سلامتی و پزشکی

فواید و مضرات روغن سویا برای بدن

روغن سویا چه خواصی دارد؟

سویا یک گیاه لوبیایی شکل است که حاوی بسیاری از مواد مغذی است. گاهی اوقات از سویا به عنوان جایگزین سبزیجات برای گوشت قرمز یاد می شود. روغن آن نیز از سویا به دست می آید. در این مقاله از مرکز پزشکی قلب در سایت سیب ابتدا خواص روغن سویا را می بینیم و در نهایت اثرات مضر روغن سویا را می بینیم.

روغن سویا چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، روغن سویا یک روغن گیاهی است که از دانه های سویا به دست می آید و روغنی است که می تواند در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. روغن سویا برای سرخ کردن و سرخ کردن استفاده می شود. از روغن سویا نیز می توان در آشپزی استفاده کرد.

اسیدهای چرب موجود در روغن زمانی که به دمای معینی به نام نقطه دود می رسند، شروع به شکستن و اکسید شدن می کنند و در نتیجه یک ترکیب مخرب به وجود می آید. هر چه دود بیشتر باشد، روغن در دماهای بالاتر اکسید می شود و در واقع می توان از آن بیشتر برای پخت و پز داغ استفاده کرد.

دمای روغن سویا در حدود 230 درجه سانتیگراد است که آن را به گزینه ای مناسب برای سرخ کردن و پخت و پز تبدیل می کند.

ارزش غذایی روغن سویا

هر 100 گرم روغن سویا حاوی 16 گرم چربی اشباع، 23 گرم چربی با یک کربن غیر اشباع و 58 گرم چربی با چند کربن غیراشباع است.

اسیدهای چرب اصلی روغن سویا عبارتند از آلفا لینولنیک اسید (7 تا 10 درصد)، اسید لینولئیک (51 درصد) و اسید اولئیک (23 درصد) که غیراشباع هستند.

روغن سویا همچنین حاوی اسیدهای چرب (4 درصد) و اسید پالم (10 درصد) است.

البته لازم به ذکر است که به دلیل روش های مختلف فرآوری، ممکن است در نمونه های مختلف تفاوت هایی در درصدهای بالایی وجود داشته باشد.

روغن سویا چه خواصی دارد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم روغن سویا دارای رطوبت بالایی است که استفاده از آن را بسیار گسترده کرده است. بیایید نگاهی به خواص روغن سویا برای بدن ما بیاندازیم.

روغن سویا برای سلامت قلب

روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب است که حاوی اتم های کربن غیراشباع است. خوردن اسیدهای غیر چرب باعث کاهش LDL (کلسترول بد) و افزایش HDL (کلسترول خوب) می شود. به این ترتیب سلامت قلب را بهبود می بخشد و روند تصلب شرایین (انباشته شدن چربی و سایر عناصر در رگ های خونی بدن که جریان خون را پیچیده می کند) را کاهش می دهد.

منبع ویتامین های روغن سویا چیست؟

پس از شنیدن خواص بسیار زیاد روغن سویا، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که منبع ویتامین های روغن سویا چیست؟

یک قاشق غذاخوری روغن سویا حاوی حدود 25 میکروگرم ویتامین K است که حدود 20 درصد از نیاز روزانه ما را تشکیل می دهد. ویتامین K نقش مهمی در متابولیسم استخوان و تنظیم گردش خون دارد.

روغن سویا حاوی ویتامین های A، E و C است که نقش مهمی در متابولیسم در سراسر بدن دارند.

عوارض جانبی روغن سویا چیست؟

روغن سویا منبع غنی امگا 3 و 6 است

چربی های امگا 3 نقش مهمی در سلامت قلب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارند. آنها همچنین عفونت چشم را کاهش می دهند.

روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است. هر دو اسید چرب امگا 3 و 6 برای سلامتی ما ضروری هستند.

از پوکی استخوان جلوگیری می کند

روغن سویا حاوی ایزو سیالات خوبی به نام فیتواستروژن است که خواصی شبیه به استروژن دارد. استروژن هورمونی در بدن مردان و زنان است که عملکردهای مختلفی از جمله حفظ سلامت و استحکام استخوان ها را بر عهده دارد.

