تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک

خونابه بعد از لیپوماتیک چیست؟

یکی از روش های معمول و مرسوم برای لاغری، لیپوماتیک می باشد که شما را در رسیدن به اندامی موزون یاری می کند. این عمل بدون برش و خونریزی بوده و دوره نقاهت آن نسبت به سایر عمل های پیکرتراشی کوتاه تر می باشد. به علاوه سایر جراحی ها به مراقبت های بعد از جراحی نیاز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک اشاره نمود.

طبق بررسی های انجام شده بعد از عمل لیپوماتیک، طی 24 تا 48 ساعت از محل سوارخ ها مایعاتی قرمز رنگ خارج می شود که به خونابه معروف هستند. این خونابه ترکیب چربی های باقیمانده و خون ایجاد شده بخاطر آسیب دیدگی و پارگی مویرگ می باشد. به مرور زمان از مقدار این خونابه کم شده و قطع می شود. اگر میزان خونابه بعد از لیپوماتیک به مرور زمان روند افزایشی گرفت یا محل زخم دچار التهاب یا قرمزی شدید شد، بیمار باید بلافاصله به دکتر هادی آمالی مراجعه نماید.

دلایل تجمع خونابه بعد از لیپوماتیک

در پاسخ به سوال دلایل تجمع خونابه بعد از لیپوماتیک می توان به: وجود خونابه پس از جراحی، اصلا نگران کننده نیست اشاره داشت. پس از خارج کردن لوله ها مقدار چربی باقیمانده ذوب شده و با خون حاصل از پارگی مویرگ ها مخلوط می شود. بدین ترتیب از محل سوارخ ها خونابه خارج می شود. با رعایت موارد توصیه شده توسط پزشک طی مدت زمان کوتاهی تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک صورت می گیرد و بدن بیمار به حالت عادی باز می گردد.

راه های تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک

سوالی که ممکن است برای بسیاری از متقاضیان به وجود بیاید این است که نحوه خروج خونابه بعد از لیپوماتیک چگونه خواهد بود؟ برخی از روش های تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک که کاربردی هستند عبارتند از:

  • خروج خونابه بعد از لیپوماتیک با استفاده از سرنگ
  • ماساژ صحیح محل جراحی
  • استفاده از لباس/ گن مخصوص بعد از لیپوماتیک

پرستاران، بعد از عمل، محل زخم ها را فشار می دهند تا خونابه آن خارج شود. بعد از آن لباس های مخصوص به فرد می دهند تا تخلیه مایعات بهتر صورت گیرد. نکات دیگر و اقدامات احتیاطی برای متقاضی توضیح داده می شود و اگر بعد از چند روز فرد همچنان خروج خونابه داشت، این خونابه توسط جراح و با سرنگ خارج می شود. توجه داشته باشید که از خارج کردن خودسرانه خونابه بعد از لیپوماتیک جدا خودداری فرمایید. این کار حتما باید توسط پزشک شما صورت گیرد.

خروج خونابه بعد از لیپوماتیک ممکن است برای فرد نگران کننده باشد اما وقتی شما داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود را به موقع مصرف کنید و نکات مراقبتی را درست انجام دهید، جای نگرانی نیست. همچنین برای فرد بسار مهم است که بعد از لیپوماتیک، زمان کافی برای استراحت خود در نظر بگیرد و از انجام ورزش های شدید یا انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که جراح اجازه از سرگیری آن را نداده است دوری کند.

نکاتی برای خروج خونابه بعد از لیپوماتیک

وقتی شما بعد از لیپوماتیک از گن مخصوص استفاده کنید، خونابه ها خیلی زود از بدن خارج می شوند و روند بهبودی شما بهتر پیش می رود. همچنین هر چه خونابه بعد از لیپوماتیک زودتر از بدن شما خارج شود، احتمال بروز دردی که به دلیل تجمع مایع زیر پوست به وجود می آید، کاهش پیدا می کند. شرایط هر فرد با یکدیگر متفاوت است اما معمولا جراحان توصیه می کنند که حداقل 4 هفته از گن استفاده کنید.

به گفته جراحان، ماساژ می تواند به شما کمک کند تا خونابه ها زودتر از بدن خارج شوند. البته این ماساژ جتما باید به صورت اصولی و صحیح صورت گیرد و گرنه نتیجه عکس خواهد داشت. اگر زمان بگذرد وخونابه بعد از لیپوماتیک از بدن خارج نشود، سوراخ های برش ها بسته می شود و خونابه زیر پوست شما جمع می شود و این موضوع باعث درد در محل جراحی می شود.

نکته دیگر این است که گنی که استفاده می کنید نه باید خیلی گشاد باشد که بی تاثیر باشد و نه خیلی تنگ باشد که فشار زیادی روی برش های شما وارد کند. اگر گن خیلی تنگ باشد، خونرسانی دچار مشکل می شود.

لیپوماتیک شامل چیست؟

لیپوماتیک معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح ناحیه ای را که قرار است چربی از آن برداشته شود، روی بدن شما علامت گذاری می کند. سپس:

  • برای کاهش از دست دادن خون، کبودی و تورم به این ناحیه محلول حاوی بی حس کننده تزریق می شود.
  • یک برش کوچک روی پوست ایجاد می شود و یک لوله مکش متصل به دستگاه وارد بدن می شود(در صورت بزرگ بودن ناحیه ممکن است چندین برش ایجاد شود).
  • لوله کانولا به جلو و عقب حرکت داده می شود تا چربی شل شود و آن خارج شود.
  • هرگونه مایع و خون اضافی تخلیه می شود.
  • ناحیه تحت درمان را بخیه زده می شود و بانداژ می شود.
  • این عمل معمولا 1 تا 3 ساعت طول می کشد. بیشتر مردم نیاز دارند یک شب در بیمارستان بمانند.

چه داروهایی بعد از عمل لیپوماتیک باید استفاده شود؟

1-چنانچه در بیمار نشانه هایی از تب ،ترشحات بودار ، قرمزی ، درد و تورم شدید مشاهد شد ، باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرد.

2- آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک به منظور جلوگیری از عفونت محل تحت درمان باید حتما توسط بیمار مصرف شوند.

3- نباید از ضدعفونی کننده هایی چون بتادین بر روی محل تحت درمان استفاده نمود ، زیرا این نوع از محلول ها باعث دیر جوش خوردن جای زخم می شوند.

4- تا یک هفته پس از تخلیه چربی های در روش لیپوماتیک امکان حالت تهوع وجود دارد که امری عادی بوده و بیمار نباید دچار استرس شود و خود به خود برطرف خواهد شد.

توصیه هایی برای مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

1-خارش ناشی از فرآیند بهبود پس از جراحی لیپوماتیک نیز امری عادی تلقی می شود و به مرور زمان و یا مصرف دارهای ضد خارش از بین خواهد رفت.

2-درد پس از لیپوماتیک کاملا طبیعی است. برای تسکین می توان استامینوفن کدئین استفاده کرد. سایر داروهایی نیز که پزشک تجویز می کند می توانند درد را کاهش دهند.

3-پوشیدن گن مخصوص نیز از دیگر توصیه های متخصص است. با استفاده از گن، خونابه ها به سرعت از بدن خارج می شوند و این امر مانع از درد ناشی تجمع مایع می شود. بیمار باید تا مدت 4 هفته به طور کامل از گن استفاده کند.

تاثیر گن در مراقبتهای بعد از لیپوماتیک

گنی که پس از لیپوماتیک استفاده می شود نباید بیش از اندازه تنگ و یا شل باشد. براساس نظر پزشکان بهتر است گن معادل 17 تا 21 میلیمتر جیوه بر بدن فشار وارد کند. در صورت تنگ بودن گن، خونرسانی را با مشکل مواجه می کند و گن گشاد نیز نمی تواند درمان لیپوماتیک را تکمیل کند.

بهبودی بعد از لیپوماتیک

اگر بیهوشی عمومی داشتید، شخصی باید شما را به خانه برساند و در 24 ساعت اول با شما بماند. اینکه چقدر طول می کشد تا بتوانید به کار خود بازگردید به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند نوع شغلی که انجام می دهید و چه مقدار از بدن شما تحت درمان قرار گرفته است.

همین امر در مورد مدت زمانی که بتوانید رانندگی کنید نیز صدق می کند. شما باید این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید. بانداژ  یا گن مخصوص را می توان در حین دوش گرفتن برداشت.

شما باید تا 4 تا 6 هفته از فعالیت های شدید خودداری کنید اما انجام پیاده روی توصیه می شود.  نتایج این روش همیشه تا زمانی که تورم کاهش نیابد قابل توجه نیست. ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا بتوانید نتیجه نهایی عمل را مشاهده کنید.

بعد از حدود یک هفته: بخیه ها برداشته می شوند (مگر اینکه بخیه های قابل جذب داشته باشید).

در 4 تا 6 هفتگی: باید بتوانید ورزش های سخت تر یا فعالیت های شدیدی را که به طور معمول انجام می دهید، از سر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا