عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

اموزش تصویری استفاده از آسانسور

– بیشتر از ظرفیت ممکن سوار آسانسور نشوید. ظرفیت ها معمولا 4، 6، 8، 10، 12 و… است که باید روی پلاک مشخصات در کابین نصب شود. معمولا کابین آسانسور به صورتی طراحی و ساخته می شود که حداکثر ظرفیت به سختی در آن، جا شوند. زیرا استفاده خارج از ظرفیت، خطرات بسیار جدی ای در بردارد که قابل مقایسه با وسایل دیگر نیست.

– در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتی الامکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنید

– دکمه ها ی فرمان در محلی نصب شده که کودکان کمتر از 7 سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند. ولی همواره باید به خاطر بسپاریم که هرگز کودکان به تنهایی نباید از این وسیله استفاده کنند.

– قطع برق از اصلی ترین مشکلات در استفاده از آسانسورها در کشور ماست. گرچه آسانسورها باید به سیستم بلک اوت مجهز باشند تا در زمان قطع برق، کابین، هم تراز یک طبقه متوقف شود. اما در مواقعی امکان حبس در آسانسور وجود دارد.

– سعی نکنید جلوی بسته شدن درها را با هر چیز، از جمله دست، پا، عصا و غیره بگیرید.

– اگر حالتان خوب نیست و مدام سرفه و عطسه میکنید، در حد امکان سعی کنید به تنهایی وارد آسانسور شوید.

– باید افراد محبوس، تا لحظه اعلام گروه نجات برای خروج از کابین منتظر بمانند. چون در مواردی افراد در خروج عجله به خرج داده اند و همزمان، راه افتاده که این موضوع تا به حال قربانیان زیادی گرفته است. در هر صورت، خونسردی خیلی مهم است.

– بیشترین آمار حوادث مربوط به ایام عید است که نشان دهنده بی توجهی به ظرفیت استفاده از آسانسور با حضور جمع زیادی از خانواده ها در این وسیله است. همچنین کودکان بیشترین قربانیان حوادث آسانسور هستند که این وسیله را بازیچه فرض می کنند. آن هم به دلیل عدم آموزش توسط والدین است.

– آسانسورها معمولا در نصب و راه اندازی مشکلی ندارند؛ به خصوص که آسانسورهای جدید به وسیله اداره استاندارد کنترل می شود. اما این وسط جای بازدید ماهانه با کیفیت به طور قابل توجهی مبهم است! چون همه مشکلات به مرور زمان ایجاد می شود و تعمیر غیر استاندارد است که ایمنی آسانسور را از بین می برد. بنابراین نسبت به بازدیدهای ماهانه و طرز نگهداری و هویت و صلاحیت فنی و عمومی پیمانکار نگهداری آسانسور محل سکونت تان بی تفاوت نباشید. این بی تفاوتی گاهی به قیمت جان تمام خواهد شد.

– در بیشتر آسانسورها، علائمی بصورت فلش ، برای نشان دادن پایین آمدن و یا بالا رفتن آسانسور وجود دارد. با نگاه کردن به این علائم متوجه میشوید که آیا آسانسور در جهت مورد نظر شما حرکت میکند یا خیر. جهت جلوگیری از رفتن به جهات اشتباه، مطمئن شوید که آسانسور در جهت شما قرار دارد.

– فضای کوچک آسانسور جای مناسبی برای صحبت کردن با موبایل نیست. پس کافیست اندکی صبر کنید و بعد از پیاده شدن از آسانسور، مکالمه ی خود را انجام دهید تا به حقوق دیگران احترام گذاشته باشید.

– اگر با دیگران به طور اتفاقی چشم در چشم شدیم مانند همه ی فضا های کوچک و بسته ی دیگر، لبخند کوتاه و سپس معطوف کردن نگاه به سمتی دیگر به ویژه از جانب آقایان نشانه ی ادب و احترام به دیگران است تا احساس امنیت به ویژه در خردسالان و خانم ها ایجاد کنیم.

– آسانسور هواپیما نیست که در صورت جا ماندن از پرواز نتوانید به مقصد برسید. هنگامی که درون آسانسور هستید، متوقف کردن آسانسور جهت رسیدن همراهانمان نقض حقوق دیگر افراد حاضر در آسانسور است.

– فشردن مکرر کلید بیرونی آسانسور هیچ تاثیری در زودتر رسیدن کابین ندارد و یکبار روشن کردن آن برای فراخوانی کابین کافی است.

– ایمنی در آسانسور امروزه دیگر یک اجبار است. مواردی باید در آسانسورها رعایت شود تا ایمنی سرنشینان تامین شود؛ مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع، زنگ خطر، تلفن یا سیستمی برای ارتباط با اتاق فرمان، کپسول آتش نشانی، ترمز و… مربوط به سازندگان است.

شرکت الماس آسانسور در خدمات شماست. بخش اول: سوار آسانسور شدن

 

  1. دکمه  ی بالا یا پایین را فشار دهید. وقتی به آسانسور می  رسید تصمیم بگیرید که به کدام سمت می  خواهید بروید و سپس دکمه را بزنید و  آماده  ی صبر کردن باشید. زمان رسیدن آسانسور به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ برای مثال میزان تقاضا، تعداد طبقات و ساعات شلوغی. آسانسور  هایی نیز وجود دارند که نیاز به تعمیر داشته یا به دلایل غیرمترقبه  ای بسته نگه داشته شده اند.

 

  1. قبل از آن  که وارد شوید به افراد داخل آسانسور اجازه دهید خارج شوند. از در دور بایستید. این آدابی  ست که در بسیاری از موقعیت  های عمومی دیگر مانند مترو و اتوبوس نیز باید رعایت شود. هم  چنین، به خاطر داشته باشید که آسانسور در اولویت اول مخصوص افرادی  ست که مشکلات حرکتی داشته یا بار زیاد و مبلمان حمل می  کنند. قدمی به عقب برداشته و به مسافران فضای خالی بدهید تا از خارج شوند.
    • کمی صبر کنید تا مطمئن شوید آسانسور در طبقه  ی شما توقف خواهد کرد.

 

  1. مطمئن شوید که آسانسور در مسیری که شما می  خواهید در حال حرکت است. اکثر آسانسورها سیگنال  هایی دارند که با کمک آن  ها می  توانید مطمئن شوید به سمت بالا در حرکت هستند یا پایین. اگر نمی  توانید از هیچ طریقی متوجه  ی این موضوع شوید، از کسان دیگری که در آسانسور حضور دارند سوال کنید.
    • مسیر را اشتباهی نروید. مخصوصا اگر ساختمان مد نظر شما طبقات بسیاری دارد.

 

  1. اگر آسانسور فضای خالی دارد، وارد شوید. توقف آسانسور در طبقه  ی شما لزوما به این معنا نیست که تمامی افراد می  خواهند از آن خارج شوند. اگر در باز شد و کسی خارج نشد، به دنبال جای خالی باشید. اگر جای کافی برای شما وجود نداشت، کنار ایستاده و صبر کنید تا در آسانسور بسته شود. می  توانید از آسانسور  های بعدی استفاده کنید.

 

  1. وارد شوید و جایی خالی در آسانسور پیدا کنید. اندازه  ی آسانسورها با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل فضای موجود در آن  ها نیز عموما یکسان نیست. بخشی را پیدا کنید که هم طی سفر احساس راحتی کرده و هم برای خروج به مشکل بر نخورید. قسمت پشتی آسانسور از دو نظر مکانی ایده  آل محسوب می  شوند: جای کافی برای مسافران دیگر فراهم می  کند تا در صورت لزوم به آسانسور وارد یا از آن خارج شوند. محل مناسب برای مسیرهای طولانی  ست.

 

  1. طبقه  ی خود را انتخاب کنید. در اکثر آسانسورها دکمه  ای در دو طرف در وجود دارد. اکثر طبقات شماره  گذاری شده  اند: زیرزمین، گاراژ، خیابان، لابی و غیره. البته ممکن است با حروف نیز نشان داده شوند.
    • اگر کسی نزدیک دکمه  ها ایستاده و به شما پیشنهاد می  کند تا به جای  تان طبقه را انتخاب کند، قبول کنید. در غیر این صورت، خودتان با احترام و مهربانی این درخواست را از آن  ها بکنید.
    • در بعضی از آسانسورها امکان لغو طبقه  ی انتخاب  شده وجود دارد؛ به این منظور، باید دو بار بر روی و دکمه  ی طبقه  ی مذکور ضربه بزنید.

