز خواص خوردن کندر صبح ناشتا را مورد توجه قرار داده اند و مصرف مستمر آن را عامل مؤثر بر درمان ، بهبود هضم غذا و تقویت حافظه می دانند. با این توصیف مصرف این گیاه دارویی حائز اهمیت فراوانی است و می توانید آن را به چشم یک داروی همیشگی برای درمان مشکلات معده، روده و بهبود عملکرد ریه بدانید.

البته در طب اسلامی از خواص خوردن کندر صبح ناشتا برای درمان رحم سرد، رفع کیست های بلغمی و مشکلات نازایی نیز استفاده می شود. تا به حال نیز آزمایشات و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده که مصرف کندر موجب گرم شدن رحم، درمان بیماری های زنانه و کاهش وزن می گردد. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و ضمن درمان نازایی، درصد بارداری موفق را تا حد زیادی افزایش می دهد.

میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه

در صورتی که به منظور تقویت حافظه از کندر استفاده می کنید، باید بدانید که برای بهره مندی از خواص خوردن کندر صبح ناشتا جهت بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه سه روش کلی وجود دارد. که نحوه مصرف هر کدام از آنها به شرح زیر عبارت است از:

  1. حالت جویده: این روش رایج ترین و متداول ترین نحوه مصرف کندر در ایران و سراسر دنیا است. بدین صورت که فرد کندر را به شکل آدامس در دهان گذاشته و صرف نظر از طعم تلخ آن، شروع به جویدن کندر می کند. با این کار نه تنها حافظه فرد تقویت شده، بلکه برطرف می شود و پس از مدتی ساختار لثه ها نیز مقاوم تر خواهد شد. البته انتخاب این روش به سلیقه و ذائقه فرد بستگی دارد و در صورت تمایل می توانید این روش را انتخاب کنید.
  2. حالت بخور: این روش نیز سال های زیادی است که توسط مردم دنیا به خصوص کشورهای اروپایی در حال انجام است. بدین صورت که از به عنوان یک خوشبوکننده محیط و تقویت کننده حافظه به طور همزمان استفاده می شود. اگر تمایل چندانی به خوردن کندر ندارید، می توانید کمی از آن را درون یک ظرف ریخته و سپس مقداری آب به آن اضافه نموده و بگذارید تا به نقطه جوش برسد. در آخر نیز به صورت بخور بین 10 الی 15 دقیقه برای تقویت حافظه در معرض دهان و بینی () قرار دهید.
  3. حالت حل شده: اگر قصد استفاده از خواص خوردن کندر صبح ناشتا برای تقویت حافظه دارید، می‎ توانید این روش را برای مصرف روزانه انتخاب کنید. بدین صورت که یک قاشق مربا خوری از آن را در آب حل نموده و سپس میل کنید.

خاطر نشان می شود که مصرف کندر همراه با عسل میزان اثربخشی آن برای را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. بنابراین ترکیب عسل و کندر را جدی بگیرید و اگر با مصرف این ماده مغذی مشکلی ندارید، آنها را با هم مخلوط کرده و هر روز صبح مقداری از آن را بخورید. این روش بهترین و خوشمزه ترین راهکار برای خوردن کندر است. چرا که عسل مزه تلخ کندر را برطرف نموده و خوردن آن برای فرد راحت تر می شود.

نتیجه گیری

کندر یکی از بهترین و محبوب ترین گیاهان دارویی به ویژه در طب سنتی و اسلامی است. اکنون که با خواص خوردن کندر صبح ناشتا آشنا شدید، می توانید متناسب با نیاز، نوع بیماری، ذائقه و سلیقه غذایی از کندر استفاده کنید. تا ضمن بهبود عملکرد حافظه و یادگیری، شاهد کاهش وزن مطلوب در کوتاه ترین زمان ممکن باشید. از آنجایی که کندر هیچگونه ماده افزودنی ندارد، به نسبت سلامتی شما را در طولانی مدت تضمین می کند و با استفاده مستمر از آن دیگر شاهد مشکلات گوارشی، رحم، چشم، دهان، آلزایمر و غکندر چیست؟ کندر یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی به آن اشاره می شود، اما ممکن است بسیاری از افراد نام آن را نشنیده باشند و یا هیچ اطلاعاتی از این داروی گیاهی ارزشمند نداشته باشند.
به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت به سراغ خواص کندر رفته ایم تا فواید مختلف آن را در بدن بررسی کنیم و علاوه بر اشاره به خواص کندر برای حافظه و ریه، می خواهیم طریقه مصرف کندر را نیز توضیح دهیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خواص کندر برای بدن