کاهش قابل توجهی در سطح استروژن در بدن زن پس از یائسگی وجود دارد که منجر به پوکی استخوان می شود. روغن سویا با افزایش سطح استروژن استخوان ها را تقویت می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

شایان ذکر است که سطح بالای استروژن در مردان باعث عوارضی مانند ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) می شود. البته مردان استروژن کمی دارند که برای سلامتی ضروری است.

خواص روغن سویا برای پوست

روغن سویا اغلب در بیشتر محصولات مراقبت از پوست (مانند لوسیون ها، ژل ها و کرم ها) استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که روغن سویا خواص زیادی برای پوست دارد.

استفاده از روغن سویا به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش عفونت های چشمی ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. علاوه بر این، این روغن به دلیل محتوای بالای ویتامین E می تواند به ترمیم و بهبود وضعیت پوست کمک کند.

روغن سویا همچنین خواص زیادی برای مو دارد، از جمله: وضعیت فولیکول ها را بهبود می بخشد و رطوبت مو را حفظ می کند و مراقبت از آن را آسان تر می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

روغن سویا برای پوست

استفاده از روغن سویا آسان است و از آن اجتناب کنید

روغن سویا طعمی خنثی دارد و تقریباً هیچ بویی ندارد و همین امر باعث می شود از این روغن در انواع غذاها استفاده شود.

مصرف روغن سویا در رژیم غذایی در هنگام سرخ کردن به دلیل محتوای دود زیاد، کمتر از بسیاری از روغن‌های گیاهی است که باعث می‌شود روغن سویا گزینه سالم‌تری برای غذا باشد.

عوارض جانبی روغن سویا چیست؟

تا اینجا در مورد خواص روغن سویا صحبت کردیم. اما، بیایید نگاهی به عوارض جانبی روغن سویا بیندازیم.

با وجود فواید فراوان روغن سویا، مصرف روغن سویا به طور منظم، زیاد یا روزانه می تواند تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد.

روغن سویا سرشار از چربی های امگا 6 است. با توجه به اینکه چربی های امگا 6 در بیشتر غذاها بیشتر است. این عدم تعادل بین چربی های امگا 3 و 6 می تواند منجر به بیماری های عفونی شود.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که مصرف روغن سویا در مقایسه با روغن نارگیل باعث تغییرات متابولیک، افزایش چربی بدن و افزایش قند خون می شود.

بهتر است بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی به درستی تعادل برقرار شود و منابع غذایی نباید به امگا 6 محدود شود.

آیا روغن سویا شما را چاق می کند؟

به طور کلی خوردن چربی و چربی زیاد باعث افزایش وزن می شود زیرا کالری بیشتری در وزن یکسان تولید می کند (بیشتر از سایر غذاها).

همانطور که گفته شد، روغن سویا امگا 6 بیشتری نسبت به امگا 3 دارد. بر اساس این مطالعه، مصرف طولانی مدت روغن سویا در نمونه های حیوانی باعث تغییرات متابولیک و افزایش چربی شکم می شود.

البته این موارد هنوز به طور کامل نامگذاری نشده اند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

روغن سویا تراریخته چیست؟

برای پاسخ به این سوال که روغن سویا تراریخته چیست، اجازه دهید ابتدا ببینیم که منظور از تراریخته چیست و چه چیزی تراریخته است.

ویژگی های هر سلول زنده توسط ژن های آن تعیین می شود. در مهندسی ژنتیک و کشاورزی با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های خاص، تغییراتی در ماده ژنتیکی سلول‌های گیاهی برای تغییر یا بهبود یک ویژگی ایجاد می‌شود.

روغن سویای اصلاح شده ژنتیکی روغنی است که از سویای تراریخته به دست می آید. این دانه های سویا برای داشتن روغن بیشتر اصلاح شده اند. در سال 2014، تقریباً 82 درصد از کل محصولات سویا، سویای تراریخته بود.

پرسش و پاسخ

  1. روغن سویا چیست؟ روغن سویا از روغن سویا به دست می آید و روغن خوبی برای پخت و پز و سرخ کردن است.
  2. منبع ویتامین های روغن سویا چیست؟ روغن سویا سرشار از ویتامین های D، A، E و K است.
  3. روغن سویا تراریخته چیست؟ روغن سویا تراریخته روغنی است که از سویای اصلاح شده ژنتیکی به دست می آید.

هارینا

https://www.healthline.com

https://www.lybrate.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا