اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

آیا خرید و فروش تتر برای ایرانیان خطری دارد؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و برای محافظت از ارزش دارایی ها هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران در تلاش برای تبدیل دارایی های خود به دلار هستند.

با توجه به چالش های خرید و فروش دلار فیزیکی، استیبل کوین ها توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند و گزینه بهتری برای خرید و فروش دلار به شمار  می روند. اما همچنان برخی نگرانی ها پیرامون خرید و فروش تتر وجود دارد و برخی نگران خطرات معامله تتر هستند. موضوعی که در ادامه این مطلب بررسی خواهد شد.

استیبل کوین و تتر چیست؟

استیبل کوین ها ارز های دیجیتالی هستند که ارزش خود را همواره با یک ارز فیات یا دارایی حفظ می کنند. این ارز های دیجیتال انواع مختلفی دارند و استیبل کوین های دلاری از جمله محبوب ترین آن ها هستند. همانطور که از نام آن ها پیدا است، استیبل کوین های دلاری ارز های دیجیتالی هستند که همیشه قیمت 1 دلاری دارند و از سرمایه کاربران در برابر نوسانات قیمتی محافظت می کنند.

ده ها استیبل کوین دلاری متنوع در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز خود می توانید معاملات آن ها را انجام دهید؛ از اولین و محبوب ترین آن ها، می توانیم به تتر (USDT) اشاره کنیم.

تتر توسط شرکت Tether در سال 2014 عرضه شده است، هدف شرکت تتر از عرضه این ارز دیجیتال ارائه یک راهکار برای استفاده از دلار در فضای ارز های دیجیتال بود، هدفی که تتر در دستیابی به آن موفق بود و هم اکنون USDT از جمله برترین استیبل کوین های دلاری بازار به شمار می رود.

تتر همانند دیگر ارز های دیجیتال در شبکه بلاک چین فعالیت می کند و امکان ذخیره سازی آن در کیف پول های ارز دیجیتال و همچنین انتقال به هر نقطه از جهان امکان پذیر است. و نسبت به روش های سنتی انتقال ارز، تراکنش های تتر با سرعت بیشتر و با کارمزد بسیار کمتری انجام می شود.

با توجه به ویژگی های جذاب تتر، هم اکنون این ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی برای دلار های فیزیکی شناخته می شود.

تتر یا دلار فیزیکی؛ کدام گزینه بهتری است؟

دلار قدرتمندترین ارز فیات جهانی است و در کشور ما نیز به صورت گسترده معاملات آن انجام می شود. علاوه بر تراکنش های مالی، دلار به عنوان ذخیره ارزش نیز مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه تبدیل ریال به دلار برای حفظ ارزش دارایی ها در برابر تورم رواج پیدا کرده است.

با این حال خرید و فروش دلار چالش ها و مشکلات خود را دارد. معاملات این ارز به شکل فیزیکی نیازمند مراجعه حضوری به بانک یا صرافی ها است، فرآیندی که می تواند زمان بر باشد و به کندی انجام می شود.

همچنین صرافی ها تنها در روز ها و ساعات مشخصی فعالیت دارند و ممکن است در زمانی که بخواهید نتوانید معاملات دلاری خود را انجام دهید.

علاوه بر موارد گفته شده، نگهداری از دلار فیزیکی بسیار سخت است. علاوه بر احتمال سرقت و از دست رفتن دارایی ها، پول فیزیکی در برابر عوامل مختلفی مانند آتش سوزی آسیب پذیر است و ذخیره و جا به جایی دلار نقدی می تواند مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند.

تتر در سمت مقابل در صرافی های ارز دیجیتال معامله می شود که به شما این امکان را می دهد تا در هر ساعت شبانه روز و تا هر میزانی که بخواهید دلار دیجیتالی خریداری کنید و یا به فروش برسانید.

همچنین تتر در کیف پول های ارز دیجیتالی که به آن ها ولت گفته می شود قابل نگهداری است که باعث می شود تا دیگر نگران خطرات و چالش های نگهداری دلار نباشید و بتوانید به روشی امن و به شکل دیجیتالی دلار های خود را ذخیره کنید.

تتر در معاملات نیز کاربردی است و می توانید با استفاده از آن هرگونه خرید و معامله را با هرکسی در هر نقطه از جهان انجام دهید و دیگر نگران کارمزد ها و خطراتی مانند تحریم ها نباشید.

آیا خرید و فروش تتر در ایران قانونی و بی خطر است؟

هم اکنون صرافی های ارز دیجیتال متنوعی در ایران فعالیت دارند که به شما این امکان را می دهند تا به راحتی ریال خود را به دلار تبدیل کنید. با این حال متأسفانه قانون گذاری ارز های دیجیتال در ایران چندان شفاف نیست و همچنان چارچوب قانونی برای فعالیت در این بازار تعیین نشده است.

در نتیجه نبود این قانون، صرافی های ارز دیجیتال نمی توانند مجوز فعالیت دریافت کنند، اما لازم است بدانیم که این به معنی غیرقانونی بودن خرید و فروش ارز دیجیتال نیست. تا به امروز کشور ما دید مثبتی به ارز های دیجیتال داشته است و اخیراً علاوه بر قانونی شدن فرآیند استخراج ارز دیجیتال و توسعه ارز دیجیتال ملی، شاهد استفاده از ارز های دیجیتال در تجارت خارجی نیز هستیم، همچنین ایجاد چارچوب قانونی ارز های دیجیتال نیز در دست انجام است و پیش بینی می شود بزودی قانون گذاری ارز های دیجیتال نیز اجرایی شود.

در حالی که برای خرید و فروش تتر در صرافی ها نیازی به نگرانی ندارید، اما مهم است به برخی ریسک های پیرامون تتر توجه داشته باشید. تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است و شرکت تتر که یک شرکت آمریکایی است بر آن نظارت دارد. این شرکت می توان تراکنش ها را کنترل کند و در صورت نیاز، دارایی ها را ضبط کند.

به همین دلیل در هنگام معاملات تتر مهم است از صرافی امن و معتبر ایرانی استفاده کنید تا خطرات تحریم ها دارایی های شما را تهدید نکند.

در حالی که طی چند سال گذشته این ارز دیجیتال موفق شده است تا بحران ها را پشت سر گذاشته و همچنان ثبات قیمتی را حفظ کند، اما همچنان برخی نگرانی ها پیرامون این استیبل کوین وجود دارد و هر زمانی که شرکت تتر نتواند این ثبات قیمتی را حفظ کند، قیمت تتر کاهش پیدا می کند و سرمایه شما نیز متوجه ضرر می شود. با این حال این خطری است که احتمال رخ دادن آن پایین است.

جمع بندی

با وجود تمام ریسک ها، تتر یکی از بهترین گزینه ها برای خرید و فروش دلار است و هم اکنون در سراسر جهان معاملات آن انجام می شود. شرکت تتر یک شرکت معتبر و قابل اعتماد است و تحلیلگران سقوط ارزش این استیبل کوین را بعید می دانند.

هم اکنون معاملات تتر در اکثر صرافی های داخلی و جهانی امکان پذیر است و می توانید به راحتی دارایی های خود را به روشی سریع و راحت به دلار تبدیل کنید.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
دکمه بازگشت به بالا