سلامتی و پزشکی

چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

تاریخ ارسال:

7 اکتبر 1400

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، تنفس در هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در مجاری تنفسی خفته باشند و هنگامی که فرد در اثر عوامل مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین برای سرماخوردگی ، لزوماً به دنبال حامل در اطراف خود نباشید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در هوای سرد ، در مجله پزشکی اپل ما روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی را بیان کردیم.

جلوگیری از سرماخوردگی
برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و چند نکته را در شیوه زندگی خود اعمال کنید. رعایت این امر می تواند از سرماخوردگی به ویژه در فصول سرد جلوگیری کند.
برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید
به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:
شستن دست
همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی ، شستن مرتب دستان است. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها یا هفته ها روی آنها باقی بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. مواردی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از دست زدن به آنها دست های خود را بشویید. همچنین ، هنگام سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا از آلوده شدن دیگران جلوگیری کنید و فقط توضیح دهید که چرا دیگران را لمس نمی کنید. مطمئن باشید هیچکس ترجیح نمی دهد سرما بخورد و مالش دهد.
بهداشت دست
با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین مسیرهایی هستند که ویروس ها از طریق آنها وارد بدن می شوند. بنابراین با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راه های سرماخوردگی آنها یا برعکس انتقال سرماخوردگی به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. به جای اینکه هنگام عطسه یا سرفه صورت خود را با دستان خود بپوشانید ، از یک حوله کاغذی استفاده کنید و آن را فوراً دور بیندازید.
شیوه زندگی مناسب
به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و نخوابیدن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و شانس بیماری شما را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.
خارجی
بسیاری از مردم در پاییز سرماخوردگی می گیرند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون آمدن از خانه در صورت امکان است. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما ، جریان هوای آزاد را در خانه و محل کار در فصول سرد مسدود می کنند.تنفس در محیط داخلی باعث افزایش میزان ویروس در دستگاه تنفسی و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می شود. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد با فرد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید و اگر نمی توانید به آن کمک کنید ، حداقل تهویه مناسب را انجام دهید.
سیگار
سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی ، همراه با حرکت موهای ریز داخل مجاری تنفسی (زبانه های تنفسی) به بیرون ، مهمترین عامل در به دام انداختن ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از سرایت آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال سرماخوردگی و عفونت های تنفسی افزایش می یابد. استعمال دخانیات باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فلج موقت مژه ها می شود و این امر باعث می شود که ویروس ها از سیستم ایمنی بدن راحت تر عبور کرده و باعث بیماری شوند. سیگار کشیدن مژه های تنفسی را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی مژه ها شود.
ورزش
ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریه را افزایش می دهد و احتمال وجود و تکثیر ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند. تبدیل می شود.
تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی
مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب های بدن را از بین می برد. چای سبز یا چای سبک معمولی با آب ساده بهترین گزینه برای فصول سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال تازه دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند که برای پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه طبیعی ندارید ، می توانید آنها را با پودر و قرص جوشان ویتامین C جایگزین کنید.
رژیم غذایی سالم
تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن نیاز به کالری بیشتری برای تولید گرما دارد. شروع رژیم های غذایی شدید مانند نوشیدن آب معمولی یا کاهو می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در این زمان تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.
مصرف مایعات و مرکبات
میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای رنگی و گوجه فرنگی دارای ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید آن به ضد عفونی دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

منبع: وب سایت webmd

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا