سلامتی و پزشکی

نقش ید در بدن | مجله سیب

تاریخ ارسال:

27 جولای 2021

ید یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامتی است. این ماده در بسیاری از غذاها وجود دارد و دریافت مقدار کافی در رژیم غذایی بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم با ثبت آخرین اطلاعات پزشکی به تمام خواص ید در بدن اشاره کنیم ؛ لطفاً به مجله Medical Health Apple ادامه دهید.

ید چیست و هدف آن چیست؟
ید ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک و آب دریا یافت می شود. آب نمک و گیاهان به طور کلی مهمترین منابع غذایی ید قلمداد می شوند.این ماده معدنی سرشار از نمک یددار است.
با توجه به بسیاری از خواص ید در بدن ، مصرف آن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است و باید در رژیم غذایی ید کافی وجود داشته باشد.
نقش ید در بدن چیست؟
همانطور که قبلا ذکر شد ، ید نقش مهمی در سلامتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
سلامت تیروئید را بهبود بخشید و خطر ابتلا به گواتر را کاهش دهید
غده تیروئید واقع در جلوی گلو انسان به تنظیم هورمون ها کمک می کند. اینها هورمونهایی هستند که متابولیسم ، سلامت قلب و بسیاری موارد دیگر را کنترل می کنند.
تیروئید برای تولید هورمون تیروئید به ید نیاز دارد. فقدان ید ممکن است مقدار این هورمون را در بدن کاهش دهد و منجر به کم کاری تیروئید شود.
مصرف ید نیز مربوط به گواتر است. گواتر بیماری است که در آن غده تیروئید بزرگتر از حد طبیعی می شود. کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید هم می توانند منجر به بزرگ شدن گواتر شوند.
گره های غده سرطانی تیروئید (کیست) نیز می توانند باعث بزرگ شدن تیروئید شوند.
اما در بسیاری از موارد ، تیروئید به دلیل کمبود ید مستقیماً تغییر خواهد کرد.
غذای حاوی ید
جلبک دریایی بیش از هر ماده غذایی دیگر ید دارد ، بنابراین یک گرم جلبک دریایی می تواند نیاز روزانه انسان را چندین برابر تأمین کند. از دیگر منابع غنی از ید می توان به کد ماهی ، ماست ساده ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ ، میگو و سایر غذاهای دریایی اشاره کرد. محتوای ید گیاهی کم است. با توجه به اهمیت ید در رژیم غذایی ، این ماده نه تنها به نمک سفره (نمک یددار) ، بلکه به سایر مواد غذایی مانند نان ، ماکارونی و غلات صبحانه نیز اضافه می شود. بیشتر ید اضافی در رژیم روزانه در تیروئید ذخیره می شود. اگر ید کافی دریافت نکنید ، این ذخیره می تواند نیازهای بدن را برای چندین ماه برآورده کند ، اما سپس علائم کمبود ید ظاهر می شود.
مقدار ید مورد نیاز بدن انسان هر روز
این نیاز با سن متفاوت است ، اما معمولاً بین 100 تا 150 میکروگرم متفاوت است. هر دو جنس به ید یکسان احتیاج دارند ، اما زنان در دوران بارداری حدود 220 میکروگرم و در دوران شیردهی بیشتر ، یعنی در حدود 290 میکروگرم در روز نیاز دارند. اکثر آمریکایی ها در رژیم روزانه خود ید کافی مصرف می کنند و بنابراین نیازی به مصرف مکمل ندارند. برای به دست آوردن ید مورد نیاز روزانه ، ترکیبی از منابع غذایی فوق الذکر کافی است.عوارض کمبود ید
کمبود ید در دوران بارداری می تواند رشد و نمو جنین را تحت تأثیر قرار دهد.متاسفانه کمبود ید شایع ترین علت نقایص مادرزادی در جهان است و پیشگیری از آن آسان است. کمبود این ماده در دوران نوزادی و کودکی نیز می تواند باعث اختلالات رشد و نمو شود. در سنین بالا ، کمبود ید می تواند باعث بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید و بیرون آمدن از جلوی گردن شود که گواتر نامیده می شود. گواتر (به دلیل کمبود ید) در نتیجه افزایش مقدار جریان خون در غده برای جبران کمبود ید ایجاد می شود. در صورت تداوم کمبود ید ، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود.
چه کسی بیشتر در معرض کمبود ید است؟
بیشتر ذخایر ید روی زمین در اقیانوس است و مقدار کمی نیز در خاک است. از طرف دیگر ، هرچه از اقیانوس دورتر باشیم ، ید در خاک کمتر می شود. بنابراین ، گیاهانی که در مناطق کوهستانی رشد می کنند مقدار ید بسیار کمی دارند و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند در معرض کمبود ید هستند. به همین دلیل ، افرادی که در هیمالیا ، آلپ و آند زندگی می کنند بالاترین جمعیت کمبود ید را در جهان کشف کرده اند. خوشبختانه با اجرای برنامه ملی مکمل ید در ایالات متحده ، اختلالات کمبود ید نادر است ، اما هنوز هم بیش از 2 میلیارد نفر در مناطقی زندگی می کنند که اختلالات کمبود ید در آنها گسترده است. این افراد برای جلوگیری از خطر کمبود ید باید از نمک یددار یا غذای ید کافی استفاده کنند. زنان باردار نیز باید ید کافی در رژیم روزانه خود داشته باشند.
عوارض جانبی مصرف بیش از حد ید
مصرف بیش از حد ید (مانند کمبود) می تواند منجر به گواتر و کم کاری تیروئید متعاقب آن شود. زیرا ید زیاد باعث افزایش ترشح هورمون تحریک کننده تیروئید یا TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) ، تولید هورمون تیروئید را کاهش می دهد و باعث گواتر می شود. افرادی که به دلیل کمبود شدید ید داروهای حاوی ید مصرف می کنند ، در معرض مسمومیت ید قرار دارند. علائم مسمومیت شامل احساس سوزش در دهان ، گلو و معده ، تب ، تهوع و استفراغ ، اسهال ، درد شکم ، ضعف نبض و در موارد شدیدتر ، کما است.
به طور خلاصه ، توصیه می شود که بدن به ید در ترکیب با منابع غذایی فوق و نمک ید دار احتیاج داشته باشد تا افراد را از خطر کمبود ید محافظت کند. این مشکل حتی در دوران بارداری و شیردهی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کلمات اخر
ید یکی از مهمترین مواد معدنی در بدن انسان است و نقش مهمی در سلامت تیروئید ، کاهش خطر گواتر ، کنترل تیروئید پرکار ، درمان سرطان تیروئید و بهبود سلامت نوزادان در دوران بارداری دارد. با این حال ، مصرف ید نباید بیش از حد باشد. مصرف زیاد ید می تواند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند. جلبک های دریایی ، ماهی ، شیر و تخم مرغ منبع اصلی ید هستند.
منبع:
ods.od.nih.gov1
ncbi.nlm.nih.gov2
ods.od.nih.gov3

کلیه محتوای وب سایت به عهده منبع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب مسئولیتی در قبال مطالب آن ندارد.

دکمه بازگشت به بالا