سلامتی و پزشکی

استرس و اضطراب چگونه سبب دردهای فک، صورت و دندان می شود ؟

تاریخ ارسال:

14 ژوئن 2021

پوسیدگی دندان ، شکستن دندان ، عفونت لثه ، بیماری های سیستمیک که بر اعصاب تأثیر می گذارد و بیماری های عصبی از علل شناخته شده ای هستند که می توانند باعث درد در فک یا صورت شوند. اما شاید مشکل خیلی ها این باشد که استرس و اضطراب می توانند باعث درد فک ، درد صورت و دندان درد نیز شوند. در این مقاله ، هدف ما بررسی تأثیر استرس بر درد فک ، صورت یا دندان بر اساس جدیدترین اطلاعات پزشکی است.
استرس و درد عصبی
درد عصب دندان عارضه ای از اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. مفصل گیجگاهی فکی ، محل اتصال جمجمه و فک است. این مفصل به شما امکان جویدن ، صحبت کردن ، خواندن و … را می دهد. اگر به هر دلیل خوب دیگری در این ناحیه احساس درد کنید ، به احتمال زیاد به درد TMJ مبتلا هستید.

استرس یکی از دلایل اصلی دندان قروچه یا دندان قروچه در افراد است. بیماران اغلب به دلیل استرس زیاد در طول روز به طور ناخودآگاه این فشار را در هنگام خواب آزاد می کنند. گاهی اوقات افراد حتی در طول روز به دلیل استرس زیاد دندان های خود را خرد یا خرد می کنند.
فشار دادن یا ساییدن دندان ها به یکدیگر باعث فعال شدن فک و عضلات صورت می شود و باعث کار یا انقباض و انبساط این عضلات می شود. علاوه بر این ، مفصل گیجگاهی فکی ، که محل اتصال فک بالا و پایین است ، نیز فرسایش می یابد و فشار اضافی بر روی دندان ها در این روند وارد می کند.
عضلات فک و مفصل گیجگاهی فکی ما می توانند فشارهای خوردن را تحمل کنند. این فشارها به طور معمول هنگام غذا خوردن در طول روز 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. اکنون این عضلات و مفصل گیجگاهی فکی می توانند به دلیل فشار و فشار مداوم دندان قروچه ، به مدت 10 تا 18 ساعت تحت فشار و فعالیت باشند. این فشار و فعالیت بیش از حد عضلات صورت و گیجگاهی فکی باعث خستگی و فرسایش می شود و متعاقباً باعث درد در فک ، صورت و مفصل گیجگاهی فکی می شود. این درد ناشی از التهاب و خستگی این عضلات و مفاصل است ، گاهی اوقات این فشارهای بالا به دلیل دندان قروچه باعث ساییده شدن دندان ها و حتی شکستن آنها می شود. در برخی موارد ، این فشارها باعث حساس شدن دندانهای عصب کشی یا دندانهایی می شوند که نسبت به قبل حساس بوده و گاهی دردناک هستند. درد حاصل می تواند دلیلی برای شروع میگرن یا سردردهای دیگر باشد. بعضی اوقات این دردها باعث می شود که درد به گردن و پشت سر سرایت کند و باعث درد در این نواحی شود.

از آنجا که بهترین راه برای درمان درد ، درمان منبع درد است ، توصیه می شود از روشهای مختلف برای کاهش استرس استفاده کنید. روش هایی مانند مراقبه ، یوگا و ورزش منظم استرس و اضطراب بیماران را کاهش می دهد. گاهی اوقات افراد برای کاهش استرس به کمک روانشناس و روانپزشک نیاز دارند. گاهی اوقات توصیه می شود با استفاده از محافظ شبانه یا ورزش های عضلات صورت و ماساژ درمانی ، این فشارها و التهاب ها را کاهش دهید. با گذشت زمان ، می توان با مصرف داروها یا تزریق ضد التهاب ، این فشارها ، درد و التهاب را تسکین داد.در افراد مبتلا به بیماری های سیستمیک مانند دیابت یا بیماری های عصبی ، استرس می تواند درد در اعصاب فک و صورت را تشدید کند. افرادی که دندان قروچه یا دندان قروچه دارند ، اغلب در ناحیه دندان های بالا و پایین کمر احساس درد می کنند ، آنها اغلب قادر به اشاره به دندانی نیستند که باعث درد آنها شده است و در تمام فک احساس درد می کنند. بعضی اوقات این فشارها باعث حساس شدن همه دندانها یا خراب شدن استخوان و لثه این افراد می شود و حتی باعث لق شدن دندان ها و شکستن آنها می شود. به طور کلی در این بیماران هیچ حفره یا عفونت وجود ندارد. گاهی این بیماران از خستگی و درد در عضلات فک ، صورت ، مفاصل و دندان ها صبح و بعد از بیدار شدن شکایت دارند. گاهی این بیماران به دلیل درد فک ، صورت و دندان قادر به خوردن غذاهای جامد نیستند. همه اینها می تواند نشانه های دندان قروچه یا پوسیدگی دندان در هنگام خواب ناشی از استرس و اضطراب در طول روز باشد.
متأسفانه ، در شرایط گیج کننده فعلی به دلیل همه گیری کرونا ، بسیاری از افراد استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند و این استرس منجر به تنش عصبی و دندان قروچه و در نتیجه درد می شود. به افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند و یا به دلیل استرس و اضطراب دچار درد در فک و عصب صورت می شوند ، توصیه می شود در مرحله اول و در مرحله دوم از روش های کاهش استرس استفاده کنند و در صورت ادامه این دردها ، برای کمک به درمان ها به دندانپزشک مراجعه کنید مانند Night Guard یا داروهای ضد التهاب.
دکتر امیر بلوچ
منابع:

استرس و درد (قوانین در فک و درد صورت) توسط اورسولا گالی
کتاب درد در فک و صورت (درمان و پیشگیری) از دکتر کلارک
choicepain.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا