اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

قیمت بلوک سیمانی چگونه محاسبه می‌شود؟

در ایران بلوک سیمانی یکی از اصلی‌ترین اجزای پازل ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی به‌حساب می‌آید. در واقع شالوده 99 درصد ساختمان‌هایی که امروزه در اطراف خود می‌بینید بر پایه این بلوک‌ها بنا گردیده است. بلوک‌های سیمانی در ابعاد مختلف در بازار عرضه شده و شرکت‌ها و کارگاه‌ها از روش‌های تقریباً مشابه برای ساخت آن استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد خرید بلوک سیمانی، بررسی و کنترل قیمت آن است، بیش از حد ارزان و یا گران ‌بودن این محصول به طبع حاوی یک پیام مهم برای خریدار است. در مواردی که قیمت بیش از حد پایین است، کیفیت بلوک کم و بر اساس استانداردها ساخته نشده و علاوه‌ بر آن، قیمت بالا نیز به طبع خبر خوبی برای پیمانکاران ساختمانی نیست.

بلوک سیمانی چیست؟ انواع آن کدام‌اند؟

بلوک سیمانی ممکن است بلوک بتنی، بلوک فونداسیون یا بلوک معمولی نیز نامیده شود. البته در سراسر دنیا با نام‌های دیگر هم عرضه خواهد شد. این بلوک‌ها با مخلوطی از سیمان، سنگ‌دانه و آب ساخته می‌شوند.

اندازه استاندارد به‌ عنوان 8 اینچ در 8 اینچ در 16 اینچ(20 سانتی‌متر در 20 سانتی‌متر در 41 سانتی‌متر) در ایالات متحده و 44 سانتی‌متر در 21.5 سانتی‌متر در 10 سانتی‌متر (17.3 اینچ در 8.5 اینچ در 3.9 اینچ) در کشورهای اتحادیه اروپا ذکر شده است. اگرچه بلوک‌ها کمی کوچک‌تر هستند تا فضایی برای اتصالات ملات فراهم کنند. اما نوع ملات ریزی هم متفاوت است. برخی از شرکت‌های بلوک سیمانی در صورت درخواست سایزهای دیگری را نیز تولید می‌کنند.

بلوک سیمانی اغلب یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود. بلوک‌های سیمانی بادوام هستند؛ اما چندان قابل‌حمل نیستند. می‌توان آن‌ها را به‌ صورت محلی نیز تولید کرد. البته لازم است که برای این کار تجهیزات مورد نیاز فراهم باشد.

متریال مورداستفاده در ساخت بلوک سیمانی

یکی از عوامل تأثیرگذاری که موجب تغییر قیمت بلوک‌های سیمانی می‌شود، مواد سازنده و همین‌طور ترکیبات آن خواهد بود. رایج‌ترین سنگ‌دانه برای بلوک‌های سیمانی مخلوطی از شن و ماسه است. این متریال به ‌عنوان یک مخلوط نسبتاً خشک و با اسلامپ کم مخلوط می‌شود که منجر به یک بلوک سیمانی سخت و بادوام می‌شود. از بتن هوادهی می‌توان برای ساخت بلوک‌هایی استفاده کرد که وزن سبک‌تری دارند؛ اما همچنان بسیار محکم هستند.

گاهی اوقات از ضایعات صنعتی به‌ عنوان سنگ‌دانه استفاده می‌شود، اما در برابر بلوک‌های سیمانی، چگالی کمتری داشته و در نتیجه دوام کمتری دارند. بلوک‌های ضایعاتی که در دنیا به نام بلوک‌های نیم سنگ نامیده می‌شوند، قیمت به‌مراتب کم‌تری خواهند داشت. این بلوک‌ها مقاومت فشاری کمتری دارند و برای کار فونداسیون مناسب نیستند.

بلوک‌های بتنی در حال حاضر با دستگاهی ساخته می‌شوند که مخلوط بتن مرطوب را به اشکال استاندارد در می‌آورد. بلوک‌ها در یک محفظه مخصوص در دمای بالا پخت می‌شوند. سپس آنها را ذخیره می‌کنند تا کاملاً خشک شوند.

مواد اولیه: فاکتور اول مؤثر بر قیمت بلوک سیمانی

موضوع مهمی که باید در مورد قیمت‌گذاری بلوک سیمانی به یاد داشته باشید، فرمول و ترکیبی است که سازنده از آن استفاده کرده و به‌ صورت مستقیم روی نرخ‌گذاری آن تأثیر می‌گذارد.