برای همه سوال پیش آمده که کندر برای چی خوبه؟ یا کندر چیست؟

کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ آن زرد شفاف است و برای سلامتی بسیار موثر است. علی رغم طعم گس و تلخ آن، دارای عطر خوبی است. کندور صمغی است که از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر و یا روغن آن استفاده می شود که هر کدام برای بیماری های مختلف قابل استفاده هستند.

کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است. از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم ها، ایجاد پوست شفاف و نرم و همچنین جلوگیری و از بین بردن لکه ها و چروک و جوانسازی پوست استفاده می شود. البته برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش حالت نیز می توان از کندر استفاده کرد. کندر در ترمیم ناخن ها و استحکام و شفافیت و سلامت آن ها نیز بسیار موثر است. برای رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات نیز می توان از کندر استفاده کرد.

کندر در کاهش استرس بسیار مفید است. استفاده از یک یا دو قطره روغن کندر بر روی شقیقه ها هنگام سردرد موجب کاهش درد، احساس آرامش و حتی بهبود درد دید می شود. در هنگام خستگی چشم بر اثر کار زیاد، می توان از کندر استفاده کرد. کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است. از اینرو در جلوگیری از انواع سرطان ها می توان از آن استفاده کرد. کندر در پاک کردن   و حفظ کلیه ها نیز بسیار موثر است و برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا می توان کندور مصرف کرد.

کندر برای درمان مجاری ادرار، افزایش قوای جنسی آقایان و بهبود عملکرد رحم و همچنین جلوگیری از بیماری های زنان مثل کیست و یا سرطان  موثر است. از کندر می توان به عنوان ضد افسردگی استفاده کرد؛ زیرا اثر آرام بخشی آن در افسردگی بسیار موثر است.کندر در پایین آوردن تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز مفید است؛ از اینرو در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده از آن می تواند موثر باشد. کندر در جذب بیشترین میزان کلسیم موثر بوده و برای رفع پوکی استخوان استفاده می شود.

خواص کندر برای ریه

خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه ها در ریه می شود و با کاهش التهاب و گرفتگی رگ های خونی باعث می شود که سلامتی ریه ها بازگردد. از خونریزی های داخلی ریه جلوگیری می نماید و حالت های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می کند. مصرف کندر موجب بهداشت دهان و تقویت لثه ها می گردد که باعث خوشبو شدن دهان و تنفس می شود.

به همین دلیل با استفاده از خاصیت کندر برای ریه نه تنها می توانید سلامت ریه های خود را ارتقا دهید بلکه به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود نیز کمک می کنید. می توانید از مصرف کندر به جای استفاده از انواع آدامس ها و خوشبوکننده ها بهره مند شوید.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با اینکه به مقاله نوشته شده ما مراجعه نمایید.

خواص کندر برای حافظه

کندر در تقویت مغز و هوش بسیار موثر بوده و از این رو از خواص کندر برای حافظه و تقویت آن استفاده می کنند. به کمک آن از می توانید از بیماری های مغزی مثل آلزایمر، پارکینسون و فراموشی های کوتاه مدت می جلوگیری کنید و سلامت اعصاب خود را افزایش دهید. از خاصیت کندر برای حافظه می توان برای افرادی که در سن بالا هستند و مستعد ابتلا به بیماری های مربوط به سیستم عصبی هستند، استفاده نمود.

در این مقاله با  اشنا شوید.

