سلامتی و پزشکی

فواید و مضرات روغن پنبه دانه

روغن گم شده- پنبه-برنج

روغن نارگیل یک روغن گیاهی است که کاربردهای زیادی دارد. این روغن حاوی عنصر سمی گوسیپول است که باید با استفاده از غذا تصفیه شود. این مقاله بخشی از مجموعه ای از درمان آنلاین است سیب ما خواص و عوارض جانبی روغن نارگیل را مطالعه می کنیم.

کاربرد روغن پنبه دانه چیست؟

کاربرد روغن پنبه دانه بسیار متنوع و گسترده است. این روغن علاوه بر کاربرد در صنایع غذایی و آشپزی، کاربردهای غیرغذایی نیز دارد.

مصرف خوراکی روغن نارگیل

روغن نارگیل تصفیه شده اغلب در محصولات مختلفی استفاده می شود زیرا می تواند ماندگاری غذاهای فرآوری شده را در مقایسه با روغن های دیگر افزایش دهد. مانند:

  • چیپس سیب زمینی؛
  • سسها;
  • کیک و شیرینی.

این روغن در تهیه و پخت سریع غذا و همچنین در تهیه خامه قنادی کاربرد دارد. این روغن نسبت به اکثر روغن ها ارزان تر است.

کاربرد غیر مغذی روغن نارگیل

روغن نارگیل تصفیه نشده را می توان به عنوان حشره کش برای از بین بردن حشرات استفاده کرد. همچنین در نظافت و لوازم آرایشی استفاده می شود. کاربرد این روغن برای ساختن شمع است.

فواید روغن نارگیل

در طب سنتی فواید زیادی برای روغن نارگیل وجود دارد که اغلب بی تاثیر هستند. با این حال، این روغن دارای مزایا و فوایدی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

داروهای موجود از روغن نارگیل برای پوست چیست؟

یکی از خواص ثابت شده این روغن این است که روغن نارگیل پوست را درمان می کند. روغن نارگیل دارای بسیاری از مواد مغذی مفید برای پوست است، مانند ویتامین E، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها که فواید زیادی برای پوست شما دارند. شامل:

  • افزایش رطوبت پوست؛
  • کاهش چین و چروک و پیری پوست؛
  • افزایش نفوذپذیری پوست.

ماده ضروری روغن نارگیل اسید لینولئیک است که به دلیل خواص ضدالتهابی در بسیاری از لوازم آرایشی استفاده می شود.

خواص ضد سرطانی روغن نارگیل چیست؟

گوسیپول یک فنل طبیعی در روغن نارگیل است. به طور کلی، مصرف خوراکی گوسیپول می تواند باعث مسمومیت و آسیب به کبد شود. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد خواص گوسیپول انجام شده است.

یک مطالعه نشان داد که گوسیپول می تواند اثرات رادیواکتیویته بر پروستات را بهبود بخشد. می دانیم که انرژی تشعشعی امروزه به طور گسترده در پزشکی استفاده می شود. نمونه هایی از سی تی اسکن و رادیوتراپی بیماران سرطانی هستند. یکی از عوارض این پرتوها آسیب به سلول های سالم و ایجاد سرطان ثانویه است.

بر اساس مطالعه دیگری روی گوسیپول موجود در روغن نارگیل، این روغن رشد تومورها را کند می کند و سه سلول سرطان پروستات را مهار می کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که گوسیپول می تواند رشد برخی از سرطان های سینه را مهار کرده و سلول های سرطانی مقاوم به دارو را از بین ببرد.

دانه های دارویی-روغن مصرفی

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

از آنجایی که روغن نارگیل یک چربی با کربوهیدرات های غیر اشباع است، دارای خواص ضد التهابی است. این خاصیت ضدالتهابی روغن نارگیل علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، علائم و فرآیندهای بیماری های عفونی مانند آرتریت التهابی را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، رژیم های غذایی کم چرب در روغن نارگیل می توانند HDL (کلسترول خوب) و LDL (کلسترول بد) را کاهش دهند که باعث بهبود فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی می شود.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از دانه های پنبه دانه، مانند داروی گلی بن کلامید، گلیکوژن کبد را افزایش می دهد، که همراه با اثرات مفید این روغن بر چربی های خون، ممکن است برای دیابت مفید باشد. در واقع هیچ رابطه واقعی بین روغن نارگیل و دیابت وجود ندارد، اما به دلیل این دو نکته، مصرف این روغن در افراد دیابتی ممکن است کمتر از سایر چربی ها باشد.

البته باید توجه داشت که روغن پنبه دانه در مقایسه با اکثر روغن های گیاهی چربی اشباع بیشتری دارد. بنابراین برای حفظ سلامت قلب به ویژه در افراد در معرض خطر، استفاده از روغن های گیاهی دیگر مانند روغن زیتون توصیه می شود.

التیام زخم

همانطور که قبلاً اشاره کردیم روغن نارگیل به دلیل داشتن ویتامین E و آنتی اکسیدان زیاد برای سلامت پوست بسیار مفید است و تحقیقات نشان داده است که فواید پنبه دانه برای پوست انسان به همین جا ختم نمی شود. این روغن می تواند زخم ها را سریع تر بهبود بخشد و زخم های پوستی ناشی از بیماری هایی مانند پسوریازیس را التیام بخشد.

رشد مو

برخی از روغن های گیاهی می توانند سلامت مو را به طرق مختلف بهبود بخشند. روغن نارگیل به روش های زیر می تواند به حفظ سلامت موهای شما کمک کند:

  • موها را مرطوب نگه می دارد؛
  • از ریزش پروتئین های سازنده مو جلوگیری می کند.
  • محافظت از مو در برابر آسیب های محیطی؛
  • از ریزش مو جلوگیری می کند.

طبیعت-پنبه-برای انسان-

روغن نارگیل از بین می رود

روغن نارگیل اگر تصفیه نشود حاوی گوسیپول است که بسیار خطرناک است. در واقع، بیشتر از دست دادن روغن نارگیل به دلیل همان گوسیپول است. گوسیپول می تواند باعث آسیب ها و بیماری های زیر شود:

  • کاهش تعداد و تحرک اسپرم در مردان و کاهش باروری.
  • آسیب جنین در زنان باردار، به ویژه در مراحل اولیه رشد جنین؛
  • آسیب به سلول های کبدی؛
  • تنگی نفس و مشکل در سیستم تنفسی (بیماری تنفسی)؛
  • بی اشتهایی؛
  • آلرژی یا عدم تحمل (این امر کاملاً منتفی نیست، با این حال، شواهدی از حساسیت بیش از حد به روغن پنبه دانه وجود دارد).

عقیمی

ارتباط بین روغن نارگیل خام و سوء تغذیه در دهه 1950 کشف شد. محققان از گسترش سوء تغذیه در چندین شهر چین شگفت زده شده اند. آنها در نهایت دریافتند که این حادثه به دلیل استفاده از روغن خام پنبه دانه برای پخت و پز بوده است.

پس از سال ها استفاده از این روغن، مردان نابارور شده اند و بسیاری از زنان دچار آمنوره شده اند. تحقیقات بیشتر نشان داد که گوسیپول مقصر است، ترکیب زرد رنگی که در صنعت پنبه تولید می شود.

نتایجی که اظهار شده

ممکن است غذایی مفید یا خطرناک پیدا نکنید. بیشتر غذاها علاوه بر فوایدی که دارند، می توانند مشکلاتی نیز ایجاد کنند. روغن نارگیل تنها بر اساس این قانون است و همانطور که دیدیم، مزایا و معایب روغن نارگیل بسیار متفاوت است.

ما به شما توصیه می کنیم از یک رژیم غذایی متنوع و سالم پیروی کنید. یعنی همیشه سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و از آن غذاها به خوبی مراقبت کنید.

اگر می‌خواهید از روغن نارگیل پنبه‌ای استفاده کنید، حتما از نوع تصفیه‌شده آن استفاده کنید و از روغن‌هایی که از روغن‌های ضروری محلی و فروشگاه‌ها در دسترس هستند استفاده نکنید.

پرسش و پاسخ

  1. کاربرد روغن پنبه دانه چیست؟ روغن نارگیل مصارف مختلف خوراکی و غیر خوراکی دارد. همچنین می توان از آن در آشپزی استفاده کرد. همچنین به عنوان حشره کش استفاده می شود.
  2. آیا روغن پنبه دانه خطرناک است؟ روغن نباتی تصفیه نشده حاوی گوسیپول است، ماده ای سمی که باعث ناباروری و آسیب کبدی می شود. روغن های تصفیه شده باید در غذا استفاده شود.
  3. خواص روغن نارگیل برای سلامتی چیست؟ این روغن برای سلامت پوست و مو مفید است، اثرات ضد سرطانی دارد و می تواند بیماری های قلبی را کاهش دهد.

هارینا

https://www.healthline.com

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا