دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بلوک ای بی اس یا ترمز ای بی اس چیست؟

ترمز ABS به وجود آمد که بتواند آسودگی خاطر را برای رانندگان هنگام استفاده از ترمز هموار سازد. زمانی که پیشرفت در صنعت خودرو سازی از قبیل امکان سرعت بالا برای رانندگان شکل گرفت، خودرو ها نیازمند سیستم کنترل کننده پیشرفته تری بودند چرا که کنترل خودرو هنگام سرعت با خطرات جبران ناپذیری همراه بود. در مواقعی نیز، جاده ها براثر بارش لغزنده می شدند که کنترل خودرو با سرعت بالا امری غیر ممکن بود.

طبیعتا در این صورت یا هنگام ترمز گیری شدید چرخ ها روی سطح جاده قفل و باعث کشیدگی خودرو روی جاده می شد، که کنترل اتومبیل برای راننده سخت یا حتی غیر ممکن بود. قانونا باید سیستمی به وجود می آمد که بتواند این موانع را از سر راه بردارد.

مهندسان شرکت های بزرگ خودروسازی موفق شدند سیستم کنترل کننده پیشرفته یا ضد قفل ABS را طراحی کنند که با توسعه ی این فناوری در حال حاضر اکثر خودرو های روز دنیا به سیستم ترمز ABS مجهز شده اند. به دلیل وارداتی بودن قیمت بلوک ای بی اس به قیمت ارز بستگی دارد و برای خرید بلوک ای بی اس باید به قمیت ارز نگاه ویژه ای داشت.

ترمز ABS چیست؟

ترمز ضد قفل یا ای بی اس (ABS) که مخفف Anti Braking System است به معنای سیستم (ترمز) ضد قفل می باشد. ترمز ABS مانع از قفل شدن چرخ ها و در نتیجه از کشیدگی خودرو در جاده لغزنده یا سرعت بالا می شود.

در گذشته هنگام گرفتن ترمز زمانی که اتومبیل دچار کشیدگی می شد، فرمان پذیری تا حد زیادی کاهش می یافت و فرمان خودرو قادر به حرکت در جهت اتومبیل نبود که باعث منحرف شدن خودرو از مسیر و احتمال خطر تصادف را افزایش میداد.

 امروزه با استفاده از ترمز ضد قفل (ABS) روند این خطر رو به کاهشی می باشد. پس می توان از ویژگی های ترمز ای بی اس (ABS) به امکان هدایت اتومبیل در شرایط مختلف، توقف سریع و آسودگی خودرو اشاره کرد.

تاریخچه ترمز ABS

ابتدا ترمز ضد قفل (ABS) به نام ترمز ضد لغزش به کار برده می شد که برای اولین بار، درخطوط راه آهن آمریکا (شرکت ترمز هوایی وستینگهاوس) مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1940، شرکت ترمز هوایی وستینگهاوس متوجه کاربرد این سیستم برای جلوگیری از ساییدگی در لاستیک هواپیما شد که تقاضای زیادی هم در  این زمینه دریافت کرد.

در سال 1966میلادی، دانلوپ ماکسارت موفق شد این سیستم را روی اتومبیل Jensen FF قرار دهد و روانه بازار کند در نهایت ترمز ای بی اس (ABS) در سال 2004 در خودرو های مسافربری اروپایی مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج از این فناوری در اکثر خودرو ها استفاده شد.

تفاوت ترمز ضد قفل (ABS) با ترمز معمولی

در ترمزمعمولی هنگام فشار دادن پدال ترمز در سرعت های بالا یا در زمانی که جاده لغزنده می باشد، چرخ ها قفل می شود که در این صورت کنترل خودرو از دست راننده در می آید، اتومبیل دچار کشیدگی می شود و از مسیر خود منحرف خواهد شد که راننده مجبور می شود برای جلوگیری از این خطر پدال ترمز خود را به صورت مکرر و پشت سر هم پدال خود را فشار داده و رها کند.

در ترمز ای بی اس (ABS) این عمل وارونه است یعنی نیاز نیست راننده برای جلوگیری از انحراف خودرو پدال ترمز خود را به صورت مکرر فشار داده و رها کند.