بخش دوم: سوار آسانسور بودن

  1. از تمامی وسایل  تان مراقبت کنید. اگر مواد غذایی، کیف، کتاب یا چیز دیگری در دست دارید، آن  ها را محکم نگه دارید. اگر آسانسور خالی است می  توانید وسایل  تان را روی زمین بگذارید؛ مخصوصا اگر مسیر طولانی  ای را در پیش دارید. اگرچه، نگه داشتن وسایل   در دست  تان باعث می  شود مسافرین دیگر احساس راحتی کرده و فضای بیش  تری نیز در اختیار داشته باشند.
  1. اگر فرزند یا حیوان خانگی به همراه دارید، مودب باشید. ممکن است آسانسور شلوغ باشد؛ در چنین شرایطی، امنیت و راحتی دیگران را باید در نظر بگیرید. اگر حیوان خانگی همراه  تان است حتما قلاده  ی آن را محکم گرفته و یا او را در آغوش خود نگه دارید؛ همه  ی مردم با حیوان  هایی که آزادانه اطراف  شان می  گردند احساس راحتی نمی  کنند. هم  چنین، فرزندتان را نیز نزدیک خودتان نگه دارید. به این وسیله می  توانید به آن  ها بیاموزید که به حریم شخصی دیگران احترام بگذارند.
  1. سروصدا نکنید. مهم  ترین آداب آسانسور که باعید سعی در رعایت آن داشته باشید، سکوت است. مکالماتی که با دوست  تان چه به صورت حضوری و چه پشت تلفن دارید باید در صورت امکان متوقف شوند. با استفاده از هندزفری  تان به موسیقی گوش کرده و از پخش آن با صدای بلند خودداری کنید. اگر کودکی همراه  تان است که گریه می  کند، در اولین فرصت با رعایت ادب آسانسور را ترک کنید.
  1. به اعصاب  تان مسلط باشید و اضطراب  تان را کنترل کنید. سوار آسانسور شدن ممکن است برای برخی افراد با نگرانی  هایی مانند مبتلا شدن به بیماری یا بودن در فضای بسته همراه باشد. اگر سوار آسانسور شدن برای  تان کار دشواری  ست بدانید که گاه ممکن است مجبور به این کار شوید؛ به این ترتیب، از دستورالعمل  هایی پیروی کنید که به شما کمک می  کنند با ترس  تان مواجه شده و آن را از بین ببرید.
      • فعالیت  هایی را امتحان کنید که قابل حمل بوده و دستی هستند. کتاب بخوانید، ایمیل  تان را چک کنید، پیام بفرستید، شبکه  های مجازی  تان را چک کنید، برنامه  ی روزانه  تان را تنظیم کنید و یا هر کار دیگری که انجام آن در آسانسور آسان بوده و نیاز به تمرکز فکری ندارد.
      • به موسیقی آرامش  بخش گوش دهید. یه هندزفری باکیفیت و مناسب به همراه   آهنگ  های ملایم فکر شما را هنگام بودن در آسانسور نظم می  دهد.
      • از آسانسور بیش  تر استفاده کنید. کار نیکو کردن از پر کردن است؛ این ضرب  المثل درباره  ی غلبه بر ترسی که از آسانسور دارید نیز صادق است. زیاد سوار آسانسور شدن به شما کمک می  کند به این فعالیت عادت کرده و در نهایت بر ترس خود غلبه کنید.
      • به یک مکان آرام فکر کنید. خودتان را جوری عادت بدهید که بتوانید در هر مکانی که هستید به تصورات خود پناه برده و به این وسیله خودتان را آرام کنید. می  توانید هنگام سوار شدن به آسانسور تصاویر مربوطه را، که برای شما آرامش به همراه خواهند داشت، تصور کنید.

 

  1. به توقف  ها توجه کنید. شما برای توجه داشتن به توقف  ها دو دلیل دارید. اول از همه این  که مسافران طی مسیر وارد شده یا خارج می  شوند. ممکن است مجبور باشید برای ورود افراد جا باز کنید یا حتی به خروج  شان کمک کنید. هم  چنین، با هر توقف شما به طبقه  ی مورد نظر خود نزدیک  تر شده و باید کم کم خودتان را به در خروجی برسانید. با این حال اگر آمادگی کافی داشته باشید، خروج از آسانسور کار سختی نخواهد بود.
    • برخی از آسانسورها ممکن است با صدای ضبط  شده، شماره  ی طبقات را به اطلاع مسافرین برسانند.

بخش سوم: خارج شدن از آسانسور

      1. هنگام خروج از آسانسور معذرت  خواهی کنید. ممکن است افرادی که در آسانسور حضور دارند حواس  شان پرت چیز دیگری شده و متوجه  ی خروج شما از آسانسور نشوند. گفتن “ببخشید” یا “عذر می  خوام” می  تواند آن  ها را متوجه  ی این موضوع کند؛ به این ترتیب، جا را برای خروج شما فراهم خواهند کرد.
      1. مطمئن شوید که آسانسور در طبقه  ی مذکور شما توقف خواهد داشت. برخی از آسانسورها هنگامی که به طبقه    ای که تعیین کردید برسند، متوقف شده و در را برای  تان باز می  کنند. در غیر این صورت، باید خودتان در زمان مناسب کلید را فشار دهید تا در آسانسور برای  تان باز شود. آسانسورهای قدیمی دستگیره  ای برای باز کردن در داشتند؛ در صورتی که در آسانسورهای امروزی کلیدی به این منظور طراحی شده است که کافی  ست آن را بفشارید تا در برای  تان باز شود. اگر در باز نمی  شود، به دنبال دکمه  ی داخلی یا دزدگیر بگردید تا دستیاران واجد شرایط از خرابی آسانسور مطلع شده و در اسرع وقت به کمک شما بیایند.
      1. از کسی بخواهید در را برای شما نگه دارد. ممکن است نتوانید هنگام باز شدن در خود را از شلوغی به خروجی برسانید. از فردی که نزدیک آسانسور است بخواهید در را برای شما باز نگه دارد.
      1. سریع خارج شوید. استفاده از آسانسور باید راحت بوده و باعث صرفه  جویی در وقت شود. اگر طبقه  ای که باید در آن از آسانسور خارج شوید را رد کنید، زمان را از دست خواهید داد. هم  چنین توجه داشته باشید که ممکن است مسافران دیگر نیز بخواهند خارج شوند. در آسانسور باید همگی در تمامی زمان  ها به یکدیگر کمک کنند.

