کنه جوانه خوار چیست و چگونه کنترل می شود؟

معرفی کنه دو نقطه ای یا تارتن

به نقل از youtube.com کنه دو نقطه ای از گروه بند پایان با نام علمی  می باشد که به عنوان یک آفت پلی فاژ به بیش از 50 گونه گیاهان زراعی ،باغی ،زینتی وعلف های هرز حمله می کند و در تمام دنیا انتشار پیدا کرده است. این افت می تواند خسارت شدیدی را به گیاهان وارد کند و برای گیاهان بسیار خسار زا و خطرناک باشد. این آفت بسیار کوچک با اندام بیضی شکل به طول 0/4 تا 0/5میلی متر می باشد .رنگ آن قهوه ای مایل به سبز یا قرمز نارنجی است و در صورت مشاهده با ذره بین دو لکه سیاه رنگ در پشت بدن آن دیده میشود و به همین دلیل به کنه دو نقطه ای نیز معروف است.

برای خرید نهال گردو با ما در تماس باشید .کنه دو نقطه ای یا تارتن زمانی که به صورت حشره کامل می باشد دارای چهار جفت پا بوده که اندازه و فرم بدن آنها در دو جنس نر و ماده متفاوت خواهد بود، این جانوران در فرم ماده دارای بدنی درشت بوده و میزان تحرک کمتری دارند اما در فرم نر متحرک تر بوده و فرم بدن کشیده تری دارند، در یک کلونی کنه تار عنکبوتی انواع فرم های تخم تا بالغ در کنار هم دیده می شود.

فرم بالغ کنه تار عنکبوتی در جنس نر دارای پاهای کشیده تر می باشد به دلیل این که این جنس باید در پی فرمون ترشح شده از ماده و در جستجوی ماده از لا به لای کرکهای پشت برگ حرکت کرده و خود را به جنس ماده برساند، بدن حشرات بالغ از پشت درای دو لکه ی مشکی رنگ می باشد و به همین دلیل به این کنه ها کنه های دونقطه ای یا دو لکه ای می گویند، در واقع این دو لکه سیاه اندامهای داخلی بدن کنه بوده که به واسطه ی شفاف بودن کوتیکول در این دو قسمت به صورت تیره دیده می شود، این دو لکه بر روی بدن لاروها و نیمفها یا وجود ندارد و یا به این وضوح نخواهد بود و بنابراین وضوح دو لکه روی بدن می تواند نشانه ای بالغ بودن کنه باشد.

نه تارتن دو لکه ای موجودی گرما دوست بوده و در شرایط آب و هوای گرم و رطوبت نسبی مناسب به صورت تصاعدی رشد می کنند، این جانوران زمستان را به فرم ماده های بالغ تخم گذاری که جفت گیری کرده اند و ممکن است شکم آنها پر از تخم باشد در پناهگاه های زمستانه مانند میزبانها واسط از جمله علفهای هرز و یا درون خاک سپری کرده و با مساعد شدن شرایط دمایی و رطوبتی به سمت میزبان ترجیحی حرکت کرده و اولین تخم ها را روی آن میزبان قرار می دهند، ماده های بالغ زمستان گذران وارد مرحله ی دیاپوز اجباری برای تحمل شرایط سخت محیطی می شوند، در مرحله ی دیاپوز کنه ها کمتر تحت تاثیر افت دما قرار گرفته و نمی میرند، دیاپوز در کنه ها در پاییز و با کاهش طول دوره ی روشنایی در روز به کمتر از ده ساعت، آغاز شده و در بهار با افزایش طول دوره ی روشنایی در روز به بیشتر از ده ساعت و همینطور افزایش دما از دیاپوز خارج می شوند.

سیکل زندگی این آفت بسیار کوتاه بوده و از تخم تا بالغ آن با توجه به شرایط دمایی و رطوبتی بین 15 تا 20روز طول می کشد، بنابراین می توان تصور کرد که این آفت از زمان مساعد شدن شرایط آب و هوا در بهار تا زمان سرد شدن هوا در پاییز چند نسل را می تواند روی میزبان تولید کرده و چه فاجعه ای را در صورت کنترل نشدن به وجود می آورد. کنه های تارتن پس از مرحله ی تخم یک مرحله لاروی، یک مرحله پروتئو نیمف و یک مرحله دئوترونیمف را طی کرده و در نهایت به بلوغ می رسد.

علاوه بر این مراحل سه دوره استراحت قبل از هر مرحله پوست اندازی سپری می کنند و مشاهده شده که در مرحله ی آخر و در زمان پوست اندازی افراد ماده، افراد نر در کنار آنها قرار گرفته و در این امر به آنها کمک کرده و در نهایت پس از ظاهر شدن ماده ی بالغ با آن جفت گیری می کنند.

آفت کنه دو نقطه ای با تغذیه از طریق سیستم دهانی سوزنی شکل خود اقدام به تخلیه سبزینه سلول های برگ می کنند و موجب ایجاد علائم سوزنی زردرنگ و در نهایت لکه های زرد رنگ در برگ می شوند. با افزایش جمعیت کنه، انبوه تارهای تنیده شده در اطراف برگ و سایر اندام های گیاهی لوبیا مشاهده می شود. تارهای تنیده شده ضمن ممانعت از دستیابی دشمنان طبیعی به گیاه، باعث کاهش منابع غذایی لازم برای جمعیت کنه های تارتن می شوند و با تجمع جمعیت در قسمت انتهایی ساقه و برگ، شرایط برای انتقال آن ها توسط باد به گیاهان جدید فراهم می شود. برگ های آسیب دیده به رنگ قهوه ای در می آیند و به طور کامل خشک می شوند. کنه های تارتن در مراحل رشدی خود استراحت و پوست اندازی می کنند که شدت پوسته های سفید رنگ در سطح زیرین برگ نشانگر نسل های متعدد کنه است. آفت کنه تارعنکبوتی به دو شکل سبب ایجاد خسارت بر روی درختان گردو می شوند:

ورود کنه دو نقطه ای در باغات عامل های زیادی دارد که در زیر بخشی از آن ذکر می شود:

برای کنترل جمعیت آفت کنه تارتن باید سعی بر آن باشد که جمعیت آفت همیشه زیر سطح زیان اقتصادی نگه داشته شود، از ره های زیر می توانید جمعیت آفت کنه تار تن را زیر سطح آستانه زیان اقتصادی نگه دارید:

کنه تارعنکبوتی آفتی بسیار خطرناک در صورت وجود شرایط مساعد می باشد، ممکن است شرایط دمایی و رطوبتی در اختیار باغداران نباشد و نتوانند در آن تغییری ایجاد کنند اما می توانند با تقویت و آبیاری به موقع درختان باعث افزایش مقاومت درختان و کاهش میزان خسارت شوند، از طرفی زیاده روی در سم پاشی هم در کنترل جمعیت آفت در بلند مدت تاثیر منفی گذاسشته و هم سبب نابودی دشمنان طبیعی شده که ممکن است پس از چند سال به دلیل از بین رفتن جمعیت شکارگرها به ناگهان آفت کنه تارعنکبوتی طغیان کرده و با هیچ سمی کنترل نشود، بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن این شرایط اهتمام کافی در رابطه با پیشگیری از ابتلا و روشهای کنترل زراعی اهمیت بالایی دارد.

مشاوره تخصصی کشاورزی با کارشناسان نارنج اسپادانا

کشاورزان عزیز که در مورد آفت کنه دو نقطه ای با تارتان اطلاعات بیشتری می خواهند و یا برای رفع این آفت و  خرید سموم خود نیاز به مشاوره دارند،  می توانید بصورت تلفنی از مشاوران داروخانه کشاورزی نارنج اسپادانا تماس بگیرید. مشاوران نارنج اسپادانا تا رسیدن به نتیجه مطلوب در کنار شما هستند. برای مشاوره با کاشناسان نارنج اسپادانا می توانید با شماره های تماس زیر، البته به غیر از روزهای تعطیل) تماس بگیرید و مشکلات خود در زمینه کشاورزی و باغداری را مطرح کنید

منبع : in.pinterest.com

دکمه بازگشت به بالا