  1. سیمان و پوکه معدنی: اصلی‌ترین و مهم‌ترین ملات و پیش‌نیازها برای ساخت بلوک سیمانی محسوب می‌شوند. نوع پوکه و سیمانی که برای این کار استفاده می‌شود می‌تواند روی عامل قیمت تأثیر بسزایی بگذارد.
  2. نوع سیمان مورداستفاده: عامل و فاکتور اساسی دیگر، استفاده از سیمان‌های درجه یک و دو یا تیپ یک و دو است. سیمان‌های تیپ یک، تحت عنوان پرتلند شناخته می‌شوند. تفاوت این سیمان‌ها در میزان قوام، چسبندگی و مقاومت‌های برشی و خمشی است. از طرفی در پوکه‌های معدنی نفوذ کرده و بافت آن را در مقابل حرکت‌های ناگهانی مقاوم می‌سازند.
  3. نوع پوکه: فاکتور آخری که در تولید بلوک سیمانی، اثرگذار بر مسئله قیمت است، نوع پوکه خواهد بود. اکثر پوکه‌ها از آتشفشان استخراج می‌شوند و عمدتاً در داخل ایران و در شمال شرق عرضه می‌شوند، قطعاً قیمت پوکه معدنی نیز می‌تواند هزینه ساخت بلوک سیمانی را تغییر دهد.

هزینه حمل‌ونقل بلوک سیمانی

فاکتور هزینه حمل‌ونقل بلوک سیمانی، نیز عاملی تأثیرگذار روی قیمت این محصول است. این که بلوک سیمانی در چه شهر و کارخانه‌ای تولید شده است مهم خواهد بود. به همین منوال پیشنهاد ما این است که حتماً به سراغ کارخانه‌های اطراف و شهر محل زندگی خود بروید.

اکثر بلوک‌های بتنی با محفظه‌های توخالی تولید می‌شوند. این باعث می‌شود بلوک کمی سبک‌تر شود و کار با آن آسان‌تر شود. مهم‌تر از آن، محفظه‌های توخالی این امکان را فراهم می‌کند که میله‌های تقویت‌کننده را به‌صورت عمودی از طریق دیوار عبور داده و به آن استحکام بیشتری می‌بخشد. سپس محفظه‌ها با بتن مرطوب پر می‌شوند که خشک می‌شود تا دیواری محکم با خواص حرارتی عالی ایجاد شود.

از آنجایی ‌که رزوه‌کشی محفظه‌های باز بلوک سیمانی روی میل‌گردهایی که قبلاً در جای خود رانده شده‌اند فرایندی کند است، نوع خاصی از بلوک بتنی برای سریع‌تر کردن روند توسعه داده شده است. این بلوک‌های باز اغلب بلوک‌های هبلکس نامیده می‌شوند و شکل آن‌ها مانند حرف H است. این بلوک‌ها به‌جای اینکه از بالا روی دیوار پایین بیایند، می‌توانند بین میله‌های تقویت‌کننده لبه زده شوند و در جای خود بلغزند. این کار باعث می‌شود کار بسیار کمتر زمان بر باشد.

عوامل موثر بر قیمت انواع بلوک سیمانی

بلوک‌های سیمانی در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند که شامل:

  1. بلوک سیمانی رده یک سبک
  2. بلوک سیمانی رده دو سبک
  3. انواع بلوک‌های سیمانی رده سه
  4. بلوک سیمانی رده چهار یا نیمه سبک

خواهد بود. بلوک‌ها در مقابل ضربه و فشار مقاومت بالایی دارند و هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت آن‌ها نسبت به متریال آجری به‌ مراتب کم‌تر است. اما در مقابل در ارتفاع بالای 3 متر دوام کم‌تری دارند و در مقابل رطوبت محیطی، آن ‌طور که باید و شاید مقاوم نیستند.

در صورتی‌ که قصد خرید بلوک سیمانی عمده را دارید، حتماً به کیفیت تمام آن‌ها دقت ویژه داشته باشید. هر بلوک بر مبنای چگالی و وزن نیز کنترل می‌شود. مثلاً بلوک‌های سیمانی سنگین وزنی معادل دو کیلوگرم بر مترمکعب دارند، این وزن در مدل‌های نیمه سبک بین 1700 تا 2000 گرم متغیر خواهد بود و بلوک‌های سبک نیز 1700 گرم و کم‌تر خواهند بود. همین‌طور مسئله مهم دیگر که قیمت بلوک را تغییر می‌دهد، توخالی و یا تو پر بودن آن است. بلوک‌های سیمانی می‌توانند:

  • سقفی
  • ستونی
  • تیغه‌ای
  • توکار دیواری
  • و یا نما دار

باشند. عمل‌آوری بلوک با گرما، آب و بخار آب هم انجام می‌شود که این عامل هم تأثیرگذار بر مسئله قیمت خواهد بود.

منبع : ایران فریمکو

دکمه بازگشت به بالا