 

اگر بخواهم سوار آسانسور شوم، چطور آن را در طبقه  ای که می  خواهم متوقف کنم تا در برایم باز شود؟

اگر منتظر آسانسور هستید، نسبت به طبقه  ای که قرار دارید دکمه  ی بالا و پایین وجود دارد. اگر می  خواهید بالا بروید دکمه  ی بالا، و اگر می  خواهید پایین بروید دکمه    ی پایین را فشار دهید. هر وقت که به داخل آسانسور رسیدید دکمه  ی طبقه  ای را که می  خواهید به آن بروید، فشار دهید.

آیا در مواقع زلزله می  توان از آسانسور استفاده کرد؟

اگر در زمان زمین  لرزه سوار آسانسور شوید، تکان  های وارد شده به زمین باعث توقف آسانسور شده و شما را در اتاقک حبس می  کند. بهتر است هنگام زلزله از آسانسور استفاده نکنید؛ پله قطعا گزینه  ی مناسب  تر و امن  تری برای شماست.

چگونه از دکمه  ی آسانسور استفاده می  کنید؟

اگر می  خواهید به طبقه  ی دیگری از ساختمان بروید، دکمه  ای که شماره  ی طبقه  ی موردنظر روی آن نوشته شده را فشار دهید. برای مثال اگر می  خواهید به طبقه  ی چهارم بروید، شماره  ی چهار را فشار دهید. اکثر آسانسورها دکمه  هایی خارج از خود شبیه مثلث دارند. اگر بیرون از آسانسور هستید، به نسبت بالا یا پایین رفتن یکی از این دکمه  ها را فشار دهید. برای مثال اگر می  خواهید پایین بروید، دکمه  ای که مثلث برعکس را نشان می  دهد فشار دهید.

نکته  ها

  • اگر نزدیک دکمه  ها هستید از مسافران حاضر در آسانسور بپرسید به کدام طبقه می  خواهند بروند؛ به این ترتیب، می  توانید دکمه  ی طبقه  ی موردنظر آن  ها را به جای آن  ها بفشارید.
  • همیشه بگذارید ابتدا افراد معلول و مسن وارد آسانسور شوند. به کارکنان بیمارستان، به ویژه کسانی که تجهیزات پزشکی یا برانکارد همراه آنهاست، اولویت ورود داده و بگذارید زودتر از شما وارد آسانسور شوند.
  • اگر فضای کافی داخل آسانسور وجود ندارد سعی نکنید به زور وارد شوید.
  • همیشه بگذارید ابتدا افراد از آسانسور خارج شوند؛ سپس وارد شوید.

هشدارها

  • در صورت آتش  سوزی، تخلیه  ی ساختمان یا هر شرایط اضطراری دیگر به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید.
  • از دست یا پای خود برای باز نگه داشتن در آسانسور استفاده نکنید. اگر زنگ هشدار آسانسور به صدا در بیاید در به زودی بسته خواهد شد و شما به هیچ وجه نمی  توانید جلوی آن را بگیرید.
  • همیشه حضور آسانسور را در طبقه  تان بررسی کنید؛ مخصوصا اگر آسانسور قدیمی بوده و به جای کلید، دسته دارد.
  • آسانسور را بیش از حد پر نکنید. اگر چنین اتفاقی بیافتد آسانسور اخطار داده و از حرکت می  ایستد. هم  چنین ممکن است در اثر وزن زیاد، کابل  های آسانسور شکسته و آسیب جدی به آن وارد شود.
  • از آسانسوری که خارج از سرویس است استفاده نکنید. زیرا ممکن است حین حرکت از کار افتاده و باعث آسیب جدی و حتی مرگ شود.

 

جهت مشاوره و خرید آسانسوری ایمن، با ما تماس بگیرید!

 

دکمه بازگشت به بالا