11 فواید کندر و کاربرد آن

کندر یک ماده ضد التهابی است که ممکن است به کاهش درد و علائم آرتریت کمک کند. کندر نه تنها درد را کاهش می دهد بلکه می تواند خود التهاب را نیز هدف قرار دهد اسیدهای شیره بوسولیا می توانند از ترشح لکوترین ها که التهاب زا هستند جلوگیری کند. مطالعات حیوانی نشان داد که اسید بوسولیک سنتز آنزیم های التهابی را مهار می کند. کندر در مدیریت تورم، درد و حرکت مفاصل مرتبط با آرتریت موثرتر از دارونماها بوده است.

درد زانو عارضه ای شایع است که افراد در هر سنی را درگیر خود می کند برای دیدن علائم و به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

طریقه مصرف کندر

نحوه مصرف کندر طوری است که میتوان می توان به صورت پودر یا روغن استفاده کرد. معمولاً طریقه مصرف کندر به صورت پودر، آن را مخلوط با عسل به اندازه یک قاشق مرباخوری استفاده می کنند. از آنجایی که کندور مزه ای تلخ و گس دارد، می توان آن را به صورت روغن برای مالیدن بر روی بدن و یا در کپسول های خوراکی استفاده کرد. همچنین روغن آن را می توان به صورت کپسول میل نمود.

خاصیت کندر نیز همچون دیگر داروهای گیاهی با توجه به موادی که در خود دارد، ممکن است با برخی داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد؛ از اینرو برای مصرف آن باید با پزشک خود مشورت نمایید؛ اما آنچه مسلم است این است که مصرف درازمدتی هیچ داروی گیاهی پیشنهاد نمی شود و همواره باید پس از مدتی مصرف داروهای گیاهی با انجام آزمایش خون، تاثیر آن را بر سلامت خود چک کنید؛ همچنین برای طول مدت درمان می توانید از پزشک های سنتی کمک بگیرید.

آش رشته که یکی از غذاهای سنتی ایران است، از محبوب ترین آش ها بین ایرانیان است.برای دیدن خوشمزه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

رژیم غذایی و کندر

خواص کندر همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد بی شمار است و با توجه به فوایدی که دارد، می تواند در رژیم لاغری و رژیم غذایی افراد قرار داشته باشد. البته در رابطه با طول مدت استفاده و عوارض آن بر روی انواع داروهایی که مصرف می کنید، بهتر است حتما با یک پزشک مشورت نمایید. همچنین چنانچه می خواهید تحت رژیم لاغری قرار بگیرید بهتر است حتی استفاده از این داروهای گیاهی را نیز به مشاور تغذیه خود گزارش دهید و از او راهنمایی بگیرید.

بهاره غفاری مشاور تغذیه ای است که به شما در مسیر کمک می کند و می توانید راهنمایی های لازم را از او دریافت نمایید همچنین رژیم هایی که توسط بهاره غفاری ارائه می شود تنها به کاهش وزن و تناسب اندام اهمیت نمی دهند، بلکه سلامت شما را نیز در نظر می گیرند.افراد ممکن است به دلیل شرایط جسمانی خود همچون قد، وزن، بیماری های زمینه ای و… نیازمند دریافت رژیم های متفاوتی باشند. همچنین ممکن است برخی از افراد به دلیل استفاده از انواع رژیم های مختلف، دچار استپ وزنی شده باشند؛ بنابراین نیاز است یک مشاور تغذیه مجرب آن ها را راهنمایی کند.

بهاره غفاری کی است که نه تنها وزارت بهداشت دانش او را تایید می کند؛ بلکه تجربه ای که در این زمینه داشته است، یک رزومه قوی برای جلب اطمینان مراجعین است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بهاره غفاری بر روکندر از صمغ درختی بومی در هندوستان، آفریقای شمالی و خاورمیانه در مناطق گرمسیری به دست می آید. کشاورزان برش هایی در تنه درخت ایجاد می کنند، سپس مایعی مانند شیر از آن تراوش می‏ شود که رزین (ماده چسبنده موجود در درختان و گیاهان) نام دارد. رزین با قرار گرفتن در معرض هوا سفت می شود. کندر از گذشته تا کنون در طب سنتی آسیایی و آفریقایی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده گیاهی سرشار از خاصیت های پزشکی است، برخی از خواص کندر عبارتند از: بهبود آسم، سلامت دهان و دندان، تقویت حافظه، کاهش درد و علائم آرتریت، کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، کاهش فشار خون، مراقبت از پوست و مو، افزایش باروری. همچنین کندر برای لاغری و نیز بسیار مفید و موثر است.

خواص کندر چیست؟

خاصیت ضد التهابی کندر

التهاب پاسخ ایمنی کوتاه مدت بدن به جراحت، بیماری و استرس است. انتخاب نامناسب و سبک زندگی اشتباه مانند خواب ناکافی، سیگار کشیدن وعدم فعالیت بدنی می تواند التهاب طولانی مدت ایجاد کند.

این التهاب مزمن ممکن است خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع دو و بیماری قلبی، بیماری های التهابی روده و آسم، آرتریت روماتوئید، آرتروز و … را افزایش دهد.

مصرف غذاهای ضد التهاب، ورزش، خواب کافی، مدیریت استرس و در برخی موارد دریافت مکمل های غدایی مانند کندر می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

کندر برای سلامت دهان و دندان

کندر برای جلوگیری از بوی بد دهان، دندان درد و زخم های دهان موثر است. بوسولیک اسیدهای موجود در کندر خواص ضد باکتریایی قوی دارند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت های دهان کمک کند.

همچنین عصاره کندر در برابر باکتری هایی که باعث بیماری تهاجمی لثه می شود، کارآمد است.

جویدن آدامس های حاوی کندر تعداد میکروب های دهان را در هر ساعت کاهش می دهد، چرا که ماهیت آنتی باکتریال دارد و برای جلوگیری از تشکیل میکروب های داخل دهان مفید است.

یکی از خواص کندر، جلوگیری از بوی بد دهان، دندان درد و زخم های دهان است.

مطالعات مختلفی برای اثبات این موضوع انجام شده است و همگی اثرات مثبت خواص کندر در حفظ سلامت دهان و دندان را نشان می دهند.

خواص کندر برای پوست و مو

کندر به از بین بردن باکتری های پوستی کمک می کند. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش  می دهد. روغن کندر پتانسیل مراقبت از پوست را دارد. کندر چین و چروک پوست را به حداقل می رساند؛ بنابراین پوستی صاف ایجاد می کند.

اگر قصد دارید برای داشتن پوستی سالم از کندر استفاده کنید، آن را همراه با مکمل های دارای کلاژن استفاده کنید.

همچنین می توانید 5-6 قطره اسانس کندر را به 30 میلی لیتر روغن جوجوبا اضافه کنید و مخلوط روغن را روی پوست آسیب دیده ماساژ دهید.

ترکیبات ضد التهابی موجود در روغن، رشد سلول های پوست را بر روی سلول های آسیب دیده پوست تحریک می کند که به این ترتیب روند بهبودی را تنظیم کرده و به بهبود پوست سرعت می بخشد.

همچنین می توانید با ریختن چند قطره روغن کندر در لوسیون خود از آن استفاده کنید. شما می توانید همین کار را با شامپو برای تقویت مو انجام دهید.

اسانس کندر گردش خون را در پوست سر و فولیکول های مو تحریک کرده و به رشد مو کمک می کند. میزان ریزش مو، دو شاخه شدن، نازک شدن و گره خوردن را کاهش می دهد.

بدون چسبندگی یا چربی اضافی به موها درخشندگی و نرمی می بخشد. اخیراً مردم برای درمان آکنه و جوش های شدید به روغن کندر روی آورده اند.

بهبود و تسکین درد آرتروز

محققان بر این باورند که ترکیبات ضد التهابی موجود در کندر می تواند از ترشح لکوترین های التهاب زا جلوگیری کند و به کاهش التهاب مفاصل ناشی از آرتریت کمک کند.

تحقیقات در سال 2014 نشان داد اسید بوسولیک موجود در کندر به از بین بردن غضروف و کاهش التهاب پوشش مفصلی ناشی از آرتروز تا حد زیادی کمک می کند.

در مطالعه ای دیگر، شرکت کنندگان 169.3 میلی گرم عصاره کندر را دو بار در روز به مدت 120 روز مصرف کردند، نتایج نشان داد که این مکمل التهاب، درد مفاصل و سفتی را در آرتروز خفیف تا متوسط ​​زانو، بدون عوارض جانبی جدی کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که این عصاره به تنهایی نمی تواند اثر درمانی داشته باشد یا کاملا جایگزین درمان پزشکی شود.

کندر به ازبین بردن غضروف و کاهش التهاب پوشش مفصلی ناشی از آرتروز تا حد زیادی کمک می کند.

بهبود عملکرد حافظه

عملکرد حافظه با افزایش سن کاهش می یابد و لزوماً به این معنا نیست که شما در حال ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل هستید.

برخی از علل کاهش حافظه که با افزایش سن بروز پیدا می کند شامل: کاهش جریان خون به مغز، کاهش تعداد سلول های ترمیمی و محافظ مغز، کاهش ناحیه هیپوکامپ، افزایش التهاب مغز و کاهش ارتباط بین سلول های مغزی است.

در برخی موارد ممکن است ضعیف شدن حافظه، حواس پرتی و فراموشی در جوانی نیز اتفاق بیفتد، ضعیف شدن حافظه در جوانی بیشتر به سبک زندگی برمی گردد مواردی از قبیل اضطراب ، افسردگی، مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل ، بی خوابی، کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و… بر روی این موضوع اثر می گذارد.

برخی از مطالعات در مورد حافظه نشان می دهد که کندر برای بهبود توانایی های یادگیری و حافظه در افراد و جانوران جونده مفید می باشد.

همانطورکه گفته شد کندر با خاصیت ضد التهابی زیادی که دارد می تواند به عملکرد مغز نیز کمک کند. یکی دیگر از خواص کندر مربوط به کاهش استرس می باشد که به کاهش رفتارهای افسردگی و اضطراب کمک کرده و فراموشی و حواس پرتی در سنین پایین را کاهش می دهد.

خواص کندر برای بهبود آسم

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات کندر می تواند در کاهش لکوترین ها که باعث انقباض ماهیچه های گلو می شود، نقش داشته باشد. در نتیجه کندر می تواند نقش مهمی در درمان آسم و برونشیت ایفا کند.

بر اساس مطالعات، خواص متعادل کننده سیستم ایمنی کندر می تواند به واکنش بیش از حد به آلرژن های محیطی که در آسم اتفاق می افتد، کمک کند.

مطالعات بر روی  افراد مبتلا به آسم نشان می دهد که کندر در کنار درمان های پزشکی به کاهش علائم آسم ازجمله خس خس سینه و تنگی نفس کمک می کند. درنتیجه دریافت روزانه 300 میلی گرم کندر به مدت یک ماه و نیم ظرفیت ریه را بهبود بخشیده و به کاهش حملات آسم در افراد مبتلا به آسم مزمن  کمک می کند.

کندر می تواند نقش مهمی در درمان آسم و برونشیت ایفا کند.

کندر برای سرطان

کندر ممکن است به مبارزه با سرطان های خاص کمک کند. اسیدهای بوسولیک موجود در کندر از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. همچنین روغن کندر می تواند سلول های سرطانی را از سلول های معمولی تشخیص دهد و فقط سلول های سرطانی را از بین ببرد.

این می تواند یک پیشرفت بزرگ در جستجوی طولانی درمان سرطان باشد. بر اساس مطالعات، کندر می تواند با سلول های سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، پوست و روده بزرگ مبارزه کند، یعنی از گسترش توده های سرطانی پیشگیری کند.

همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان نیز کمک کند. 60 درصد از افرادی که تحت درمان تومورهای مغزی قرار می گیرند روزانه 4.2 گرم کندر مصرف می کنند و کندر در این موارد به کاهش ورم مغزی و تجمع مایع در مغز کمک می کند.

کندر می تواند عملکرد تیروئید را تقویت کند و در عین حال گوگلسترون های آن می تواند به کاهش وزن کمک کند، این گوگلسترون ها به کنترل سطح کلسترول، کاهش علائم آرتریت و حذف سموم از بدن کمک می کنند.

همچنین کندر خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند برای افراد با بیماری خاص که مجبور به استفاده از داروهای هورمونی از قبیل کورتون، لئوتروکسین و… هستند، موثر واقع شود.

در کل می توان گفت مصرف کندر خوراکی موجب تعادل هورمون ها به ویژه هورمون های تیروئید می شود. متابولیسم بدن را افزایش می دهد، به سم زدایی و پاکسازی بدن به خصوص روده ها کمک می کند و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

کندر برای سندروم روده تحریک پذیر

کندر می تواند به عملکرد صحیح روده کمک کند.  مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که کندر در ترکیب با سایر داروهای گیاهی باعث کاهش درد شکم، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می شود.

مصرف قرص های 250 میلی گرمی کندر که روزانه به مدت 6 ماه مصرف می شود علائم را در افراد مبتلا به IBS بهبود می بخشد.

این صمغ می تواند در کاهش علائم کولیت اولسراتیو که یکی از بیماری های التهابی اصلی روده است، مؤثر باشد. بر اساس یک تحقیق، استفاده روزانه کندر به مدت 4 هفته علائم خفیف کولیت اولسراتیو خفیف را بهبود می بخشد.

کندر و کاهش فشار خون

انجام اقدامات برای کاهش استرس می تواند سلامت عمومی بدن، از جمله فشار خون را بهبود بخشد. شرایط استرس زا باعث می شود فشارخون به طور موقت افزایش پیدا کند، رگ های خونی باریک و ضربان قلب سریع تر شود.

استرس از طریق افزایش فشار خون مکرر و نیز با تحریک سیستم عصبی می تواند باعث ایجاد مقادیر زیادی هورمون های مهارکننده عروق و فشار خون شود که باعث افزایش فشار خون می شود.

اسانس کندر علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی، ممکن است به مبارزه با اضطراب و مسائل مشابه نیز کمک کند که این اثرات ممکن است کاهش فشار خون را آسان کند.

کندر و باروری

کندر سطح هورمون ها را متعادل می کند و باروری را بهبود می بخشد. اسانس کندر به کاهش دردهای مربوط به قاعدگی و یائسگی کمک می کند.

سطح هورمون ها را متعادل کرده و ترشح استروژن و تستوسترون را در بدن کنترل می کند.

کندر برای تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات، یبوست و سردرد استفاده می شود. همچنین با اضطراب، حالت تهوع، خستگی و نوسانات خلقی مقابله می کند.

اسانس کندر خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه را کاهش می دهد. همچنین سیستم تولید مثل را تنظیم می کند. بعلاوه کندر با بهبود تحرک، تراکم و عملکرد اسپرم همراه است.

یکی از خواص کندر این است که، سطح هورمون ها را متعادل می کند و باروری را بهبود می بخشد.

کاهش یبوست

اسانس کندر به عنوان یک ملین طبیعی و تسکین دهنده یبوست عمل می کند و به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین باعث سم زدایی بدن می شود. حرکات روده و زمان ترشح مدفوع را بهبود می بخشد.

به کاهش نفخ، یبوست، حالت تهوع، دردهای مربوط به یائسگی و قاعدگی، آنفولانزای معده، اسیدیته و دردهای مربوط به سندروم پیش از قائدگی (PMS) کمک می کند.

عملکرد آنزیم های گوارشی را که به عنوان عامل فعال در پاکسازی دستگاه گوارش هستند، تقویت می کند. با به حداکثر رساندن فیلتراسیون غذا و جذب مواد معدنی، عملکرد کلیه ها را تنظیم می کند و نیز تغییرات عفونت ادراری و تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

طریقه مصرف کندر

استفاده از کندر می تواند روش های مختلفی داشته باشد. امروزه کندر در اشکال مختلف مانند: روغن، خوراکی، قرص، کرم موضعی و کپسول استفاده می‏ شود؛ همچنین به عنوان اسانس برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی موجود است.