 ترمز ABS طوری طراحی شده است که به صورت خودکار این کار را انجام می دهد و از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری شدید جلوگیری می کند که باعث می شود خودرو از مسیر خود در انحراف قرار نگیرد وکنترل فرمان اتومبیل برای راننده دشوار نشود.

اجزای ترمز ABS:

ترمز ای بی اس(ABS) هم مانند بقیه قطعات خودرو طبیعتا از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به آن ها می پردازیم:

·         سنسور های سرعت:

سنسور های سرعت که قادر به تشخیص قفل شدن چرخ ها هستند، نزدیک محور متصل به چرخ ها نصب می گردد و وظیفه ی آن انتقال اطلاعات به سیستم اطلاع گر در صورت تغییر سرعت چرخ ها می باشد.

·         سوپاپ ها:

هر لوله ترمز، دارای یک سوپاپ است که توسط کنترل کننده اداره می شوند. سوپاپ دارای سه حالت است که در حالت اول امکان دارد که لوله سوپاپ باز باشد و فشار وارده از سر سیلندراصلی به صورت مستقیم به ترمز برسد.

 در حالت دوم، لوله سوپاپ بسته می شود و از فشارمستقیم سرسیلندر اصلی به ترمز جلوگیری می شود که هنگام فشار پدال، ترمز به صورت نرمال در می آید (فشار ترمز به بالاترین حد خود نمی رسد). در حالت سوم سوپاپ ها مقداری از فشار ترمز را می کاهند.

·         کنترل کننده:

رایانه موجود در سیستم نقش کنترل را دارند که وظیفه آن نظارت بر اجزا، ارسال دستورالعمل ها و تحلیل اطلاعاتی است که از سمت سنسور ها دریافت می شود.

·         پمپ:

پس از کم شدن فشار سیستم ترمز توسط سوپاپ، نیاز است این فشار دوباره افزایش پیدا کند که این عمل به وسیله پمپ انجام می شود.

مزایای ترمز ضد قفل (ABS):

  • مانع از قفل شدن چرخ ها و افزایش قدرت ترمز اتومبیل در شرایط خاص
  • افزایش طول عمر لاستیک ها
  • جلوگیری از انحراف خودرو و تغییر مسیر همزمان با فشار دادن پدال ترمز
  • افزایش فرمان پذیری هنگام ترمز گفتن شدید

معایب ترمز ضد قفل (ABS):

  • ظریف بودن اجزای تشکیل دهنده و گران بودن هزینه نگهداری آن
  • ایجاد توقف اتومبیل حتی در شرایط عادی
  • وجود خطا در سیستم های ترمز ABS
  • هزینه های آن موقع تعمیر و امکان سر و صدا و لرزش آن زیر پای راننده

روش عملکرد ترمز ضد قفل ABS

زمانی که سرعت خودرو به 100 کیلومتر در ساعت برسد هنگام فشار دادن پدال ترمز روی جاده ی مساعد 5 ثانیه طول می کشد که سرعت خودرو به صفر برسد.

این عمل به صورت تدریجی از قدرت چرخیدن چرخ ها می کاهد، اما زمانی که ترمز گیری شدیدی اتفاق افتد یا وقتی که جاده لغزنده باشد، چرخ ها به فاصله یک ثانیه قفل می شوند که به کشیده شدن خودرو می انجامد (به جای 5 ثانیه زمان بیشتری طول می کشد که خودرو به طور کامل متوقف شود).

سیستم ABS در این مواقع عملی مشابه با ترمزگیری تناوبی انجام می دهد، یعنی با قرار دادن فشار روغن در مسیر لوله  های ترمز به صورت مکرر کنترل و رها می کند تا به تدریج دور و شتاب چرخ ها کاهش پیدا کند. بنابراین سرعت خودرو نیز به صورت ثابت کاهش پیدا می کند. پس ABS  می تواند حرکت چرخ ها را با سرعت خودرو متناسب سازد و از ناهماهنگی چرخ ها با یکدیگر جلوگیری کند.

انواع ترمز ای بی اس (ABS)

ترمز های ضد قفل (ABS) از طراحی های مختلفی تشکیل شده است که به عمل ترمزها بستگی دارد. انواع مختلف این ترمز ها به شرح زیر است:

·         ترمز  ABSچهارکاناله با چهار حسگر:

در این روش به دلیل قرار دادن سوپاپ جداگانه برای هر چرخ جز بهترین طراحی های ترمز ضد قفل می باشد که با این روش می توان هر چرخ را به صورت جداگانه بررسی کرد.

·         ترمز ABS سه کاناله با سه حسگر:

در این نوع از ترمز ضد قفل به هر چرخ جلو بیشترین نیروی ترمز می رسد که چرخ های عقب قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل، قفل می شوند (این روش بیشتر برای کامیون ها و وانت بار ها کاربرد دارد).

·         ترمز ABS یک کاناله و یک حسگر:

در این نوع از ترمز ای بی اس (ABS)  فقط از یک سنسور و سوپاپ در اکسل عقب استفاده می شود و با استفاده از آن ها به تنظیم سرعت و کنترل چرخ ها می پردازد. در این روش هنگام ترمز گیری شدید وزن اتومبیل به جلو بیشتر می شود که همین امر باعث می شود چرخ های عقب تعادل نداشته باشند که ممکن است قفل شوند.

قیمت و خرید ترمز ABS

شرکت های زیادی هستند که این قطعه را خرید و فروش می کنند شما باید قبل از خرید سیستم ترمز ABS  از کیفیت و اصل بودن کالا اطمینان حاصل فرمایید که هنگام استفاده دچار مشکل نشوید و دقت داشته باشید که قطعه ای خرید کنید که متناسب نوع  خودرویتان باشد.

قیمت این قطعه همانند قطعات دیگر خودرو برای هر اتومبیل به دلیل نوسانات ارز و دلار دارای تغییر است و نمی توان قیمت دقیق این محصول را بیان کرد. جدول زیر قیمت حدودی سیستم ترمز ABS برای هر خودرو را نشان می دهد و نسبت بالا و پایین آمدن قیمت ارز و دلار متغیر می باشد:

نام خودرو برند قیمت حدودی
تیبا BWI 5 میلیون تومان
تیبا MGH80 9 میلیون تومان
پژو 206 BWI 6 میلیون تومان
پژو 206 MGH80 9 میلیون تومان
پژو 405 Bosch (موتور کوتاه) 4 میلیون تومان
پژو 405 Yofin 5 میلیون تومان
ریو Mandu 4 میلیون تومان

 دلیل روشن شدن چراغ ABS

از آن جایی که ترمز ای بی اس (ABS) قطعه ی مهمی می باشد هنگام روشن شدن چراغ آن پیشنهاد می شود که به نزدیکترین تعمیر گاه مجاز مراجعه کنید اما دلایل مختلفی در روشن شدن چراغ ABS موثر است که به آن ها می پردازیم:

  • خرابی رله ABS
  • کاهش سطح روغن ترمز
  • عدم فعالیت پمپ ABS
  • عدم فعالیت سنسورهای چرخ ها
  • سوختگی فیوز ABS
  • جابه جایی سوکت های متصل به سنسور

محل قرار گیری ترمز ضد قفل (ABS)

محل قرار گرفتن ترمز ABS در هر خودرو و شرکت متفاوت است اما معمولا این قطعه را زیر ایربگ (کیسه هوا) قرار می دهند که جدول زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

خودرو محل قرار گیری
فولکس واگن زیر برف  پاک  کن
آیودی زیر برف  پاک  کن
هیوندا زیر کفی کمک  راننده
مزدا زیر کفی در سمت کمک  راننده
پژو زیر کاپوت یا داخل خودرو روی پایه ی فرمان
نیسان یا پنل جلو داخل خودرو، پشت داشبور
تویوتا کمری دقیقا زیر داشبورد
پراید داخل محفظه موتور، زیر پرف پاک کن
ال نود داخل محفظه موتور

نتیجه گیری

می توان گفت ترمز ضد قفل ABS کمک شایانی به صنعت خودرو سازی کرد و توانست خطرات ناشی از ترمز ها ناگهانی را کاهش دهد اما با این حال این نوع ترمز در شرایط خاصی نیز مانند جاده ی شنی می تواند راننده را دچار مشکل سازد توصیه می شود همیشه با احتیاط کامل رانندگی کنید.

منبع : ایسیو شاپ

دکمه بازگشت به بالا