سلامتی و پزشکی

افسردگی و اضطراب با دردهای مزمن

تاریخ انتشار: 22 آذر 1400

افسردگی درد چیست؟

افسردگی و اضطراب از جمله بیماری‌های روانی مزمن و ناتوان‌کننده‌ای است که علائم جسمی بسیاری را برای بیماران ایجاد می‌کند. این علائم شامل درد مزمن یا درد مزمنی است که بیمار به دلایل دیگر از قبل دارد. در این مقاله از سری مقالات مجلات پزشکی سیب ما رابطه بین این بیماری ها و دردهای مزمن را توضیح می دهیم.

درد افسردگی چیست؟

رابطه نزدیکی بین افسردگی و احساسات مختلف درد وجود دارد. در واقع افسردگی می تواند باعث درد در قسمت های مختلف بدن یا تشدید درد قبلی و یا برعکس درد مزمنی شود که درمان نشده است. می توانند منجر به افسردگی شوند. درد و افسردگی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد و تشدید شود، مانند دوچرخه معیوب. به این معنی که درد علائم افسردگی را افزایش می دهد و افسردگی باعث افزایش احساس درد می شود.

در آسیب های جسمی و بیماری های مختلف، درد اغلب در نتیجه آسیب به بدن است. اغلب افسردگی واقعاً یک درد نیست. یعنی عیبی ندارد اما افراد افسرده احساس درد می کنند.

آیا افسردگی باعث سردرد می شود؟

آیا افسردگی باعث سردرد می شود؟

سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. سردرد اولیه سردردی است که به عنوان یک بیماری ظاهر می شود، مشابه آنچه در میگرن اتفاق می افتد. اما در سردردهای ثانویه، سردرد نشانه تغییر در یک بیماری مانند آرتریت روماتوئید است. سردرد در افراد افسرده بیشتر است، اگرچه ممکن است اولیه باشد.

یک مطالعه توسط انجمن آمریکایی اضطراب و افسردگی (ADAA) نشان داد که حدود 11 درصد از مردم به بیماری های روانی، از جمله افسردگی شدید، اختلال دوقطبی و زوال عقل مبتلا هستند. اضطراب، از میگرن رنج می برند.

افسردگی و اختلالات اضطرابی

همانطور که گفته شد، افسردگی بیماری است که می تواند تمام سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این شامل سیستم عصبی در بدن می شود. در واقع، افسردگی با تغییر در انتقال پیام های عصبی به عصب می تواند باعث درد عصبی شود. این دردها ماهیت مزمن دارند، گاهی اوقات شدید و اغلب در مناطقی مانند ماهیچه ها و مفاصل رخ می دهند.

در واقع رابطه بین افسردگی و درد عصبی رابطه واضح و مستقیمی نیست، اما افسردگی با اثراتی که بر سیستم عصبی مرکزی دارد می‌تواند باعث ایجاد درد در نحوه عملکرد آن شود و احساس درد را تغییر دهد.

اضطراب و درد

اختلالات اضطرابی، مانند افسردگی، می تواند باعث ایجاد یا تشدید انواع دردها شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) زمانی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند، درد و مشکلات بیشتری را تجربه می کنند. برخی تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به اضطراب می توانند درد بیشتری نسبت به افراد عادی جامعه احساس کنند. مشکل دیگر این بیماران احساس فوبیا یا اضطراب شدید در شروع درد است که می تواند شروع دردهای مزمن مانند سردرد و کمردرد را تسریع کند. این احساس ترس در شروع درد باعث می شود افراد از هر موقعیتی که ممکن است درد در آن شروع شود دوری کنند. اگر این بیماران به هر دلیلی آسیب ببینند یا برای درمان کمردرد مزمن نیاز به فیزیوتراپی داشته باشند، این ترس و فوبیا آنها را در برابر درمان و توانبخشی فیزیکی مقاوم می کند که به ادامه راه و افزایش درد کمک می کند.

تشخیص اختلالات مرتبط با افسردگی

ارتباط درد با افسردگی و اضطراب، تشخیص منبع درد را برای پزشکان دشوار می کند. برای پزشکان، بیماران و اطرافیان آنها مهم است که بدانند منشا درد افسردگی و اضطراب است یا هر دو شرایط می توانند درد اولیه را تشدید کنند. گاهی تمام تمرکز بیماران و پزشکان معطوف به درمان و تسکین درد با انواع مسکن ها و شیمی درمانی است و علت روانی آن نادیده گرفته می شود. متأسفانه در برخی موارد، افراد مبتلا به افسردگی مزمن از درد به پزشک شکایت می کنند. با این حال، تنها پزشکان بدون توجه به مشکل افسردگی، درد را درمان می کنند.

افسردگی و درد

درمان اختلالات مرتبط با اضطراب

علاوه بر داروهایی که به کاهش افسردگی و اضطراب کمک می کنند، از روش های درمانی مختلفی نیز برای کاهش و درمان درد افسردگی استفاده می شود. برخی از رایج ترین روش ها به شرح زیر است:

رفتار درمانی روانشناختی: درمان به این روش بر این اصل استوار است که افکار، عواطف و افکار ما همه به هم مرتبط هستند. با توضیح این اصل به بیمار، درمانگر مهارت ها و تکنیک هایی را به هر فرد در چند جلسه آموزش می دهد تا بتواند به جای اینکه از درد رنج ببرد، درد را مدیریت و کنترل کند.

تمرینات ریلکسیشن: در این روش با کمک تکنیک های مختلف مانند یوگا، تمرینات شل کننده عضلات پیشرفته و تمرینات تمرکز حواس، استرس بدن کاهش می یابد. استرس یکی از علل عمده و تشدید کننده درد به ویژه در بیماران مضطرب است.

هیپنوتیزم خواب: ایجاد خواب مصنوعی و معرفی افکار مثبت در بیمار درد و علائم افسردگی و اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بیماران می توانند این تکنیک را از طریق هیپنوتیزم (خود هیپنوتیزم) یاد بگیرند.

به طور خلاصه، اگرچه درمان دردهای مزمن یکی از مهم ترین مشکلات نظام پزشکی است، اما متاسفانه ارتباط بین درد و بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب دست کم گرفته می شود. درک خوب رابطه بین این دو دسته و استفاده از روان درمانی می تواند به کاهش یا درمان درد در بیماران مبتلا به درد مزمن کمک کند.

پرسش و پاسخ

  1. درد افسردگی چیست؟ افسردگی می تواند باعث درد مزمن در سراسر بدن شود. درد مزمن مزمن نیز با کاهش کیفیت زندگی بیمار باعث افسردگی طولانی مدت می شود.
  2. آیا افسردگی باعث سردرد می شود؟ آره. یکی از علائم افسردگی می تواند سردرد باشد. بروز سردرد و درد عضلانی در افراد افسرده بیشتر است.
  3. آیا افسردگی قابل درمان است؟ آره. با مدیریت و مراقبت صحیح از افسردگی، اعصاب، دردهای عضلانی و سردردهای ناشی از افسردگی نیز بهبود می یابد.

هارینا

https://www.healthline.com

https://www.health.harvard.edu

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.mayoclinic.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا