سلامتی و پزشکی

خواص روغن دانه کتان – 7 خاصیت روغن بذر کتان

خواص روغن بذر کتان

خواص دانه کتان ما در مقاله ای جداگانه به تفصیل بحث کرده ایم و ارزش این دانه خوراکی را از هیچ کس پنهان نکرده ایم. بذر کتان مانند بیشتر دانه های خوراکی دارای خواص روغنی شگفت انگیزی است. خواص روغن بذر کتان اسکناس.

فواید روغن بذر کتان برای سلامتی اینها شامل توانایی آن در بهبود سلامت قلب، کاهش بیماری های چشمی و نقرس و جلوگیری از سرطان و پیری زودرس است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هضم غذا کمک می کند. روغن بذر کتان می تواند هورمون ها را در زنان یائسه تنظیم کند، فشار خون را کاهش دهد، از بیماری های مختلف گوارشی پیشگیری کند و سلامت چشم را بهبود بخشد.


روغن بذر کتان چیست؟

روغن شاهدانه یک روغن گیاهی رایج است که از شاهدانه به دست می آید و از دیرباز توسط انسان ها شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

این دارو که با نام علمی Linum usitatissimum شناخته می شود، کاربردهای زیادی دارد. اگرچه این نفت ممکن است از منطقه مدیترانه تهیه شود، کانادا، روسیه، فرانسه و آرژانتین بزرگترین تولیدکنندگان در جهان هستند.

این گیاه شگفت انگیز است زیرا در مناطق مختلف رشد می کند و کاربردهای زیادی دارد.

برای هزار سال، روغن بذر کتان این نه تنها به عنوان یک عنصر اساسی در کتان، بلکه به عنوان یک منبع ضروری و مناسب از مواد مغذی استفاده می شد.

روغن بذر کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا 3، یکی از رایج ترین انتخاب ها نسبت به روغن های گیاهی سنتی است. این به این دلیل است که فهرست مهمی از فواید سلامتی دارد. این روغن را می توان مانند سایر روغن های گیاهی استفاده کرد.


7 خاصیت روغن بذر کتان برای سلامتی

اگرچه شاهدانه یکی از محبوب ترین مکان ها برای خودنمایی است، اما بازار جهانی غذا و نوشیدنی به آن علاقه مند شده است. بیایید نگاهی به برخی از مزایای سلامتی روغن شاهدانه بیندازیم.


1. سطح کلسترول را کنترل کنید

در میان روغن های گیاهی موجود در بازار، روغن بذر کتان دارای بیشترین میزان امگا 3 است که برای بدن ضروری است. اگرچه هر دو نوع کلسترول برای بدن ضروری هستند، امگا 3 کلسترول “خوب” یا HDL نامیده می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 به از بین بردن نوعی کلسترول بد به نام LDL کمک می کند.

این بدان معناست که شما لازم نیست نگران ایجاد پلاک بر روی دیواره شریان ها و رگ های خونی خود باشید. سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


. از سرطان جلوگیری می کند

یکی دیگر از اجزای مهم روغن بذر کتان محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است. روغن بذر کتان سرشار از استرول های گیاهی است که به عنوان فیتواسترول شناخته می شوند. آنها به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کنند.

این بدان معناست که آنها می توانند از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های سالم در قسمت های مختلف بدن جلوگیری کنند و از تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

علاوه بر این، لیگنین های موجود در روغن بذر کتان تأثیر مستقیمی بر تعادل هورمونی در بدن شما دارد. این بدان معناست که سرطان های مرتبط با هورمون بیشتر در بدن رخ می دهد تا در سیستم غدد درون ریز.


3. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

محتوا فیبر بالا در روغن شاهدانه این بدان معناست که دستگاه گوارش کنترل می شود. فیبر حرکات روده را افزایش می دهد و به دستگاه گوارش می رود و از یبوست و اسهال جلوگیری می کند.

علاوه بر این، لیگنین ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. داشتن فیبر کافی در رژیم غذایی نیز در حفظ سطح کلسترول در بدن مهم است.


4. از خشکی چشم جلوگیری می کند

در دانه کتان هورمون هایی وجود دارد که بر کمبود مایع در چشم تأثیر می گذارد. کمبود اشک می تواند ناراحت کننده باشد.

با استفاده منظم از روغن بذر کتان در غذا می توان از خشکی چشم جلوگیری کرد. همچنین می تواند از اشکال جدی تر این بیماری مانند بیماری شوگرن جلوگیری کند.


5. عفونت چشم را کاهش می دهد

توانایی روغن شاهدانه به این معنی است که می تواند از طیف گسترده ای از بیماری های چشمی در بدن از جمله درد طبیعی در مفاصل و ماهیچه ها و همچنین شرایطی جلوگیری کند. چیزهای بزرگتری مانند آرتریت و نقرس!

روغن بذر کتان یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین اگر از شرایط استرس زا رنج می برید، حتما آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


6. بیماری کرون را درمان کنید

اگرچه قبلاً در بخش قبل به برخی از فواید بذر کتان برای دستگاه گوارش اشاره کردیم، بیماری کرون وضعیتی است که افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

تحقیقات روی روغن بذر کتان نشان می دهد که التهاب روده و دستگاه گوارش با مصرف این روغن کاهش می یابد.


7. تعادل هورمونی را حفظ کنید

زنان پس از یائسگی تغییرات زیادی را در بدن خود تجربه می کنند. در این شرایط تعادل هورمون ها تغییر می کند. لیگنین موجود در روغن بذر کتان می تواند تاثیر قابل توجهی بر تعادل هورمونی داشته باشد و به بهبود عملکرد بدن در افراد در این سن کمک کند.


عوارض جانبی احتمالی روغن بذر کتان:

اگرچه اکثر متخصصان بر این باورند که دانه های شاهدانه یک روغن سالم است، تحقیقات زیادی هنوز در مورد این موضوع در حال انجام است.

تحقیقات نشان می دهد که این ماده باعث افزایش جریان خون می شود. این به معنای بهبود سریعتر پس از جراحی است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا زنان می توانند این روغن را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کنند یا خیر. تاثیر این روغن بر روی این افراد هنوز مشخص نیست و تحقیقات زیادی لازم است.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا