سلامتی و پزشکی

خواص روغن گل رز (نحوه استفاده و عوارض احتمالی)

خواص روغن گل رز (نحوه مصرف و عوارض احتمالی)

روغن گل رز اثر ضد التهابی دارد. این می تواند به کاهش قرمزی و تیرگی پوست کمک کند.

گل رز نماد عشق، محبت و زیبایی است. این گل زیبا در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد اما باید بدانید که فواید گل رز بسیار فراتر از گل های معطر آن است.

طبق تحقیقات انجام شده، روغن های پایه گل رز فواید زیادی دارند. در این مقاله به آنچه تاکنون در مورد فواید روغن گل رز و نحوه استفاده از آن آموخته ایم می پردازیم. لطفا تا آخر با ما باشید.


روغن گل رز چه ویژگی هایی دارد؟


درد

در یک مطالعه در سال 2015، کودکان پس از عمل یا روغن آمیگدال یا استنشاق روغن گل رز. بیماران گروهی که روغن گل رز سیگار می کشیدند، کاهش سطح درد خود را گزارش کردند.

محققان معتقدند روغن گل رز می تواند مغز را برای ترشح اندورفین تحریک کند. این هورمون به “هورمون احساس خوب” معروف است.

بر اساس نتایج این مطالعه، محققان آن را توصیه کردند رایحه درمانی استفاده از روغن گل رز می تواند راه موثری برای کاهش درد بیمارانی باشد که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.


نارسایی قاعدگی را برطرف می کند

در یک مطالعه در سال 2013، بیمارانی که یک دوره درد داشتند، ماساژ شکم را برای تسکین ناراحتی دریافت کردند.

یک گروه فقط با روغن حامل (روغن بادام) و یک گروه با روغن بادام با روغن گل رز ماساژ داده شدند. گروه روغن گل رز درد کمتری را پس از ماساژ نسبت به گروه روغن بادام گزارش کردند.


اضطراب و استرس را کاهش می دهد

روغن گل رز برای بسیاری از افراد اثر آرام بخش دارد. در تجزیه و تحلیل منابع معتبر، محققان روغن گل رز را روی پوست شرکت‌کنندگان استفاده کردند و سپس تأثیر آن را بر شایع‌ترین علائم اضطراب اندازه‌گیری کردند.

جالب اینجاست که در این افراد فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس، سطح کورتیزول و سطح اکسیژن خون همگی کاهش یافته است. مردم نیز پس از درمان روغن احساس آرامش بیشتری داشتند.

مطالعه دیگری روی بیش از 100 زن زایمان کننده نشان داد که روغن گل رز سطح اضطراب آنها را در هنگام زایمان کاهش می دهد.


خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی

محققان دریافته‌اند که اسانس‌های گل رز تصفیه‌شده می‌توانند در برابر انواع میکروب‌های بیماری‌زا مؤثر باشند. اینها شامل E. coli و همچنین انواع خاصی از باکتری ها هستند که می توانند باعث عفونت استاف و عفونت های استرپتوکوک شوند.

علاوه بر این، این مطالعات نشان می دهد که روغن گل رز در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است که می تواند باعث عفونت در دهان، روده و واژن شود.


تحریک میل جنسی

دو مطالعه نشان داده است که شایعه کردن روغن گل رز میل و رضایت جنسی را در مردان افزایش می دهد و در زنان کمتر.

محققان بر این باورند که ترشح دوپامین در مغز که به عنوان محرک شناخته می شود، می تواند باعث افزایش میل جنسی و در عین حال کاهش علائم افسردگی شود.


علائم افسردگی را کاهش می دهد

بسیاری از مطالعات بالینی نشان داده اند که روغن گل رز علائم افسردگی را بهبود می بخشد آن کمک می کند. در یک مطالعه در سال 2012، گروه کوچکی از زنان پس از زایمان برای افسردگی تحت درمان قرار گرفتند.

یک گروه علاوه بر درمان مرسوم، رایحه درمانی نیز دریافت کردند. زنانی که از آروماتراپی استفاده می کردند، در مقایسه با زنانی که به تنهایی از داروهای معمولی استفاده می کردند، پیشرفت قابل توجهی داشتند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که روغن گل رز تولید ماده شیمیایی دوپامین را تحریک می کند. محققان بر این باورند که این ماده شیمیایی نقش مهمی در کاهش علائم افسردگی دارد.

کارشناسان توصیه می کنند برای درمان افسردگی، ماساژ رایحه درمانی را به جای استنشاق انتخاب کنید. ممکن است تا هشت بار در هفته طول بکشد تا متوجه تغییرات در علائم افسردگی خود شوید، بنابراین به کمی صبر نیاز دارید.


نحوه استفاده از روغن گل رز

روغن گل رز اغلب بسیار گران و بسیار قوی است. چه بخواهید آن را دود کنید یا آن را به پوست خود بمالید، باید آن را با روغن حامل حل کنید.

برای حمام روغن گل رز، به سادگی 10 قطره روغن گل رز را با روغن حامل مخلوط کرده و در یک کاسه داغ بریزید. اسانس های پرچرب همیشه باید قبل از اضافه کردن آب در روغن حامل حل شوند.

برای درمان اضطراب، استرس یا افسردگی، می توانید روغن گل رز را با استفاده از دیفیوزر استنشاق کنید یا آن را به آرامی روی سینه، گردن و مچ دست خود بمالید. حتما قبل از تماس با پوست آن را با روغن حامل مانند نارگیل، بادام یا جوجوبا مخلوط کنید.

قبل از استفاده از هر درمان دیگر یا اضافی، در مورد وضعیت فعلی، تداخلات دارویی احتمالی یا عوارض جانبی خود با پزشک خود صحبت کنید.


نکات ایمنی روغن گل رز

روغن ضروری آنها بسیار ضخیم هستند. اگر می خواهید روغنی استنشاق کنید، به جای بستن بینی با بطری، مقدار کمی از آن را داخل دیفیوزر بریزید یا درب آن را استنشاق کنید. بیداری بیش از حد می تواند باعث سردرد شود.

اگر مستقیماً روی پوست شما مالیده شود، ابتدا چند قطره روغن گل رز را با روغن حامل مخلوط کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

روغن گل رز، مانند بسیاری از روغن های ضروری دیگر، نباید زیاده روی شود.

برخی از اسانس ها می توانند برای زنان باردار و شیرده (و نوزادان آنها) مضر باشند. مراقب باشید چه کسی ممکن است وارد دنیایی شود که در آن اسانس پخش می کنید.

اگر کودکان کوچک یا حیوانات خانگی در خانه خود دارید، بهتر است قبل از استفاده از آنها با دامپزشک یا پزشک صحبت کنید زیرا روغن هایی وجود دارد که برای کودکان و حیوانات خانگی سمی هستند.

انجمن آمریکایی برای پیشگیری از ظلم به حیوانات توصیه می کند که هنگام استفاده از روغن های ضروری در اطراف حیوان خانگی خود این نکات را در نظر داشته باشید:

حیوان خانگی را از اتاق عمل دیفیوزر خود خارج کنید. این امر به ویژه اگر حیوان خانگی شما سابقه تنفس داشته باشد بسیار مهم است. به عنوان مثال، پرندگان به اندام های تنفسی حساس هستند، بنابراین روغن های ضروری را در اطراف آنها پخش نکنید.

دستگاه پخش روغن خود را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهید.


آیا روغن گل رز عوارضی دارد؟

در حال حاضر، استنشاق یا استفاده موضعی از روغن در افراد بدون آلرژی یا عدم تحمل برای اثرات آن شناخته شده نیست.

با این حال، همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از روغن برای اولین بار آزمایش آلرژی انجام دهید.

برای آزمایش روغن، کافی است مقدار کمی روغن گل رز (مخلوط با روغن حامل) را به پوست داخل آرنج خود بمالید. اگر ظرف چند ساعت خارش، تورم یا قرمزی مشاهده نشد، استفاده از روغن روی پوست بی خطر است.


تفاوت بین روغن رز و روغن نارگیل گل رز چیست؟

روغن گل سرخ از دانه‌ها و دانه‌های گل رز که در زیر شکوفه‌های پرتقال یافت می‌شود تصفیه می‌شود، این روغن به ضخامت روغن گل رز نیست.

روغن گل سرخ را می توان به عنوان یک روغن حامل در نظر گرفت و به طور گسترده برای اهداف آرایشی استفاده می شود.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا