عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بیمه موتور چیست؟ چه خساراتی را جبران می کند؟

موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه زمینی است که به دلیل کوچک بودن و سرعت بالایی که دارد برای انجام کارها و فرار از ترافیک استفاده می شود. اما همین مزیت های موتور سیکلت می توانند در صورت عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با خطر و حادثه همراه باشد. بیمه موتور همان پشتوانه مالی است که هنگام بروز حادثه ها و تصادف های رانندگی به عنوان حمایتگر می توان از آن استفاده کرد. همچنین دو نوع پوشش جانی و مالی برای این بیمه نامه در نظر گرفته شده که به جبران هزینه های وارد شده به افراد ثالث می پردازد. در این مطلب درباره پوشش ها و شرایط خرید این بیمه نامه بیشتر توضیح خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور یک بیمه نامه اجباری است که تمام دارندگان موتور سیکلت باید آن را تهیه کنند. در صورتی که تمدید بیمه نامه را فراموش کنید مشمول جریمه دیرکرد تمدید از سوی بیمه گر خواهید شد. بدین صورت که هر چه تعداد روز بیشتری از تاریخ تمدید بیمه گذشته باشد، باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد. همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلت را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید از مزیت های پوشش بیمه موتور( https://bimeh.com/thirdpartyMotor)استفاده کنید، توصیه می کنیم که سقف تعهدات را در نظر بگیرید تا هنگام بروز حادثه های رانندگی نگرانی ها برای جبران هزینه های ناشی از حادثه های رانندگی کاهش پیدا کند.

پوشش های جانی و مالی بیمه موتور سیکلت

علت استفاده الزامی  از بیمه موتور برای این است که این بیمه نامه برای اشخاص ثالث در حادثه رانندگی در نظر گرفته شده تا بار سنگین جبران هزینه های ایجاد شده بر روی دوش راکب مقصر نباشد و به شرکت بیمه گر منتقل شود. زیرا همانطور که می دانید با توجه به قانون، اگر فردی به فرد دیگری خسارت وارد کند باید هزینه های ایجاد شده را جبران کرده و پرداخت غرامت داشته باشد. اما با تهیه بیمه برای موتور سیکلت می توان از خطرات تحت پوشش استفاده کرد تا هزینه ها کاهش پیدا کند. این پوشش ها عبارتند از:

  • پرداخت خسارت مالی به شخص ثالث

 بیمه گر خسارت های مالی که برای افراد ثالث به جز راننده رخ می دهد را در این بیمه نامه جبران خسارت می کند. البته که جبران خسارت های مالی به تعهدات بیمه موتور بستگی دارد که در سال 1401 حداقل مبلغ معادل 20 میلیون تومان است.

  • پرداخت خسارت های جانی به شخص ثالث

 در بیمه موتور هم مانند بیمه شخص ثالث خودرو، خسارت های جانی وارد شده به اشخاص ثالث قابل جبران بوده و با توجه به مبلغ دیه اعلام شده در هر سال پرداخت می شود. در ابتدای سال 1401 دیه از سوی قوه قضاییه مبلغ 800 میلیون تومان در ماه های حرام اعلام شده است.

  • پرداخت خسارت جانی به راننده مقصر

خسارت های جانی که در حادثه برای موتور سوار مقصر ایجاد می شود در بیمه موتور جبران شده و حداکثر هزینه پرداختی برای راننده مقصر معادل با دیده اعلام شده در ماه های عادی مبلغ 600 میلیون تومان است.

به طور کلی جبران خسارت های زیر در بیمه موتور تحت پوشش قرار خواهند گرفت:

  • هزینه خسارت های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن
  • غرامت فوت و نقص عضو
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک

نکته: بیمه موتور سیکلت هیچگونه تعهدی در برابر خسارت های مالی ایجاد شده برای راننده مقصر ندارد.

بیمه موتور خسارات جانی و مالی به دیگران جبران می کند

انتقال بیمه موتورسیکلت

هنگام فروش وسایل نقلیه نظیر خودرو و موتور سیکلت، به نقل از بیمه دات کام ،  مساله مهم انتقال بیمه آنها ( بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه شخص ثالث موتورسیکلت) مطرح می شود. برای انتقال بیمه موتورسیکلت راه های مختلفی وجود دارد:

  1. انتقال مالکیت موتورسیکلت: در انتقال مالکیت موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث نیز که جزء الحاقات و متعلق به موتورسیکلت است به مالک جدید منتقل می شود.
  2. حفظ تخفیف های موتورسیکلت برای موتورسیکلت بعدی مالک و بیمه گزار فعلی: در این حالت، بیمه گزار تمایلی به انتقال تخفیف بیمه موتورسیکلت خود به مالک جدید ندارد لذا به شعب بیمه مراجعه کرده و تخفیف های بیمه را برای موتورسیکلت بعدی خود حفظ می کند. مدت اعتبار تخفیف های موتورسیکلت در این حالت بین 6 الی 12 ماه آتی است که در صورت خرید موتور جدید، تخفیف های یاد شده در بیمه موتورسیکلت جدید لحاظ خواهد شد.
  3. مراجعه حضوری به شعب بیمه: بیمه گزار به شعب بیمه مراجعه می کند و مراحل انتقال بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به مالک جدید را انجام می دهد.

عوامل تاثیر گزار در محاسبه قیمت بیمه موتور

عوامل و فاکتورهایی مانند:  حق بیمه تصویب شده در هر سال، کاربری موتور، تعداد سیلندرهای موتورسیکلت،  تخفیف عدم خسارت و میزان پوشش مالی مورد درخواست بیمه گزار همگی در نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور تاثیر خواهند داشت. به طور کلی دلایل تاثیر این عوامل به شرح زیر هستند:

  • هرچه تعداد سیلندر های موتور سیکلت بیشتر باشد، حق بیمه افزایش خواهد داشت.
  • انتخاب پوشش های مالی می تواند قیمت بیمه نامه را افزایش دهد، زیرا هرچه میزان سقف تعهدات در پوشش مالی بالاتر باشد، باید حق بیمه بیشتر پرداخت کرد. به طور مثال: حداقل تعهدات مالی در سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان است اما با پرداخت حق بیمه بیشتر می توان تا سقف تعهدات یعنی مبلغ 400 میلیون تومان افزایش تعهدات داشت.
  • در صورت عدم تمدید یا تاخیر در تمدید بیمه نامه، بیمه موتور مشمول جریمه دیرکرد شده که همین موضوع بر حق بیمه و قیمت بیمه نامه موتور تاثیر خواهد گذاشت.
بیمه موتور برای همه موتورها ضروری است

چه خطراتی تحت پوشش بیمه موتور سیکلت نیست؟

بیمه یک قرارداد دو طرفه است که با توجه به شرایط هر دو طرف بیمه گزار و بیمه گر منعقد می شود. از طرفی هم بیمه مرکزی اجازه صدور برخی از تعهدات را برای شرکت های بیمه در برابر خطرات نمی دهد. این عدم پوشش خطرات مختلف با نام استثنائات بیمه شناخته می شوند که بیشتر بیمه نامه ها مشمول آن خواهند بود. استثنائات بیمه موتور عبارتند از:

  • جبران خسارت های وارد شده به وسیله نقلیه راننده مقصر
  • هزینه های مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
  • خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرایم
  • خسارت های وارد شده به محموله و تجهیزات وسیله نقلیه راننده مقصر

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه موتور

شرکت های بیمه ای برای اینکه بتوانند خسارت های تحت پوشش بیمه نامه را جبران کنند به یکسری مدارک و درخواست بیمه گزار نیاز دارند. دقت داشته باشید که در صورت بروز حادثه های رانندگی، تنها پنج روز کاری فرصت دارید تا به یکی از نمایندگی های جبران خسارت شرکت بیمه خود مراجعه کرده و اعلام خسارت داشته باشید. با پر کردن فرم دریافت خسارت و تشکیل پرونده کارشناسی ها انجام شده و باید یکسری مدارک به کارشناس بیمه تحویل داد. این مدارک عبارتند از:

  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی   لوازم با تایید کارشناس بیمه
  • اصل و کپی بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده

کارشناس بیمه بعد از بررسی های لازم، میزان خسارت را مشخص کرده و طی حواله ای، خسارت های ایجاد شده را پرداخت خواهد کرد.

به طور کلی با خرید بیمه موتور می توان در برابر حادثه های ناگوار جانی یا مالی افراد ثالث، نگرانی های جبران هزینه ها را کاهش داد و ریسک جبران خسارت ها را به بیمه گر منتقل کرد. دقت داشته باشید که برای عدم پرداخت حق بیمه بیشتر، به موقع بیمه نامه را تمدید کرده تا جریمه دیرکرد به بیمه تعلق نگیرد.

خرید بیمه موتور با استعلام و مقایسه شرکت های بیمه از بیمه دات کام

برای اینکه بتوانید از خدمات بهتر شرکت های بیمه و حتی پوشش های بیمه ای استفاده کنید، نیاز است که شرایط استعلام و حتی مقایسه برای شما فراهم شود. خرید بیمه موتور با این شرایط می تواند ارزان ترین و مناسب ترین بیمه نامه ها را برای شما مهیا کند. اما خب استعلام خدمات شرکت های بیمه به صورت حضوری، کاری سخت و شاید نشدنی باشد، اما می توان از طریق پلتفرم های آنلاین مانند: بیمه دات کام برای خرید بیمه اقدام کرد.

بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین استعلام،  مقایسه و خرید بیمه است که به  راحتی می توان بدون حضور در نمایندگی های بیمه، برای خرید بیمه اقدام کرد. کافی است در صفحه اصلی وب سایت بیمه دات کام به بخش لیست محصولات مراجعه کنید تا در ادامه شرکت بیمه مد نظر خود را انتخاب کرده و استعلام بیمه موتور را دریافت کنید. سپس با وارد کردن اطلاعات بیمه ای و اطلاعات شخصی خود، کارشناس های بیمه این اطلاعات را دریافت و بررسی می کنند تا در زمان کوتاهی بیمه نامه را درب منزل تحویل بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا