مرکز تخصصی درمان زگیل تناسلی در اصفهان

علائم زگیل تناسلی چیست؟ + درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی از طریق روابط جنسی (شامل رابطه ی جنسی دهانی، واژینال و مقعدی) منتقل می شوند. ممکن است زگیل چند هفته یا چند ماه بعد از ابتلا به عفونت، ظاهر شود. زگیل های تناسلی گاهی اوقات با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای زائده  شبیه گل کلم است که هنگام لمس صاف یا کمی برآمده به نظر می رسد. زگیل ها می توانند بصورت خوشه ای یا تک ایجاد شوند. اما ایا زگیل تناسلی کشنده است؟ با ما تا انتها همراه باشید تا در این باره بیشتر بگوییم.

    زگیل های تناسلی در مردان در نواحی زیر ظاهر می شوند:

  • آلت تناسلی
  • کیسه ی بیضه
  • کشاله ی ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

    در خانم ها زگیل های تناسلی در نواحی زیر ظاهر می شوند:

  • داخل واژن یا مقعد
  • قسمت خارجی واژن یا مقعد
  • روی دهانه ی رحم

در افرادی که با شخص آلوده به HPV رابطه ی جنسی دهانی داشته  اند، زگیل های تناسلی روی لب، دهان، زبان یا گلو ظاهر می شوند. حتی اگر زگیل های تناسلی به صورت ظاهری مشاهده نشوند، بازهم می توانند علائم زیر را ایجاد کنند:

  • ترشحات غیر طبیعی آلت تناسلی
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

اگر زگیل های تناسلی بزرگ یا منتشر شوند، وضعیت ناخوشایند و دردناکی را پدید می آورند.

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در بیشتر موارد به علت اچ پی وی ایجاد می شود. حدود 30 تا 40 سویه ی HPV بطور اختصاصی روی دستگاه تناسلی تاثیر می گذارند، با اینحال فقط تعداد کمی از آن ها منجر به زگیل تناسلی می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوستی به شدت واگیردار است. به همین علت نوعی بیماری مقاربتی محسوب می شود.

HPV به قدری شایع است که بنا به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برهه ای از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. با این حال در بسیاری از مواقع اچ پی وی منجر به ایجاد عوارض جانبی (شامل زگیل تناسلی) نمی شود. در حقیقت در بیشتر موارد، ویروس خود به خود، بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامت از بین می رود.

معمولا زگیل های تناسلی در اثر سویه هایی از HPV ایجاد می شوند که با آن هایی که منجر به زگیل روی دست یا سایر نواحی بدن می شوند، متفاوت هستند. یعنی همانطور که زگیل دست به نواحی تناسلی منتقل نمی شود، زگیل نواحی تناسلی هم به دست یا نواحی دیگر بدن منتقل نخواهد شد.

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

هر کسی که فعالیت جنسی داشته باشد در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال زگیل های تناسلی بیشتر اوقات در افرادی دیده می شوند که:

    زیر 30 سال هستند

    سیگار می کشند

    سیستم ایمنی ضعیفی دارند

    سابقه ی کودک آزاری دارند

    مادرشان هنگام زایمان به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا بوده است

روش های تشخیص زگیل تناسلی در زنان و مردان

پزشک برای تشخیص بیماری، سوالاتی را در مورد وضعیت سلامت و تاریخچه ی فعالیت های جنسی فرد مطرح می کند. همچنین نواحی که مستعد زگیل تناسلی هستند را معاینه می کند.

·         تشخیص زگیل تناسلی در زنان

از آنجائی که زگیل ها می توانند در اعماق بدن زنان ایجاد شوند، ممکن است لازم شود پزشک معاینه ی لگن هم انجام دهد. معمولا پزشکان از نوعی محلول اسیدی ملایم استفاده می کنند که باعث بهتر دیده شدن زگیل می شود. ممکن است پزشک درخواست تست پاپ اسمیر هم بدهد. این تست، آزمایش سریع و ساده ای است که سلول های دهانه ی رحم را به وسیله ی سواب جمع آوری می کند. سپس این سلول ها از نظر وجود HPV بررسی می شوند.

بعضی از انواع HPV نتایج غیرطبیعی را در تست پاپ اسمیر ایجاد می کنند که نشان دهنده ی تغییرات پیش از سرطان است. اگر چنین ناهنجاری هایی دیده شوند، فرد برای بررسی های بیشتر تحت غربالگری مکرری قرار می گیرد که به روش کولپوسکوپی انجام می شود. در مورد خانم هایی که مشکوک به HPV مولد سرطان  هستند، پزشک دستور تست  DNA می دهد. این تست، سویه ی HPV داخل بدن را مشخص می کند.

متاسفانه هنوز هیچ آزمایش مخصوصی برای تشخیص HPV در آقایان وجود ندارد.

روش های درمان زگیل تناسلی

با وجود این که زگیل های تناسلی به مرور زمان از بین می روند، ویروس HPV در سلول های پوستی باقی می ماند. این بدان معناست که فرد چندین بار دیگر هم به زگیل مبتلا می شود. بدین ترتیب کنترل علائم برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران ضروری است. زگیل های تناسلی مسری هستند، حتی اگر هیچ زگیل فعال یا علامت دیگری وجود نداشته باشد. فرد مبتلا در صورت تمایل می تواند با درمان، ظاهر زگیل های تناسلی را بهبود ببخشد و درد ناشی از آن ها را کنترل کند. با این حال زگیل تناسلی هرگز به طور کامل از بین نمی رود و علاج قطعی ندارد. معمولا پزشکان برای درمان موضعی علائم زگیل تناسلی یکی از داروهای زیر را تجویز می کنند:

  • ایمی کیمود با نام تجاری آلدارا
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید (به اختصار TCA)

اگر زگیل های تناسلی ایجاد شده با گذشت زمان برطرف نشوند، ممکن است فرد برای برداشتن آن ها نیاز به جراحی سرپایی داشته باشد. پزشکان می توانند زگیل ها را با روش های زیر بردارند:

  • الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل ها بوسیله ی جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا فریز کردن زگیل ها
  • لیزردرمانی
  • بریدن زگیل ها
  • تزریق داروی اینترفرون

روش های درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی با استفاده از داروهای OTC که برای زگیل های پوستی استفاده می شوند، درمان نمی شوند. زگیل های تناسلی و زگیل های پوستی متفاوت هستند و توسط سویه های مختلف HPV ایجاد می شوند. درمان هایی که برای زگیل های پوستی طراحی شده اند، قوی تر از درمان های ارائه شده برای زگیل  تناسلی هستند. درمان سریع زگیل تناسلی در خانه اشتباه نه تنها سودمند نیست بلکه ضرر هم دارد. بعضی از درمان های خانگی مفید هستند با اینحال هیچ مدرک معتبری برای اثبات اثربخشی آن ها وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از آن که سراغ درمان های خانگی بروید ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

واکسن های HPV که با نام “گارداسیل” و “گارداسیل 9” شناخته می شوند می توانند از زنان و مردان در برابر ابتلا به اکثر سویه های شایع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، محافظت کنند. لازم به ذکر است این واکسن ها از زنان در برابر سویه های مرتبط با سرطان دهانه ی رحم هم محافظت می کنند.

افراد می توانند این واکسن های را در سنین 9 تا 45 سالگی تزریق کنند. واکسن های HPV بسته به سن فرد در یک، دو یا سه نوبت تزریق می شوند. واکسن  می بایست زمانی تزریق شود که فرد وارد رابطه ی جنسی نشده است. اگر افراد در معرض ویروس HPV قرار گیرند، اثربخشی واکسن کاهش می یابد.

لازم به ذکر است واکسن دیگری هم وجود دارد که سرواریکس (Cervarix) نامیده می شود. این واکسن برای جلوگیری از سرطان دهانه ی رحم موثر است، اما تاثیری در جلوگیری از زگیل تناسلی ندارد.

استفاده از کاندوم یا سد دهانی هم خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد.

آیا زگیل تناسلی واگیردار است؟

بله، همانطور که قبلا هم گفتیم زگیل تناسلی و ویروس مولد آن (HPV)، به شدت مسری هستند. زگیل تناسلی لاعلاج است. بنابراین فرد مبتلا به ویروس، تا آخر عمر آلوده است. فرد آلوده (حتی در صورت درمان و حذف زگیل ها) ممکن است دیگران را هم آلوده کند و باعث ابتلای آن ها به زگیل تناسلی یا اچ پی وی شود.

آیا می توان بدون انتقال زگیل تناسلی رابطه ی جنسی داشت؟

اگر زگیل تناسلی دارید، روحیه تان را حفظ کنید. راه هایی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید از آلوده شدن همسر خود جلوگیری کنید.

  • به همسر خود بگویید که به زگیل تناسلی مبتلا هستید. این کار کمک می کند با همکاری یکدیگر ایمنی رابطه ی جنسی تان را حفظ کنید.
  • از همسر خود بخواهید واکسن HPV تزریق کند. همانطور که گفتیم واکسن گارداسیل از افراد در برابر ابتلا به زگیل تناسلی محافظت می کند.
  • موقع مقاربت جنسی از کاندوم و سد دهانی استفاده کنید.
  • هنگام مشهود شدن زگیل، از مقاربت جنسی (حتی با استفاده از کاندوم) خودداری کنید. ممکن است زگیل ها روی نواحی ایجاد شوند که کاندوم قادر به پوشاندن آنها نیست.
  • سیگار نکشید. شانس ابتلا به زگیل تناسلی و بازگشت مجدد آن در افراد سیگاری بالاتر است.
دکمه بازگشت به بالا