دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

کاربرد چرخ دنده داخلی چیست؟

چرخ دنده  ها از سری ملزومات مهم جهت انتقال نیروی مکانیکی هستند که در صنعت کاربرد های گسترده ای را به خود اختصاص داده اند. جهت اطلاع از اینکه کاربرد چرخ دنده داخلی چیست، اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیارتان قرار داده ایم. همچنین در نظر داشته باشید که خرید چرخ دنده داخلی مستلزم رعایت یکسری نکات مهم خواهد بود که با رعایت نکات ذکر شده و دریافت مشاوره اصولی از افراد با تجربه خواهید توانست بهترین قطعات کاربردی را خریداری نمائید.

کاربرد چرخ دنده داخلی

کارایی و آسان شدن روند انجام کار ها در چرخ دنده ها سبب صرفه جویی بیشتر در زمان انجام گشته است و سرعت بالا سبب مطرح شدن این سری قطعات گشته اند. در واقع با گریس کاری و روغن کاری چرخ دنده ها، میزان سر و صدای بهم کشیدگی قطعات بسیار کاهش می یابد. همچنین نیروی اصطکاک زیاد در چرخ دنده ها باعث ایجاد صدمه در سیستم ها شده اند و به مرور شکستگی بین چرخ دنده ها به وجود می آید که صرفا با روغن کاری می توان این میزان صدمه را کاهش داد.

انواع چرخ دنده ها و کارکرد آن ها

چرخ دنده ها دارای انواع مختلفی هستند و هر یک با توجه به نوعی که دارند، تنها مناسب برای کاربرد های خاصی خواهند بود.

چرخ دنده های دندانه دار معمولی

یکی از انواع پر کاربرد ترین نوع چرخ دنده ها، چرخ دنده ساده است که نیرو را از طریق شفت های موازی منتقل می کنند. در واقع دندانه های چرخ دنده به صورت موازی با محور شفت است که همین امر سبب شده که چرخ دنده بار های شعاعی را روی شفت ایجاد کنند و بار های محوری را نیز ایجاد نمی کنند. در ادامه از سری کاربرد های چرخ دنده معمولی را ذکر کرده ایم:

  • نوار نقاله کوچک

  • مجموعه ماشین آلات کشاورزی

  • دنده های سیاره ای در خودرو

  • تجهیزات حمل و نقل و بسته بندی

چرخ دنده مارپیچ

زمانی که دو دنده روی سیستم چرخ دنده مارپیچی درگیر می شوند، این تماس بین قطعات از انتهای یکی از دنده ها شروع می شود و در نهایت با چرخش چرخ دنده گسترش پیدا می کنند تا زمانی که هر دو دنده یا دندانه با یکدیگر درگیر شوند. در واقع درگیر شدن کم کم سبب می شود تا چرخش ارام و ملایم تری از چرخ دنده های ساده داشته باشند. عمده کاربرد های این نوع چرخ دنده های پیچی در جعبه دنده های گیربکس همه اتومبیل ها خواهد بود.

زمانی که دندانه های مارپیچی با یکدیگر درگیر می شوند، بار محوری بین اجزاء به وجود می آید که عمدتا یاتاقان ها این بار محوری را مهار می کنند. در نظر داشته باشید که در چرخ دنده های مارپیچ اگر زوایای چرخ دنده صحیح باشد، می توانند روی محور عمودی سوار شوند و زاویه چرخش آن ها روی 90 درجه تنظیم می شود.

چرخ دنده مخروطی

از چرخ دنده های مخروطی زمانی استفاده خواهد شد که مسیر چرخش محور به تغییر نیاز داشته باشد و برای زوایای دیگر نیز به خوبی عمل می کنند. در واقع چرخ دنده های مخروطی به صورت قوسی، ساده و یا مارپیچی هستند. عملکرد قطعات مارپیچی به این صورت است که با تماس انتهای چرخ دنده شروع به کار می کنند و این عمل تا سر تا سر دندانه ها گسترش پیدا می کند. عمده کاربرد های چرخ دنده مخروطی استفاده در دیفرانسیل اکثر خودرو ها خواهد بود.

چرخ دنده حلزونی

از این چرخ دنده زمانی استفاده می شود که نیاز به استفاده از دنده کاهشی بزرگ باشد. در واقع اکثر چرخ دنده های حلزونی دارای ویژگی هایی اعم از موارد ذکر شده هستند:

  • پیچ حلزونی به آسانی می تواند چرخ دنده را بچرخاند و متقابلا چرخ دنده نمی تواند پیچ حلزون را به چرخ در بیاورد. همچنین این خاصیت همچون ترمز عمل کرده و به عدم برگشت ناپذیری نیز معروف است.

  • موارد استفاده از این نوع چرخ دنده ها به این صورت است که برای ماشین هایی از قبیل سیستم نقاله مکانیکی و بالابر ها مورد استفاده هستند.

چرخ دنده شانه ای

این نوع چرخ دنده به عنوان قطعه ای برای حرکت دایره ای به حرکت خطی هستند و یا بالعکس خواهد بود. در واقع از این نوع چرخ دنده در ترازوهای عقربه ای استفاده می شود.

جان کلام

مسلما علاوه بر توجه به نوع کاربرد انواع چرخ دنده، عموم در ابتدا باید به نوع چرخ دنده ها توجه ویژه ای داشته باشند چرا که باید این قبیل محصولات فولادی با بهترین گرید فولادی مختص به خود مطابق با استاندارد های جهانی به تولید رسیده باشند. در نظر داشته باشید که برای خرید انواع چرخ دنده و سایر قطعات صنعتی باید از طریق فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمائید تا مناسب ترین نوع محصولات کاربردی را خریداری کنید. بازرگانی ثامن تجارت نیز از دسته فروشگاه های معتبر در زمینه فروش آهن آلات ساختمانی، فولاد های آلیاژی، انواع تفلون و پلیمر است که بهترین محصولات را با نازل ترین قیمت درب کارخانه تولیدی به فروش می رسانند و کارشناسان مجموعه راهنمایی های لازم را انجام می دهند تا مشتریان مطابق با نیاز و نوع مصرفی که داریند بهترین محصولات را خریداری کنند.

با توجه به اینکه انواع چرخ دنده دارای انواع مختلفی هستند، مستلزم آن خواهید بود که با شناخت بهتری اقدام به خرید نمائید.

دکمه بازگشت به بالا