توجه داشته باشید که اسانس کندر را قبل از استفاده روی پوست با روغن حامل رقیق کنید و از بلعیدن آن خودداری کنید.

احتیاط: اگر بیماری یا آلرژی خاصی دارید قبل از استفاده از هر گونه درمان گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

میزان مجاز مصرف کندر

دوز مصرفی کندر ممکن است بسته به فرد یا شرایط متفاوت باشد. مقادیر ذکر شده در زیر بر اساس دوزهای مورد استفاده در مطالعات علمی است.

بیشتر مطالعات از مکمل های کندر به شکل قرص استفاده می کنند. دوزهای زیر در تحقیقات انسانی استفاده شده است:

  • آسم: 200 یا 500 میلی گرم در روز
  • بیماری التهابی روده: 250 میلی گرم در روز
  • استئوآرتریت: 170 میلی گرم، دو بار در روز
  • کولیت اولسراتیو: 250 میلی گرم در روز

جدای از قرص ها مطالعات نشان می دهد از صمغ کندر برای سلامت دهان و در کرم ها برای آرتریت استفاده شده است. با این حال، هیچ اطلاعاتی از میزان مصرفی این کرم ها در دسترس نیست.

اگر در نظر دارید مکمل کندر مصرف کنید، از پزشک متخصص خود در مورد دوز توصیه شده بپرسید.

با این حال دستورالعمل های کلی مصرف 300 تا 500 میلی گرم دوز خوراکی را دو تا سه بار در روز توصیه می کنند. البته ممکن است لازم باشد که این دوز برای بیماری التهابی روده بیشتر باشد.

تداخل مصرف کندر با داروها

کندر ممکن است در شرایط زیر تداخل دارویی ایجاد کند:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند : ایبوپروفن، آسپیرین و …
  • آنتی بیوتیک هایی مانند سیکلوسپورین و آزیترومایسین
  • برخی از داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد پلاکت
  • داروی رقیق کننده خون (وارفارین) و یا افرادی که شرایطی بر لخته شدن خون آنها اثر می گذارد.
  • مهارکننده های کانال کلسیم که برای درمان فشار خون بالا موثر هستند مانند: وراپامیل، آملودیپین و…

بنابراین اگر جز افرادی هستید که از این داروها استفاده می کنید، باید قبل از مصرف کندر با پزشک خود مشورت کنید.

کندر در زنان  باردار با تحریک جریان خون در لگن و رحم می تواند موجب سقط جنین شود.

و مصرف آن قبل از سه ماه اول و یا مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلا به بیش فعالی را در نوزادان و کودکان افزایش دهد در نتیجه بهتر است زنان در دوران شیردهی و بارداری از مصرف کندر اجتناب کنند.

عوارض کندر چیست؟

کندر ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند حالت تهوع، آلرژی، رفلاکس اسید و اسهال را ایجاد کند. بنابراین بیماران مبتلا به گاستریت (ورم معده) باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند.

همچنین در مواردی مصرف خارجی صمغ می تواند واکنش آلرژیک و بثورات پوستی و یا خارش خفیف پوستی ایجاد کند.

آن چه در مقاله کندر چیست آموختیم:

به راستی خواص کندر چیست ؟ خواص کندر آن قدر زیاد است که از قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها مصرف می شود. کندر برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود. علاوه بر این که از کندر برای لاغری استفاده می شود، می تواند خواص زیادی داشته باشد. برای مثال به بهبود آسم، سلامت دهان و دندان، تقویت حافظه، کاهش فشار خون، تعادل هورمونی و … کمک کند. این ماده گیاهی در اشکال مختلف مانند: روغن ،خوراکی، قرص، کرم موضعی و کپسول استفاده می‏ شود. همچنین به عنوان اسانس برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی موجود است. در حالی که کندر احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است، ممکن است در افراد باردار و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند عوارض جانبی ایجاد کند. مانند هر مکمل دیگری، بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.

دکمه بازگشت به بالا