انواع آلوها و خواص هرکدام

در میان محصولات خشکبار آلوها نمونه‌های مختلف و متفاوتی دارند که نمونه‌هایی از آلو هم وجود دارد که به حالت خشک شده هستند و در بین مردم طرف‌داران بسیاری دارند. این میوه درهرصورت چه تازه باشد چه خشک بر عکس باور بیشتر مردم همیشه طعم ترشی ندارند و می‌توانند طعم شیرینی هم داشته باشند. فیبری که در آن وجود دارد به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و سبب هضم بهتر و مناسب‌تر غذا می‌شود.

به دلیل همین طعم ترش آن بیشتر مردم مخصوصاً کودکان عاشق آن هستند و به‌عنوان میان وعده از آن استفاده می‌کنند. بیشتر افراد در مقابل خرید این محصول خوددار نبوده‌اند به همین علت برای مصرف روزمره حتی مقدار اندکی از آن را استفاده می‌کنند. از میوه‌های بسیار خوش طعم و محبوب آلوها هستند که بیشتر مواقع در تابستان تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. آلوها دارای بافت چسبنده‌ای هستند و مصرف‌کنندگان باید به این خوراکی در رژیم غذایی خود توجه خاصی داشته باشند.

آلو

آلو از جمله میوه‌های فصل تابستان است که در رنگ‌های گوناگونی مثل قرمز، مشکی و زرد وجود دارد. آلوها به دو شکل در بازار وجود دارد یکی وحشی یا جنگلی و دیگری پرورشی که با کمک باغداران به وجود می‌آید. آلو منبع غنی از انواع آنتی­اکسیدان­‌ها و ویتامین­‌ها است و در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها مؤثر بوده و برای سلامتی بدن بسیار مغذی و مفید است. در ایران آلو دارای چهار نمونه است که بادقت به خلاقیت‌هایی که وجود دارد انواع مختلفی در این زمینه وجود دارد که ازاین‌گونه نژادهای اصلاحی به وجود آمده است. هرچند نژادهایی که وجود دارند فقط مختص به داخل کشور نیستند و از سایر کشورها هم گونه‌ها و نمونه‌هایی به داخل کشور وارد شده‌اند که با کمک باغداران توانسته مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

آلو خشک

در میان محصولات خشکبار نمونه‌هایی از آلو بوده که به شکل خشک شده هستند و طرف‌داران بسیار زیادی هم دارند. این میوه هم به‌صورت انواع آلو خشک و هم به‌صورت تازه بر عکس باور مردم فقط طعم ترشی ندارند و می‌توانند طعم شیرینی هم داشته باشند. فیبری که در آن وجود دارد می‌تواند به عملکرد دستگاه گوارش کمک بسیار زیادی کند و سبب هضم بهتر غذا شود. بعضی اوقات طعم خوش آن و طعم ترش آلو خشک ما را می‌تواند به خاطرات کودکی ببرد.

بیشتر افراد نمی‌توانند در مقابل خرید این محصول خوددار باشند به این دلیل حتی برای مصرف روزمره مقدار اندکی از آن را تهیه می‌کنند. فروش آلو خشک بیشتر در فصل تابستان انجام میشود و این میوه در این فصل طرفداران بسیاری دارد. آلوها دارای بافت چسبنده‌ای هستند و مصرف‌کنندگان در رژیم غذایی خود به این خوراکی باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انواع آلو

آلوها دارای رنگ‌های مختلفی مانند آلوی سیاه، آلوی قرمز، آلوی زرد (قطره طلا) و یا به شکل آلوچه و سبز وجود دارد. همچنین در بازار آلو به طور معمول به شکل تازه و خشک وجود دارد. باتوجه‌به این که انواع آلو خواص بسیار زیادی دارند و فصل تازه بودن آنها فقط در تابستان بوده و بسیار کوتاه است، از گذشته آنها را خشک می‌کردند تا آلو خشک داشته باشند تا بتوانند در تمام طول سال از آن‌ها استفاده کنند. آلوها به طور معمول به دو شکل خورشتی یا آلو بخارا و یا به شکل ساده رشد می‌کنند.

در حالت معمولی، آن را می‌شورند و بعد از آن با استفاده از آفتاب خشک می‌کنند. در این شکل از خشک‌کردن همراه با آلو پشت و روی آلو هم خشک می‌شود و قابلیت استفاده را دارد. ولی در تهیه آلوی خورشتی یا آلو بخارا، اول آلوها را می‌شورند و بعد از آن در آب جوش به مدت کوتاهی انداخته تا از گوشت بتوان پوسته آن را جدا کرد.

پس از آن وقتی آلو سرد شد، پوست آن را می‌کنند و در آخر آلوها را خشک می‌کنند. بیشتر برای تهیه غذا از این نمونه آلو استفاده می‌شود؛ به همین دلیل شیرابه خود را به‌آسانی به غذا می‌دهد و برای غذا چاشنی بهتر و مناسب‌تری است. آلوها را به دو گروه بزرگ و اصلی می‌توان تقسیم نمود یکی آلوهای ژاپنی که به نسبت ظاهری گرد دارند و دیگری آلوهای اروپایی که تقریباً شکل بلندی دارند. آلوهای ایتالیایی یا اروپایی که در بعضی مواقع به آن‌ها آلوی تازه نیز گفته می‌شود. نمونه‌های خشک شده آن که با نام آلو به فروش می‌رسند، معمولاً شکل بلندی دارند. آلوی ژاپنی هم دارای سه نمونه آلوی زرد، آلوی قرمز و آلوی سیاه است. هر دو آلوی زرد و سیاه گوشت بنفش رنگی در زیرپوست خود داشته است.

  1. آلو سیاه

مثل خیلی از آلوهای ژاپنی سیاه، دارای رنگ بنفش تیره تا قرمز درخشان بوده و همچنین رنگ داخل آن‌ها زرد است. این آلوها طعم شیرینی دارند. علت استفاده بیشتر مردم از این آلوها این است که بعد از اینکه می‌رسند به نسبت دیگر نمونه‌های آلو دارای بافت بیشتری هستند. هنگامی که آلو سیاه را می‌پزید، تمام ظرف به رنگ بنفش درمی‌آید.

آلو سیاه خشک دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و دارای ویتامین A، مس، منگنز، بعضی ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و … است. در نهایت فواید بسیار زیادی برای سلامت دارد. آلو سیاه خشک دارای خواص و فواید مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کمک به کاهش قند خون، کمک به‌سلامت قلب، کمک به درمان یبوست و … اشاره کرد. هرچند که خواص آلو زرد و خواص آلو قرمز با خواص آلو سیاه تفاوت بسیار زیادی ندارد و باتوجه‌به اینکه تمامی این آلوها از یک خانواده هستند و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و کمک بسیاری به‌سلامتی بدن می‌کنند.

  1. آلو اروپایی

آلوهای اروپایی یک نمونه دیگر از آلوها هستند و به نسبت آلوهای ژاپنی دارای شکل کشیده‌تری هستند. این آلوها در اندازه‌های بزرگ بوده و دارای طعم شیرین‌تری هستند. این آلوها معمولاً به‌خوبی خشک می‌شوند. امکان دارد که دیگر آلوهای اروپایی با نام‌های آلوهای فرانسوی، آلوهای ایتالیایی و آلوهای تازه شناخته شوند، به همین دلیل برای تهیه میوه خشک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این نمونه از آلو معمولاً به‌عنوان آلو قندی هم شناخته می‌شود.

  1. آلو سبز

در فرانسه آلو سبز به‌عنوان یک آلوی معمولی است. همچنین این آلو متعلق به دسته آلوهای اروپایی بوده است. این آلوها دارای پوستی به رنگ سبز بوده و گوشت آن هم سبز متمایل به زرد است. طعم و عطر آن هم بسیار به طعم و عطر عسل شباهت دارد.

  1. آلو قطره طلا

این آلو در اندازه کوچکی بوده و دارای طعم شیرینی است و همچنین دارای رنگی مایل به قرمز است و در فرانسه جهت درست‌کردن و تولید ادووی به کار گرفته می‌شود. این آلوها از شیرین‌ترین نمونه‌های آلو بوده‌اند.

  1. آلو قرمز

علت نام‌گذاری آلو قرمز این است که پوستی به رنگ قرمز روشن داشته است. بعضی از آن‌ها، مانند نمونه آن در سانتا روزا، به رنگ کهربایی هستند و دیگر آلوها دارای رنگ قرمز و همین‌طور گوشت قرمز روشن هستند. در زمانی که این آلو می‌رسد بسیار نرم می‌شود و جابه‌جایی آن بسیار مشکل است. یکی از نمونه‌های آلوهای قرمز قلب فیل بوده است. مثل تمامی آلوهای دیگر می‌توان برای تهیه مربا از آن استفاده نمود.

  1. آلو زرد

این آلو دارای پوسته و گوشت زردرنگ است. همین‌طور این آلوها بسیار آبدار هستند و همچنین بافت بسیار نرمی دارند. در زمانی که این آلو می‌رسد رنگ آن تا حدودی روشن می‌شود.

  1. آلو بخارا

آلو بخارا به‌عنوان طلای خوشمزه و شیرین شناخته شده است و روش تهیه این آلو به صورتی است که در آب مقدار کمی می‌جوشد و پوستش کنده می‌شود و سپس در برابر نور خورشید آن را خشک می‌کنند. استفاده از این نمونه از آلو خشک بسیار پیشنهاد شده زیرا دارای میزان بسیار بالایی ماده معدنی و پتاسیم است. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین ب و آ است که سبب شده تا خواص این آلو چندبرابر شود. این آلو دارای خواص و فواید بسیار زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع یبوست، کاهش فشارخون، درمان بیماری هپاتیت، هضم راحت، جلوگیری از پوکی‌استخوان، حفظ سلامت قلب، کاهش سطح بیلی‌روبین و … اشاره نمود. در زمان پخت غذا بیشتر این آلو خشک را اضافه می‌کنند.

  1. آلو حاج حسنی

یکی دیگر از نمونه‌های آلو، آلو حاج حسنی است. طرف‌داران بسیاری دارد که علت آن طعم شیرین و ترش و خوش خوراک آن است. از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آلوهای مربوط به منطقه نیشابور آلو حاج حسنی است. درصورتی‌که در معرض پوکی‌استخوان هستید این آلو خشک را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهید. به دلیل اینکه این آلو منبع سرشاری از پتاسیم و کلسیم است.

  1. آلو طرقبه

بافت لطیف و نرم آلو طرقبه را خیلی از مردم و مصرف‌کنندگان دوست دارند و آن را به همین دلیل تهیه می‌کنند. آلو طرقبه دارای اثر آنتی‌اکسیدانی است و برای تمامی افراد خانواده مفید و مناسب است. مواد معدنی و فیبر زیادی که این آلو دارد باعث شده تا بسیار کاربردی و مفید باشد. یکی از ویژگی‌ها و خواصی مهمی که وجود دارد همان ملین بودن آن است.

  1. آلو سانتریزه

برای اینکه بخواهید نمونه‌های آلو خشک ترش را انتخاب کنید باید آلو سانتریزه را تهیه کنید. طعم ترش و رنگ قرمز این آلو سبب جذب بسیاری از خریداران می‌شود و در زمانی که بخواهید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید بهتر است که آن را با سایر چاشنی‌ها مثل نمک میل کنید. این آلو خشک یکی از منابع سرشار از سدیم و کلسیم است که جلوی شکستگی و پوکی‌استخوان‌ها را می‌گیرد.

خواص آلو

این میوه خوش‌طعم و خوشمزه دارای مقدار زیادی مواد مفید و مغذی شامل روی، آهن، فسفر، منیزیم، منگنز و میزان کمی کلسیم است و همچنین می‌توان به ویتامین‌هایی مثل  A، C، K و D اشاره نمود. آلو یکی از منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آلوها بدون هرگونه چربی هستند و علاوه بر این حتی می‌توانند چربی‌سوزی هم بکنند. ترکیباتی مانند نیاسین، ریبو فلاوین، بتاکاروتن، فنلی و … در درمان بیماری‌هایی مثل سرطان بسیار مغذی و مفید هستند. این مواد همچنین می‌توانند سبب خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد مخرب بدن هم شوند.

برخی از مهمترین خواص آلوها عبارتند از:

  • مبارزه با یبوست

یکی از روش­های معجزه‌آسا و طبیعی برای ازبین‌بردن مشکل یبوست آلو است. آلو فیبرهای حل‌شدنی زیادی دارد که سبب داشتن خاصیت ملینی شده است. هرچند که این میوه خشک دارای سوربیتول و دی فنیل ایزاتین هم است.

  • مفید برای کبد

نمونه‌های آلو منبع غنی از فیبر بوده‌اند و به همین دلیل در درمان بیماری‌ها و اختلالات کبدی می‌توانند بسیار مفید باشند.

  • پیشگیری از پوکی‌استخوان

یکی دیگر از مزایای آلو خشک جلوگیری از پوکی‌استخوان است. آلو یکی از منابع مهم و اساسی از عنصر بور بوده است که در اصل سبب بالارفتن تراکم استخوان‌ها می‌شود. همچنین آلو خشک در رژیم غذایی، می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان افراد مبتلا به پوکی‌استخوان باشد.

  • مفید برای قلب

آلو به‌عنوان یک نمونه آنتی‌اکسیدان عالی کار می‌کند و دلیل آن هم این است که دارای فیتوکمیکال است و به‌خوبی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی فعالیت می‌کند. همچنین آلو خشک منبع غنی از فیبر است و به همین دلیل در افراد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کمتر می‌کند.

روش‌های خشک‌کردن آلو

آلوی خشک شده توسط سه روش مختلف می‌تواند خشک شود. نخستین روش و سنتی‌ترین نمونه آن خشک‌کردن آلو یا گوجه سبز در برابر نور خورشید است. از جمله ایرادات این روش از خشک‌کردن این است که آلوها به‌صورت کامل خشک می‌شوند. به صورتی که رنگ آن‌ها کدر و قهوه‌ای می‌شود و از آن‌ها هیچ شیره‌ای به وجود نمی‌آید. دومین روشی که آلوها را خشک می‌کنند استفاده از دستگاه مخصوص خشک‌کن است.

این نمونه از دستگاه‌ها در بازار در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی وجود دارند و هر نمونه از آن‌ها برای مقدار خاصی از آلو یا گوجه سبز به کار گرفته می‌شوند. آخرین روش همان خشک‌کردن به استفاده از تیزاب است که در ابتدا آلوها را در محلولی مخصوص باید قرار دهند و بعد از آن در مقابل تابش شدید نور خورشید می‌گذارند تا به طور کامل خشک شوند.

خرید آلو

آلو مثل بیشتر خشکبار بر حسب وزن فروخته می‌شود. سعی کنید آلویی را تهیه نمایید که به میزان زیادی خیس نباشد و حتی نم‌دار هم نباشد و تا میزان زیادی خشک شده باشند. به طور معمول برای بیشتر خریداران طعم آلو بسیار بااهمیت و مهم است و به همین دلیل درصورتی‌که از یک سایت اینترنتی قصد خرید آلو خشک را دارید از برندهای معتبر سعی کنید تهیه کنید؛ زیرا در همه حال بهترین کیفیت را برای حفظ اعتبار خود ارائه می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا