کسب و کار های برتر ایجی مارکت

آشنایی با پر طرفدارترین سوغاتی های اصفهان

سوغات خوراکی اصفهان

محتوای این مطلب نمایش

با چشیدن شیرینی های اصفهان تجربه ای لذت بخش به خودتان هدیه می دهید چرا که آن ها بسیار پرطرفدار، خوشمزه و محبوب هستند. به همین دلیل خرید سوغات خوراکی اصفهان برای عزیزانتان می تواند بهترین گزینه باشد.

گز، معروف ترین سوغات خوراکی اصفهان

خرید سفره سنتی و قلمکاری در اصفهان: اصلی ترین، معروف ترین و خوشمزه ترین سوغات خوراکی اصفهان، گز است. گز این شیرینی بسیار لذیذ، دارای انواع مختلفی است که براساس میزان مغز پسته و یا مغزیجات دیگری که در آن به کار رفته است دسته بندی می شوند و درصد مغز به کار رفته در گز را نشان می دهد. انواع دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • گز شکلاتی: گز در لایه ای از شکلات قرار دارد که برای کودکان جذابیت خاصی را ایجاد می کند.
  • گز آردی: گز در آردی مخصوص غلتانده می شود و به این صورت اطراف گز را آرد می پوشاند. این نوع را می توان از لذیذترین و پرطرفدارترین انواع گز دانست.
  • گز سکه ای: مانند گز آردی است با این تفاوت که بعد از درست شدن، در مرحله نهایی آن ها را در اندازه های کوچک به شکل سکه تهیه می کنند.
  • گز کم کالری: برای افرادی که هم به گز علاقه مند هستند و هم رژیم غذایی دارند، گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • گز پروبیوتیک: این نوع گز از مواد پروبیوتیک تهیه می شود که دارای خواص گوناگونی است و برای افرادی که مشکل گوارشی دارند، بسیار مفید است.
  • گز خرمایی: علاوه بر مغزیجات، چیپس خرما نیز در این نوع گز یافت می شود و به همین دلیل داراری انرژی فراوانی است.
  • سوهان گزی: ترکیبی از سوهان و گز است. به همین دلیل کسانی که به سوهان علاقه دارند طرفدار این نوع از گزها نیز هستند.
  • گز لقمه ای: همان نوع سنتی و معمولی گز است.
  • گز بدون قند: این نوع برای افرادی که به گز علاقه دارند و مشکل دیابت دارند یا دارای رژیم های غذایی خاصی هستند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود.
  • گز برشی: نوع معمولی گز است با این تفاوت که پس از آماده سازی، گز را به شکلی برش می دهند تا مغز داخل آن مشخص شود.
  • گز انگشت پیچ: این نوع گز نرم تر از انواع دیگر است و فاقد هرگونه مغز است. از این رو مورد علاقه کودکان و افراد مسن است.

پولکی

خرید سرویس چایخوری و لیوان سنتی در اصفهان: که طعمی فوق العاده دارد و در بین مسافران بسیار شناخته شده است. سبک و براق است و مردم دوست دارند در کنار چای صرف کنند.

پولکی اصفهان شبیه پولک های نازک زرد یا قرمز است و به همین دلیل به نام پولکی معروف شده اند. مواد اولیه آن شکر، آب و سرکه سفید است. در طعم های مختلف نعنا، نارگیل، عسل، زنجبیل، لیمو عمانی، پسته، کاکائو و… تهیه می شود.

سوهان عسلی

قیمت سرویش چایخوری و لیوان سنتی در دیجی کالا: اگر به دنبال شیرینی صددرصد اصفهانی هستید، به جای سوهان معمولی که معمولا سوغات قم محسوب می شوند، بهتر است سراغ سوهان عسلی که سوغات اصفهان است، بروید.

سوهان عسلی اصفهان با عسل، شکر، گلاب، پسته و بادام، زعفران و آب درست می شود. یک شیرینی مرسوم است که همراه با نوشیدنی گرم مانند چای صرف می شود.

عسل فریدون شهر، مرغوب ترین عسل ایران و از بهترین های سوغات اصفهان

اگر از شهر اصفهان گذر کردید حتما به دنبال عسل فریدون شهر باشید. زنبورداری و تولید عسل در فریدون شهر استان اصفهان، یک حرفه بسیار تخصصی و قدیمی است.

تنوع گونه های گیاهی و داروهای گیاهی در این شهر، عسل آن را به یکی از مرغوب ترین انواع عسل ایران تبدیل کرده است و خواص درمانی زیادی دارند. دارای انواع مختلفی از جمله عسل زل(گیاه گلدار)، عسل قنگال (گیاه خارمریم) و عسل گون زرد (گیاهی) است.

جوز قندی، گران ترین سوغات خوارکی اصفهان

جوز قندی از گران ترین سوغات خوراکی اصفهان محسوب می شود. برای تهیه آن از میوه محلی به نام آلاگ که نوعی هلو است و طعمی ترش و شیرین دارد، استفاده می شود.

جوز قندی بسیار خوشمزه و در عین حال مقوی است و میتواند انرژی بدنتان را تا ساعت ها تامین کند. شما می توانید از آن به عنوان یک میان وعده ی سالم استفاده کنید.

جوز قندی فضای کمی می گیرد و کالری بالایی به بدن می رساند به همین دلیل برای افرادی که علاقه زیادی به کوهنوردی و طبیعت گردی دارند، بهترین گزینه است.

برای تهیه آن، ابتدا میوه ها را در آفتاب می گذارند تا نیم خشک شود، سپس هسته آن را خارج کرده و درونش را با پودری مخصوص یا گردوی نصف شده پر می کنند و دوباره در آفتاب می گذارند تا خشک شود.

نبات

نبات در همه جای ایران پیدا می شود و معمولا همه مردم آن را در آشپزخانه خود دارند. اما نبات های اصفهان تنوع و طعم های زیادی دارند و می توانند سوغات خوبی باشند. طعم هایی مانند لیمو، دارچین، نعناع، زنجبیل و…

شیرینی کُرکی، شیرینی محبوب در بین سوغات خوراکی اصفهان

اصفهان شیرینی های معروف و خوشمزه زیادی دارد که یکی از آن ها شیرینی کُرکی است. این شیرینی علاوه بر اینکه جز محبوب ترین سوغات اصفهان به شمار می رود در بین مردم اصفهان نیز بسیار معروف و محبوب هستند.

ویژگی اصلی شیرینی کُرکی این است که برای تهیه آن از مخلوط چند نوع آرد استفاده می شود. بهترین نوع این شیرینی با روغن حیوانی تهیه می شود.

شیرینی برشتوک

برشتوک در شهرهای مختلف ایران با نام های گوناگونی تهیه می شود. اما شیرینی برشتوک اصفهان به دلیل مهارت در طبخ و مواد اولیه مناسب جزو سوغاتی های خوشمزه اصفهان قرار می گیرند.

در اشکال مستطیلی و لوزی عرضه می شوند. مواد اولیه آن آرد نخودچی، پودر قند، هل و روغن جامد است. در این شیرینی از تخم مرغ استفاده نمی شود و این یکی از رازهای سبکی آن است.

شیرینی برنجی، شیرینی سبک و دلجسب در بین سوغات خوراکی اصفهان

از ساده ترین، سبک ترین و دلچسب ترین شیرینی ها، شیرینی برنجی است. این شیرینی در شیرینی پزی های مختلف اصفهان تهیه و عرضه می شود.

برای تهیه این شیرینی لذیذ، از موادی مانند زعفران، تخم مرغ، آرد برنج، گلاب و شکر ساییده شده استفاده می شود و برای تزیین آن، از سیاه دانه استفاده می کنند.

دوغ و گوشفیل

دوغ و گوشفیل یک میان وعده سرشناس در اصفهان محسوب می شود. کافی است یک بار امتحان کنید تا مشتری اش شوید.

گوشفیل نوعی شیرینی است که طعمی بسیار شیرین دارد و خوردن آن با دوغ که ترش و شور است، طعمی بسیار استثنائی و عالی را ایجاد می کند.

همه اول فکر می کنند که خیلی عجیب است اگر شیرینی را با دوغ بخورند اما گوشفیل فرق دارد، پس یادتان نرود این ترکیب را امتحان کنید.

بریانی اصفهان

یکی از غذاهای معروف و خوشمزه شهر اصفهان است. درست است که نمیتوان آن را به عنوان سوغات اصفهان خریداری کرد اما اگر به شهر اصفهان سفر کردید، حتما این غذای سنتی اصفهان را امتحان کنید. غذایی است چرب، لذیذ و مخصوص ناهار که از گوشت خالص گوسفند تهیه می شود.

خورش ماست

بعد از صرف یک غذای سنتی، یک دسر سنتی می چسبد. خورش ماست اصفهانی یکی از دسرهای پرطرفدار و خوشمزه ای است که دربین مردم اصفهان بسیار محبوب است.

البته خورش ماست به جهت اینکه دارای مواد تشکیل دهنده مقوی و کاملی است، می تواند به عنوان یک وعده کامل غذایی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اغلب آن را به عنوان یک دسر سرد صرف می کنند. این دسر طعمی شیرین، خاص و متفاوت دارد و برای افرادی که به دنبال طعم های ناآشنا هستند، یک غذای منحصر به فرد محسوب می شود.

سوغات صنایع دستی اصفهان

اصفهان قطب صنایع دستی ایرانی با قدمت طولانی است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شهرت دارد. سوغات صنایع دستی اصفهان به دلیل حکاکی و میناکاری در دنیا طرفداران زیادی دارد.

از میدان نقش جهان و بازار قدیم اصفهان می توانید بهترین آثار هنری هنرمندان ایرانی را تهیه کنید. و با قدم زدن در بازار و دیدن صنایع دستی اصفهان لذت ببرید. همچنین صادرات این هنر در ایران بسیار بالاست.

مینا کاری، هنری سنتی و بهشتی در صنایع دستی اصفهان

اصفهان زادگاه میناکاری است. این هنر امروزه به یکی از مهم ترین سوغات صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و بخشی از فرهنگ ایرانی است.

مینا در لغت به معنای بهشت در زبان فارسی است. مینا کاری هنری است که در آن محصولات مختلفی از جنس طلا، نقره، برنج و مس توسط رنگ های مینا رنگ آمیزی و طراحی می شوند.

البته از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی نیز استفاده می شود. این هنر امروزه بیشتر بر روی مس انجام می شود. همه گردشگران عاشق این هنر زیبا می شوند و آن را به عنوان هدیه و سوغات می خرند.

معمولا آثار میناکاری اصفهان را در قالب ظروف آبی لاجوردی می بینیم، اما آثار دیگری در همه رنگ ها از جمله قرمز، سبز، زرد، طلایی، بنفش، قهوه ای، مشکی و … وجود دارد. برای ساخت آن ها، ظروف را چندین بار لعاب و رنگ می کنند و سپس ظروف را در فر می پزند.

خاتم کاری، از خاطره انگیزترین صنایع دستی اصفهان

از صنایع دستی دیدنی دیگر اصفهان، خاتم کاری است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی روی چوب انجام می شود و پیشینه پر رونقی دارد.

اگرچه خاستگاه این هنر را شهر شیراز می دانند، اما آثار خاتم کاری، سوغات صنایع دستی اصفهان نیز محسوب می شود. این هنر قدمتی طولانی دارد. برای ساخت آثار ظریف و زیبای خاتم کاری، تکه های کوچک و مثلثی شکل در کنار هم روی چوب قرار می گیرند تا اشکال هندسی خیره کننده ای ایجاد شود.

در ساخت خاتم کاری علاوه بر چوب از مواد دیگری مانند استخوان شتر یا اسب، طلا، نقره، آلومینیوم، برنج و چوب آبنوس استفاده شده است.

فیروزه کوبی، جز خاص ترین های لیست سوغات صنایع دستی اصفهان

در این صنعت هنری جذاب، تکه های کوچک فیروزه به صورت موزاییکی بر روی سطوح فلزی قرار می گیرند و زیبایی خاصی به شیء می بخشد.

جنس فلز سطوح عموما مس، نقره و برنج است. بین فیروزه ها نوعی لاک تیره قرار می گیرد. هنرمندان اصفهانی، انواع ظروف فیروزه کوب خارق العاده و ارزشمندی می سازند که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

قلم کاری، پارچه هایی زیبا در سوغات اصفهان

قلم کاری هنر چاپ برروی پارچه است. طرح ها با مهرهای چوبی بزرگ، به اندازه کف دست، روی پارچه های مختلف مانند کتان و بوم چاپ می شوند.

هنرمندان اصفهانی با رنگ های زیبا، پارچه های قلم کاری شده چشم نواز، افسانه ای و درعین حال ساده می سازند. پارچه های قلم کاری شده متنوعی برای رومیزی، سفره و پارچه لباسی و… در اصفهان دیده می شود.

قلم زنی، هنری ظریف در سوغات اصفهان

تزیین و کنده کاری روی مس، از دیگر هنرهای معروفی است که توسط استادکاران شهر متمدن اصفهان انجام می شود. ایجاد خطوط و نقش های مختلف روی مس و سایر فلزات گرانبها مانند برنج، طلا و نقره در اصفهان به قلم زنی مشهور است.

در واقع قلم زنی، حکاکی روی فلز با ذوق هنری است. این هنر یکی از معروف ترین سوغات صنایع دستی اصفهان است که روی اشیایی مانند سینی، قابلمه، ظروف، گلدان، سماور، قاب عکس و… انجام می شود.

طرح های زیبایی را به ارمغان می آورند و آثار ارزشمندی را خلق می کنند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

مسگری

ظروف مسی با رنگ های نفیس قهوه ای روشن نیز از سوغات صنایع دستی اصفهان محسوب می شوند. می توانید آن ها را برای استفاده کاربردی در منزل مانند آشپزی خریداری کنید یا فقط خانه خود را با آن ها تزیین و زیبا کنید. علاوه برآن مس، هدایت کننده و منتقل کننده عالی برای گرماست و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار عالی است.

نقاشی های خوشنویسی

اصفهان در تمام دوره های تاریخی، پایتخت خوشنویسی ایران بوده است. میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و دیگر هنرمندان بزرگی که در عرصه خوشنویسی فعالیت داشته اند، در اصفهان روزگار گذرانده اند و به غنای این هنر کمک کرده اند.

تابلوهای خوشنویسی جزو سوغات صنایع دستی اصفهان هستند که بسیاز ارزشمندند و می توانید آن ها را از اصفهان خریداری کنید.

این سوغاتی های بی نظیر اصفهان، هم از نظر هنری و هم از نظر فنی بسیار ایده آل و چشمگیر هستند و از ظرافت، دقت و تکنیک، در خلق این آثار هنری بزرگ استفاده شده است.

فرش دستباف اصفهان، گران ترین و ارزشمندترین سوغات اصفهان

فرش دستباف اصفهان، گران قیمت و از ارزشمندترین سوغات صنایع دستی اصفهان است. اغراق نیست اگر بگوییم این فرش های ایرانی بی نظیر گرچه گران هستند اما فوق العاده زیبا هستند. هنر بافندگان اصفهانی در قالی ایرانی و جهانی متمایز است.

ملیله کاری، هنری بسیار ظریف و خیره کننده در سوغات اصفهان

ملیله کاری هنری بسیار ظریف و گرانبها است که با فلزهای مس، طلا و نقره تولید می شوند. از پرفروش ترین سوغات صنایع دستی اصفهان، ملیله کاری است.

هنرمندان ملیله کار زیوآلات مختلفی از جمله گردنبد، گوشواره، دستبند و… تولید می کنند. همچنین وسایل تزیینی مانند گلدان، شمعدانی، ظروف و… می سازند. ظروف ملیله کاری، زیبایی چشم نوازی دارند.

ملیله مفتولی از جنس طلا یا نقره است. همچنین هنرمندان اصفهانی روی پارچه نیز ملیله می دوزند که به آن ها ملیله دوزی می گویند.

کاشی سازی

هنر کاشی سازی اصفهان بسیار معروف است. به همین دلیل در لیست سوغات صنایع دستی اصفهان می توانید کاشی را نیز قرار دهید.

کاشی های ساخته شده در اصفهان با نقش های جادویی بر روی دیوار بناهای تاریخی اصفهان، توجه همه را به خود جلب می کند. کاشی های فیروزه رنگ از جمله کاشی های بسیار قدیمی در اصفهان هستند که از قدیمی ترین آن ها، کاشی های فیروزه ای است که در مناره های دوره سلجوقی اجرا شده بودند.

علاوه بر کاشی های ساده ساختمانی در اصفهان، کاشی های طراحی شده برای نمای بیرونی ساختمان ها و مساجد در هفت رنگ و معرق تولید می شوند.

همچنین ظروف کاشی کاری، قابلمه و وسایل مختلف کاشی کاری شده دیگر با طرح های مختلف ساخته می شوند که عموما صادرات محور است.

معرق کاری

معرق کاری نوعی اثر هنری است که تکه های ریز چوب، فلز، پارچه، کاشی و.. به زیبایی و در شکل های متفاوت در کنار هم قرار می گیرند.

در واقع معرق کاری هنر چیدمان تکه های ریز در کنار یکدیگر است. معرق چوب در صنایع دستی بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان به کار گرفته می شود. معرق چوب اغلب بر روی زمینه چوب و با ترکیب چوب های رنگارنگ بر روی آن تولید می شود.

منبت کاری

منبت کاری به هنر کنده کاری و حکاکی روی چوب می گویند. منبت کار حرفه ای، کسی است که با استفاده از خلاقیت و دستان هنرمند خود می تواند منبت کاری برجسته را بر روی چوب به وجود آورد.

برجستگی یک عنصر مهم در این هنر است که به خوبی قابل مشاهده است. هنرمندان اصفهانی، آثار بسیار ارزشمند و زیبایی را خلق می کنند.

تفاوت معرق کاری با منبت کاری در این است که در معرق با قرارگیری برش ها و تکه های کوچک چوب در کنار هم، اشکال مختلف تهیه می شوند اما در منبت کاری با حجم سازی و حجم دادن به چوب، اشکالی زیبا خلق می کنند.

به طور کلی منبت در سه روش انجام می گیرد: حکاکی، برجسته سازی و پیکرتراشی. در این سه فنون، مهارت های به کار گرفته شده باید بتوانند حجمی را به نمایش بگذارند.

قلاب دوزی و سایر دوخت های تزئینی

گلدوزی و قلاب دوزی توسط بانوان هنرمند اصفهانی اجرا می شود و یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان است. مواد اولیه ساخت این اثرات هنری زیبا، منسوجات دست ساز در رنگ های مختلف و نخ های ابریشمی است.

برخی از آن ها فقط گلدوزی ساده هستند و برخی دیگر طراحی بیشتری دارند مانند سکمه دوزی که باعث می شود قیمت محصول نهایی افزایش پیدا کند.

زری بافی، پارچه هایی اشرافی در سوغات صنایع دستی اصفهان

زری به پارچه ای می گویند که از زرین ساخته شده و طلایی است، پس می توان گفت هنر زری بافی عبارت است از بافت پارچه های زربافت، پارچه ای که پود آن از طلاست.

در هنر زری بافی، پارچه هایی با ارزش و زیبا با نقش و نگار سنتی و با تار و پودی از ابریشم و نخ گلابتون، با دستگاه سنتی زری بافی بافت می شود.

به کار رفتن نخ گلابتون نقره ای و طلایی، ارزش پارچه را افزایش می دهد. نقوش زری بافی، طرح های بسیار زیبایی از تصاویر پرندگان، حیوانات، درختان، گل و گیاه، گل و مرغ اسلیمی و… هستند.

در حال حاضر در اصفهان، کارگاه زری بافی میراث فرهنگی و همین طور کارگاه گلابتون سازی و زری بافی هنرهای زیبا، به کار خود ادامه می دهند.

طلاسازی و طلاکوبی در اصفهان

یکی از معروف ترین استان ها در زمینه طلاسازی، استان اصفهان است. کارگاه های طلاسازی در اصفهان به دلیل استفاده از دستگاه های پیشرفته و مدرن و نیروی انسانی ماهر جز کارگاه های شناخته شده در ایران است.

همچنین صنعت طلاکوبی روی فولاد نیز یکی از صنایع بسیار زیبا و گران بهای اصفهان است. اگر به دنبال سوغاتی های لوکس و گران قیمت هستید، حتما سری به طلافروشی های اصفهان بزنید

 

دکمه بازگشت به بالا